Bukefalos 28 år!

Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nu ridit min häst 2 gånger :D. Den första i paddocken och idag red vi ut i skogen med 4 andra hästar.
Jag övergav paddocken ganska fort då han inte gillar att vara där och saknar bjudning.
Men han är istället lite väl laddad i skogen hah :o.

Men det går iallafall framåt :).

Han har dock en riktigt envis mugg men med hjälp av veterinär ska vi nog få bukt på det! :rage:




 
Jag var på hopplektion igår. Första gången inomhus sen förra vintern :) Vi hoppade bana med tävlingsbommar/titthinder.
Roxi var helt fantastisk! Hon hoppar verkligen allt utan att titta! Vattenmatta,mur plank och kombination. Allt flöt på och det känns riktigt bra inför vår tävlingsdebut på lördag :) Åkte till träningen själv också, bara att lägga grimskaftet runt halsen och hon traskar snällt på transporten :D Ibland är dom helt underbara! :heart
 
Lite sårig på båda sidorna, en foderinpackning långt bak på höger.

Ingenting som egentligen förklarar hennes motvilja men å andra sidan är hon rätt känslig så det kan räcka.

Ska shoppa träns med enkom spännen på nacken och breda remmar, tänka "tryckkänslig".

Om hon fortsätter vara bökig så åker vi tillbaka och kollar upp resten av kroppen istället.
 
Jag är så imponerad av hur långt ni har kommit med era hästar! De ser ju nästan vuxna ut! :up:

Abbe taktar på i lagom tempo för oss. Börjar växa i kroppen, men det krävs en helt ofantlig mängd foder för att han inte ska tappa i hull. Dock har han väldigt bra aptit, så jag får bara glömma att titta på kontoutdraget och vara glad! :p

Håller på och växlar över till ny ryttare på honom, eftersom jag ska ha bebis i mars. Vill inte riskera att tappa balansen i något unghäst-språng och inte heller belasta honom med ökande vikt och annorlunda kroppsbalans. Det går dock jättebra! Han går från klarhet till klarhet och trots att han fortfarande är en stor, snäll, kelig bebis så börjar han ta för sig mer och mer i ridningen, nu måste man tom. påminna om att det inte är han som bestämmer hur fort man ska dundra fram. Då och då kommer det även små glädjesprång när han får släppa loss i skogen.

Han har även hoppat för första gången med ryttare!
Film på det första "skuttet":
https://www.youtube.com/embed/Onwfk9-VQ34

CDE69E85-8E39-45ED-9D58-54CDED1119A8_zpsnouezrk3.jpg
 
Intensiv period på G. Sitter i bilen (sambon kör) till Tömkörningslektion, imorgon avsutten sitskurs, söndag uppsutten sitskurs två pass, måndag dressyrlektion, tisdag Hovis och på onsdag hopplektion. På torsdag ska vi sova!
 
Hittills är det helt okej att inte ha tillgång till ridhus :up:
Fantastisk höst!



Men imorgon blir det träning i ett närliggande ridhus.
Första träningen sen flytten till lösdriften för tre veckor sen.:banana:
 
Nu är tävlingsdebuten avklarad! =D Första dagen stod hon emot lite inne i ridhuset, blev vinglig och kollade lite på läktaren. Men vi tog oss runt felfritt och fick en liten rosett =)
Pratade med min tränare och frågade om jag skulle hoppa dagens klass eller stryka då första klassen gick så bra. Men hon tyckte att jag skulle hoppa. Och idag var hon superfin! Ett ner men känslan var mycket bättre! =) Och för mig som inte tävlat på 2 år så är jag riktigt nöjd över mig själv som brukar kunna vara supernervös första tävlingarna!
12108750_10153268532293460_6860354885026320607_n.jpg

12107073_10153268532278460_8951683140115082735_n.jpg



Här är en film från dagens hoppning =)
 
Nu är tävlingsdebuten avklarad! =D Första dagen stod hon emot lite inne i ridhuset, blev vinglig och kollade lite på läktaren. Men vi tog oss runt felfritt och fick en liten rosett =)
Pratade med min tränare och frågade om jag skulle hoppa dagens klass eller stryka då första klassen gick så bra. Men hon tyckte att jag skulle hoppa. Och idag var hon superfin! Ett ner men känslan var mycket bättre! =) Och för mig som inte tävlat på 2 år så är jag riktigt nöjd över mig själv som brukar kunna vara supernervös första tävlingarna!
12108750_10153268532293460_6860354885026320607_n.jpg

12107073_10153268532278460_8951683140115082735_n.jpg



Här är en film från dagens hoppning =)

Åh va roligt! Grattis till rosetten.

Min gråa yngling har blivit en stelbent 100 åring.
Jag har trott att det var han som höll igång den gamle hästen men det måste ha varit tvärtom.
Nu rör han sig ingenting i hagen.
Eftersom han fortfarande äter dåligt och förmodligen inte sover någonting heller så har han ingen energi alls.
Red en liten sväng i skogen idag och det var knappt han orkade trava :(

Han kändes i alla fall lite mer positiv efter en stund så jag hoppas han blir glad på heltid igen.

11148405_631138463656043_6903955096151113953_n.jpg
 
Tömkörningen gick bra. Hon är lite orytmisk men höger galopp var inga problem och hon klurade ut bommar på böjt spår i båda varven i någon form av bärighet. Så det går framåt. Gnisslade lite tänder vilket hon gör när hon blir stressad, förmodligen kom vi åt det som av någon anledning tar emot i kroppen. Blir finare ju mer hon går så tänkte köra på rejält nu och sen kolla upp hos ET/klinik om ett par veckor.

Blev ingen sitskurs för instruktören skadade sig :eek:

Red ut i skogen igår, bara skritt och idag är det dressyrlektion.
 
Jag och killen har mest haft tjafs de gånger jag ridit veckan som gått. Så hoppas det ska gå lite bättre idag då vi ska vara med på lektion. Sista två gångerna har vi haft bockar, hans försök att springa ifrån mig. Övergå till galopp istället för hitta form i trav osv. Suck. Jag är för ringrostig för dumheter ;) Men suttit kvar än så länge och imponerad att jag inte slutar andas och pulsen i halsen :rofl: Dumknas.

Ett plus dock är att jag förra lördagen försökte rygga honom, husse hjälpte med markera med hand på bog för så backar vi från marken och vi sa backa medan jag gav hjälpen. Gick sådär, han blev lite sur. I veckan gjorde jag samma men utan husses hjälp och gick sådär, fick ett steg.

I förrgår ryggade han tre steg :banana: direkt på hjälpen!
 
Nu får baske mig Nangijala hålla sig lugn i hagen! Equiterapeuten var ute idag efter att hon stått en månad. Jodå, det var låsningar på ungefär samma vis som vid förra sträckningen så det var det damen hade lyckats göra igen. Sen uppförde hon sig bedrövligt så att man fick skämmas för henne :o Åh så sur hon såg ut när eq. kom in i stallet och sen skulle hon ju peta på henne! Iiiih tjöt min ponny och sparkade efter henne. Detta gjorde hon nog 3-4ggr trots att jag stod där och eq. sa till henne. Sen stod N där, dösur och blängande och lät sig motvilligt fixas till. När lasern kom blev det tack och lov så skönt att hon nästan somnade så efter det var hon glad som en lärka. Nu hoppas jag att jag kan rida henne resten av året. Så mycket vila hon har fått nu så blir det ingen långvila på länge! Av 9 månader på året har hon vilat 5 månader. Av de fyra månader hon ridits har typ halva tiden ägnats åt att sätta igång henne O_o
 
Jag och killen har mest haft tjafs de gånger jag ridit veckan som gått. Så hoppas det ska gå lite bättre idag då vi ska vara med på lektion. Sista två gångerna har vi haft bockar, hans försök att springa ifrån mig. Övergå till galopp istället för hitta form i trav osv. Suck. Jag är för ringrostig för dumheter ;) Men suttit kvar än så länge och imponerad att jag inte slutar andas och pulsen i halsen :rofl: Dumknas.

Ett plus dock är att jag förra lördagen försökte rygga honom, husse hjälpte med markera med hand på bog för så backar vi från marken och vi sa backa medan jag gav hjälpen. Gick sådär, han blev lite sur. I veckan gjorde jag samma men utan husses hjälp och gick sådär, fick ett steg.

I förrgår ryggade han tre steg :banana: direkt på hjälpen!

Min kan gå över i galopp när hon tycker det blir jobbigt att böja sig. Och få taktfel.
 
Träning igår, band fast i släpet på plats och det gick finfint!

Fungerade bra med bett och när jag började RIDA och inte bara åka så blev hon jättefin!

Jag hoppas kunna få till den känslan på sista tävlingen 24/10 :)
 
Har ridit ut men med sällskap och det går bättre och bättre :). Men jag har en tendens till att spänna mig, så jag undrar ifall ni har några tips på att andas och försöka slappna av. Sjunga kanske? lyssna på musik?.

Han har utvecklats i kroppen tycker jag och lagt på sig ganska bra. Vi löshoppade i söndags och det gick faktiskt ganska bra för 2 gången. Men hans bästa kompis Belle visste inte riktigt vad hon skulle göra så han fick agera första häst för henne och visa vad som gällde :D.
Men han hoppar det första låga hindret ganska dåligt.

Lite bilder





Film :)

 
"Lilla" fröken har fått pröva på terräng i sommar. Här kommer en snutt från sista tillfället för någon vecka sedan. Så himla glad att hon tar sig an uppgifterna med större och större självförtroende.
Den som vill skratta lite sätt på ljudet när vi kommer till vattnet, prinsessan som tyckte vatten var superläbbigt förut tycker nu att det är hur kul som helst :D:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
587
Senast: tott
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
442
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 836
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp