Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är alla hästar hemma från betet, Roxi och Magnus reds igår på hemmaplan med galoppbommar och det fungerade super! Dom fick alla nya skor och Magnus som haft problem med en hov är nu helt återställd och friskförklarad =)
Och idag tog jag en premiärtur på Tummen! Var ju nio månader sen jag red henne sist blev lite skritt och trav barbacka tror jag red 10min =)
Här kommer en liten bildbomb! =)
12011387_10153230505583460_8706098713549539197_n.jpg

12006377_10153230571868460_5629487878773476603_n.jpg
12006160_10153230634108460_169057723732418854_n.jpg
10624867_10153235244418460_5037440493634301843_n.jpg
12036446_10153235244048460_986962300472170593_n.jpg
12019767_10153235244788460_8060599390810370300_n.jpg
 
Herregud, vad ni hinner med :) Nu börjar ni ju verkligen göra grejjer, medan "mina" går in i sitt sista år med svenskbonus ( svenskuppfödda hästar inom galoppsporten får 40 % bonus i sina lopp tillochmed det år de fyller 4)

Vad har hänt hos oss? Ja Bonnie (Hearts and Bones) och Bosse (Der blaue reiter) har fått flytta från banan för karriär som ridhästar istället. Jag är så glad att jag jobbar i ett stall som snabbt tar beslutet att när en häst inte passar för sporten, så ser vi till att de kommer till någon som förvaltar dem bättre.

Bäst av de som är kvar går det för mitt lilla (nåja, hon är väl 1,63 minst och rätt krallig) röda penntroll Ivy, hon radar upp fina prestationer. vann exempelvis joggande över 2,4 km där den som var favorit bar 20 (!) kg mindre än henne

https://svenskgalopp.smugmug.com/Tvlingsdagar/Taby-150826/i-fq4mj7v/0/X2/DSC_4790-X2.jpg

https://svenskgalopp.smugmug.com/Tvlingsdagar/Taby-150826/i-gLVFpcz/0/X2/DSC_4798-X2.jpg

https://svenskgalopp.smugmug.com/Tvlingsdagar/Taby-150826/i-wTkCpqB/0/X2/DSC_1842-X2.jpg

Det är (utan att skryta) en sjukt speciell känsla när man ridit hästens mamma en del, döpt fölet, varit med och ridit in hästen och sedan se henne vinna

Vi har också fått in en ny 11a, Putte!
Path Changer Linngari- Syllable/Halling.

Som många gånger tidigare tar vi en häst från en pengastinn tränare, där hästen inte levt upp till hästägarnas förväntningar, och hoppas han finner mer ro och rutin hos oss.

http://stallmalmborg.se/bilder/2015-09-14 (13).JPG
bruna, innerst mot rail
 
Tävling två. Bättre bjudning men jag hade svårt att komma ner i sadeln. Vingligt. Jättefin trav och en 7a på vänsterfattningen. Höger blev det ingen idag och domaren uppfattade inte att jag faktiskt testade ny fattning.

Tappade poäng på den och mina fladdriga händer, 52.96% idag. Men inte sist :D

I övrigt skötte hon sig jättefint, trygg osv. Stod still når jag klamrade mycket ograciöst upp i sadeln utan pall med husses tveksamma hjälp :rofl:

Den dagen jag orkar sitta på henne och höger galopp är lika fin som vänster idag så kommer vi kunna nosa på rosetterna. Typ om ett år :)

Vänster var verkligen rytmisk och luftig idag, kändes klockren! Och jag kunde rida volter.

Nu pausar vi hemma innan vi åker till tränaren för träningshelg. Ska försöka träna varje vecka också.
 
Och bakslag.. sko på sniskan vars kappa gått in i hoven på killen. Vi fick inte ens loss den helt men bände iallafall kappan ut och tejpa skiten så det håller ihop sig tills man får tag i en hovslagare :( Varm och halt. Suck.
 
@Ackio Men fy! Min förra tävlingshäst tappade sin framsko och trampade in tåkappan helt i bakhoven ( kötthoven ) :( 9 månader med box och gips innan det läkte ut! Jag håller tummarna att det är en mindre skada din kille fått!
:(
 
@Ackio Men fy! Min förra tävlingshäst tappade sin framsko och trampade in tåkappan helt i bakhoven ( kötthoven ) :( 9 månader med box och gips innan det läkte ut! Jag håller tummarna att det är en mindre skada din kille fått!
:(

Usch säg inte så :( Jag försöker mest hitta en hovslagare till att börja med att få bort skon. Vi lyckades dra ut 2 av 4 sömmar. De andra gick inte och såg ut som hela hovväggen ville spricka upp så vi vågade inte dra mer.
 
@Ackio Det är nog ingen fara! Klart dom blir ömma och varma! Se till att det blir tätt med sula när ni slår på sko igen så att det hålls rent =)

Min fick en lite extrem skada.Sprutade hur mycket blod som helst och han slet ut en bit av kötthoven, jag trodde det var helt kört. Men inget ont som inte har något gott med sig, nu är jag helt fantastisk på att gipsa hovar :banana:
 
Och bakslag.. sko på sniskan vars kappa gått in i hoven på killen. Vi fick inte ens loss den helt men bände iallafall kappan ut och tejpa skiten så det håller ihop sig tills man får tag i en hovslagare :( Varm och halt. Suck.

Klart att han är varm och halt just nu med kappan i tassen, du ska se att det går över när ni fått vettig hjälp!

Min senior-connemara lyckades göra så på båda fram när jag hade honom som treåring. När vi väl lyckats få av skorna (det krävdes en polis!) så blev han genast bättre och var sedan tassig i någon dag bara.
 
Varit nere idag. Skon sitter still på. Så vi lyckades bända den tillräckligt igår så kappan ligger utanför hoven. Han haltade inte alls lika illa, finns inget blod mm så tror han klarat sig rätt bra. Hålet han gjort är rätt långt ut mot kanten av hoven. Mockade, gjorde stort hönät, in med massa halm så får han stå på boxvila tills en hovslagare kommit och fått av skon och på en ny. Så får man hoppas han klarat sig.
 
Nu har hovslagaren varit där. Tog loss skon, gjorde rent, klämde och kände samt slog på sko igen. Haltade inget efteråt men lite svullen och gallig så han fick i alla fall gå ut i hagen :) Hurra för hovslagare som rycker ut på helgen!
 
@Ackio Vilken otur! Men skönt att hovis kunde komma på helgen.

Min donna vilar... provade igår att borsta, sadla och sitta upp några varv för att se hur läget var. Jättesnäll att borsta, sadla och sitta upp igen. Några små tendenser till att vilja ta bak huvudet när jag travade några varv åt båda hållen men annars inget (sist vägrade hon ju gå fram i skritt typ). Så hon får vila några dagar till så får jag kolla igen.
 


Bättre igår utan bett. Lite stel och kantig men det var väl inte så konstigt efter den helgen :)

Idag jaga tid för tandkoll.
 
Nu har det gått en vecka sen gammelhästen fick somna in och Walle är så deppig :cry:
Han vill inte äta och ser allmänt ledsen ut.
Inget bus i hagen, det är knappt han kommer när han ser mig.
Han bryr sig inte alls om shettisen och jag tror inte någon annan häst heller duger som sällskap....
 
Nu har det gått en vecka sen gammelhästen fick somna in och Walle är så deppig :cry:
Han vill inte äta och ser allmänt ledsen ut.
Inget bus i hagen, det är knappt han kommer när han ser mig.
Han bryr sig inte alls om shettisen och jag tror inte någon annan häst heller duger som sällskap....

Men då :( Låt han sörja. Vi fick ta bort brodern till en ridskolehäst akut pga tarmvred och systern och han har gått sida vid sida 7-8 år. Tog ett bra tag innan hon började lugna sig och inte leta. De måste få sörja de med.
 
Igår hoppade jag lite med hästarna i vår lilla paddock, och efter det fick flickvännen hoppa upp och rida. Först fick hon prova på galopp, men när man har en hoppglad häst så blev det galopp och hopp på samma gång :P Men hon satt kvar och nu har dom båda hoppat en kombination plus en vattenmatta! Tur att man har snälla hästar ;)
Magnus har jag varit skeptisk till att låta henne rida då han har väldigt mycket energi, men han var så lugn o fin efter hoppningen att hon fick hoppa upp och rida i skritt o trav.
Hon har ridit ca 15 gånger så jag tycker hon är superduktig och tuff :)
12032242_10153248622358460_6214992240500061800_n.jpg

Här är en bild när hon galopperar Roxi ( med tappad stigbygel ) =)

12033202_10153248613653460_9179671236142470005_n.jpg

Jag o Magnus
Jag och Magnus när vi hoppar, första gången sedan Maj =)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 749
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
401
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 693
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp