Bukefalos 28 år!

Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Men min motivering till att ha någon form av huvudlag med tyglar/rep har inte ett dyft med bett göra, jag nämnde exempelvis grimma och hack. För mig handlar det om att i en paniksituation kunna styra åt vilket håll hästen springer( den springer oftast åt det håll den tittar).. Alltså dra i en tåt för att vända huvudet eller i värsta fall dra omkull hästen.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Vad hade du valt? Metall skrott i munnen, eller ett halsband?
Självklart så kan ryttare bara göra det värre. Men det kan inte precis vara bekvämt för hästen med metall i munnen.

Sen så står jag för åsikten att ifall man ska rida med bett, så ska man kunna rida sin häst precis likadant utan först. Och inte använda ett bett som någon sorts nöd broms.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Det är väl klart ma ska kunna använda grejerna till det de är avsedda för?

Nödbroms behövs långt ifrån alla gånger man rider men de gånger den behövs är den förbaskat bra att den finns...liksom man använder säkerhetsbälte i fordon. förhoppningsvis krockar man inte varje gång man åker men den gången olyckan är framme gör bältet stor skillnad.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Vad hade du valt? Metall skrott i munnen, eller ett halsband?
Självklart så kan ryttare bara göra det värre. Men det kan inte precis vara bekvämt för hästen med metall i munnen.

Sen så står jag för åsikten att ifall man ska rida med bett, så ska man kunna rida sin häst precis likadant utan först. Och inte använda ett bett som någon sorts nöd broms.


Det är fysiskt omöjligt. Du får inte samma kontakt och kan inte finlira med ett bettlöst som du gör med bett - och verkligen inte med en halsring.

Du kan mysrida på ringen, du kan hoppa småhinder, göra lite sidvärts - men du kan inte rida hästen ihopkopplad. Om det är ditt mål så måste du ha bett.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Vad hade du valt? Metall skrott i munnen, eller ett halsband?
Självklart så kan ryttare bara göra det värre. Men det kan inte precis vara bekvämt för hästen med metall i munnen.

Sen så står jag för åsikten att ifall man ska rida med bett, så ska man kunna rida sin häst precis likadant utan först. Och inte använda ett bett som någon sorts nöd broms.

Jag rider med bett...och det är INTE en nödbroms. Jag styr hästen med sits och säte och med lite gung på tygeln ber jag om form. När unghästen skulle presenteras för bett första gången slet han åt sig det och vägrade sen lämna ifrån sig det. Fortfarande nu när han är 5 år och mer riden, greppar han snabbt om bettet och lägger det till rätta. Mycket mjuk och fin när jag ber om jobb, inget tjafs alls. Så faktiskt är det ju så att han själv väljer att ta bettet...

Min andra häst är mer känslig och väljer bett. Kommer ett hon inte gillar får jag inte upp munnen...men de hon gillar tar hon direkt...även hon mjuk och fin.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Håller med.

Jag har själv fått stopp på häst som kommit galopperande på vägen mot mig tack vare att den hade träns. (Ryttaren hade ramlat av.)
Genom att jag fick tag i tygeln när den sprang förbi så blev det en tvärvändning på hästen och därmed stannade den upp. Hade den haft halsring så hade jag aldrig kunnat få stopp på den, utan snarare att jag hade vräkts omkull av styrkan/farten.
Och vad gäller stopp för kroppsspråk - hästen hade ingen tanke på att stanna oavsett stoppsignal, snarare att smidigt slinka förbi. Det märktes tydligt redan på håll och det var precis vad den försökte göra.

Nu skedde det här på en bilväg, (däremot hade ryttaren åkt av inne i trygga skogen), så jag är glad att inget mer hände.

Alla som har suttit på en häst som verkligen ger järnet i vansinnig galopp vet också hur svårt och nästan omöjligt det är (om man inte är en exceptionellt vältränad jockey) att ge små fina signaler med sitsen, skänkeln, vikten eller ens rösten när man håller i sig för glatta livet för att inte trilla av. Alla hästar som drar iväg förlorar inte huvudet helt utan är ofta fortfarande styrbara om än inte alltid bromsbara. Då är ett huvudlag guld värt eftersom man i alla fall har en viss möjlighet att styra in hästen på en volt. Att bara dra i munnen på den funkar oftast inte.

/V
 
Jag rider helt varierande, hästar jag inte känner föredrar jag att ha hjälm och utrustning på, så man kan känna av hästen och lära känna den, det tar tid. Mina egna hästar har jag även haft bett på, och sadel om det behövts tills tilliten är uppbyggd och miljöträningen maxad. Men efter hand provar man sig fram, och tar av mer o mer utrustning, efter hur hästen känns och vad vi är redo för.
Är medveten om risker, djur är alltid djur, men har man grunderna, och är alltid förutseende i sin ridning/ hantering, steget före hästen alltid på skarp läge, och verkligen lär känna sin häst i fråga och agerar efter hur den beteer sig och reagerar på situationer, så minimerar man olyckshändelserna en hel del ! Dock kan jag inte påstå att jag någonsin ridit med någon som betett sig så.. deras häst har alltid lyckas överraska dom vid något läge. Jag rider gärna i halsring, för att jobba upp känsligheten och samarbetet på hästens villkor, och för att förfina mina sitshjälper, alltid inhägnat för hästens skull, OM något skulle hända. Rider jag ut, har jag gärna repgrimma, utifall att.. man behöver ju inte vara dumdristig, bara för att man innerst inne är en lugn våghals, man får tänka på medtrafikanter .tex och andra som kan drabbas av att ens häst far lös om man åker av.

Sen har jag den fördelen, att jag rider bättre barbacka än med sadel, (välsignad med en djävulsk balans utan att hänga i hästen med händerna) oavsett om hästen är trygg o lyhörd, blir rädd o skenar, bockar loss mm för att den inte förstår (det har hänt många gånger när det är unghästar) men man måste agera därefter.. läsa hästen. Ska man pressa, eller ska man hoppa av och lugna? Man kan faktiskt hoppa av många gånger frivilligt, än stenhårt hänga kvar på en skrämd häst, och skrämma den ännu mer med fastklamrandet. Varför hände detta, och hur ska jag lösa det? Man måste vara steget före. Och i allra första hand, Oegoistisk!! Hästens välmående måste komma före ens egen vilja, annars kan de gå åt helvete om varken du eller hästen e redo för ens fantasier om utrustningslös ridning.

Och man får aldrig fega. Oavsett vad man gör. Dom söker en trygg ledare, som alltid vet vad dom gör. Annars tar dom till flykten, det är det naturligaste. Och åker man av så gör man det, bara att dra in kroppsdelarna och försöka rulla om man hinner, när olyckan är framme :) man får inte vara rädd för fall.

Men häst är underbart, och man ska fokusera på det lilla goda här i livet! Aldrig skynda! :heart så går det bra med tiden :)
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns




Det är fysiskt omöjligt. Du får inte samma kontakt och kan inte finlira med ett bettlöst som du gör med bett - och verkligen inte med en halsring.

Du kan mysrida på ringen, du kan hoppa småhinder, göra lite sidvärts - men du kan inte rida hästen ihopkopplad. Om det är ditt mål så måste du ha bett.

Det är ett stort missförstånd, att "ihopkoppling" skulle hänga ihop med specifikt ett bett. En häst är "ihopkopplad" när den har kontroll över sina olika kroppsdelar och kan använda dom i samverkan för att utföra en specifik rörelse. Man behöver mest troligt tyglar, kopplade till huvudet, för att lära/visa hästen denna samverkan, men det behöver inte nödvändigtvis vara ett bett i andra änden.

Du har kanske rätt i att dom allra flesta ryttare kommer att ha stora svårigheter att visa/förklara för hästen på ett begripligt sätt i något annat än bett, men det har inte med verktyget i sig att göra, utan handlar om okunskap och möjligen även om att dom flesta ryttare har alldeles för dålig balans och kroppskontroll.

För att kunna ta en häst från början till slut i ett bettlöst (även i bett egentligen) krävs att man har absolut balans och en oberoende sits, att man kan följa hästen i alla rörelser och alltid befinna sig i rätt balanspunkt, sitta på rätt sittben, så att man INTE hindrar och/eller sitter ivägen och gör det svårt för hästen att röra sig i harmoni. För harmoni, kommunikation och förståelse för hästens biomekanik är nyckeln till framgång, egentligen i all ridning, men i synnerhet med ett bettlöst.

Då kan ridning i halsring vara till hjälp, eftersom så mycket av den balans vi har sitter i tygeln, kan man öva sig i konsten att kommunicera till hästen vad man vill, utan att störa den framtill. Man tvingas att börja rida mer tydligt och konsekvent med sätet, men har tygeln (från halsringen) kvar för sin egen balans och koordination.

Ridning med bettlöst är finlir om det utövas korrekt, man måste rida med sätet primärt från första stund och alltid alltid 100% resten av hästens utbildningstid. Är man konsekvent med sitsen och tygeln så ganska snart lär sig hästen vad sätet ensamt betyder och tygeln kan användas enbart för huvudets position, om man nu ens behöver det. Då är det pillleripill med fingertopparna, på lös tygel, som räcker för att hästen ska anamma. Tygelns längd beror då helt på övning och hästens utbildningspunkt. Men pilleripill med fingertopparna känns även på löst hängande tygel. Men då måste man ha en häst som lärt sig att följa eftergiften och inte är skolad att följa tryckförändringar, vilket dom flesta nordeuropeiskt skolade hästar tyvärr gör. Det kan man lätt kolla, för en häst som går på sätet primärt och följer eftergiften bör kunna göra alla rörelser och övningar i alla gångarter på helt löst hängande tygel, då först kan man prata om finlir i tygelanvändandet sen.

Hur många tävlingsdressyrhästar kan det?

Det finns några få, dessa kan då också ridas korrekt med bettlöt.
 
Nu tänkte jag höra med er hästmänniskor om vad ni tycker om att rida utan huvudlag ( alltså utan träns ) och istället använda sig av halsring ? :)
...
Hästen lär sig att vara känslig för ryttarens hjälper , och ryttaren lär sig använda sits och skänklar på rätt sätt. Både hästen och ryttare måste koncentrera sig och samarbeta för att komma överens och förstå varandras kropp språk.
Jättebra anledning!
 
Hej:)

Jag är nyfiken på hur/vad ni gör innan ni rider med halsrem/utan? Vad är det ni vill uppnå innan ni ge er ut?
Svårt att formulera rätt :p men jag är bara nyfiken och söker en massa intressant läsning, inga rätt och fel!
 
Det är ett stort missförstånd, att "ihopkoppling" skulle hänga ihop med specifikt ett bett. En häst är "ihopkopplad" när den har kontroll över sina olika kroppsdelar och kan använda dom i samverkan för att utföra en specifik rörelse. Man behöver mest troligt tyglar, kopplade till huvudet, för att lära/visa hästen denna samverkan, men det behöver inte nödvändigtvis vara ett bett i andra änden.

Du har kanske rätt i att dom allra flesta ryttare kommer att ha stora svårigheter att visa/förklara för hästen på ett begripligt sätt i något annat än bett, men det har inte med verktyget i sig att göra, utan handlar om okunskap och möjligen även om att dom flesta ryttare har alldeles för dålig balans och kroppskontroll.

För att kunna ta en häst från början till slut i ett bettlöst (även i bett egentligen) krävs att man har absolut balans och en oberoende sits, att man kan följa hästen i alla rörelser och alltid befinna sig i rätt balanspunkt, sitta på rätt sittben, så att man INTE hindrar och/eller sitter ivägen och gör det svårt för hästen att röra sig i harmoni. För harmoni, kommunikation och förståelse för hästens biomekanik är nyckeln till framgång, egentligen i all ridning, men i synnerhet med ett bettlöst.

Då kan ridning i halsring vara till hjälp, eftersom så mycket av den balans vi har sitter i tygeln, kan man öva sig i konsten att kommunicera till hästen vad man vill, utan att störa den framtill. Man tvingas att börja rida mer tydligt och konsekvent med sätet, men har tygeln (från halsringen) kvar för sin egen balans och koordination.

Ridning med bettlöst är finlir om det utövas korrekt, man måste rida med sätet primärt från första stund och alltid alltid 100% resten av hästens utbildningstid. Är man konsekvent med sitsen och tygeln så ganska snart lär sig hästen vad sätet ensamt betyder och tygeln kan användas enbart för huvudets position, om man nu ens behöver det. Då är det pillleripill med fingertopparna, på lös tygel, som räcker för att hästen ska anamma. Tygelns längd beror då helt på övning och hästens utbildningspunkt. Men pilleripill med fingertopparna känns även på löst hängande tygel. Men då måste man ha en häst som lärt sig att följa eftergiften och inte är skolad att följa tryckförändringar, vilket dom flesta nordeuropeiskt skolade hästar tyvärr gör. Det kan man lätt kolla, för en häst som går på sätet primärt och följer eftergiften bör kunna göra alla rörelser och övningar i alla gångarter på helt löst hängande tygel, då först kan man prata om finlir i tygelanvändandet sen.

Hur många tävlingsdressyrhästar kan det?

Det finns några få, dessa kan då också ridas korrekt med bettlöt.
Hur kan man ge eftergift på en redan hängande tygel? Hästen blir framtung- värre än utan ryttare varav att den behöver hjälp

Nej. du kan inte rida alla övningar o rörelser på bettlös inlärning. inte ens de allra bästa eller dina länkar. t o m på kandar på framridningen.
 
Hur kan man ge eftergift på en redan hängande tygel? Hästen blir framtung- värre än utan ryttare varav att den behöver hjälp

Nej. du kan inte rida alla övningar o rörelser på bettlös inlärning. inte ens de allra bästa eller dina länkar. t o m på kandar på framridningen.
Det kanske kan vara svårt att greppa, speciellt för någon som anser att det måste finnas visst tryck för att det ska fungera.

Men kommunikation med eftergift, är just bara inget tryck. Med lång lös tygel kan man då be hästen flytta sitt huvud "via känslan" från tygeln utan att den sträcks och tar i hästens mun/nos alls. Den yttepyttelilla känslan från tygeln, med bibehållet slack, kan hästen lära sig att uppfatta och lyssna på. Så att sen när du sträcker ut slacket och kortar tygeln, kan behålla samma lätta kontakt. Hästen kommer fortfarande att känna den yttepyttelilla känslan från tygeln. Det enda som ändras är ramen pga tygellängden.

Det som tyvärr oftast leder till framtung häst däremot, är hårt tryck och hållande i tyglar....
 
Nu tänkte jag höra med er hästmänniskor om vad ni tycker om att rida utan huvudlag ( alltså utan träns ) och istället använda sig av halsring ? :)

Jag personligen tycker att det är super bra! Hästen lär sig att vara känslig för ryttarens hjälper , och ryttaren lär sig använda sits och skänklar på rätt sätt. Både hästen och ryttare måste koncentrera sig och samarbeta för att komma överens och förstå varandras kropp språk.

Denna metod är även suverän för hästar med känsliga munnar! :)

Dom ryttare och hästar som har tränat och blivit riktigt duktiga på detta gör allt med halsring. Dom hoppar, rider ut och rider dressyr med halsring. Möjligheterna är oändliga!

Haha, känn inte att jag påverkar er med min " hyllningstext "! Jag vill höra vad du tycker! :D

Jag rider gärna med bara ett grimskaft löst runt halsen eller ingenting alls , dock bara i inhägnade områden!
Ser inget problem med det så länge man känner sin häst och känner att man har kontrollen! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 789
Senast: Mia_R
·
Ridning Som titeln lyder. Måste man rida för tränare? Jag rider bara i skogen men är intresserad av dressyr och som tur är har jag en gammal...
Svar
14
· Visningar
1 277
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp