Bukefalos 28 år!

Åsikter om att rida med halsring istället för träns

R

Riverbridge

Nu tänkte jag höra med er hästmänniskor om vad ni tycker om att rida utan huvudlag ( alltså utan träns ) och istället använda sig av halsring ? :)

Jag personligen tycker att det är super bra! Hästen lär sig att vara känslig för ryttarens hjälper , och ryttaren lär sig använda sits och skänklar på rätt sätt. Både hästen och ryttare måste koncentrera sig och samarbeta för att komma överens och förstå varandras kropp språk.

Denna metod är även suverän för hästar med känsliga munnar! :)

Dom ryttare och hästar som har tränat och blivit riktigt duktiga på detta gör allt med halsring. Dom hoppar, rider ut och rider dressyr med halsring. Möjligheterna är oändliga!

Haha, känn inte att jag påverkar er med min " hyllningstext "! Jag vill höra vad du tycker! :D
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Hur mycket jag än förundras över de som kan så behåller jag ändå i bakhuvudet att det handlar om så mycket mer än att "bara" hänga på halsringen..

brukar rida med repgrimma ute i skogen, halsring blir det bara på inhägnat område än så länge
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Jag tar det säkra före det osäkra och kör på båda delar när jag är utanför inhägnat område, dvs halsring/rem (i mitt fall ett stigläder) och träns/bettlöst på för syns skull. Hästarna jag rider är inte helt säkra på enbart halsring och man vet aldrig när olyckan är framme. Skulle jag åka av är det lättare för nästa som är närmast att fånga in hästen om det finns något uppenbart att ta tag i.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Okej, båda era åsikter låter vettiga! ;)
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Att rida på halsring är inte alltid så bra faktiskt! :D Har en ponny (tidigare körhäst) som självklart inte fungerar på halsring då den är lärd att gå in i trycket av den :D Halsring, man eller liknande ska individuellt anpassas efter hästen. Och alltid börjas från marken då man bara ska använda halsringen som en säkerhet och inget stöd. Enligt min åsikt.
Annars är det :bow: för att rida utan huvudlag!
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Det beror på vilken häst man har och vad man vill göra. Jag skulle aldrig rida mitt fullblod utanför inhägnat område i bara halsring (har iofs inte provat innanför heller;) ) Tycker det känns som en ren säkerhet att ha träns på vid uteritter då han t ex kan tvärvända om han blir skrämd. Och då går det fort:crazy: Det händer att jag skrittar till hagen barbacka i grimma, men där går min gräns.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Nu tänkte jag höra med er hästmänniskor om vad ni tycker om att rida utan huvudlag ( alltså utan träns ) och istället använda sig av halsring ? :)


Det kan vara ett sätt att variera ridningen. Vi har periodvis ridit stora delar av lektionstiden på lång tygel på två av mina tidigare ridklubbar. Det är ett bra sätt för lite klumpiga ryttare att träna sin koordination, att tvingas renodla hjälperna och träna balansen.


Jag personligen tycker att det är super bra! Hästen lär sig att vara känslig för ryttarens hjälper , och ryttaren lär sig använda sits och skänklar på rätt sätt. Både hästen och ryttare måste koncentrera sig och samarbeta för att komma överens och förstå varandras kropp språk.

Det finns inga garantier för att ryttaren använder sina hjälper på "rätt sätt" bara för att man tar bort tränset. :D Den enda som garanterat händer är att ryttaren inte kan hänga i tyglarna.

Även med träns ska ju ekipaget förstå varandra, och samarbeta. Jag förstår inte riktigt den här hyllningen till att rida utan huvudlag. Det blir inte per autmatik bättre, mjukare eller mer hästvänlig ridning - sådant kommer av utbildning och träning. Inte av att man tar bort en komponent i utrustningen...

Men givetvis - rider ryttaren brutalt med träns, blir det såklart trevligare för hästen att slippa hårda/instabila/ryckande händer. Men det har ju med ryttarens kompetens att göra - inte själva tränset.


Denna metod är även suverän för hästar med känsliga munnar! :)


Hmmm. Eller så får ryttaren se till att h*n sig rida. :p

Jag har som sagt inget emot att folk rider runt utan huvudlag. Folk gör som de vill, och känns det roligt så visst, kör på! Men skyll inte ryttarproblem på hästen... är den känslig i munnen så får du vara stabil i handen. Det är ju handen som är det egentliga problemet.


Dom ryttare och hästar som har tränat och blivit riktigt duktiga på detta gör allt med halsring. Dom hoppar, rider ut och rider dressyr med halsring. Möjligheterna är oändliga!

Jag skulle aldrig rida ut med halsring. Jag skulle inte medvetet utsätta varken mig själv, hästen, eller omgivningen för eventuell fara. Det är ju flyktdjur vi sitter på, stora, starka, och instinktstyrda - om än snälla och medgörliga.

Däremot hoppa, och "dressyra" lite halvt om halvt, funkar helt ok. Det är ju inga direkta konstigheter, jag svänger inte med tyglarna ändå - när tränset sitter på.


Haha, känn inte att jag påverkar er med min " hyllningstext "! Jag vill höra vad du tycker! :D

Jag är inte särskilt lättpåverkad. Som sagt så ser jag inte riktigt vad den enorma fascinationen ligger i att rida med halsring. Men visst är det ett bra sätt att träna ryttaren. ;)
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

...Jag skulle aldrig ens överväga att rida ut med enbart halsrem eller i grimma. Lika lite som jag skulle rida utan hjälm. För mig är ett huvudlag -med eller utan bett - en säkerhetsdetalj som gör att jag kan både stoppa och vända min häst snabbt och effektivt i lägen där det kan behövas. Det spelar ingen roll hur lydig och lugn hästen är - ALLA hästar kan bli rejält rädda!
Sitta på en uppdkrämd häst med enbart halsrem - no way!
Skulle du glatt ge dig ut och cykla på en cykel utan vare sig hand eller fotbroms och förlita dig på "fötterna i marken metoden" oxå? Eller köra en bil som bara har handbroms?
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Var det riktat till mig? Tyckte jag gjorde klart att jag inte rider ut med halsring...
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Ber om ursäkt Lager. Råkade klicka under ditt inlägg istället för
trådskaparens. Jag håller med dig helt i det du säger!
Jag menar inte heller att "hoppa på någon", men jag bli onekligen lite upprörd när jag inser att man tar så lätt på säkerheten när det gäller ridning.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Vi rider också i halsring och det är verkligen jätte härligt!
Man får bättre kontakt med hästen...
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Jag har alltid halsring, det är mitt "säkerhetshandtag" :devil:
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Om du har en tillräckligt bra relation med din häst sticker den inte om den blir rädd eftersom den ser dig som tryggheten om den blir rädd. Precis som i en hästflock, flyr inte de andra hästarna flyr inte en ensam ifrån flocken.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Min förra häst reds ut med halsring ibland och hon som redan var väldigt väluppfostrad skötte sig ännu lite bättre med halsring. Dvs, ÄNNU bättre styr-och stoppförmåga än med träns. (Det kändes nästan som hon hajade vilket förtroende hon fick, även om hon såklart inte gjorde det..) Red ut flertalet gånger med enbart halsring, även i grupp och i alla gångarter. Det var aldrig några som helst problem. Däremot hade jag alltid sadel, där går min gräns!

Det jag menar med mitt svar är att det helt beror på hästen huruvida det är vettigt att rida ut med halsring eller inte. Iaf är det min åsikt. :)

(Nuvarande hästen är inte tillräckligt skolad på halsring för att jag ska rida ut med det, trots att hon är grymt snäll och 99% säker).
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Om du har en tillräckligt bra relation med din häst sticker den inte om den blir rädd eftersom den ser dig som tryggheten om den blir rädd. Precis som i en hästflock, flyr inte de andra hästarna flyr inte en ensam ifrån flocken.

Du har aldrig sett min, han flyr för glatta livet även om de andra tre hästarna springer MOT det otäcka...

*KL

Jag skulle bli mycket olustig till mods om jag mötte ett ekipage utan träns, lika väl som jag tycker det är obehagligt med lösa hundar. Visst kan de vara väluppfostrade, men många gånger handlar det om att människorna vill/tror att de är det fast sanningen kan vara något helt annat. Jag har haft två hundar i hasorna på min häst när vi var ute en gång, det är ingen höjdare!

Däremot får folk gärna rida i halsring, men det kan inte vara så svårt att ha ett huvudlag också? Bara för att det är där måste man ju inte använda det.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Rider på inhängnat område med halsring som omväxling ibland.

Ut skulle jag dock inte rida utan huvudlag, kan rida i grimman och så men inte enbart halsring. Mycket för att om jag skulle ramla av så vill jag att någon ska kunna fånga in hästen och hålla i honom, en halsring skulle han bara skaka av sig och sen vara helt naken och lös...
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Om du har en tillräckligt bra relation med din häst sticker den inte om den blir rädd eftersom den ser dig som tryggheten om den blir rädd. Precis som i en hästflock, flyr inte de andra hästarna flyr inte en ensam ifrån flocken.

Relation???
De hästar som förväntas klara påfrestande situationer är tränade för detta under lång tid SAMT har förtroende för sin ryttare. Ryttarna är dessutom vana vid svåra situationer och duktiga ryttare. Titta på polisens hästar. De är utvalda för att ha ett bra temperament och de är tränade i flera år för att klara skrämmande saker. Även dessa hästar blir dock skärrade när det händer för mycket och ryttarna har fullt upp att hålla dem på plats. Polisen rider dessutom inte ensamma utan deras hästarna har stöd av varandra. De rider med träns - ibland kandar - och behöver ha korta tyglar för att klara hästarna när det hettar till.

Menar du att om poliserna bara hade haft tillräckligt bra relation sina hästar så hade de kunnat rida in i kravaller och bland fulla och våldsamma huliganer på en ensam häst utan träns och i halsrem?
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Vet inte hur situationen med din häst, så yttrar mig inte :p

Jo det håller jag klart med om. Tyvärr mött på tok för många som säger sig kunna rida med halsring, men som egentligen inte har den minsta kontroll om någonting skulle hända. Hade nog tänkt likadant om jag inte visste vem personen var och hurdan relation h*n hade till sin häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 786
Senast: Mia_R
·
Ridning Som titeln lyder. Måste man rida för tränare? Jag rider bara i skogen men är intresserad av dressyr och som tur är har jag en gammal...
Svar
14
· Visningar
1 267
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp