Arnika Gel - Anti-inflammatoriskt?

J

joneya

Fick höra av en person att arnika fungerar mot inflammationer. Har aldrig hört detta, så jag måste fråga någon (er) om det stämmer eller inte.

M.v.h. från Joneya
 
Jag använder Arnika salvor med olika styrkor till:
*Sårvård, både gamla och nya, infalmerade eller ej. Lägg salvan rikligt i och runt såret.
*Istället för värktabletter vid värk i muskler och leder. Stryk ut rikligt runt det område som ömmar.

Jag använder salvorna på mej, mina katter, mina hästar, ja kort sagt alla levande varelser som kommer i min väg.

Jag trillade ner från en hötork för många år sedan och benen så ut som om någon dragit en osthyvel från höften till fotknölarna. Jag smörjde in benen med Arnika salva varannan timme. Efter 2 veckor var jag på återbesök och läkaren trodde inte sina ögon när jag visade mina nästan helt läkta ben. Jag fick inte ens ett ärr efteråt.

Jag får hemskt lätt fotsvamp. Då smörjer jag med den starkaste salvan i ca 3 dagar. Sen fortsätter jag med en svagare under drygt 1 vecka. Sen var dom fulingarna borta.

Jag hade en gammal katt som hade multiresistenta Stafylokocker, Streptokocker och svamp på huden. Efter några månader med smörjningar av den svagaste salvan var allt bort för att aldrig mer komma igen. Dessa bakterier hade veterinären i flera år försökt att behandla.

Jag vet flera hundägare som har haft hundar med ständiga stafylokockinfektioner i tassarna. Efter ett tags användande av Arnika salva var besvären borta.

Arnika salvor hjälper även om du har fått en hudinfektion efter en tagg eller ett trasigt nagelband, You Name it.

Det är så enkelt att lägga på efter att man tvättat rent, om det är ett öppet sår, sätt sen på ett plåster eller en kompress så att du inte smetar. Upprepas efter behov tills allt är OK.

Vid ledvärk masserar man bara in salvan. Upprepas så ofta som behov finns.

Arnika tinkturer är gamla huskurer, som använts sen urminnes tider.
 
Min häst hade inflammation uppe vid öronen O en bit ner på halsen som gjorde att han blev stel i ridningen. Vi hade ute en som masserade honom O hon kom fram till att det gick en linje som kunde göra så att han blev stel från öron till svansrot, Mn den hade inte nått så långt.

Vi fick massera in Arnrika samt hålla igång honom O rida Mkt mjukgörande. O det fungerade, nu är det så gott som borta O han går bättre än någonsin!!
 
Arnika är suveränt

Arnica är suveränt bl a. vid stela muskler, ömmande leder, slag, stötar, blåmärken.
Jag använder Arnica både på mig själv och till hästarna, gel vid massage, stukningar, träningsverk, smällar, svullander, överansträngninar.
Samt mjukgörande hudsalva för att läka ärr, tinktur i badvatten (för att stimulera huden=lungorna) och som våtvärmande.

:)
 
Re: Arnika är suveränt

Jag har sån där arnikatinktur köpt på Apoteket. Det står att man ska spända den med vatten, men kan man späda den med något annat? Vatten blir så väldigt rinnigt. Kan man späda med tex hudlotion eller liknande, eller blir det något konstigt då?
 
Re: Arnika är suveränt

Inte vanlig hudlotion.... Arnica ÄR rinnigt, vill du ha fastare så köp den som salva eller gel. Mkt lättare än att mixtra själv. :)
 
Dom här Arnicasalvorna, vart får man tag på dom? Jag har haft tinktur med det var så rinnigt, och piller men dom är slut. Salva skulle vara perfekt! :bump:
 
Ett tips är att hälla Arnican i en vanlig sprayflaska (blomspruta) och spraya det på de områden du vill ha det. :idea:
Sen går det jättebra att massera eller vad man vill göra.
Jag tycker att det är bättre än gelen faktiskt.

Monke :)
 
NÅGRA FÖLJDFRÅGOR...(Lånar denna tråd lite) ;)

Kan Arnika Gelen bränna på hästen?? Har hört att andra liniment kan göra det och bör sköljas av efter ett tag. Jag har aldrig använt liniment så jag har inte en aning. Hade tänkt köpa Arnika Gel att massera min hästs onda rygg med men jag vet inte riktigt hur jag ska göra... :confused: Blir inte hästen fuktig på ryggen om man masserar in Arnikan? Kan jag lägga på täcke efter? Hur ofta ska jag använda arnikan mot ryggont? :confused:
 
Testa på dig själv, så får du se och känna hur den upplevs. :)

Jag har aldrig upplevt den som brännande.
Klart att du kan lägga täcke på efteråt, inga problem.
 
Det funkar bra mot sadeltryck också. Det försvinner på tre dagar. Likaså så kan man ta och massera in det på det ställe som hästen har fått gallor på. Försvinner på ett par dagar. Hurra för Arnika Gel Liniment :D :rofl:
 
Öhh, vågar knappt tala om hur man får tag på salvorna...
Det är, hör och häpna, Yves Rochers olika Arnika salvor.
Jag har använt dessa salvor i >10 år. Dels på mejsjälv som är reumatiker, dels på mina hästar och katter.
Även mina kompisar och min mycket skeptiska gubbe använder dessa produkter regelbundet.
Jag har även en mycket stark arnika salva som jag köpt hos en som själv gör sina salvor och säljer på mässor och marknader. Fast den salvan använder jag enbart mot fotsvamp. Den är i starkaste laget annars.
 
AHA! :idea: Då vet man vad man ska tvinga mamma att beställa från Yves Rochers!!! :D

Kanske kan få bot på mina handleder och utslag!?
 
Åh tusan, ja, då var det ju inte så konstigt att min stackars pålle, som blivit ordinerad ett 10-tal rehab övningar för en rejäl fläkskada som han ådrog sig efter ett besök i ett5 kärr i somras,och därför hade fått inflammationer lite överallt, blev så mycket bättre så mycket fortare när jag började massera med Arnica gel!
Han visade inget när olyckan hände, inte förrän i oktober och då hade han som sagt inflammationer i musklerna, ligamenten runt, och i höftlederna, i bogarna, samt armbågslederna, då han avlastat bakdelen genom att skjuta över vikten på frambenen...
Efter 6 veckors uthållig massage/strech och ledrotationsbehandling dagligen, känns min 22-åriga hbl valack i princip helt återställd igen! Ska på återbesök till osteopat i januari, men han känns fräsch och pigg igenn nu, så det har säkert läkt ut som det ska.

/TIGERHEART
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 602
Senast: MiniLi
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 123
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 786
Senast: ako
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 358
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp