Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fia-lisa härligt att det fungerade med spolningen. Han kommer säkert tolerera resten sen med, när han dels lärt sig att han förlorat och dels lärt sig att han inte dör av vatten :)

Idag kunde jag spola alla 4 benen utan några större protester. Hade säkert kunnat spola mer men tyckte att han var så duktig att vi avslutade utan att utmana för mycket. Tänk om jag bara tänkt att dra linan genom bindring från första början...;)
 


Tisdag.



Glad ponny efter 2 timmar i skogen. Jag mer eller mindre kröp hem... Hon går fram överallt och hoppar konstiga diken om bara jag går över först. Och så äter hon...

Idag planerar jag tömkörning igen.
 
Hejsan,

Har haft min 4 åring i 3 månader nu och tänkte det var dags att presentera oss :)

Han är ett Engelskt fullblod som sprang sitt sista löp i oktober och i mars blev han min :D

Han kan inte så mycket i ridning förutom svänga, stanna och typ gå..
Men han är däremot riktigt duktig i all hantering från marken :)

Han är lite underutvecklad i både kropp och knopp. Så han ska få gå på bete i stoora hagar med kompisar över sommaren och sen så får vi se vad vi hittar på.
Kom inte i de bästa skicket men vi jobbar på att förbättra det! :)

Lite bilder på honom :D

Ca 2 veckor efter jag hade fått hem honom, såg redan bättre ut.



För ca 3 veckor sedan :)











/ Carolin
 
@border_kelpie Välkommen :) Namn?

Dags för dressyrlektion idag och skönt nog har det regnat i några dagar så det skulle bli inomhus. Vilket jag hade fasat lite för eftersom hon var helt toppad i tisdags efter en dags (!) vila. Löshoppade henne igår för att bli av med lite energi, men ponnyn var galet pigg ändå idag. Jag är van vid att hon söker sig i form av och till, men idag var hennes enda mål att springa ikapp hästen framför så jag kunde i princip välja gångart och styra :grin: Idag blev hon inte tröttare ju längre vi kom i lektionen utan stod efteråt och ruskade piggt på huvudet och kunde inte stå still.
 
Walle trivs med sitt nya bett!

11165294_583373041765919_2312268407649799198_n.jpg


Skötte sig riktigt bra på hoppträningen idag. Inga luftsprång alls :p
 
Hejsan,

Har haft min 4 åring i 3 månader nu och tänkte det var dags att presentera oss :)

Han är ett Engelskt fullblod som sprang sitt sista löp i oktober och i mars blev han min :D

Han kan inte så mycket i ridning förutom svänga, stanna och typ gå..
Men han är däremot riktigt duktig i all hantering från marken :)

Han är lite underutvecklad i både kropp och knopp. Så han ska få gå på bete i stoora hagar med kompisar över sommaren och sen så får vi se vad vi hittar på.
Kom inte i de bästa skicket men vi jobbar på att förbättra det! :)

Lite bilder på honom :D

Ca 2 veckor efter jag hade fått hem honom, såg redan bättre ut.



För ca 3 veckor sedan :)











/ Carolin


Vad fin han blivit på så kort tid :) Jag har också en ex-galoppör som gick sitt sista lopp i september!
Vad ska du göra med honom sedan? utbildningsvis menar jag då.

Kl.
Idag ska jag till terrängbanan och träna igen:bump: Nästa vecka blir sista träningen för Xanthus innan jag tränar ner honom för vila och då kommer jag bara rida ut lite lugnt i någon vecka innan han får stå helt och dra ner lite på kraftfodret, jag är bara rädd att han ska fall ur:nailbiting: Han får inte hö ute längre men vi har öppnat upp hagen lite mer så där finns mer gräs till honom. Sen hoppas vi på att det kommer en hagkompis till honom, det är en tjej som är spekulant på en 7-årig islänning som isåfall får gå ihop med Xanthus. *håller tummarna*
 
Det blev ändrade planer igår, vi får träna imorgon istället på terrängbanan. Istället red jag lite dressyr i padocken ett kort pass där jag red mycket framåt, på volter och fyrkanter.
Provade min tränares gamla, gamla dressyrsadel igår, en henri de rivel, men den verkade vara för svängd (den lättade tidigt bak, utmed låg den an hela vägen för övrigt) och ojämn för den låg an utmed bogen på ena sida men på andra sidan släppte den på mitten, eller så är det X som är ojämn:nailbiting: Men hans egen sadel ligger ju lika utmed båda bogarna.. dressyrsadeln var nog också i längsta laget, 17", om han måste ha 16,5" blir det nog jobbigt för mina ben att få plats :meh: dessutom var den i behov av att stoppas om.
 
Ja jag hoppas det ☺. Ger honom en massa mat och utevistelse och hoppas han ska växa till sig.

Ja haha vet inte riktigt, ska väl börja med att rida in honom .
Han är ganska efter i det tyvärr. Så blir mest ut i skogen ridning och tömkörning.

Men vet inte riktigt hur länge jag ska låta honom bara gå och vara häst.. men det får vi se ☺.
För just nu så gör vi inget alls.
 
Primadonnan fortsätter med sina fasoner i hanteringen :grin: Nu senast hade hon bestämt sig för att hon inte ville jag skulle borsta ena bakbenet. Så hon tjöt lite och sparkade med benet - rakt bakåt där jag inte stod. Sen vände hon huvudet och kikade bak på mig och såg så himla söt ut och verkade tänka "blev du rädd???:angel::D:laugh:". Hon har en räv bakom varje öra och ytterligare några under hovarna och ser ibland så road ut att jag kunnat svära på att hon har ett sinne för skämt dessutom...

Träningsvärk från lektionen i torsdags satt nog i kroppen, för idag var hon inte så himla pigg utan fullt nöjd med att traska efter shettisen i skogen. Vet inte om jag skrivit det innan, men hon är snäll att rida med hästarna hemma, men på ridskolan tjuter och sparkar hon så fort någon kommer närmare än 2-3m :crazy:
 
Folksam har lagt ner Calles ärende. De kontaktade mig och erbjöd mig biobiljetter om vi kunde komma överens om att inte gå vidare men jag bad dem skicka vidare ärendet till deras kundombudsman. Fick ett brev på posten att ärendet är nedlagt för att deras kundombudsman går på deras spår - UTAN att ens ha kontaktat mig. De har alltså bara tagit del av Folksam's version. Det känns ju jävligt oseriöst. Blir att kontakta en oberoende person från konsumentombudsverket så dom får det lite hett om öronen! Sen blir det att ta bort alla djur som går att försäkra någon annanstans om dom inte tillmötesgår mig. Blir så trött på alla bortförklaringar från försäkringsbolaget, vart ska man ringa om man har frågor om sin försäkring om försäkringsbolaget inte tar ansvar för sina egna svar?!
 
Folksam har lagt ner Calles ärende. De kontaktade mig och erbjöd mig biobiljetter om vi kunde komma överens om att inte gå vidare men jag bad dem skicka vidare ärendet till deras kundombudsman. Fick ett brev på posten att ärendet är nedlagt för att deras kundombudsman går på deras spår - UTAN att ens ha kontaktat mig. De har alltså bara tagit del av Folksam's version. Det känns ju jävligt oseriöst. Blir att kontakta en oberoende person från konsumentombudsverket så dom får det lite hett om öronen! Sen blir det att ta bort alla djur som går att försäkra någon annanstans om dom inte tillmötesgår mig. Blir så trött på alla bortförklaringar från försäkringsbolaget, vart ska man ringa om man har frågor om sin försäkring om försäkringsbolaget inte tar ansvar för sina egna svar?!
Ush så tråkigt. Vad menar de med att ha lagt ner, få du ingen hjälp alls, vill de döma ut honom?
 
Nu är det tjaffs i stallet igen.. Stallchefen ballar ur och kastar ut alla ur stallet bara för hon inte kan hantera ett stall och frågor som kommer upp, för att uttrycka sig milt är hon inte så stabil i humöret. Inte stallägaren heller (hennes man) som kommer ner o skriker åt folk i stallet
Jag har sovit 4-5 timmar dessa två nätter pga detta.
Förra gången stannade jag kvar då jag ansåg att det var bästa för hästen då Allis just kommit in i rutinerna och är ganska känslig för förändring.
Men idag åker jag och tittar på en lösdrift.

Tror att det skulle vara en bra lösning för både mig och Allis då hon har mycket energi och jag inte tycker kollektivstall med in/utsläpp är så kul.

Hon måste dock stå i karantän 2 veckor till pga ringormen.
Håller tummarna då jag tror att detta kan bli riktigt bra :) *peppar peppar
 
@Nepenthe Nämen usch, det låter ju inte alls kul O_o men hon kastar inte ut dig eller?

Det är något mysko med Nangijala. I torsdags på lektionen bara sprang hon ju (gick ju att styra och så, men ingen variation i fart direkt) vilket jag trodde berodde på att vi var där. Idag red jag dock hemma på ridbanan utan andra hästar och hon var likadan idag med nästan. Kändes stum i munnen, ville inte söka sig framåt neråt, och i galoppen fattade hon snällt men drog sedan ner huvudet och bara sprang :crazy: inte alls likt henne och jag hade stora svårigheter med att bromsa, hon som brukar lyssna direkt. Hon har ett novabett i 10,5 men när jag tittade på det tyckte jag att det börjar se lite litet ut, kanske är det som är problemet? Eller så tappar hon kindtänder? Sadeln har jag inte kollat sedan i november (ska ta ut en i maj nu var tanken sen innan), men jag tycker inte den ligger dåligt (tyckte den låg sämre innan men jag är ju ingen expert). Eftersom jag red på förmiddagen funderar jag på att sticka upp i kväll och prova att tömköra henne en kort stund med ett större bett/bettlöst för att se om det blir någon skillnad.

Halsen ligger uppenbarligen inte i fas med resten av kroppen så kort som den är :p men för övrigt ser hon ganska skaplig ut
dsc06271_554f5293e087c331189c02f6.jpg

dsc06285_554f52da9606ee052c15d379.jpg

dsc06277_554f52b52a6b224f1fa18dea.jpg
dsc06266_554f52622a6b224ef5390a89.jpg
 
Nej. Jag kontaktade folksam tre gånger inför och under en operation för att kolla så att försäkringen täckte så jag hade råd att göra operationen. Det var inga problem. (hhan opereades förra sommaren så jag var osäker på om jag hade råd och om försäkringen var slut osv). Men allt var okej, sen fick jag hem en faktura på 28800kr och att folksam försäkrat ut oss. Dom menade på att det blivit ett missförstånd. Erbjöd mig biobiljetter men ingen ersättning om jag inte gick vidare med anmälan till kundombudsman. Jag gick vidare till folksams kundombudsman som skickade ett brev att ärendet är nedlagt - Utan att ha kontaktat mig för att lyssna på min version av vad som hänt.
 
Nej. Jag kontaktade folksam tre gånger inför och under en operation för att kolla så att försäkringen täckte så jag hade råd att göra operationen. Det var inga problem. (hhan opereades förra sommaren så jag var osäker på om jag hade råd och om försäkringen var slut osv). Men allt var okej, sen fick jag hem en faktura på 28800kr och att folksam försäkrat ut oss. Dom menade på att det blivit ett missförstånd. Erbjöd mig biobiljetter men ingen ersättning om jag inte gick vidare med anmälan till kundombudsman. Jag gick vidare till folksams kundombudsman som skickade ett brev att ärendet är nedlagt - Utan att ha kontaktat mig för att lyssna på min version av vad som hänt.
Ush så tråkigt. Förstår verkligen att du tappar orken, vem hade inte gjort det?

Vad är planen nu?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 742
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
401
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 691
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp