Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hoppade jag lite med hästarna i vår lilla paddock, och efter det fick flickvännen hoppa upp och rida. Först fick hon prova på galopp, men när man har en hoppglad häst så blev det galopp och hopp på samma gång :P Men hon satt kvar och nu har dom båda hoppat en kombination plus en vattenmatta! Tur att man har snälla hästar ;)
Magnus har jag varit skeptisk till att låta henne rida då han har väldigt mycket energi, men han var så lugn o fin efter hoppningen att hon fick hoppa upp och rida i skritt o trav.
Hon har ridit ca 15 gånger så jag tycker hon är superduktig och tuff :)
12032242_10153248622358460_6214992240500061800_n.jpg

Här är en bild när hon galopperar Roxi ( med tappad stigbygel ) =)

12033202_10153248613653460_9179671236142470005_n.jpg

Jag o Magnus
Jag och Magnus när vi hoppar, första gången sedan Maj =)

Så fina ni är allesammans! Ser ut som Magnus har jättetrevlig bjudning!
 
DSC_0197_zpsfb5d7def.jpg

Min bäbus tömkörs nu varannan dag och går som handhäst ibland där emellan. Har skickat efter en sadel med hopp om att gigantor manken ska rymmas. Vill komma igång och rida på honom! Måste även säga att jag är sjukt nöjd med Marstalls foder. Så fin i hullet trots att jag ger hälften av de jag gett honom av hippos alfa och fibergi muscle up.
 
@Vimsan Så skönt att höra!
@oanki Så fin Magnus ser ut :)

Här händer det inte mycket. Equterapeut inbokad 5 oktober och fram tills dess skulle jag bara göra saker med Nangijala som hon inte hade ont av. Provade longera men det var inte populärt så det får väl bli promenader, pyssel och betande tills dess :) idag gnäggade hon när hon fick syn på sin grimma i min hand och kom gående till grinden. Blev bara pyssel men hon stod still och tyckte det var skönt. Hennes sjuåriga beundrare hjälpte mig att borsta och kratsa hovar och ponnyn var en ängel mot henne :love: (så nu får vi väl jobba med att få N att acceptera flickans mor också haha)
 
Hoppträning igår.
Dressyrtant som hoppar in skeptisk ponny är väl inte bästa kombon men det går framåt.

Och viktigast, hon kan sköta sig i grupp!

Ska se om jag hittar en filmsnutt jag inte behöver skämmas för :p
 
Så här nöjd såg min kille ut efter lektionen i måndags :) Vi trava bommar, hade galoppbommar och tränade på att gå i form osv. Riktigt fint pass men hans tuffaste ever så i tisdags var han sur och ville inte framåt (gissar träningsvärk) så han fick vila igår.

bebis.jpg
 
Jag tror min tjej vuxit lite, eller i alla fall ändrats i kroppen. Först var det en i stallet som sa att "hon måste ju ha vuxit?!"
och sedan sitter inte sadeln lika bra längre. Den provades ut och stoppades om i juni, och har suttit bra -men nu det sista upplever jag att den "ramlar ner" något och lägger sig lite för nära ryggen. Tror det har med att göra att lite av "bäbishullet" försvunnit, så hon är inte riktigt lika bred över ryggen nu och manken kommit upp lite. Tänker att jag ska lägga på fårskinnspadden och se hur det blir när man fyller ut den lite...
 
Jag tror min tjej vuxit lite, eller i alla fall ändrats i kroppen. Först var det en i stallet som sa att "hon måste ju ha vuxit?!"
och sedan sitter inte sadeln lika bra längre. Den provades ut och stoppades om i juni, och har suttit bra -men nu det sista upplever jag att den "ramlar ner" något och lägger sig lite för nära ryggen. Tror det har med att göra att lite av "bäbishullet" försvunnit, så hon är inte riktigt lika bred över ryggen nu och manken kommit upp lite. Tänker att jag ska lägga på fårskinnspadden och se hur det blir när man fyller ut den lite...

Min har smalnat ur sina sadlar!
Hon fick under sensommaren helt plötsligt en manke från ingenstans :confused:
 
Min har smalnat ur sina sadlar!
Hon fick under sensommaren helt plötsligt en manke från ingenstans :confused:

precis, samma här! Hon hade X-vid i juni men nu är hon inte lika bred längre. Får fylla ut sadeln och se om hon tänker bli bredare igen eller om det blir till att uppdatera sadeln till en lite smalare.
 
Jösses vad hoppträningen sänker mitt självförtroende förresten. Jag tror inte att jag stör ponnyn men jag hjälper inte direkt heller... Det är inte tränaren, hon är toppen utan det är bara jag.

Ska börja träna dressyr varje måndag, det är en bättre egoboost. Inte för allting fungerar men jag kan rätta mig precis efter hans instruktioner och det känns bra!
 
Idag fick Walle nya skor runt om..
Skötte sig hyfsat bra!

Har inte hunnit rida i veckan så då känns det extra bra med lösdrift...
Men nu blir det skogsridning i dagarna tre:banana:.
 
Yes, dagens ridpass bjöd på bakläxa för ryttaren.
Jag har varit "för snäll", eller ja -jag har slarvat med lydnaden, "nöjt" mig och " låtit saker passera", och det kändes idag.
Satt på en ångvält som helst ville rejsa runt i 200 och drifta genom hörnen a´la Fast & the Furious...
Bara att backa tillbaka bandet och skärpa till sig. Blev otaliga övergångar trav-halt-trav-halt-skritt-trav-halt-trav-skritt-trav-halt-trav, ja -rent grundarbete med lite mer fokus från ryttaren och hon svarade bra på det, men svettigt var det! (för båda :p ).
 
Idag har Fjant fått prova något nytt. Träffa brandmän :rofl:

De kom för kika på anläggningen, lära sig leda häst osv. De fick öva på min unghäst. Där kom de in uniform med hjälm och allt :love: så matte var i 7 himlen medan hon spana in dem ledande sin unghäst som fundersamt undrade vad för ena aliens som rörde vid honom men han skötte sig fint ändå! Trots osäkra handhållare :p
 
Nästa vecka blir det dressyrkektion på måndag, tandkoll på onsdag, Tömkörningslektion på fredag och sitskurs på söndag.

Får försöka ta mig ut i skogen idag och imorgon.
 
@supercassie @Exotizc Tack! Ja han är fin och nu efter betet har han börjat tagga ner lite mer och slappna av :) Helst skulle han behöva komma till någon låååång rakbana och få sträcka ut ordentligt ett par gånger i veckan, så han får göra av med all energi. Tror det är fullblodet i han som behöver det :P
 
Lektion igår. Hon är klart störd av tryck mot höger sida (viker sig åt höger istället för att mjukna åt vänster när man ställer vänster) så vi struntade i det och red rakt fram, sidvärts och galopp-halt-galopp istället.

Hon blev jättefin av det och mjuknade i vänster också.

Blir bra med munkoll imorgon :)

Beroende på vad vi hittar imorgon är det tömkörning på fredag och lektion måndag igen. Kan bli russet på fredag istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 750
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
401
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 693
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp