Årgång 2011 del 8

Äntligen uppe i sadeln igen och än så länge inga bakslag!

13319779_1059021904168746_8201925960422424660_n.jpg
 
Vi hade ett skitpass igår :( För första gången skulle även min mamma rida med oss. Så det var två ekipage på ridbanan förutom oss (varav en, shettisen hon brukar ridas med). Vet inte hur många steg vi backade igår... Nangijalas fokus var först och främst att titta på vad de andra var (särskilt mammas ponny) och i andra hand var fokuset att gasa ikapp dem. I tredje hand lyssnade hon på mig och då var det väl mest för att hon tyckte jag var tjatig... . Det var likadant när shettisen började ridas samtidigt på banan i mars med henne och det tog ett par gånger innan hon kunde koppla bort honom. Har ju anmält mig till lektioner i höst men kan säga att jag kände för att ta tillbaka min anmälan efter passet. Kommer väl ta halva hösten innan hon slutar glo efter de andra 5 som rider och börjar lyssna på mig.

Ja, och förutom att springa ikapp de andra två skulle hon dessutom roa sig med att vända rumpan till och sparka dem (??!!!). När hon gjorde det smällde jag till med spöet, inte hårt alls, men då blev hon bara stirrig och förbannad och lyssnade ännu mindre :banghead:
 
Vi har hunnit tävla en del sen sist. Med ett tråkigt riv i varje klass. :wtf:
Nu har hon dock kommit på en hel del hyss, som att sparka mot skänkel och hon vill inte alls vara med, tror kraven blivit lite omedvetet höga från min sida när hon gått så himla bra och hon får inte den stöttning hon behöver för att hoppa bra. Det kändes inte ens kul att tävla nu senast så nu blir det lite sommarvila där jag hoppas hon inte blir allt för fet.

Hon skulle nog egentligen fått vila lite tidigare eftersom jag kände tidigare att hon började kännas matt i kroppen, det har blivit lite väl intensivt nu sen jag fick en sadel som passar. Men det är väl klart att min hjärna har svårt att hänga med när jag tar på mig att jobba 30h/veckan samtidigt som jag har sista tentorna på mastern och ska hålla igång 3 hästar....
 
Efter en väldigt lugn vecka för Indra efter vaccinering med lite promenader i skogen och tömkörning dressyrade vi idag (i svalt och skönt ridhus). Hon var jättefin i traven och var avspänd, låg och mycket stadig. Har dessvärre fått lite tjall med galoppfattningarna som tidigare varit så stadiga och fina. Det är som om hon övertänker och så blir det fel och så blir hon frustrerad. Pigg som en mört var hon också och jag får mest sitta och lugna henne med rösten. Är väldigt nöjd med henne!
 
@Vimsan Har helt missat vad som hänt? Kul att ni är på G igen oavsett :).

Jag har nog inte skrivit om vad som hänt.
Ända sen det var dags för inridning så har jag känt mig som en fegis och varit väldigt försiktig.
Trodde jag blivit en mesig morsa sen jag fick barn så jag har kämpat på och försökt rida så gott jag har kunnat. Ibland har det funkat jättebra, då har jag inte alls varit spänd eller nervös.
En kväll när jag och en vän skulle rida ut kunde jag inte sitta upp.
Jag vågade inte.
Vi gick nog 2 kilometer innan jag försökte rida.
Satt stel som en pinnstol och vågade inte ens trava.
Skrittade nästan hela vägen hem, då möter vi en bil och jag hoppar av fortare än någon hann reagera.
Hoppade upp igen och red hem.
Bröt ihop på natten och grät i timmar.
Fortsatte på morgonen men bet ihop och körde till jobbet.
Men det funkade inte alls, jag bara grät där också!
Så min personalchef skickade mig till företagshälsovården för att prata med en beteendevetare.

Red inte Walle alls på ca en månad. Gick på samtal och försökte hitta "felet".
Stress och obearbetad sorg under en lång tid påverkade mig så pass att jag hamnade där.
Det var inte Walle som var orsaken men det var han som fick det att rinna över.
Nu har jag lagt ner alla krav och försöker bara hitta lugnet och glädjen med att rida. Plus att jag försöker få övriga livet att bli mindre stressigt (lätt med en gård som ska renoveras, två småbarn, heltidsjobb och tre hästar :crazy: )
 
Men @Vimsan, vad tråkigt att höra :(. Förstår verkligen att livet kan bli alldeles för överväldigande i synnerhet med barn, hästar och renovering. Blir helt matt bara av att läsa det. Ta det lugnt och var rädd om dig :). Walle lider då rakt inte att han blir åsidosatt även om det är kanoners att du tagit dig upp i sadeln igen, mest för din egen skull dock. Massa massa pepp!!
 
Idag blev det lite hastigt och lustigt en dressyrlektion för oss på ridskolan. Systers ponny hostar så han skulle inte med och då var syrran plötsligt inte sugen att stressa hem från klassens cykeltur för att ta mammas ponny :p Satte väldigt låga förväntningar med tanke på i måndags och tänkte att jag blir nöjd oavsett hur det går, det var ju ett år sen vi var där. N gick snällt på transporten och stod också stilla när jag sadlade (bara det är en förbättring). De första tio minuterna glodde hon storögt på allt, vi var ju på stora utebanan så det fanns mycket att titta på. Dressyrstaketen var lite läskiga tyckte hon först och sen var det ju leriga pölar/områden här och där - klafsa i det ville min vattenhatande ponny inte göra :angel: men plötsligt så lossnade det och hon kunde fokusera mer på mig och mindre på dem andra (och till och med gå igenom leran) :D Efter 40min blev det dock soppatorsk i huvudet (fokuset gick tillbaka till var de andra höll på med) så vi avslutade där och efter att hon traskat på släpet direkt åkte jag därifrån mycket glad och nöjd. Nu ser jag fram emot höstens lektioner!:bump:
 
Detta har vi pysslat med idag... lastträning...
2016-06-09-2140_5759c613ddf2b35bf0601da1.jpg

Jag körde in bil+transport i ridhuset och stängde till så vi kunde jobba ostört och så utrustade jag mig med långt snöre, en "förlängd arm" att styra henne med och stort tålamod. Idag när jag var själv kom vi inte ända in, men hon var uppe på lämmen och det var jag som backade av henne (upprepade gånger). Som sagt, hon gick inte ända in men dagens mål var bara att göra det hela under lugna och trevliga former och så fortsätter vi en annan dag.
 
@Vimsan Oj vilken grej, förstår också verkligen att det blivit för mycket. Bra att du släppt alla krav, se till att ta det lugnt, låt allt gå i din takt. Det viktiga är att du mår bra och hittar tillbaka till dig själv.


KL
Lilla prinsessan har inga symptom alls längre och vi har dragit ner medicinen kraftigt för att ta bort den snart. Jag red fram och av med stigbygel för första gång på dressyrträningen i måndags. Ska pröva och småskutta idag och sen göra ett försök med terrängträning imorgon :bump:
Därefter är det full uppladdning mot student-VM och hemmatävling med köttbullen (09:an) där han får gå en *:banana:. Kom gärna och hejja om ni är nära Sthlm nästa helg. Jag har dessutom skickat in sista versionen av vår kandidatuppsats!
 
Senast ändrad:
Tar tillbaka det där om terrängträning imorgon :arghh::banghead:
Hoppade två språng på 1 m idag och kunde inte ha foten i stigbygeln sen ens så ska försöka hålla mig i skinnet till tävlingen istället :crazy: Hoppas inlånade ryttaren vill rida imorgon istället.
 
Vi har tävling med X på söndag och träning för PF i morgon, sen blir det lite lugnare ett tag innan en ev hoppträning. Ska vi hoppa på Riks vore det nog bra om vi hunnit träna åtminstone en gång innan :angel:
 
@Murray Hade du inte typ resignerat dig med tävlandet häromveckan? ;)

Idag gick mina ungar på sommarlov så nu ska denna fröken bara jobba några dagar till och sen blir det seeeemester :D
 
@Exotizc det var ju bara tävlingen som var i helgen som jag gav upp :p
Vill rida hemmatävlingen nästa helg, helgen efter det har vi en internationell start och sedan åker jag direkt till flyinge där student-vm drar igång på tisdagen :)
 
Sunny kör på varianten "rund är också en form" :rofl:

160610_575b1d77e087c30abe3940b5.jpg


Jag börjar längta tills jag kan sätta igång henne. :eek: Hon som skulle vara söt hagprydnad. Men hon har ett så härligt temperament, så jag börjar drömma om att köra henne. :love: Nåja, först ska hon få vara mamma i ett år åtminstone.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 799
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 793
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 148
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 591
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp