Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Exotizc trist med en lärare som inte kan lösa uppgiften på ett lätt sätt. Jag skulle förmodligen bli skogstokig och hoppa av hästen och kasta grus på henne och be henne hoppa!:mad:

Näe men hur svårt kan det vara att bygga ett hinder som är väl infångat och bara en bom på backen tills ni hittat framåtbjudningen igen. Kanske haft lite draghjälp av någon äldre häst.

Bra att du inte gav upp utan att du fick över henne själv :)
 
Jag ska försöka hålla historien så kort som möjlig, men såhär avlöpte kvällens hopplektion:
Det var utomhus som för 2v sedan. Nangijala var pigg, men hade coolat ner sig lagom tills jag satt upp. Red fram i alla gångarter vilket gick bra. Sedan var det dags att börja hoppa ett liitet kryss med en travbom framför, bommar som hon hoppade utan att blinka för 2v sedan. Idag nitade hon 2m innan travbommen. Försök 2 skyggade hon igen. Försök 3 kom vi över travbommen (nätt och jämnt) men inte hindret. Samma fick 4:e försöket. Vid 5:e försöket smackar ridläraren på och hon går/hoppar över från skritt. Tar mig över 2 gånger till på samma sätt. Sen höjs det lite men då blir hon ännu mer skeptiskt och börjar nita flera meter innan. Sedan bestämmer sig hon för att hon inte vill vara med på de här "dumheterna" vilket får till resultat att hon backar så fort jag försöker få henne att gå mot hindret. Tillslut står vi i andra änden av ridbanan (50m bort) eftersom hon vägrar gå ett enda steg om det inte är i riktning från hindret. När jag försöker få fram henne backar hon, sparkar eller lättar med framdelen lite grann samtidigt som hon kastar med huvudet. Jag tror vi står så i en kvart innan jag kan få henne att trava runt igen (fast rider jag närmare hindret med mer än 4m börjar hon igen). Jag hade aldrig varit med om något liknande, hon har ALDRIG protesterat så extremt innan :eek:

När de andra hoppat klart kunde jag rida som vanligt igen och snirkla runt hindret på ett par meters avstånd utan protest och min ridlärare ville att jag skulle hoppa ett par språng på ett annat hinder innan vi slutade. Jag visste att hon inte skulle hoppa, hon var fly förbannad på allt även om hon gett med sig och gick framåt. Förra gången var hon inte rädd för ett enda hinder, idag uppförde hon sig som om de skulle äta upp henne. Det slutade med att jag och ridläraren blev rejält osams angående vad vi skulle göra åt henne. Hon ansåg att jag absolut inte fick låta henne vinna och att det var farligt när hon protesterar så genom att sparka (vilket jag helt klart höll med om) men jag anser inte att man löser det genom att ta tag i tyglarna när ryttaren sitter på ryggen, rycka i dem och försöka släpa med sig hästen mot hindret samtidigt som man jagar på. Jag valde att hoppa av för att leda henne över varpå ridläraren anser att en näve grus ska kastas mot rumpan så att hon går framåt mot och över hindret. Då blev jag arg för så tycker inte jag man gör mot en fyraåring som precis börjat hoppa :mad: Ska jag tvinga henne över med hjälp av grus, schasande och slag med spöet? Vilka obehagliga minnen kommer hon inte då få av hinder? Må så vara att hon dummade sig en del, men jag korrigerar mycket sällan dumt beteende med slag. Jag har inte ens slagit till henne en handfull gånger så länge hon levt och då har det enbart varit vid ett totalt oacceptabelt, potentiellt farligt beteende. Jag känner min häst väl efter 4 år, sätter jag hårt mot hårt kommer hon svara med samma mynt, men det kunde inte ridläraren förstå utan hon var nog mer av den åsikten att jag skulle slå till henne så fort hon dummade sig tills hon lydde. Vilket säkert hade fungerat på de flesta hästar, men inte på Nangijala som har så skarpt huvud. Jag menar inte att jag aldrig kommer/har slå till N med spöet när jag rider, för blir hon riktigt dum gör jag det för att markera. Men att sitta och slå till med spöet, banka med skänklar och försöka tvinga en häst som bara blir förbannad av det är ingen lösning när jag kan lösa det genom ett lugnt handlag och ändå "vinna" kampen.

Hur slutade den här sörjan då? Jo, ridläraren och de andra i gruppen gick tillbaka medan mamma hämtade dressyrspöet jag använde vid lastning. Det tog 5min att lugna henne och få henne att sluta rygga när jag petade henne i sidan med den och sedan gick vi över bomhindret 4 ggr i rad. Visserligen var hon väldigt skeptiskt och hoppade högt över bredvid mig, men inga protester. Ett lätt petande dressyrspö var alltså lösningen, inte en näve kastad grus. Hon gick över för att jag bad snällt på ett sätt som hon accepterar och förstår och därför svarade hon på samma sätt.

Hade tagit med mamma för att hon skulle fota när vi hoppade men tja, det blir ju inte alltid som tänkt :p Ni ser ju hur förbannad hon är

dsc06320_5554ff2ce087c359f61727b3.jpg
dsc06471_555507c3e087c35a6227b0b7.jpg
dsc06483_55550800e087c35a4616e0ef.jpg
dsc06503_55550bee9606ee01cf1af524.jpg

Jag hade inte ridit mer för den tränaren och jag hade aldrig i mitt liv betalat en enda krona för lektionen:mad: Ponnyn är 4 år och har inte så mycket erfarenhet av hoppning, snacka om att sabba förtroende och vilja på bara en lektion! Hade jag varit dig hade jag nog antingen tagit ett snack med tränaren och förklarat hur man utbildar en häst på ett trevligt vis, eller så hade jag aldrig mer satt min fot i samma padock som henne.. Att hon ens fick för sig att det var en bra ide att höja hindret när ponnyn knappt tog sig över på lugnt och harmoniskt förstår jag inte!? Nä det finns säkert fler, bättre tränare att träna för isåfall!

*Kl

Igår hopptränade vi. Xanthus vilade två dagar i rad innan men han var inte tokig trots det. vi gjorde en övning där vi hoppade ett litet block-hinder, vände tillbaka och hoppade ett till block - 3 korta galoppsprång till ett räcke för att hästarna skulle få öva på att komma ihop sig och hoppa upp sig. Xanthus skötte sig och trots att han har ganska svårt att korta ihop sig (med tanke på att han tränades för galopp för bara ett halvår sedan) så gjorde han det väldigt bra, vi gjorde övningen åt båda hållen och gjorde sedan om räcket till en liten oxer och hoppade den ett par gånger sedan avslutade vi faktiskt medan de andra fick hoppa en lite större bana.
Xanthus har skött sig sååå bra och nu ska han få lulla i skogen ett par veckor innan sen får han vila hela juni innan han sätts igång igen.

Han fick även en liten 'kompis' igår. Vid ihopsläppet sprang de runt lite och bråkade i ca 15 innan Xanthus började gå undan för den nya hästen och började förstå att han inte skulle blir ledaren. Idag provade de lite grann att se vem som bestämde igen men X fick se sig besegrad ganska snabbt. Hoppas de ska fungera ihop framöver, annars får väl X gå för sig själv igen..

Hur lång tid brukar ni tycka är OK att hästarna bråkar om ledar-rollen? Det är inga stora bråk mellan dem men Litte tyckte inte det var riktigt ok att Xanthus bjöd in till lek och "attackerade" istället.
 
Bara för att hon hoppade utan problem just det hindret när vi var där första gången betyder ju inte att hon inte har rätt för att bli rädd för det/inte vilja tycker jag... jag menar, det är fortfarande sååå mycket för henne att titta på på utebanan. Sist fick hon ju för sig skäcken var en ko och var livrädd för den (fastän hon träffat den innan), då är det väl inte så konstigt om ett hinder plötsligt blir läskigt? Det kan ju ha blivit helt kaos med alla intryck i huvudet menar jag.

Men på grund av det som hände igår släpade jag fram ett hinder hemma, ett plank som hon aldrig hoppat innan som är rätt läskigt på ena sidan (olikfärgade sidor) för att se vad som hände. Ögonen höll på att poppa ut när hon närmade sig hindret, men bortsett från några svaga protester som var som igår så gick hon fram när jag bad henne och kikade på det. Sen krävdes det lite övertalning att hoppa över första språnget, men sen gick det från båda hållen och hon sprang glatt på och verkade tycka att det var kul tack och lov :)
 
Jahaja, Calle försöker valla runt på gamlingen och gamlingen blir arg = tredje knäsparken på några månader.
Ångrar bittert att jag släppte honom på unghästbete dedär 3v i somras. Han har ingen självbevarelsedrift or what so ever. Helt otroligt att benet inte blivit avsparkat helt ännu. Hur ska man få en sån häst att respektera andra hästar? Den äldre har alltid varit högst i rang tills han bröt bäckenet och han är en gudomlig ledare så han accepterar inte Calles översittarfasoner. Efter han bröt bäckenet så vågar han inte sätta andra hästar på plats för han är rädd för att bli skadad, säger bara ifrån när han fått nog.
Jag ska släppa dom på lösdrift men fortsätter han att bråka utan att akta på sig så blir det nog försäljning till hösten. :(
Bara tanken på försäljning gör mig ledsen då han är sån otroligt fin häst och är helt okomplicerad annars. Men han behöver sättas på plats i hagen och min valack klarar inte det. :(
 
@hjarterdam förstår att det känns tungt.
Har själv haft en ordentlig svacka då min häst skadade munnen för enmånad sen.
I samma veva gjordes grupperna om i hagarna (detta var jag inte positiv till) och efter bara en vecka skadade sig min hästs sällskap så min blev själv...
Detta har resulterat i rstlös, jobbig och svårhanterad unghäst.

Sista veckan har min fått sällskap igen och jag har linat och jobbat mycket från marken så det känns bättre nu.
Ska även sitta upp idag och rida lite, första gången på nästan 5 veckor.

Men när han beter sig på sitt tråkiga sätt blir jag ibland sugen på att sälja och köpa något annat....

Om två veckor ska min på bete tillsammans med fyra andra och jag hoppas han mognar lite i sommar....

Usch jag har verkligen känt mig låg de senaste veckorna...
Måtte det bli bättre.
 
@Nepenthe Nämen usch, det låter ju inte alls kul O_o men hon kastar inte ut dig eller?

Mjo men ja kan ju inte dra förens ringormskarantän är klar.

Igår åkte jag av, foten hoppade ur led och ledbandet kanske tillomed är av

Inte hästens fel utan mitt då jag ville ta nån bild på när hon hoppar då många efterfrågar det iom annonsen jag lagt ut på henne
 
Idag så red jag ut med husse och Prinsen. Husse rider inte men han leder Prinsen. X skrittade på fint och när vi kom ut på grusvägen så både travade och galopperade vi :D
 
Jahaja, Calle försöker valla runt på gamlingen och gamlingen blir arg = tredje knäsparken på några månader.
Ångrar bittert att jag släppte honom på unghästbete dedär 3v i somras. Han har ingen självbevarelsedrift or what so ever. Helt otroligt att benet inte blivit avsparkat helt ännu. Hur ska man få en sån häst att respektera andra hästar? Den äldre har alltid varit högst i rang tills han bröt bäckenet och han är en gudomlig ledare så han accepterar inte Calles översittarfasoner. Efter han bröt bäckenet så vågar han inte sätta andra hästar på plats för han är rädd för att bli skadad, säger bara ifrån när han fått nog.
Jag ska släppa dom på lösdrift men fortsätter han att bråka utan att akta på sig så blir det nog försäljning till hösten. :(
Bara tanken på försäljning gör mig ledsen då han är sån otroligt fin häst och är helt okomplicerad annars. Men han behöver sättas på plats i hagen och min valack klarar inte det. :(

Låna ett elakt russ ;)
 
@Exotizc jag är helt enig med de andras kommentarer om tränaren :S
Men om N vore min skulle jag - om du inte gjort det - faktiskt kolla igenom henne på klinik för säkerhets skull. Inte bara för hoppträningen utan sammantaget vad du berättat under en längre tid. Absolut du har en skarp dam, som helst vill bestämma och säkert i viss mån tror hon gör det än. Men jag tycker personligen att det är lite för många "omotiverade" gånger för att jag inte skulle vilja ha kollat. I bästa fall har du ju sen klartecken att ta igenom utan att oroa dig för underliggande problem :)

@hjarterdam Vad hände på/vad gjorde hingstbetet?
Oavsett så Gud så trist :( frågan är om det skulle hjälpa att en annan häst tig ner honom på jorden - eller om det bara skulle gälla den sen och vara likadant med din gamling?

Här händer inget. Så sjukt mycket i skolan osv. Och sätta igång liten grå åt veterinären haltar. Först fick jag leta upp en ny sadel då den trinda Sälen inte kunde ha någon av de tre (!) som finns hemma. Sen sjukt mkt i skolan. Och jag erkänner jag drar mig med - han känns inte bra och det känns skit att rida då.

Och här i veckan fick jag hipp som happ hem en 30+ shettis - eller "ett konstigt djur som är lääääääskigt" enligt mina nervklena hjon till hästar. W är uppvuxen med shettis så han har sansat sig. Åringen däremot är fortfarande helt ur gängorna.

Idag skulle W varit till kiropraktorn - då blev jag sjuk. Hepp.
 
@happyrider Nu har en stor reva om ca 4cm lång och 1,5cm öppen dock bara några millimeter djup men han har ju så dåligt läkkött med två andra sårskador som ska läka. Och jag funkar.
@lil-sis Min tanke också men hästar som går med taskiga hästar blir ofta själv taskiga.
@Alexandra_W Han gick på unghingstbete och blev högst i rang på 2sek. Sen dess är han högst i rang och en taskig ledare. Han fick ju en pinne genom benet och opererades.
Nu ska dom ju släppas med 3-4andra hästar från 3åring-22åring och jag hoppas nån spöar upp honom ordentligt men risken är att han fortsätter vara taskig mot de som är lägre.
 
@hjarterdam Trist. Men där bekräftar du en anledning jag haft att vara tveksam till att släppa min tuffa åring på hingstbete. Att han skulle komma hem som kung över världen. Nu är han tuff och lite "halvdöv" men lägger sig när det sägs ifrån ordentligt.

Känns som folk ibland glömmer att nån kommer bli king of the hill på hingstbete med. Särskilt om det inte finns någon äldre med.
 
@Alexandra_W Jag har ju haft min andra på unghäst/hingstbeten och han gick in och blev king på en gång. Men han är en sån fin ledare, alla får äta och dricka tillsammans - men dom ska akta på sig om han ber dom. Calle var så fin med sina äldre kompisar hos mig innan betet och dom var också väldigt schysste så jag tänkte väl aldrig att han skulle bli en ledare över huvudtaget :(
 
Unghästflock är ju en suverän idé när det finns en äldre stenhård (men schysst) ledare.

Min har eg bara gått med vettiga hästar men hon är hård och släpps hon med någon hon inte gillar är hon elak och riktigt dum. Det visade sig när hon var på inridning i höstas :crazy:
 
@Alexandra_W Jag har tänkt börja med att kolla upp sadeln och blir det ändå en sådan där reaktion i ridningen igen (om nu sadeln ligger bra) bokar jag tid bums. Jag tänker att en sådan reaktion kan vara okey en gång med tanke på vad som hände på lektionen. Men ju mer jag tänker på det desto mer tycker jag det var en ovanligt stark och konstig reaktion från hennes sida i torsdags. Verkligen extrem för att vara hon eftersom hon alltid varit så snäll att rida. Alltså snäll som i inga trotsiga protester, det har varit i hanteringen hon hållit på om hon gjort något. Bockandet lugnade ju ner sig och försvann nästan helt för ett par-tre månader sen. Men jag börjar utifrån sadeln så får vi se vad som händer. Känner en som hade en unghäst som höll på att protestera så ett halvår, de trodde det var trots men visade sig vara en inflammation i ryggen efter en skada och den höll på att protestera så vid de flesta ridturer, och när jag fick höra det lovade jag mig själv att bli jäkla orolig om hästen protesterar så 2 ggr på kort tid.

Sen vet jag inte om du syftar på hennes humör i hanteringen? Och tänker på din W? För det tror jag inte har med saken att göra i med att hon mest är dum mot andra. Häromdagen t.ex. så stod jag och borstade och hon var jättesnäll. Så kom sjuåringen och klappade vid ansiktet - hästen riktigt sur. Flickan gick strax därefter och min syrra kom fram och gjorde på samma sätt - hästen fortfarande glad. Går min mamma fram på samma sätt blir hon också sur, vilket egentligen är lite ologiskt med tanke på att min mamma och syrra hanterat henne lika mycket (lite) under dessa år :confused: Fast det kanske ha att göra med vad personerna ger sken av, syrran hade ju Nangijalas mor som var väldigt lik. Vi gjorde faktiskt ett experiment en dag då syrran fick hämta, sköta om och rida N utan mig för att se vad som hände. Men hon var visst precis lika snäll som hon var mot mig, det hade inte varit några bekymmer alls.
 
@Alexandra_W Jag har tänkt börja med att kolla upp sadeln och blir det ändå en sådan där reaktion i ridningen igen (om nu sadeln ligger bra) bokar jag tid bums. Jag tänker att en sådan reaktion kan vara okey en gång med tanke på vad som hände på lektionen. Men ju mer jag tänker på det desto mer tycker jag det var en ovanligt stark och konstig reaktion från hennes sida i torsdags. Verkligen extrem för att vara hon eftersom hon alltid varit så snäll att rida. Alltså snäll som i inga trotsiga protester, det har varit i hanteringen hon hållit på om hon gjort något. Bockandet lugnade ju ner sig och försvann nästan helt för ett par-tre månader sen. Men jag börjar utifrån sadeln så får vi se vad som händer. Känner en som hade en unghäst som höll på att protestera så ett halvår, de trodde det var trots men visade sig vara en inflammation i ryggen efter en skada och den höll på att protestera så vid de flesta ridturer, och när jag fick höra det lovade jag mig själv att bli jäkla orolig om hästen protesterar så 2 ggr på kort tid.

Sen vet jag inte om du syftar på hennes humör i hanteringen? Och tänker på din W? För det tror jag inte har med saken att göra i med att hon mest är dum mot andra. Häromdagen t.ex. så stod jag och borstade och hon var jättesnäll. Så kom sjuåringen och klappade vid ansiktet - hästen riktigt sur. Flickan gick strax därefter och min syrra kom fram och gjorde på samma sätt - hästen fortfarande glad. Går min mamma fram på samma sätt blir hon också sur, vilket egentligen är lite ologiskt med tanke på att min mamma och syrra hanterat henne lika mycket (lite) under dessa år :confused: Fast det kanske ha att göra med vad personerna ger sken av, syrran hade ju Nangijalas mor som var väldigt lik. Vi gjorde faktiskt ett experiment en dag då syrran fick hämta, sköta om och rida N utan mig för att se vad som hände. Men hon var visst precis lika snäll som hon var mot mig, det hade inte varit några bekymmer alls.

Nej jag tänkte mer på just att hon reagerat starkt när det handlat om andra. I situationer där hon varit cool med dig. Tex där med den lilla tjejen. Det kan ju vara exakt som du beskriver, men också att hon inte litar på att det inte kommer kännas obehagligt när det är någon annan.

Är så svårt med småttingar, att rensa i vad som är trots och testa vingarna - särskilt med en som är tuff. Och vad som ev är annat. Men du verkar ju ha tänkt på det och ha både en plan och ett vettigt synsätt :)

Annan tanke - har hon börjat brunsta månne?
 
Nej jag tänkte mer på just att hon reagerat starkt när det handlat om andra. I situationer där hon varit cool med dig. Tex där med den lilla tjejen. Det kan ju vara exakt som du beskriver, men också att hon inte litar på att det inte kommer kännas obehagligt när det är någon annan.

Är så svårt med småttingar, att rensa i vad som är trots och testa vingarna - särskilt med en som är tuff. Och vad som ev är annat. Men du verkar ju ha tänkt på det och ha både en plan och ett vettigt synsätt :)

Annan tanke - har hon börjat brunsta månne?

Brunsta? Jag tror jag har sett henne brusta 3ggr under dessa år :p brukar aldrig märka när hon gör det (och eftersom jag inte ser brunsten kan jag ju inte koppla humör/agerande till det heller), men faktiskt var det nog 1-1,5v sedan jag funderade på om hon inte gjorde det, men det kan lika gärna varit som att hon stod och pruttade :angel: Nåja, vi får väl se hur detta blir. Finns det inte något talesätt som går nåt i stil med "en gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket"? Jag kör på det!
 
@happyrider och @hjarterdam
Medans era Warsteinerungar är bråkiga så har mitt spöke uppfört sig MYCKET bra denna vecka.
Inga hopp, inte varit trotsig osv...
Så vi avslutade veckan med att skritta ut med min pappa som inte suttit på en häst på 30 år.
Jag var lite nervös att Walle skulle stöka för det blåser storm här i Blekinge (som vanligt), men han var supercool och jättefin att rida.

11265620_585789998190890_1270436650497755104_n.jpg
 
Min nivå för när jag kollar om något är fel är mycket lägre ju äldre jag blir. Men än så länge har jag haft rätt. Och hellre ett onödigt besök hos kiropraktorn är långdragen inflammation någonstans.

X är ju mycket känslig i ländryggen, så att hålla henne glad, varm och avspänd är prio och lär bli en utmaning när kraven höjs. Jag försöker hålla jämna steg med de olika "tävlingarna" som finns för ungponny men det är på håret hela tiden.

Men jag vill ju ha en glad ridconnemara i 20 år till så skynda långsamt är väl en bra idé, även om vi tar myrsteg :p
 
Vi traglar på här hemma och kommer starta första pay and jump på söndag, sköter hon sig bra då blir det även första lokaltävlingen på samma plats veckan efter. :) Ska bli spännande att se hur hon reagerar men vi ska vara med för att de är roligt, när vi har hoppat hemma har hennes mamma fått springa före som draghjälp, fast gammeltanten fjantade sig när vi skulle hoppa över en plastmatta så då fick vi minsann visa mamma att de här var inget farligt att hoppa över.:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 358
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp