Bukefalos 28 år!

Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Jag tycker att för de få personer som har förmågan och tiden att utveckla så tydlig signalgivning att de får det att fungera, så är det säkert utmärkt. Men då förstår jag inte varför halsringen ska behövas heller.
Så ser jag det också, för mig ger halsring ungefär samma som att rida i grimma. När man utvecklat kommunikationen med hästen så att den verkligen lyder ens övriga signaler behövs halsringen bara om man vill placera huvudet på ett ovanligt sätt.

Jag har inte den balans i kroppen eller den kroppskontroll i detalj, att jag kan ge tydliga, entydiga och konsekventa signaler på det sättet.
Jag saknar också personligen förmågan att träna hästen till att jobba i korrekt form med god bakbensaktivitet utan att kombinera gas och broms, så att säga.
Vet du vad, jag måste säga att detsamma gäller/gällde mig. Men jag upplever att just NÄR jag börjat rida "utan huvudlag" så har jag fått en helt annan kontakt med min kropp, jag har börjat KÄNNA hur jag påverkar hästen, och jag har fått prova mig fram till vad jag behöver göra för att få hästen att följa mina signaler.
Det är en helt magisk känsla att plötsligt rida hästen i form, helt utan att ligga och "slira på kopplingen" mellan tygel och hand. :love:
Det har faktiskt inte tagit många veckor att få till det, väl värt ett försök :idea:

Jag fick börja att skola hästen från marken först, hur han ska röra sig på en volt. Han visste inte riktigt det, my mistake.
Men sedan var det bara att börja, från skritt, på fyrkanten, utan tyglar.
Min man är inte så duktig på att rida, men nu har jag börjat träna honom på samma sätt, och han märker en otrolig skillnad! Särskilt just att INTE sitta med buren hand, utan låta händerna hänga ner på benen, och bara lära kroppen att känna hästen :love::bow:

Jag skulle heller inte rida ut i bara halsring, jag har repgrimma också. Har alldeles för busig häst för att känna mig 100% i bara halsring :angel:
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Jag red min förra häst barbacka på halsring ibland, helt enkelt för att det var en ganska ball känsla att kunna göra det och känna hur man kommunicerade utan en massa lull-lull.
(Och jag måste erkänna, lite för att chocka dressyrtanterna på anläggningen ;) )
Jag kunde rida honom i alla gångarter, göra fram-, bakdelsvändingar, skänkelvikningar, öppna och sluta. MEN på halsring kom han aldrig till samma "arbete" som på träns. Han kunde göra prylarna, men jag lyckades aldrig få honom att jobba som i "vanligt traditionellt" dressyrarbete. Bara för att man gör krumelurer betyder ju inte att hästen jobbar.

Så det beror väl på vad man vill uppnå och vilken form man vill jobba hästen i.
(Och hur duktig man är givetvis... Finns säkert de som fixar det också.)

På mitt nuvarande sto skulle jag aldrig prova ens. Har för mycket självbevarelsedrift... ;)
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Ditt inlägg visar ju tydligt hur ridning med halsrem kan vara träning just för ryttaren.

Att få till en bra form, bakbensaktivitet och så vidare med halsring är nog däremot överkurs för de flesta, inte minst därför att halsremmens tryck mot hästens bringa fungerar alltför starkt bromsande för de flesta hästar. Risken för motstridiga signaler är uppenbar - och det vet vi ju att hästarna inte mår särskilt bra av.

Men om man vill rida omkring och känna sin egen kropp, så bör det kunna fungera utmärkt. Då har man ju halsremmen att bromsa med vid behov, även när man grabbar tag i den för att man tappar balansen, så bromsar den ju hästen - vilket är tur för ryttaren.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Ja, och som sagt, jag använder ju inte halsringen alls när jag jobbar med hästen. Jag signalerar med min kropp hur han ska forma och bära sig, det är ju inget man har halsringen till. Den är där om jag måste förstärka någon signal, primärt om bromsen är "trasig".

Det är otroligt lärorikt för både ryttare och häst tror jag, för många. Jag märker att hästen blir mentalt tröttare när vi har jobbat med sånt här, för det krävs ju att han är mer uppmärksam också :idea:
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Jag tycker det är helt fantastiskt att rida med bara halsring, inga onödiga saker på hästen. Och jag tycker man ska ha ett sådant gott samspel att man kan rida hur som helst utan att man ska behöva ha tyglar eller annat.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Jag håller absolut med!
Fast man kan ju ha grimma/träns på, just in case, när man är ute. Man behöver ju inte använda dem om det inte behövs.

Men mitt mål är precis som du skriver, att vi ska komma därhän att jag ALDRIG behöver ta i tygeln. :idea:
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Nu tänkte jag höra med er hästmänniskor om vad ni tycker om att rida utan huvudlag ( alltså utan träns ) och istället använda sig av halsring ? :)

Jag personligen tycker att det är super bra! Hästen lär sig att vara känslig för ryttarens hjälper , och ryttaren lär sig använda sits och skänklar på rätt sätt. Både hästen och ryttare måste koncentrera sig och samarbeta för att komma överens och förstå varandras kropp språk.

Denna metod är även suverän för hästar med känsliga munnar! :)

Dom ryttare och hästar som har tränat och blivit riktigt duktiga på detta gör allt med halsring. Dom hoppar, rider ut och rider dressyr med halsring. Möjligheterna är oändliga!

Haha, känn inte att jag påverkar er med min " hyllningstext "! Jag vill höra vad du tycker! :D

Jag är väldigt skeptisk emot det här med halsring. Kan vara mycket bra att enbart träna med det ibland på inhängnat område. Men bara för att man kan rida med halsring så betyder det inte att man är mjukare på något sätt i sin ridning. Det är så mycket annat som spelar in.

Red ex. en häst senast idag! där vi fokuserade på trampet i stigbygeln. När jag reste mig och "fixade till" mitt skänkelläge och "släppte"i knäna så fick hästen ett jätte fin form och svikt i steget. -Jag satte mig då ned långsamt, hästen gick lika fint ett tag till, men blev snart spänd igen -för att mitt skänkelläge hamnade i "normal-tillstånd" igen. Så för att få den här hästen bli riktigt fin behövdes det bara att jag "släppte" i knät. Ändå har jag ingen direkt dålig sits, utan en bra grundsits.

Mjuk ridning handlar inte om att ta bort utrustning på hästen.. utan det handlar om, för mig, att vara flexibel som ryttare och ha en bra balans och koordination.

Sen tycker jag att man ska ha träns pga. säkerheten. Hästar är stora flyktdjur och även den snällaste och tryggaste hästen kan nån gång bli skrämd. Tycker att allt för många har "glömt bort" hästens grundinstinkter (flock, flykt, föda & fortplantning)
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Mjuk ridning handlar inte om att ta bort utrustning på hästen..

Håller med, men med en mjuk och korrekt ridning behöver man inga träns, bett och andra remmar. Att ha träns för säkerheten är att lura sig själv tycker jag, det är inte där stoppknappen sitter, men jag förstår hur du tänker.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Jag håller nog på att lura mig själv varje dag då :). Min hästs stoppknapp sitter normal i sättet eller rösten men blir hon upphetsad så hör hon väldigt illa.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Det jag menade var bara att många vågar inte gå ut med hästen utan träns, för där "sitter ju säkerheten" och det är då jag tycker att man lurar sig själv. För man kan rida i grimma, halsring, helt löst eller vad som och ändå få stopp på ett bättre sätt än att ta i tyglarna.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Tack du, jag kan hantera min häst utan något alls på, rida henne med om jag skulle vilja, men blir hon upphetsad när jag rider så behövs det ett träns eller möjligen en grimma för att kunna kontrollera henne. Du är välkommen att försöka stoppa henne efter en lång galopp/tölt när sällskapet rider iväg. Och nej hon är inte beroende av sällskapet, men hon vill vara FÖRST.

Går jag brevid räcker ett grimskaft runt halsen, hade hon inte varit så mat glad så hade det förmodligen funkat utan något all.
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Tack du, jag kan hantera min häst utan något alls på, rida henne med om jag skulle vilja, men blir hon upphetsad när jag rider så behövs det ett träns eller möjligen en grimma för att kunna kontrollera henne. Du är välkommen att försöka stoppa henne efter en lång galopp/tölt när sällskapet rider iväg. Och nej hon är inte beroende av sällskapet, men hon vill vara FÖRST.

Går jag brevid räcker ett grimskaft runt halsen, hade hon inte varit så mat glad så hade det förmodligen funkat utan något all.
Du måste självklart tukta den hårt först med psykisk terror.

då ser det ut som om ni har en bra kontakt.;)
Den får under inga omständigheter visa någon vilja.

Det går inte att rida som vissa menar på en häst som fortfarande bjuder framåt.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Du måste självklart tukta den hårt först med psykisk terror.

då ser det ut som om ni har en bra kontakt.;)
Den får under inga omständigheter visa någon vilja.

Det går inte att rida som vissa menar på en häst som fortfarande bjuder framåt.

Du är så OTROLIGT trist med dina terrorinlägg, måste du verkligen hålla på sådär?? :confused:

Här har vi ett bevis för att man kan rida på en naken häst utan träns/grimma, även om den har framåtbjudning:
http://www.youtube.com/user/dalpraktiken#p/u/33/SVqg0XEzu-s

Och KOM inte och säg att den inte bjuder framåt, för det lär väl vara ditt nästa inlägg :cool:
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Nu vill inte jag kalla det direkt ridning i den länken du visade.....

Okontrollerade skutt över små hinder? Galopp raksträcka på grusväg.

Faktiskt inte speciellt svårt!


Olämpligt snarare.
(sedan tror jag du missade att det reds med bett och träns i en sekvens också)
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Attans också....ska genast sätta igång, målet med all ridnign måsta vara att det är så naturligt som möjligt eller hur? Och egna åsikter och vilja kan ju inte vara naturligt.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Du det där kallar jag inte att visa att det fungerar utan utrustning i alla lägen. Ska du visa det så hitta en film där 3-4 hästar har galopprace längs en grusväg den ena stoppar sin häst och vänder åt andra hållet medan övriga fortsätter rakt fram. Och se till att det är en häst med tävlingsinstinkt som gillar att springa som man vänder med.

I man kan läga de flesta hästar att ridas ensamma på en grusväg i en padock. Och du se till att det inte finns någon pinne med heller, det är också ett hjälpmedel. Halsring eller inget alls som utrustning, långa pinnar kan man skrämma en häst till lydnad med om man vill.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Tack du, jag kan hantera min häst utan något alls på, rida henne med om jag skulle vilja, men blir hon upphetsad när jag rider så behövs det ett träns eller möjligen en grimma för att kunna kontrollera henne. Du är välkommen att försöka stoppa henne efter en lång galopp/tölt när sällskapet rider iväg. Och nej hon är inte beroende av sällskapet, men hon vill vara FÖRST.

Går jag brevid räcker ett grimskaft runt halsen, hade hon inte varit så mat glad så hade det förmodligen funkat utan något all.

Va? Det var absolut inget jag pekade mot dig med mitt inlägg, förklarade bara hur jag tänkte med mitt första inlägg du skrev. Hur du rider och hanterar din häst har jag inget större intresse av, du får rida hur du vill.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Nej du pekade inte på mig som individ, men jag håller ändå inte med dig. Jag anser det är säkrare att ha huvudlag och någon form av bett (inklusive många bettlösa versioner), åtminstone om man har en häst som är hyfsat känslig och har egen vilja.
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Och KOM inte och säg att den inte bjuder framåt, för det lär väl vara ditt nästa inlägg :cool:

Och varför skulle man vara nöjd med att kunna fara runt och skutta över hinder på det viset? Filmen visar ju snarare hur mycket precision man förlorar (även om vi iofs inte vet hur samma ekipage ser ut om tjejen försöker rida mer ordentligt).
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Och varför skulle man vara nöjd med att kunna fara runt och skutta över hinder på det viset? Filmen visar ju snarare hur mycket precision man förlorar (även om vi iofs inte vet hur samma ekipage ser ut om tjejen försöker rida mer ordentligt).

Vad säger du om precisionen här då?
http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

KL

Tycker det är skrattretande att vissa inte kan erkänna att det är en prestation att rida en hästa utan huvudlag öht. Alla som verkligen har försökt rida så, inte åka häst då utan verkligen rida, svänga stanna vända rida mönster mm, inser att det är skitsvårt och att det ligger enormt mycket träning och möda bakom. Ingen påstår väl att det "bara händer" liksom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 993
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 825
Senast: Mia_R
·
Ridning Som titeln lyder. Måste man rida för tränare? Jag rider bara i skogen men är intresserad av dressyr och som tur är har jag en gammal...
Svar
14
· Visningar
1 279
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 450
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp