Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår åkte jag på hoppträning med Roxi, började med att jag åkte med transporten till betet men när jag gick efter vägen så hörde jag att bakskorna satt löst. Tur var så hade jag hovslagarlådan i bilen så att jag kunde byta ut sömmen som var nersliten och snäll som hon är så stod hon snällt vid vägen när alla bilar åkte förbi =)

När jag kom till träningen så tränade vi på att få fram nosen på henne då hon har lätt att krulla ihop sig, gick bra och jag börjar bli bättre på det, men jag kan säga att dom foton som togs blev inte så snygga med mina händer, men det bjuder jag på ;)

Själva hoppningen gick så jäkla bra! Vi värmde upp på ett räcke med bom framför och efter på volt. Gick hur bra som helst!
Sen fick vi med yngre hästar hoppa 2 olika typer av bana först på 60-70cm sen en längre mellan 80-100cm
Gick också huur bra som helst, blir förvånad att hon är så säker när hon är så lite hoppad :P
Tränaren tycker att hon har blivit jättefin under sommaren och att jag ska ut och tävla dom sista tävlingarna nu i höst =)

11223804_10153217866063460_1410583306896709758_n.jpg

12003299_10153217866258460_3658246519397459407_n.jpg
11960051_10153217866318460_7918204523519368523_n.jpg
 
Köpt en ny sadel.

Utan att testa på prinsessan.

Men man får rida i tre dagar och passar den inte lämna tillbaka mot ett avdrag på 750kr. Helt okej.
 
Nu har jag ridit också. Trulig ponny men hon vilade igår och är bäst typ dag tre (ridning varje dag).

Så på't igen imorgon!

Verkade inte ha något emot sadeln iaf :)
 
Vi har tränat idag, tidigt som attan men Walle som brukar vara lite morgontrött var superpigg och alldeles prillig.
SÅÅÅÅ fokuserad på allt annat än mig :p

12011151_624345164335373_4636078019528133238_n.jpg


Men min tränare har en massa bra knep i bakfickan hur man får en unghäst att börja lyssna så till slut gick han riktigt bra!!
Å jag var så här glad :D

12003313_624345141002042_1395394109745946157_n.jpg


Jag fick träna mycket på hörnpasseringar, det kan vara nog så svårt :angel:
 
Vi har tränat idag, tidigt som attan men Walle som brukar vara lite morgontrött var superpigg och alldeles prillig.
SÅÅÅÅ fokuserad på allt annat än mig :p

12011151_624345164335373_4636078019528133238_n.jpg


Men min tränare har en massa bra knep i bakfickan hur man får en unghäst att börja lyssna så till slut gick han riktigt bra!!
Å jag var så här glad :D

12003313_624345141002042_1395394109745946157_n.jpg


Jag fick träna mycket på hörnpasseringar, det kan vara nog så svårt :angel:

Kan unghästar lyssna? :p :angel:
 
Min kära lilla ponny började dagen med att gnägga TVÅ (!!) gånger åt de andra hästarna i hagen när jag skulle ta in henne, hon som inte sagt ett pip på 2,5år. Redan där borde jag väl anat att fröken häst vaknat på ett ettrigt humör, men det var inte förrän jag tog de första borst-tagen och hon började vifta med bakdelen och med huvudet som jag fattade det. Sur och tvär var ponnyn, matte förbannad för att ponnyn uppförde sig så gräsligt men efter några åthutningar skärpte hon till sig och lät sig nådigt borstas. På med sadel och träns, in på ridbanan. Pigg, glad och samarbetsvillig fram tills vi galopperat och haft skrittpaus. Börjar sedan vika bak huvudet mot min vänstra fot vilket blev värre efter ytterligare galopp så tillslut hoppade jag av och började fundera på vad det nu var som var för fel. Kom tillslut fram till att det antagligen var pms-humör, pälsfällning med obehag och en sadel som glidit fram i galoppen som orsakat allt.
 
Min dam var rätt bekymrad idag, hon vaccinerades igår och var ordentligt öm i halsen idag stackarn :( Hoppas det ger med sig fort....
 
Nu är min släppt på lösdrift.

Det blev tyvärr en hel del spring vid ihopsläppet men som tur var inga skador (förutom bitmärken)
De höll på ganska ordentligt hela fm men redan på em var det lugnare och idag fick Walle stå hyfsat nära flocken.

Hans hage är helt fantastisk med både granskog, lövskog, ängar och ca 3ha stor.
Här kommer han må jättebra! Det finns otroliga möjligheter till både rörelse och sysselsättning.

Jag längtar redan efter att rida... men det får bli vila åtminstone fram till helgen, han har fullt upp med att anpassa sig.
 
Nu är min släppt på lösdrift.

Det blev tyvärr en hel del spring vid ihopsläppet men som tur var inga skador (förutom bitmärken)
De höll på ganska ordentligt hela fm men redan på em var det lugnare och idag fick Walle stå hyfsat nära flocken.

Hans hage är helt fantastisk med både granskog, lövskog, ängar och ca 3ha stor.
Här kommer han må jättebra! Det finns otroliga möjligheter till både rörelse och sysselsättning.

Jag längtar redan efter att rida... men det får bli vila åtminstone fram till helgen, han har fullt upp med att anpassa sig.

Det kommer att bli kanonbra!!


@mooi Stackars liten! Hoppas det släpper fort.

Jag är lite bekymrad. Min gamle häst har blivit dålig i sommar (gammal "skada") och kommer snart få vandra vidare.
Walle hänger med honom i ur och skur, dygnet runt.
Bryr sig inte om den lilla, förutom när han jagar bort honom från maten.
Behöver en fyraåring en äldre häst i sin närhet eller är det dags att växa upp och ta hand om sig själv?
Jag har funderingar på att låna något äldre eller kanske köpa en 1åring... Men först måste jag ta hand om den gamle.
Det blir en tung vecka känns det som :cry:

Men dagens träning gick i alla fall hur bra som helst.
Vi fick känna på lite öppna, sluta och skänkelvikning och hade fortstatt fokus på att länga överlinjen.
I morgon kommer ET på återbesök... fullt upp känns det som :p
 
Det kommer att bli kanonbra!!


@mooi Stackars liten! Hoppas det släpper fort.

Jag är lite bekymrad. Min gamle häst har blivit dålig i sommar (gammal "skada") och kommer snart få vandra vidare.
Walle hänger med honom i ur och skur, dygnet runt.
Bryr sig inte om den lilla, förutom när han jagar bort honom från maten.
Behöver en fyraåring en äldre häst i sin närhet eller är det dags att växa upp och ta hand om sig själv?
Jag har funderingar på att låna något äldre eller kanske köpa en 1åring... Men först måste jag ta hand om den gamle.
Det blir en tung vecka känns det som :cry:

Men dagens träning gick i alla fall hur bra som helst.
Vi fick känna på lite öppna, sluta och skänkelvikning och hade fortstatt fokus på att länga överlinjen.
I morgon kommer ET på återbesök... fullt upp känns det som :p

Vettiga kompisar tror jag är oerhört viktigt för att de ska bli trevliga.
 
Min russ-elva är hängig. Hon har rullat fast i hagen en gång för ett par veckor sedan, låg i lite lite uppförslut och gav bara upp. Som tur är var jag hemma och noterade att hon låg lite väl länge. Kunde jaga upp henne men det var nog på håret.

Imorse när jag gick ut till bilen så var det någon som slog i väggen i ligghallen, så jag gick dit och då låg russet i halmen, inte fast.

Jagade upp henne och hon ruskade på sig och bajsade lite. När jag gick så lade hon sig igen, varpå jag jagade upp henne och gick hon ut till resten av flocken. Såg lite "groggy" ut.

Bad husse titta till henne innan han åkte (fyra timmar senare) och då stod hon upp en bit in i hagen men såg lite hängig ut.

Biter naglarna nu på jobbet, slutar om en stund och sen blir det plattan i mattan hem.

Hon har inte kolik men något är ju knas. Hon är tunn och när jag tänker efter så såg hon nog rätt spänd ut i ryggen igår men hon var som vanligt då, sprang med de andra när de fick lite mer hage (inget konstigt gräs i den och det har gått en annan häst där i drygt två veckor).

Hoppas hon repat sig :(
 




Nya sadeln. Hon travar som attan. Och den är lite lite vid så jag tror faktiskt att hon ska få en pad! Hon behöver fylla ut runt manken som dök upp i somras.

Har någon av er testat ogilvy?
 
Fasiken också. Något är fel igen :( grinig häst (men inte alls som igår). Ville inte ta bettet men var pigg på den korta skogsturen vi tog. Provade banan och det gick inte att skritta förrän hon började vika bak halsen igen:( stod och diskuterade huruvida det kunde bero på såret på bakbenet. Mamman till den sjuåriga flickan skulle känna. Hon fick peta lite och sen tjöt min häst och sparkade. "Hon är nog öm", sa mamman. Men nä, jag fick klämma och peta hur mycket som helst utan att hon surade, så hon var bara förolämpad mot mamman. MEN, något är ju fel. Tänker ringa equiterapeut igen i med symtomen är samma som sist. Hon sträckte väl upp ryggen igen när hon skadade benet kanske. ..
 
Fasiken också. Något är fel igen :( grinig häst (men inte alls som igår). Ville inte ta bettet men var pigg på den korta skogsturen vi tog. Provade banan och det gick inte att skritta förrän hon började vika bak halsen igen:( stod och diskuterade huruvida det kunde bero på såret på bakbenet. Mamman till den sjuåriga flickan skulle känna. Hon fick peta lite och sen tjöt min häst och sparkade. "Hon är nog öm", sa mamman. Men nä, jag fick klämma och peta hur mycket som helst utan att hon surade, så hon var bara förolämpad mot mamman. MEN, något är ju fel. Tänker ringa equiterapeut igen i med symtomen är samma som sist. Hon sträckte väl upp ryggen igen när hon skadade benet kanske. ..

:( Inte kul alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 727
Senast: Joro253
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 364
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 597
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp