Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit ute och tävlat i helgen igen på lille T som var dubbel felfri igen. :love:
Med facit i hand så har hon gjort 5 lokala starter med facit 4 fel(0fel omstart) och resten felfritt. Jag är riktigt positivt överraskad över hur hon bjuder och suger tag i hindren på tävlingsplatsen, fast hon är riktigt spänd på utsmyckander runtom hindren och på läktaren med publik.
Nu blir de lite lugnare veckor med skogsridning innan vintervila. Hoppas på att hoppa Ungponny SM och kvalitets nästa år och om hon fortsätter som hon gör kommer det inte vara några problem, det enda som fattas är en ryttare med rätt ålder:angel: (Önskar jag var 14 år igen)
 
Ska jag hålla tummarna för du blir gravid.. eller blir kvar i tråden? ( ;) )

Jag har ju russet så kvar i tråden oavsett ;)

Det är världens kaos i huvudet. Vill ju eg inte lämna iväg henne men samtidigt vågar jag ju knappt tänka på att rida efter ET och rider jag verkligen som gravid då? Och det är ju bättre för henne att ridas och utvecklas än att drälla i hagen här.
 
Jag har ju russet så kvar i tråden oavsett ;)

Det är världens kaos i huvudet. Vill ju eg inte lämna iväg henne men samtidigt vågar jag ju knappt tänka på att rida efter ET och rider jag verkligen som gravid då? Och det är ju bättre för henne att ridas och utvecklas än att drälla i hagen här.

Sitter ju själv i velet om graviditet. Vill ha en till.. och rätt snart för sen inte få för stor åldersskillnad på mina och sånt men nu går man ner i vikt, fin häst och vill börja tävla nästa år :(
 
Nu tänker jag hoppa in i den här tråden. :laugh:

Har precis köpt en ny skönhet. En welsh mountain som är dräktig. :love: Hon kommer med lastbil på torsdag. :banana: Planen är främst avel, men mellan varven lär det bli lite ridning och körning också. Hon är tömkörd och insutten enligt säljaren, men vi kommer skynda långsamt. Mest för att hon inte kommer vara prioriterad av mina hästar. :p
 
Nu tänker jag hoppa in i den här tråden. :laugh:

Har precis köpt en ny skönhet. En welsh mountain som är dräktig. :love: Hon kommer med lastbil på torsdag. :banana: Planen är främst avel, men mellan varven lär det bli lite ridning och körning också. Hon är tömkörd och insutten enligt säljaren, men vi kommer skynda långsamt. Mest för att hon inte kommer vara prioriterad av mina hästar. :p

Bild så fort det finns! :D
 
Argh! Min odåga har börjat bete sig när ffa en annan kvinna leder ner honom från hagen. Igår hade han stått på bakbenen, tagit grimskaftet i munnen och dragit, slagit med frambenen åt henne. När jag leder går han visserligen på i ett lite för högt tempo så vi över på att stanna och vänta många gånger när vi går, men jag kan leda honom på slakt grimskaft utan att han hittar på dumheter. Händer det något spännande kan han förvisso flaxa iväg även med mig ibland också, men det räcker med att jag tar tag i honom så är han tillbaka bredvid mig.

Hur ska jag göra? Jag kan inte garantera att det är jag som leder honom varje dag eftersom vi inte lämnar någon häst kvar ensam i hagen (tar man ner näst sista hästen tar man även ner den sista och ställer i mindre hage framför stallet). Jag vet inte hur jag ska kunna korrigera honom när han faktiskt sköter sig när jag leder och kvinnan som har mest problem är inte en kvinna man får gehör för tips och direktiv hos.:confused:
 
Igår kväll kom hon! :love: Efter ett dygns resa (övernattning i Sthlm) klev hon ut lite osäkert, men ändå nyfiket. Vi gick en kort promenad i mörkret (så följsam!) innan hon fick gå in i boxen. Jag bjöd på både lusern och hö, det var tydligen svårt att välja vad hon skulle äta först. ;)

Här kommer den utlovade dåliga bilden och så skall jag försöka ta bättre om ett par timmar när hon får lära känna mina andra hästar. :)

151022_5629f56d2a6b223d11fa4c92.jpg
 
@Habina :love:

Idag får Ida en tandkoll och jag blir inte förvånad om hon är lite skarp, man hittar någon vargtand eller liknande för jag tycker att hon är lite oroligare i munnen och det är högersidan hon reagerar på. Men, det är ju därför man kollar tänderna på dem -för att kunna förebygga och åtgärda eventuella bekymmer. Jag jobbar så kommer inte vara med själv, men jag har ju "ombud" (mamma) som åker ut istället och lyssnar in vad som sägs ;)

Sedan har jag även bokat in träning, 21-22 november är det dags igen och denna gång blir det båda dagarna. Skoj!
 
Jaha.. gjort debut på P&J. Tanken markbom. Fjant tyckte 120 cm stillastående. Matte i dressyradel i luften följt av på marken, hemma och vänder. Nu akuten för kolla upp höften, magen och fingrarna. Tacksam för bekants dotter som hoppa upp som pilot och styrde sen rutn han på både markbom och 30 cm efter mitt fall :banana: kul hade han i alla fall :rofl:
 
Det blir inte alltid som man tänkt sig och just nu känns livet så sjukt orättvist!

Igår åkte jag till en ny klinik med Dino för att få lite nya ögon på honom. Han har ju under åren haft lite diffusa hältor som kommit och gått så jag kände att vi verkligen måste hitta grundorsaken. Men jag kunde aldrig i min vildaste fantasi ha räknat med att det skulle vara så illa.. Efter böjprov och koll på volt var inte veterinären klokare, hältan flyttade sig så hon valde att be ytterligare en till veterinär kolla på honom. Efter att de diskuterat fram och tillbaka gjordes lite tester innan han fick gå in på röntgen.

Jag förstod direkt när jag hörde veterinären kolla plåtarna att det var kört..
Han har kraftiga pålagringar i 4-7 halskotorna med förstoringar i facettlederna samt med neurologiska problem... Pålagringarna ligger och trycker på nerver vilket skapar dessa diffusa hältor som flyttar sig runt på olika ben. Det här förklarar även varför han haft svårt i höger varv att ställa sig och varför han haft svårt med balansen när vi lyft benen..

Efter massa tårar och diskutioner bestämdes det att han skulle få somna in på kliniken igår, men då sa försäkringsbolaget stopp. De ville att vi skulle testa spruta honom med kortison i halsen för att se om han har en inflammation som gör honom värre... Så nu står han hemma med ett igångsättnings schema på 2veckor och sen ska vi tillbaka till kliniken för att kolla hur han svarat. Med all sannolikhet kommer han inte ha svarat på behandlingen och då kommer han få somna in på kliniken om 2veckor.

Det känns så jävla jobbigt, min älskade lille hingst som varit min sen han var 4månader.. Han kommer aldrig få bli vuxen, visa världen sin talang.. Vi kommer aldrig få komma ut på tävlingar, uppfylla alla mål och drömmar jag haft för oss. Jag kommer aldrig mer få rida honom och njuta av hans ridbarhet, han fantastiska inställning och gång. Vår resa slutar innan den ens börjat och det känns så jävla orättvist! Han har ju allt, utseendet, stammen, psyket och gången.. Han har blivit rekommenderad vidare som hingst och vi har drömt om Flyinge och Falsterbo. Men nu ska han få vandra vidare och jag kommer stå med en tom box och ett trasigt hjärta..

Ärligt talat vet jag inte om jag vill fortsätta med hästar..
 
Det blir inte alltid som man tänkt sig och just nu känns livet så sjukt orättvist!

Igår åkte jag till en ny klinik med Dino för att få lite nya ögon på honom. Han har ju under åren haft lite diffusa hältor som kommit och gått så jag kände att vi verkligen måste hitta grundorsaken. Men jag kunde aldrig i min vildaste fantasi ha räknat med att det skulle vara så illa.. Efter böjprov och koll på volt var inte veterinären klokare, hältan flyttade sig så hon valde att be ytterligare en till veterinär kolla på honom. Efter att de diskuterat fram och tillbaka gjordes lite tester innan han fick gå in på röntgen.

Jag förstod direkt när jag hörde veterinären kolla plåtarna att det var kört..
Han har kraftiga pålagringar i 4-7 halskotorna med förstoringar i facettlederna samt med neurologiska problem... Pålagringarna ligger och trycker på nerver vilket skapar dessa diffusa hältor som flyttar sig runt på olika ben. Det här förklarar även varför han haft svårt i höger varv att ställa sig och varför han haft svårt med balansen när vi lyft benen..

Efter massa tårar och diskutioner bestämdes det att han skulle få somna in på kliniken igår, men då sa försäkringsbolaget stopp. De ville att vi skulle testa spruta honom med kortison i halsen för att se om han har en inflammation som gör honom värre... Så nu står han hemma med ett igångsättnings schema på 2veckor och sen ska vi tillbaka till kliniken för att kolla hur han svarat. Med all sannolikhet kommer han inte ha svarat på behandlingen och då kommer han få somna in på kliniken om 2veckor.

Det känns så jävla jobbigt, min älskade lille hingst som varit min sen han var 4månader.. Han kommer aldrig få bli vuxen, visa världen sin talang.. Vi kommer aldrig få komma ut på tävlingar, uppfylla alla mål och drömmar jag haft för oss. Jag kommer aldrig mer få rida honom och njuta av hans ridbarhet, han fantastiska inställning och gång. Vår resa slutar innan den ens börjat och det känns så jävla orättvist! Han har ju allt, utseendet, stammen, psyket och gången.. Han har blivit rekommenderad vidare som hingst och vi har drömt om Flyinge och Falsterbo. Men nu ska han få vandra vidare och jag kommer stå med en tom box och ett trasigt hjärta..

Ärligt talat vet jag inte om jag vill fortsätta med hästar..

Fy vad orättvist :cry:
Och jag förstår känslan av att fundera över fortsätta eller inte.. har själv tänkt så när man fått slag efter slag... Men det finns inget som hindrar en från att ta en paus och ta upp det igen när det känns som att man vill. Eller så kändes det rätt att pausa helt.
Lider med dig...
 
@tramp så fruktansvärt. :cry: Jag tycker alltid det är jobbigt att ta bort en vän, men det måste verkligen vara så hemskt när han dessutom är så ung.
 
Erhm, jag vet inte... Något bättre bild än den förra kanske? :p

151023_562e01f3e087c32f5fd74ce1.jpg


Hon är verkligen gudasnäll, min fyraåriga brorsdotter pussar på henne, kammar manen och tvångskramar, hon visar rätt så tydligt att det är läskigt men står helt stilla ändå. :love: Däremot visar hon lite humör när det kommer till mat, vilket jag kan förstå när hon fortfarande är osäker på om hon kommer få i sig tillräckligt med foder på det här nya stället... Men hon är så lyhörd och snabblärd, jag är störtförälskad. :heart
 
Argh! Min odåga har börjat bete sig när ffa en annan kvinna leder ner honom från hagen. Igår hade han stått på bakbenen, tagit grimskaftet i munnen och dragit, slagit med frambenen åt henne. När jag leder går han visserligen på i ett lite för högt tempo så vi över på att stanna och vänta många gånger när vi går, men jag kan leda honom på slakt grimskaft utan att han hittar på dumheter. Händer det något spännande kan han förvisso flaxa iväg även med mig ibland också, men det räcker med att jag tar tag i honom så är han tillbaka bredvid mig.

Hur ska jag göra? Jag kan inte garantera att det är jag som leder honom varje dag eftersom vi inte lämnar någon häst kvar ensam i hagen (tar man ner näst sista hästen tar man även ner den sista och ställer i mindre hage framför stallet). Jag vet inte hur jag ska kunna korrigera honom när han faktiskt sköter sig när jag leder och kvinnan som har mest problem är inte en kvinna man får gehör för tips och direktiv hos.:confused:
Det är ungefär så jag har det ;) det enda jag kommit fram till är att jag kan ge tips och råd till de som ska hantera min och sedan får de sätta henne på plats själva. Det gör ju ingen nytta att jag kliver in och korrigerar för det är ju inte mig hon är dum mot. Du kanske kan låta några andra ibland leda honom till hagen som lyssnar på dina råd? Så att han inte tror han bara kan välja mellan att vara som han är mot dig eller mot den andra kvinnan?
 
Det blir inte alltid som man tänkt sig och just nu känns livet så sjukt orättvist!

Igår åkte jag till en ny klinik med Dino för att få lite nya ögon på honom. Han har ju under åren haft lite diffusa hältor som kommit och gått så jag kände att vi verkligen måste hitta grundorsaken. Men jag kunde aldrig i min vildaste fantasi ha räknat med att det skulle vara så illa.. Efter böjprov och koll på volt var inte veterinären klokare, hältan flyttade sig så hon valde att be ytterligare en till veterinär kolla på honom. Efter att de diskuterat fram och tillbaka gjordes lite tester innan han fick gå in på röntgen.

Jag förstod direkt när jag hörde veterinären kolla plåtarna att det var kört..
Han har kraftiga pålagringar i 4-7 halskotorna med förstoringar i facettlederna samt med neurologiska problem... Pålagringarna ligger och trycker på nerver vilket skapar dessa diffusa hältor som flyttar sig runt på olika ben. Det här förklarar även varför han haft svårt i höger varv att ställa sig och varför han haft svårt med balansen när vi lyft benen..

Efter massa tårar och diskutioner bestämdes det att han skulle få somna in på kliniken igår, men då sa försäkringsbolaget stopp. De ville att vi skulle testa spruta honom med kortison i halsen för att se om han har en inflammation som gör honom värre... Så nu står han hemma med ett igångsättnings schema på 2veckor och sen ska vi tillbaka till kliniken för att kolla hur han svarat. Med all sannolikhet kommer han inte ha svarat på behandlingen och då kommer han få somna in på kliniken om 2veckor.

Det känns så jävla jobbigt, min älskade lille hingst som varit min sen han var 4månader.. Han kommer aldrig få bli vuxen, visa världen sin talang.. Vi kommer aldrig få komma ut på tävlingar, uppfylla alla mål och drömmar jag haft för oss. Jag kommer aldrig mer få rida honom och njuta av hans ridbarhet, han fantastiska inställning och gång. Vår resa slutar innan den ens börjat och det känns så jävla orättvist! Han har ju allt, utseendet, stammen, psyket och gången.. Han har blivit rekommenderad vidare som hingst och vi har drömt om Flyinge och Falsterbo. Men nu ska han få vandra vidare och jag kommer stå med en tom box och ett trasigt hjärta..

Ärligt talat vet jag inte om jag vill fortsätta med hästar..

Åh vad jag lider med dig, vilket fruktansvärt tråkigt besked... Ta hand om er!
 
Det är ungefär så jag har det ;) det enda jag kommit fram till är att jag kan ge tips och råd till de som ska hantera min och sedan får de sätta henne på plats själva. Det gör ju ingen nytta att jag kliver in och korrigerar för det är ju inte mig hon är dum mot. Du kanske kan låta några andra ibland leda honom till hagen som lyssnar på dina råd? Så att han inte tror han bara kan välja mellan att vara som han är mot dig eller mot den andra kvinnan?
Ja, det får bli så. Vi har rumsterat om i hagarna så att Abbe återigen får gå med sin mamma och på så vis är det bara personer som hanterar mina hästar i övrigt också som leder honom, och då kan vi ha samma rutin för hur man uppfostrar odågan när han håller på.

Men att de ska vara så räviga, att de kör olika program beroende på vem som håller i linan... O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 735
Senast: Joro253
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: astronaut
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 571
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp