Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser tyvärr inte bilderna. Och jag som var så nyfiken!
Vi testar igen.
BC5FE7E2-E5E2-459F-9F75-C77D02A067D3_zpsjy4vdmrw.jpg

EB681F31-EF9F-4D8D-934E-19F8C383B157_zpsepq4g84s.jpg
 
Fick veta idag från vet. att de proverna de tog i tisdags var det inga aktiva sporer på hästarna! Tur vi gick på med virkon tidigt
Nu har hon badats med Imaverol och ska fortsätta behandlingen med det.
Sanerat box, träns, sadel, borstar och grimman slängde jag!
Nu får de gå åtskillda iaf 2 veckor sen kanske allt återgår till det normala igen...
Tömkörde idag där hon gick RIKTIGT trevligt och då har jag ingen gjord eller spänner in henne alls
 
Red igår efter tömkörningen och mums! Nu har vi hittat en mjuk lite lägre form :) hon va som smör i paddocken
Mer tömkörning känner jag :idea: och stark har hon blivit! Som tur e har hon ingen kondis än :D
 
Har haft så härligt väder ett tag att jag struntat i träning för tränare och istället satsat på uteritter med Abbe. Han sköter sig fantastiskt bra i skogen *peppar, peppar*, på fredagens galopptur var det istället hans galna mor som fick ryttaren att känna dödsångest med galna bock och brallsprång.

Igår var vi på klätterexpedition (efter att vi först tramsat med en väldigt stor vattenpöl som tydligen var LIVSFARLIG att gå över enligt Abbe...). Vår klätterkulle har blivit lite förstörd av avverkingsfordon så det blev klättring i oländig terräng - Abbe fick lyfta ordentligt på benen i backarna. Han är dock en snäll herre, pigg men lyssnar så fint på sin ibland lite fega matte. Tyckte det var lite konstigt att vi i vissa lägen var tvungna att rida igenom granarna men han gjorde som han blev tillsagd.

Han är dock väldigt rädd för vatten i nästan alla dess former. Att spola honom innebär en hysteriskt kringdansande häst, vattenpölar hoppar man möjligtvis över om man inte kan hitta en väg runt. Vad gör man åt detta? Går det att träna på något bra vis? Jag kan svampa honom, det går att vifta med vattenslang om det inte kommer vatten, men när vattnet börjar rinna blir det farligt. Även sprutor i form av flugspray eller glansspray är farliga.
 
Har haft så härligt väder ett tag att jag struntat i träning för tränare och istället satsat på uteritter med Abbe. Han sköter sig fantastiskt bra i skogen *peppar, peppar*, på fredagens galopptur var det istället hans galna mor som fick ryttaren att känna dödsångest med galna bock och brallsprång.

Igår var vi på klätterexpedition (efter att vi först tramsat med en väldigt stor vattenpöl som tydligen var LIVSFARLIG att gå över enligt Abbe...). Vår klätterkulle har blivit lite förstörd av avverkingsfordon så det blev klättring i oländig terräng - Abbe fick lyfta ordentligt på benen i backarna. Han är dock en snäll herre, pigg men lyssnar så fint på sin ibland lite fega matte. Tyckte det var lite konstigt att vi i vissa lägen var tvungna att rida igenom granarna men han gjorde som han blev tillsagd.

Han är dock väldigt rädd för vatten i nästan alla dess former. Att spola honom innebär en hysteriskt kringdansande häst, vattenpölar hoppar man möjligtvis över om man inte kan hitta en väg runt. Vad gör man åt detta? Går det att träna på något bra vis? Jag kan svampa honom, det går att vifta med vattenslang om det inte kommer vatten, men när vattnet börjar rinna blir det farligt. Även sprutor i form av flugspray eller glansspray är farliga.

Sprayen brukar jag dölja med att vissla så ljudet inte hörs
Spola gäller väl mest o bara öva ofta, gör man det varje dag så orkar de inte steppa. Allis steppade runt förut men jag höll i grimman o spolade med ljummet vatten på fötterna o till slut gav hon sig. Iaf efter en lerig vinter med mugg
 
@fia-lisa Har inget tips tyvärr. Min häst HATAR vatten och blir tokförbannad så fort jag ska göra mer än att svampa av henne. Det är en kamp att bara tvätta svansen för hon för hon verkar beredd för att slåss för rätten att inte behöva bada :devil:
 
Han är dock väldigt rädd för vatten i nästan alla dess former. Att spola honom innebär en hysteriskt kringdansande häst, vattenpölar hoppar man möjligtvis över om man inte kan hitta en väg runt. Vad gör man åt detta? Går det att träna på något bra vis? Jag kan svampa honom, det går att vifta med vattenslang om det inte kommer vatten, men när vattnet börjar rinna blir det farligt. Även sprutor i form av flugspray eller glansspray är farliga.

Har en åtta åring hemma som är totalt omöjlig med vatten. Hon gillar inte när de rinner, hon gillar å andra sidan inte när man borstar eller nått heller. Kan nog inte säga att hon är rädd, har försökt i 6 år nu VARJE dag med att vänja henne med lite vatten men det är helt omöjligt... :eek: Manen och Svansen går dock bra att ha vatten i :banghead:
 
Jag är brutal med vatten. Jag spolar tills de står still. Då slutar jag och berömmer. Sen gör jag om det, tills de står still, då berömmer jag. Tre upprepningar, sen slut för dagen. Och så upprepa. regnlika" inställningen på munstycket, mjuka droppar. Och inte bara spola lite på ett ben eller så första gången, utan jag börjar spola på bogen och sen de som fnattar så spolar jag där jag kommer åt under fnattandet. Vi brukar vara lika blöta både jag och hästen första gångerna när det är de där med vattuskräck.

Vissa hästar skulle man kunnat sälja biljetter till showen som blir i början, lång slang och gott om utrymme är en bra ide. Men de brukar ge sig, även de som inte tycker om det.
 
Jag är brutal med vatten. Jag spolar tills de står still. Då slutar jag och berömmer. Sen gör jag om det, tills de står still, då berömmer jag. Tre upprepningar, sen slut för dagen. Och så upprepa. regnlika" inställningen på munstycket, mjuka droppar. Och inte bara spola lite på ett ben eller så första gången, utan jag börjar spola på bogen och sen de som fnattar så spolar jag där jag kommer åt under fnattandet. Vi brukar vara lika blöta både jag och hästen första gångerna när det är de där med vattuskräck.

Vissa hästar skulle man kunnat sälja biljetter till showen som blir i början, lång slang och gott om utrymme är en bra ide. Men de brukar ge sig, även de som inte tycker om det.

Allis var inte jätteglad då jag skulle bada huvudet (där ringormen satt) i torsdags. Hon hade laddat upp innan med att springa igenom staketet i hagen så jag var redan måttligt road.
När "alla" andra firade valborg brottades jag med helgalen hästjäkel. Samma metod som du där, jag slutar inte förens du slutar.
Gick o la mig vid nio den kvällen....
 
Red ut den vanliga rundan och det här med at fatta rätt galopp ute är svårare än i padock inte är det lättare när jag har nya stövlar som behöver ridas in nu innan de blir sådär härligt mjuka. Mycket galopp och vi klarade oss nästan ifrån regnet som kom när vi hade ca 5 minuter kvar hem så vi travade nästan hela vägen in i stallet :o
Imorgon är det dressyrträning som gäller, terräng på fredag och hoppning på nästa torsdag sen trappar vi ner ridningen så han får vila hela juni.

Angående vatten så hatade en kompis häst vattenpölar och vägrade så mycket som gå i närheten av dem. Vi åkte till stranden och red i havet tillsammans med två andra hästar och sedan dess har han inte haft några problem med vatten. Men det var just pölar, han var snäll och duscha, om än lite obekväm men han gjorde inget. Jag tror som flera redan har skrivit här att bara spola tills hästen lugnar ner sig och berömma massor när den står stilla.
 
:devil:Jag vet inte hur jag tänkte när jag 2011 både köpte föl och fick barn!
Nu har jag två stycken blivande 4 åringar hemma som pendlar mellan busiga, trotsiga och superduktiga!
Den ena väger väl 20 kilo och är ganska lätt att övertala, den andra väger MYCKET mer och är dessutom JÄTTESTOR :crazy:

Vi skulle ta en långrunda igår med gammelhästen.
Precis där han växte fast tidigare i veckan drog han i handbromsen och tänkte inte hänga med ut.
Jag reagerade blixtersnabbt och fick honom att gå framåt direkt.
Sen skötte han sig hela rundan och vi kunde galoppera i båda galopperna, både länge och lite snabbare.
Men sen försökte han bitas när jag ryktade honom.
Inte så konstigt kanske för just nu biter han på allt.
Som här till ex....

11183361_582325671870656_4054429201840372836_n.jpg


Inte nog med det, när jag satte på täcket sen så lyfter han ett bakben och försöker sparka mig.
Träffar lite lätt på låret och sen fick han veta att så gör man INTE :devil:
Illbatting..... !!!
 
Jag är brutal med vatten. Jag spolar tills de står still. Då slutar jag och berömmer. Sen gör jag om det, tills de står still, då berömmer jag. Tre upprepningar, sen slut för dagen. Och så upprepa. regnlika" inställningen på munstycket, mjuka droppar. Och inte bara spola lite på ett ben eller så första gången, utan jag börjar spola på bogen och sen de som fnattar så spolar jag där jag kommer åt under fnattandet. Vi brukar vara lika blöta både jag och hästen första gångerna när det är de där med vattuskräck.

Vissa hästar skulle man kunnat sälja biljetter till showen som blir i början, lång slang och gott om utrymme är en bra ide. Men de brukar ge sig, även de som inte tycker om det.

Den taktiken funkade på Abbes mamma, men är helt omöjlig att få till med Abbe - han är så satans stark att jag omöjligt orkar hålla emot när han börjar dra. Går jag efter tar ju dessvärre slangen slut efter ett tag. Vågar inte binda fast honom när han blir så hysterisk - hur gör ni som lyckats? Kan man göra en mindre "rundkorall" i hagen som man vatten tränare i, eller är det elakt? Jag kan som sagt svampa och tvätta utan problem, men vill ju gärna kunna spola av honom ibland.
 
Den taktiken funkade på Abbes mamma, men är helt omöjlig att få till med Abbe - han är så satans stark att jag omöjligt orkar hålla emot när han börjar dra. Går jag efter tar ju dessvärre slangen slut efter ett tag. Vågar inte binda fast honom när han blir så hysterisk - hur gör ni som lyckats? Kan man göra en mindre "rundkorall" i hagen som man vatten tränare i, eller är det elakt? Jag kan som sagt svampa och tvätta utan problem, men vill ju gärna kunna spola av honom ibland.

Jag brukar ha kedja, lång lina och en bindring jag drar linan genom. Hittills har det räckt. Men kanske inte för Abbe?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 555
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp