Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
10515141_579946298775260_3922813044407725571_o.jpg


10439395_579946282108595_1345998662711481276_n.jpg


11156268_579946278775262_3674339905679916405_n.jpg
Fin han är!
 
@hjarterdam Det verkar går framåt iallafall, men tråkigt att han sväller så.. Har du hört något något nytt från försäkringsbolaget?

Igår hade vi första utomhusträningen, om vi räknar bort terrängträningen såklart. Det gick jättebra, Xanthus var avslappnad från start, vi börjar rida på lite mer framåt i traven nu när vi har en bra takt men det är jobbigt säger X:p Men det kommer när han blir starkare. Vi gjorde även fattningar på rakt spår, visserligen på kortsidan med lite avskurna hörn, men ändå! han fattade fel en gång på stora mittvolten men det var mitt fel och han fattade rätt när vi gjorde om. Min tränare har sagt nästan varje dressyrlektion att jag aldrig kommer kunna rida honom i skritten på långa tyglar, men gissa vad vi gjorde igår under skrittpauserna;) Han har gärna börjat takta innan men igår skrittade han på långa tyglar i bra skritt-takt.

Inte ett ljud från försäkringsbolaget..
 
liten uppdate från det lille bensprattlet! :D

Har varit iväg och "hoppat" klubbtävling, (hela 30 cm högt, men fick räcka så när han bara hoppat uppsuttet en gång tidigare ;)) skötte sig fint, lite vingligt och förvirrat men så får det vara. stod emot lite så blev trav nästan hela vägen runt. Men felfri blev han iaf! och ehh. stäng av ljudet om ni kikar på filmen.. har inte riktigt fattat hur man tar bort det och tyst medans jag filmar är jag ju inte.. :o

IMG_9163.JPG

Hade egentligen tänkt plocka med honom hem efter klubbhoppningen, men körde tillbaka honom till tjejen som passade honom medans jag var utomlands så fick hon ha honom ett par veckor till. Hon är både kortare och lättare än mig +att hon har en ponny i samma storlek så hon tycker inte att han känns så mini.

Nu har han hunnit vara hemma på vila en vecka iaf, fått tänderna checkade och blivit vaccinerad. Nu är det tänkt att han ska få gå med på en terrängträning inför en ponnycup några av klubbarna omkring ordnar. (alltså bara själva träningen inför och inte cupen) Tror det blir himla nyttigt för honom, han bjuder på mycket mer ute och där får han dessutom lite draghjälp över för man hoppar på led. Hindren ligger på 60cm och när jag var med på dponnyn förra året så var det superkul!! (grämer mig lite över att jag inte är liiite kortare, då hade jag varit med och hoppat honom själv :D)
 
Jag red Nangijala en kort tur i skogen ikväll och red sedan en stund på ridbanan. Min syster dök upp och vi bestämde att hon skulle prova henne en stund, senast var i höstas någon gång på banan (bara varit lite i skogen en gång efter det). Hon hoppade upp, jag ställde mig i mitten och... kände mig såhär :arghh: uääh, mååååste hon växa sig ful igen?! Häromveckan tyckte jag hon var så himla fin, idag hade hon plötsligt en kort hals och en förvuxen bakdel som inte alls såg ut att hänga med framdelen. Och då brukar det ändå se bättre ut med sadel på men idag såg det mest ut som att sadeln kasat långt fram :( fast... kanske att hon kan kravla sig upp några centimeter fram snart. Vore ju skönt.
 
Imorgon är det tandläkarbesök för Lille W.

Har inte åkt transport sen i juni....
Det blir spännande att se hur det går.

Om tandläkaren tycker munnen är ok så börjar jag rida igång honom till helgen igen....
 
Då håller vi tummarna @happyrider

Det är verkligen varierande att ha unghäst.
Ena dagen är de fantastiska, nästa dag som hoppande monster för att sen plötsligt förvandlas till ÅSNA.

Så här långt hade jag och "Waldemar" kommit på 25 minuter.... (ni ser logen i bakgrunden)

11174941_580957345340822_5437219675931114112_n.jpg


Han skulle INTE gå hemifrån ikväll....
Jag fick honom att ta ett steg i taget och var noga med att han inte backade eller vände.
Till slut släppte han handbromsen och gick!
Men då hann vi bara med en liten runda innan det blev för skumt i skogen.
Trav och en kortare galopp fick vi till i alla fall.

Besegrad Åsna!!

11151052_580967052006518_1439177411659637000_n.jpg


Inte de bästa bilderna eftersom min mobil inte fotar så bra i skymning :p
 
@Exotizc
Jag har omvänt problem, min växer inte alls!:p Har legat stadigt på 127 sen jag fick hem honom för 1,5 årsen.. Med en mor på 131 och en far på 137 så tycker jag att han borde vara cponny för längesen. Men ska han envisas med att vara liten kan han ju ta och hålla sig som bponny ;)
 
http://websta.me/p/973636690274986582_34302089

Testar att länka film från mobilen.. Får se hur det går. Igår löshoppade vi lite i paddocken iaf. Slängde med gammelman som draghjälp men det hade inte behövts visade det sig. :p nisse galopperade runt helt själv och var snarare svår att få stopp på vid höjningarna medans den där andre hängde på när han kände för det.
 
Idag tandläkarbesök...
Tyvärr var min häst ordentligt svullen på lanerna fortfarande efter olyckan med stigbygeln i munnen.
Rekommendation inget bett på minst två veckor :(.

Stackars liten häst, han måste ha haft ont...

Lastningen gick iaf jättebra, rakt på bara:up:.
 
@happyrider Tråkigt med lanerna, men härligt med lastningen =)
@fickan Ser ju fint ut, och gud så söt!
@Vimsan "Charmen" med de små, eller hur det nu var....
@hjarterdam Skönt med skadan, men fy så trist med bolaget. Ligg på dem lite?

Min stackare fick en rivstart på sin igångsättning typ. Tömkörning i förmiddags, sen var jag och hämtade en sadel att prova, så då var jag tvungen ta en ridtur på kvällen med.

Glömde svanskappan men orkade inte gå hem och hämta den..
11164808_797966676965974_8344752643425261447_n.jpg
 
@Exotizc
Jag har omvänt problem, min växer inte alls!:p Har legat stadigt på 127 sen jag fick hem honom för 1,5 årsen.. Med en mor på 131 och en far på 137 så tycker jag att han borde vara cponny för längesen. Men ska han envisas med att vara liten kan han ju ta och hålla sig som bponny ;)
Jag kan inte påstå att min ökar på höjden heller. Åtminstone inte i manken :p det är alla andra kroppsdelar som växer. Eller inte växer så som halsen verkar göra.

I förrgår skulle jag longera Nangijala. Det blev bråk eftersom hon tyckte det var jobbigt och envisades med att komma inhoppande in mot mig hux flux. När jag jagade ut henne satte hon full fart i galopp och började härja vilket väl höll på 10-15min innan hon lugnade sig. Eftersom jag insåg att hon borde sprungit sig rätt rejält trött fick hennes lilla beundrare komma in, hoppa upp och skritta 5min på henne med mig som ledare. Funkade utmärkt :)
 
Då håller vi tummarna @happyrider

Det är verkligen varierande att ha unghäst.
Ena dagen är de fantastiska, nästa dag som hoppande monster för att sen plötsligt förvandlas till ÅSNA.

Så här långt hade jag och "Waldemar" kommit på 25 minuter.... (ni ser logen i bakgrunden)

11174941_580957345340822_5437219675931114112_n.jpg


Han skulle INTE gå hemifrån ikväll....
Jag fick honom att ta ett steg i taget och var noga med att han inte backade eller vände.
Till slut släppte han handbromsen och gick!
Men då hann vi bara med en liten runda innan det blev för skumt i skogen.
Trav och en kortare galopp fick vi till i alla fall.

Besegrad Åsna!!

11151052_580967052006518_1439177411659637000_n.jpg


Inte de bästa bilderna eftersom min mobil inte fotar så bra i skymning :p

Haha vad missnöjd han ser ut! :rofl:
 
Allis har ringorm och står avskild tillsammans med en till häst från alla andra både i box och hage
Idag ska jag bada hela hästen med ett medel veterinär skrivit ut. Halva hennes huvud är typ skinnflådd
Det har kommit prickar precis under ögat med vilket känns jävligt då det ska behandlas..
 
@Nepenthe Nä-ä, du har bara otur alltså!

Idag är jag såååååhäääääär glad. Eller kommer vara när chocken gått över :D För idag har jag och fröken fisförnäm hoppat tillsammans för första gången! Fisförnäm är hon för mamma skulle hjälpa mig att borsta innan och trots att jag varnade att N plötsligt blivit (låtsas?) kittlig började ponnyn pipa och sparka när hon närmade sig bakbenen. Så mamma vägrade fortsätta men när jag tog över kunde hästfröken tolerera det.

Väl på plats visade det sig att vi skulle vara ute på vår stoora sandbana (4 ridhus typ) med massa saker runt omkring. Kände riktigt hur det skulle bli härdsmälta i Nangijalas huvud av alla nya intryck :p Och visst, hon var en tickande bomb när vi kom dit... faktiskt inte ett dugg rädd för alla hinder, men väldigt, väldigt spänd. Efter att jag travat en stund kom de två sista i gruppen och då slog det totalt slint. Hon har träffat båda de andra gångerna, men skäcken glömde hon titta ordentligt på för hon fick värsta koskräcken för den :grin: Hon exploderade lite där och blev okontaktbar så jag hoppade av två gånger tills hon sansat sig medan de andra red fram. Hann trava några varv sedan på en vääldigt spänd ponny innan det var dags att hoppa fram (hade jag varit ensam hade jag aldrig kommit på tanken att prova hoppa så som hon var). Vi körde allt i trav och höll oss till två hinder (räcke och oxer) och de sista gångerna låg de på 60cm :D Hon var vinglig fram till hindret, men inte rädd (med tanke på bomskräcken hon hade för knappt 2 månader sedan där) och hoppade snällt.
 
Jag har inte direkt varit inne här på ett tag men jag ser att det är inte sååå mycket jag behöver läsa igen iallafall;)

Hopptränade igår och vi har avancerat från b-ponny gruppen till gruppen med "orutinerade" storhästar :D = större hinder fast fortfarande enkla "banor". Vi började med att hoppa en studslinje ur trav och sedan gav vi oss på lite andra hinder. Höjden igår låg på 80-90 och bara jag kan (ursäkta språket) rida lite jävla ordentligt så hoppar hästen bra, blir jag kvar i handen, blir sen ur sväng eller instabil i överlivet tar han tillfället i akt och går förbi eller stannar. Så fort jag rider beslutsamt, har kontroll på min egen balans och mjuknar i handen hoppar han fina runda språng. Blir så trött på mig själv när jag tror att jag bra kan åka med som en trasdocka... Jaja, min häst är bäst och jag behöver bättre position helt enkelt. Vi kommer hinna med två träningar till, en dressyr och en hopp, innan Xanthus ska få lite sommarvila. Tänkte även kolla tänderna på honom när han ändå ska stå. Sen rids han igång igen i början på juli :)
 
@Nepenthe Nä-ä, du har bara otur alltså!

Idag är jag såååååhäääääär glad. Eller kommer vara när chocken gått över :D För idag har jag och fröken fisförnäm hoppat tillsammans för första gången! Fisförnäm är hon för mamma skulle hjälpa mig att borsta innan och trots att jag varnade att N plötsligt blivit (låtsas?) kittlig började ponnyn pipa och sparka när hon närmade sig bakbenen. Så mamma vägrade fortsätta men när jag tog över kunde hästfröken tolerera det.

Väl på plats visade det sig att vi skulle vara ute på vår stoora sandbana (4 ridhus typ) med massa saker runt omkring. Kände riktigt hur det skulle bli härdsmälta i Nangijalas huvud av alla nya intryck :p Och visst, hon var en tickande bomb när vi kom dit... faktiskt inte ett dugg rädd för alla hinder, men väldigt, väldigt spänd. Efter att jag travat en stund kom de två sista i gruppen och då slog det totalt slint. Hon har träffat båda de andra gångerna, men skäcken glömde hon titta ordentligt på för hon fick värsta koskräcken för den :grin: Hon exploderade lite där och blev okontaktbar så jag hoppade av två gånger tills hon sansat sig medan de andra red fram. Hann trava några varv sedan på en vääldigt spänd ponny innan det var dags att hoppa fram (hade jag varit ensam hade jag aldrig kommit på tanken att prova hoppa så som hon var). Vi körde allt i trav och höll oss till två hinder (räcke och oxer) och de sista gångerna låg de på 60cm :D Hon var vinglig fram till hindret, men inte rädd (med tanke på bomskräcken hon hade för knappt 2 månader sedan där) och hoppade snällt.
Modigt att rida på hinder första gången med så laddad ponny! Kul att det gick bra! :bump:
 
Han är någonstans mellan 170 och 175 cm. Har inte mätt honom på jättelänge. Ger ett stort intryck. Ska mäta och fota honom i eftermiddag! Dock tror ja inte han är klar i kroppen än, han har vuxit en hel del i vinter och han mamma växte fram tills hon var 8. Han ger fortfarande ett väldigt valpigt intryck.
Nu har jag äntligen fått tummen ur och mätt och fotat min ungkalv. 174 fram och 172 bak. Han har ju dock mycket manke så bakbenen ser långa ut jämfört med framben. Fotandet gick sämre. Antingen står han i mitt ansikte och är nyfiken eller också är det full fart.
EB681F31-EF9F-4D8D-934E-19F8C383B157_zpsepq4g84s.jpg.html

a>
 
Nu har jag äntligen fått tummen ur och mätt och fotat min ungkalv. 174 fram och 172 bak. Han har ju dock mycket manke så bakbenen ser långa ut jämfört med framben. Fotandet gick sämre. Antingen står han i mitt ansikte och är nyfiken eller också är det full fart.
EB681F31-EF9F-4D8D-934E-19F8C383B157_zpsepq4g84s.jpg.html

a>
Ser tyvärr inte bilderna. Och jag som var så nyfiken!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 603
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp