Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag igen :p

Gick upp för att prova annat bett på Nangijala. Tog syrrans träns då hon har ett novabett i en storlek större. Tömkörde några minuter men hon ville inte söka sig i form men lyssnade på lätta tygeltag. Bytte till bettlöst men det gillade hon inte alls. Hämtar sedan det vanliga tränset, för om det är bettet som är problemet så borde det ju kännas värre. Vad händer inte då om att hon mjuknar och söker sig i form samtidigt som jag står som ett levande frågetecken :confused: jaha, provar lite galopp vilket mest blir på en stor volt, men den kändes lugn och var lättbromsad. Så det är väl kanske sadeln i alla fall... ska ringa sadelprovaren imorgon och beställa tid.
 
10358549_583772335059323_4144884155568836371_n.jpg


På promenad i byn

11206100_583973251705898_8290182298032594062_n.jpg


Lånade grannens paddock och tränade på galoppfattningar och på att hålla galoppen.
Den är ganska liten så Walle har svårt att få plats.
Höger galopp fungerar alltid, vänster är lite svårare.

Jag var så pass modig att jag lämnade säkerhetsvästen hemma.... med flit :p
 
Nej. Jag kontaktade folksam tre gånger inför och under en operation för att kolla så att försäkringen täckte så jag hade råd att göra operationen. Det var inga problem. (hhan opereades förra sommaren så jag var osäker på om jag hade råd och om försäkringen var slut osv). Men allt var okej, sen fick jag hem en faktura på 28800kr och att folksam försäkrat ut oss. Dom menade på att det blivit ett missförstånd. Erbjöd mig biobiljetter men ingen ersättning om jag inte gick vidare med anmälan till kundombudsman. Jag gick vidare till folksams kundombudsman som skickade ett brev att ärendet är nedlagt - Utan att ha kontaktat mig för att lyssna på min version av vad som hänt.

Ofta spelas samtalen in, har du frågat om det är gjort?
 
Det blev vila hela helgen, lördag för att hon ska ta det lugnt efter besök hos kiropraktorn och söndag för det regnade och jag går inte ut om jag inte måste när det regnar.

Istället tömde vi det som ska bli sadelkammare på lördagen och lade in singel (typ tre ton med skottkärra, puh!) och täckte med cellplast. I veckan ska vi hämta armering och sen gjuta.

Så till semestern kanske jag kan inreda sadelkammaren :D
 
Gårdagens terrängträning bjöd på både bra och mindre bra stunder. Han hoppade fint på framhoppningshindret som var en vanlig rulle, sen gick vi över på en blå stock som han stannade och kollade på en gång men hoppade över på andra försöket. Red sedan en linje på ett hus och till den första rullen som han gjorde jättefint. Sen skulle jag trava över graven, Xanthus sa "Ska jag ner där?! ok!" och trampade ner i graven och insåg att de var inte riktigt rätt och tog ett språng upp och jag satte mig på marken:angel: Hejdå sa Xanthus och styrde kosan bort till transporterna där han blev infångad. Sen fick vi draghjälp över graven ett par gånger och då förstod han. Sen red vi bort till vattensidan där vi red en över ett hus till en oxer, ner för en kulle och över en häck (där Xanthus stannade och kollade ett par gånger) och sedan gick vi ner i vattnet och hoppade ett hinder upp ur vattnet som han smet förbi första gången för han kom in i lite obalans genom vattnet. Sedan gick det bra och vi avslutade.
 
Promenad i skogen på töm igår. Hon går fram fint, även över diken och på konstiga ställen :)

Men måste definitivt köpa mer heltäckande benskydd, vi går offroad på riktigt :p
 
Trots hällregn och världens träningsvärk från min sida satte jag på tömkörningsgrejorna på N och tömkörde en stund. Precis som hon brukar vara så går in och byter till sadel. Rider 5min och konstaterar att hon verkar vara precis som i tömkörningen. Drar mig till minnes att jag nog höjde sidostycket ett håll för ett par veckor sen, lagom när detta började eftersom hon känns som vanligt när jag sänkte dem igen i förrgår. Tycker dem är för långa men nåja, trivs hon bättre på dem så, så får det väl vara så :)
 
Ja min vecka har väl varit sådär hittills.. detta hittade jag i måndags när jag tog bort täcket.



Och då går han fortfarande med ett 150 grams täcke.. tänk då bara såren utan täcke! :(
Försöker ha lite is i magen och inte bli för upprörd då jag vet det tar ett tag för hästar att göra upp rang osv. Men det har ändå gått 2 veckor och där är hästar som har såna här bitmärken över hela kroppen nästan som bott där i minst 2 månader..

Annars har han gått upp lite mer i vikt och börjar bli lite piggare hah :)

+ så kuggade jag på min uppkörning idag :(
Men men nya tag!

Bonus bild :)

 
Ja min vecka har väl varit sådär hittills.. detta hittade jag i måndags när jag tog bort täcket.



Och då går han fortfarande med ett 150 grams täcke.. tänk då bara såren utan täcke! :(
Försöker ha lite is i magen och inte bli för upprörd då jag vet det tar ett tag för hästar att göra upp rang osv. Men det har ändå gått 2 veckor och där är hästar som har såna här bitmärken över hela kroppen nästan som bott där i minst 2 månader..

Annars har han gått upp lite mer i vikt och börjar bli lite piggare hah :)

+ så kuggade jag på min uppkörning idag :(
Men men nya tag!

Bonus bild :)


Jag skulle inte ha mer is i magen. Efter 2 v ska rangen vara klar - och sådana bitmärken är endera så att någon inte är så bra på hästspråk (din eller de som hugger) eller på att hästarna verkligen inte funkar ihop.

Skulle separera och leta annan lösning.
 
Jag skulle inte ha mer is i magen. Efter 2 v ska rangen vara klar - och sådana bitmärken är endera så att någon inte är så bra på hästspråk (din eller de som hugger) eller på att hästarna verkligen inte funkar ihop.

Skulle separera och leta annan lösning.


Ja jag vet men det är nog inte min då det är fler hästar i låg rang som har såna bitmärken över hela kroppen :(. Så antagligen en av de andra hästarna. Dock så är det väldigt svårt att veta vilken då min går med 10 andra hästar, sen kan det bli svårt att sära på dom då de går i stooora hagar på ca 6 hektar.

Men slutar det inte så får jag prata med stallägarna igen :)
 
Idag har vi varit iväg och löshoppat igen, gick bra som vanligt.

Stel i ryggen så nu blir det täcke i fortsättningen vid regn, ett sådan kombitäcke.
 
Jag ska försöka hålla historien så kort som möjlig, men såhär avlöpte kvällens hopplektion:
Det var utomhus som för 2v sedan. Nangijala var pigg, men hade coolat ner sig lagom tills jag satt upp. Red fram i alla gångarter vilket gick bra. Sedan var det dags att börja hoppa ett liitet kryss med en travbom framför, bommar som hon hoppade utan att blinka för 2v sedan. Idag nitade hon 2m innan travbommen. Försök 2 skyggade hon igen. Försök 3 kom vi över travbommen (nätt och jämnt) men inte hindret. Samma fick 4:e försöket. Vid 5:e försöket smackar ridläraren på och hon går/hoppar över från skritt. Tar mig över 2 gånger till på samma sätt. Sen höjs det lite men då blir hon ännu mer skeptiskt och börjar nita flera meter innan. Sedan bestämmer sig hon för att hon inte vill vara med på de här "dumheterna" vilket får till resultat att hon backar så fort jag försöker få henne att gå mot hindret. Tillslut står vi i andra änden av ridbanan (50m bort) eftersom hon vägrar gå ett enda steg om det inte är i riktning från hindret. När jag försöker få fram henne backar hon, sparkar eller lättar med framdelen lite grann samtidigt som hon kastar med huvudet. Jag tror vi står så i en kvart innan jag kan få henne att trava runt igen (fast rider jag närmare hindret med mer än 4m börjar hon igen). Jag hade aldrig varit med om något liknande, hon har ALDRIG protesterat så extremt innan :eek:

När de andra hoppat klart kunde jag rida som vanligt igen och snirkla runt hindret på ett par meters avstånd utan protest och min ridlärare ville att jag skulle hoppa ett par språng på ett annat hinder innan vi slutade. Jag visste att hon inte skulle hoppa, hon var fly förbannad på allt även om hon gett med sig och gick framåt. Förra gången var hon inte rädd för ett enda hinder, idag uppförde hon sig som om de skulle äta upp henne. Det slutade med att jag och ridläraren blev rejält osams angående vad vi skulle göra åt henne. Hon ansåg att jag absolut inte fick låta henne vinna och att det var farligt när hon protesterar så genom att sparka (vilket jag helt klart höll med om) men jag anser inte att man löser det genom att ta tag i tyglarna när ryttaren sitter på ryggen, rycka i dem och försöka släpa med sig hästen mot hindret samtidigt som man jagar på. Jag valde att hoppa av för att leda henne över varpå ridläraren anser att en näve grus ska kastas mot rumpan så att hon går framåt mot och över hindret. Då blev jag arg för så tycker inte jag man gör mot en fyraåring som precis börjat hoppa :mad: Ska jag tvinga henne över med hjälp av grus, schasande och slag med spöet? Vilka obehagliga minnen kommer hon inte då få av hinder? Må så vara att hon dummade sig en del, men jag korrigerar mycket sällan dumt beteende med slag. Jag har inte ens slagit till henne en handfull gånger så länge hon levt och då har det enbart varit vid ett totalt oacceptabelt, potentiellt farligt beteende. Jag känner min häst väl efter 4 år, sätter jag hårt mot hårt kommer hon svara med samma mynt, men det kunde inte ridläraren förstå utan hon var nog mer av den åsikten att jag skulle slå till henne så fort hon dummade sig tills hon lydde. Vilket säkert hade fungerat på de flesta hästar, men inte på Nangijala som har så skarpt huvud. Jag menar inte att jag aldrig kommer/har slå till N med spöet när jag rider, för blir hon riktigt dum gör jag det för att markera. Men att sitta och slå till med spöet, banka med skänklar och försöka tvinga en häst som bara blir förbannad av det är ingen lösning när jag kan lösa det genom ett lugnt handlag och ändå "vinna" kampen.

Hur slutade den här sörjan då? Jo, ridläraren och de andra i gruppen gick tillbaka medan mamma hämtade dressyrspöet jag använde vid lastning. Det tog 5min att lugna henne och få henne att sluta rygga när jag petade henne i sidan med den och sedan gick vi över bomhindret 4 ggr i rad. Visserligen var hon väldigt skeptiskt och hoppade högt över bredvid mig, men inga protester. Ett lätt petande dressyrspö var alltså lösningen, inte en näve kastad grus. Hon gick över för att jag bad snällt på ett sätt som hon accepterar och förstår och därför svarade hon på samma sätt.

Hade tagit med mamma för att hon skulle fota när vi hoppade men tja, det blir ju inte alltid som tänkt :p Ni ser ju hur förbannad hon är

dsc06320_5554ff2ce087c359f61727b3.jpg
dsc06471_555507c3e087c35a6227b0b7.jpg
dsc06483_55550800e087c35a4616e0ef.jpg
dsc06503_55550bee9606ee01cf1af524.jpg
 
Jag ska försöka hålla historien så kort som möjlig, men såhär avlöpte kvällens hopplektion:
Det var utomhus som för 2v sedan. Nangijala var pigg, men hade coolat ner sig lagom tills jag satt upp. Red fram i alla gångarter vilket gick bra. Sedan var det dags att börja hoppa ett liitet kryss med en travbom framför, bommar som hon hoppade utan att blinka för 2v sedan. Idag nitade hon 2m innan travbommen. Försök 2 skyggade hon igen. Försök 3 kom vi över travbommen (nätt och jämnt) men inte hindret. Samma fick 4:e försöket. Vid 5:e försöket smackar ridläraren på och hon går/hoppar över från skritt. Tar mig över 2 gånger till på samma sätt. Sen höjs det lite men då blir hon ännu mer skeptiskt och börjar nita flera meter innan. Sedan bestämmer sig hon för att hon inte vill vara med på de här "dumheterna" vilket får till resultat att hon backar så fort jag försöker få henne att gå mot hindret. Tillslut står vi i andra änden av ridbanan (50m bort) eftersom hon vägrar gå ett enda steg om det inte är i riktning från hindret. När jag försöker få fram henne backar hon, sparkar eller lättar med framdelen lite grann samtidigt som hon kastar med huvudet. Jag tror vi står så i en kvart innan jag kan få henne att trava runt igen (fast rider jag närmare hindret med mer än 4m börjar hon igen). Jag hade aldrig varit med om något liknande, hon har ALDRIG protesterat så extremt innan :eek:

När de andra hoppat klart kunde jag rida som vanligt igen och snirkla runt hindret på ett par meters avstånd utan protest och min ridlärare ville att jag skulle hoppa ett par språng på ett annat hinder innan vi slutade. Jag visste att hon inte skulle hoppa, hon var fly förbannad på allt även om hon gett med sig och gick framåt. Förra gången var hon inte rädd för ett enda hinder, idag uppförde hon sig som om de skulle äta upp henne. Det slutade med att jag och ridläraren blev rejält osams angående vad vi skulle göra åt henne. Hon ansåg att jag absolut inte fick låta henne vinna och att det var farligt när hon protesterar så genom att sparka (vilket jag helt klart höll med om) men jag anser inte att man löser det genom att ta tag i tyglarna när ryttaren sitter på ryggen, rycka i dem och försöka släpa med sig hästen mot hindret samtidigt som man jagar på. Jag valde att hoppa av för att leda henne över varpå ridläraren anser att en näve grus ska kastas mot rumpan så att hon går framåt mot och över hindret. Då blev jag arg för så tycker inte jag man gör mot en fyraåring som precis börjat hoppa :mad: Ska jag tvinga henne över med hjälp av grus, schasande och slag med spöet? Vilka obehagliga minnen kommer hon inte då få av hinder? Må så vara att hon dummade sig en del, men jag korrigerar mycket sällan dumt beteende med slag. Jag har inte ens slagit till henne en handfull gånger så länge hon levt och då har det enbart varit vid ett totalt oacceptabelt, potentiellt farligt beteende. Jag känner min häst väl efter 4 år, sätter jag hårt mot hårt kommer hon svara med samma mynt, men det kunde inte ridläraren förstå utan hon var nog mer av den åsikten att jag skulle slå till henne så fort hon dummade sig tills hon lydde. Vilket säkert hade fungerat på de flesta hästar, men inte på Nangijala som har så skarpt huvud. Jag menar inte att jag aldrig kommer/har slå till N med spöet när jag rider, för blir hon riktigt dum gör jag det för att markera. Men att sitta och slå till med spöet, banka med skänklar och försöka tvinga en häst som bara blir förbannad av det är ingen lösning när jag kan lösa det genom ett lugnt handlag och ändå "vinna" kampen.

Hur slutade den här sörjan då? Jo, ridläraren och de andra i gruppen gick tillbaka medan mamma hämtade dressyrspöet jag använde vid lastning. Det tog 5min att lugna henne och få henne att sluta rygga när jag petade henne i sidan med den och sedan gick vi över bomhindret 4 ggr i rad. Visserligen var hon väldigt skeptiskt och hoppade högt över bredvid mig, men inga protester. Ett lätt petande dressyrspö var alltså lösningen, inte en näve kastad grus. Hon gick över för att jag bad snällt på ett sätt som hon accepterar och förstår och därför svarade hon på samma sätt.

Hade tagit med mamma för att hon skulle fota när vi hoppade men tja, det blir ju inte alltid som tänkt :p Ni ser ju hur förbannad hon är

dsc06320_5554ff2ce087c359f61727b3.jpg
dsc06471_555507c3e087c35a6227b0b7.jpg
dsc06483_55550800e087c35a4616e0ef.jpg
dsc06503_55550bee9606ee01cf1af524.jpg

Det är verkligen skitsvårt med tränare och just att man har ungefär samma tänk smäller högre för mig än meriter. Men det vet man ju sällan förrän de där skarpa lägena kommer. Jag ska börja testa instruktörer i höst och jag ser egentligen inte fram emot det.
 
Det är verkligen skitsvårt med tränare och just att man har ungefär samma tänk smäller högre för mig än meriter. Men det vet man ju sällan förrän de där skarpa lägena kommer. Jag ska börja testa instruktörer i höst och jag ser egentligen inte fram emot det.
Jag har haft samma ridlärare i många år och jag tycker om henne, men det har hänt innan att vi varit oense om liknande saker. Jag har ju ridit min mammas stoiga sto på lektion där i flera år. Hon är verkligen inte som Nangijala, men kan vara tjurig och inte vilja jobba. Vid rätt tillfällen fungerar det att dänga till henne för att hon ska skärpa sig men ganska ofta fortsätter hon tjura. En ganska tjurig gång hade jag en annan ridlärare som har ett mjukare sätt, mer att be hästen göra något och den ska ändå svara snabbt. Ponnyn svarade otroligt bra på det och hade nästan aldrig gått så fint :) trist nog har hon inga lektioner jag kan gå på
 
Jag har haft samma ridlärare i många år och jag tycker om henne, men det har hänt innan att vi varit oense om liknande saker. Jag har ju ridit min mammas stoiga sto på lektion där i flera år. Hon är verkligen inte som Nangijala, men kan vara tjurig och inte vilja jobba. Vid rätt tillfällen fungerar det att dänga till henne för att hon ska skärpa sig men ganska ofta fortsätter hon tjura. En ganska tjurig gång hade jag en annan ridlärare som har ett mjukare sätt, mer att be hästen göra något och den ska ändå svara snabbt. Ponnyn svarade otroligt bra på det och hade nästan aldrig gått så fint :) trist nog har hon inga lektioner jag kan gå på

Min ska man inte bråka med men en väl tajmad tillsägelse tar hon utan protester om än väldigt sårad :p

Tid är himla besvärligt...!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 726
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 361
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 593
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp