Bukefalos 28 år!

Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Hur många är ni på privatlektion? Eller är det bara du? Måste ändå ha en bra instruktör :) Skulle jag rida privat för en av ridlärarna på ridskolan och jag ville rida utan träns skulle dom ändå förmodligen tycka att det var en väldigt dum idé.
Sen vet jag inte hur det skulle vara om man skulle rida för tränare.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Jag kan inte tänka mig, och hoppas , att folk som rider utan utrustning inte gör det i trafiken. Hemma på gården/ridbana/ridhus/skogen/stranden är det en annan sak.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Förstår verkligen inte varför man skulle rida med halsring i stället för träns.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Hur många är ni på privatlektion? Eller är det bara du? Måste ändå ha en bra instruktör :) Skulle jag rida privat för en av ridlärarna på ridskolan och jag ville rida utan träns skulle dom ändå förmodligen tycka att det var en väldigt dum idé.
Sen vet jag inte hur det skulle vara om man skulle rida för tränare.


Privatlektion = en person. Är det inte så överallt?

Rider för tränare privat, och för ridlärare privat. Det är bra att ha flera tycker jag, de riktar in sig på olika saker. Dessutom får jag för ena korrigering på hästis (så även han får sig en omgång), och för den andra rida lektionshästar.

Däremot, när jag red lektion varje vecka, har jag ridit på hellång tygel en hel del. På olika ridskolor. Övergångar/tempoväxlingar på lång tygel, volter och serpentiner på lång tygel... etc. För att träna balansen och korrekt inverkan fristående från handen. Har bara antagit att det var normalt, och att alla fick öva på detta?

Då sitter ju tränset iaf på, om någon häst skulle ta sig en rövare kan ryttare bara korta tygeln. Men det handlar om att ryttaren ska lära sig sitta, och inverka korrekt. Inte om att rida igenom hästarna.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Här har det varit hopplektion för privatyrrare och då är dom väl 4 5 stycken kanske (var i alla fall en gång i veckan tidigare och före min lektion började så vi brukade titta lite.). Så det beror väl kanske på vad man rider.

Det spelar nog ganska stor roll var man rider tror jag. Vi gör nästan aldrig övningar på lång tygel och det är väldigt länge sen det var nåt nu.
Vet bara när jag var yngre, en brevkompis till syrran fick göra skänelvikningar efter typ 4 år, för mig tog det väl i alla fall 6 kanske 7 år innan vi började med det på lektion här....
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Lektion för privatryttare och privatlektion är inte samma sak :idea:
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Nej, okej, det är väl inte det. Råkade bara tänka i dom banorna eftersom Lager sa "under lektion med andra hästar". Då tänkte jag väl att dom var flera samtidigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Jag kanske var otydlig. :p

Utan träns - privatlektion, ensam i manege/paddock.

På lång tygel - lektion i grupp på ridskola, med andra hästar och ryttare.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Nu tänkte jag höra med er hästmänniskor om vad ni tycker om att rida utan huvudlag ( alltså utan träns ) och istället använda sig av halsring ? :)

Jag personligen tycker att det är super bra! Hästen lär sig att vara känslig för ryttarens hjälper , och ryttaren lär sig använda sits och skänklar på rätt sätt. Både hästen och ryttare måste koncentrera sig och samarbeta för att komma överens och förstå varandras kropp språk.

Denna metod är även suverän för hästar med känsliga munnar! :)

Dom ryttare och hästar som har tränat och blivit riktigt duktiga på detta gör allt med halsring. Dom hoppar, rider ut och rider dressyr med halsring. Möjligheterna är oändliga!

Haha, känn inte att jag påverkar er med min " hyllningstext "! Jag vill höra vad du tycker! :D

Nej, du påverkar inte mig med din hyllningstext.

För mig finns det ingen anledning att använda halsring/rem. Hästarna är lyhörda, känsliga och följer mina hjälper utan problem. Dressyrmoment lägger jag in lite som under uteritter och på bana (fast jag är westernryttare så lägger jag grund med vanlig dressyr). Tyglarna hänger lösa, kommunikationen sitter i mig själv och min kropp.

Jag tävlar och det kräver att jag har korrekt sadel och huvudlag/bett/bosal etc. Så för min del finns det ingen anledning att ha nåt annat.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Jag kanske var otydlig. :p

Utan träns - privatlektion, ensam i manege/paddock.

För min del är detta ekvivalent med ryttare som väljer att rida utan hjälm ensam i skogen eller ensam i ridhuset. Eftersom det är kopplat till extrem säkerhetsbrist/fara så är det otroligt risktagande och extremt oansvarigt. JAG har därmed ingen som helst lust att städa upp efter en sån ryttare när den ligger skadad eller avliden i ridhuset en fredag eftermiddag - eller för den delen - oavsett tidpunkt eller klockslag på året.

samma med ridning utan huvudlag. därav min kommentar att jag inte anser det vara ryttarens egen sak. I vårt ridhus hade jag portat denna ryttare.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Jag respekterar den åsikten. Skulle jag stå i ett stall där man förbjuder ridning utan huvudlag skulle jag anpassat mig efter det. Liksom jag anpassar mig efter annat.

Här rider jag med tränare, då ibland utan träns - för samma tränare.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

om det är godkänt på anläggningen och du har en tränare med dig som godkänt det så kan jag köpa det. Då har du och tränaren tagit ansvaret över det hela och ingen annan behöver ta det. Helt OK under de omständigheterna tycker jag.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Nu tänkte jag höra med er hästmänniskor om vad ni tycker om att rida utan huvudlag ( alltså utan träns ) och istället använda sig av halsring ? :)

Jag personligen tycker att det är super bra! Hästen lär sig att vara känslig för ryttarens hjälper , och ryttaren lär sig använda sits och skänklar på rätt sätt. Både hästen och ryttare måste koncentrera sig och samarbeta för att komma överens och förstå varandras kropp språk.

Denna metod är även suverän för hästar med känsliga munnar! :)

Dom ryttare och hästar som har tränat och blivit riktigt duktiga på detta gör allt med halsring. Dom hoppar, rider ut och rider dressyr med halsring. Möjligheterna är oändliga!

Haha, känn inte att jag påverkar er med min " hyllningstext "! Jag vill höra vad du tycker! :D

Gräver upp en lite äldre tråd. Tyckte det var intressant o läsa alla svar! Hade velat citera många men det blir ju jobbigt...

Många nämner att inte rida ut med halsring, att det skulle vara farligt för att man inte har kontroll. Där tänker jag som så att en häst kan bli rädd oavsett styre, och en tränsad rädd häst som stänger av all kommunikation -den kan man lika lite kommunicera med som en halsringshäst som stänger av. Skillnaden mellan den tränsade hästen och den i halsring, är att den i halsring troligtvis(om ryttaren har den minsta självbevarelsedrift) har tränats länge med tillit och signalkänslighet för att klara styra den utan att kontrollera huvudet. En häst som litar på sin ryttare blir extremt sällan så rädd att den i panik flyr. Jag kan rida ut i halsring på två av mina tre hästar. Det är oxå en skillnad mellan hästar, den tredje skulle jag inte ens komma på tanken att rida halsring med i paddocken. Absolut inte rida ut! De andra två är stabila, orädda, litar på mig och framförallt är dom lättstyrda. Den ena har jag ridit ut med halsring mycket förr, den andra har jag precis börjat rida ut med. Att jag vågar rida ut är för att jag litar på dom o dom litar på mig, vi har aldrig incidenter med rädsla eller dumheter. O skulle det hända, ja då gör det det, då får jag väl abandon ship. Men den sannolikheten känns inte större än att jag skulle bli påkörd när jag går med hundarna längs vägen.
wpid-dsc_4566.jpg


Jag rider gärna med halsring ibland för att stärka våran kommunikation, men det är inget jag gör dagligen. Jag gillar känslan av att hästarna växer och Vill lyssna på ett helt annat sätt. De tycker det är kul! Hitintills har det bara handlat om att kunna styra från A till B, men målet är att kunna rida skolorna, skänkelvikning(vi kan ibland :laugh: ) och att kunna i mitt fall med islandshästar tölta, vilket av mina iaf kräver samling. För mig betyder halsringen att mina hästar trivs med vad vi gör, att de faktiskt VILL vara med mig och leka med mig och att vi gör det ihop. Jag rider självklart med träns, tränar och även tävlar nångång i bland. Men det hindrar ju inte att vi kan utveckla vår signalkänslighet. Det är om inte annat en omväxling från krav och perfektionism.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Att tränsa eller inte tränsa,,,,,,,,,,,

För dom som inte vet det innan så kan jag berätta att jag aldrig ägt ett träns, sällan ridit med sadel och grimman som hängt på har bara varit för syns skull bara för att lugna omgivningen litegrann. ;)

Jag har ridit både på väg och "offroad", mött timmerbilar, traktorer, väghyvlar, skogsmaskiner med släp och otaliga andra kombinationer men aldrig ett enda snedsteg från hästarna. Sista hästen var nog inte ens inriden när jag hoppade upp och red hem den från sommarbetet i början av vår karriär tillsammans.

Dessutom har jag bara släppt hästarna om jag plockat svamp eller bär och sen hoppat upp och dragit vidare, hästarna har velat vara där jag varit (även inomhus) :o och det tar jag som ett tecken på att vänskapen varit ganska stark, och riktiga vänner tar hand om varann.

Jag ska aldrig glömma den gången när jag låg sjuk på sommaren och dörren stod öppen, hästen kom in i sovrummet, gav mig en slick och la sig nedanför sängen på mattan. Är inte det äkta kärlek så vet jag inte vad kärlek är. :love:
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Anledningen att jag inte gärna ser att folk rider ut utan huvudlag (grimma/bettlöst, kandar/hack träns mm) inklusive tyglar är framför allt kontrollmöjligheten ökar. Hur bra koll man än har på sin häst så finns det situationer när man har nytta av att handgripligen kunna utöva kontroll. Man kan inte böja huvudet och mer eller mindre dra omkull hästen i en nödsituation utan huvudlag/tyglar. Säg situationen att hästen skenar mot en skolklass på promenad/ett tåg en barnfamilj på promenad mm, och då menar jag verkligen skenar helt utan att vara kontaktbar, med halsring har man ingen chans, med tyglar har man en rimlig chans att ändra riktning eller dra omkull den.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Hej!

Håller med!

Jag har sett flertalet olyckor med hästar (ledda och ridna) där bett funnits och det inte har hjälpt ett piss. (Min gamla tränares ena hopphäst sket tex fullständigt i bett när man ledde- ville han ut i träsket var det bara att hänga med eller släppa, rycka, slita, betsla upp- spelade ingen roll alls! Samma med ridhästar som får panik- du har inte mer kontroll med bett, även om det känns bättre).

Dessutom- alla som tycker de har bättre koll med grimma än med träns? Varför? Om hästen får panik är kontrollen borta oavsett skrot i munnen! Många tycker fortfarande att rida bettlöst är oansvarigt, ffa om det är i grimma! När jag var yngre var det riktigt oansvarigt att rida i grimma- nu gör folk det överallt.

Angående halsring har vi precis börjat testa med det, eftersom fröken inte får gå påböjda spår sker detta i skogen. Dock gäller på min att huvudlag alltid ska sitta på, inte för att jag inte litar på häst, utan för att OM nåt skulle hända blir hon lättare att fånga och för att folk man möter ska slippa känna sig osäkra på om vi har kontroll (för kontrollen sitter ju i "nåt läderaktigt på huvudet").

/Lavinia, med en mycket pigg arabfröken, som stannar när hon blir rädd.

Det jag menade var bara att många vågar inte gå ut med hästen utan träns, för där "sitter ju säkerheten" och det är då jag tycker att man lurar sig själv. För man kan rida i grimma, halsring, helt löst eller vad som och ändå få stopp på ett bättre sätt än att ta i tyglarna.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Har du sett någon olycka där hästen har någon form av huvudlag (anpassat efter hästens behov/temperament) som kunnat undvikas om man haft halsring istället? Jag syftar då på där tredje part är involverad, någon blir påsprutningen eller så.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

när jag var liten red jag mycket i grimma både med grimskaft till grimman och utan, men aldrig utan ngt på huvudet(hästens alltså :p). det var verkligen världens snällaste häst att rida men svårfångad. så om han kom lös så var det bra att ta tag i ngt som inte bara var pannlugg(har i och för sig fångat shettis på rymmen genom att fånga den i svans eller man men det är ju inte det snällaste).

har råkat ut för att hästen skenar några gånger(ordentligt), och ja även om bettet inte fungerar så kan man böja nacken på den och få in den på volt. kan kan man med halsring flytta fram halsringen till nacken och böja halsen på så sätt, men det blir ju lite mer komplicerat när hästen rusar fram och man kämpar för att hålla sig kvar.

folk får mer än gärna rida med halsring på inhägnat område kommer hästen lös där så är det ingen större fara. men för säkerhets skull bör man åtminstone ha grimma + grimskaft på vid uteritt, finns ju inget som säger att man behöver använda det för styrning eller broms. men det är en säkerhet.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Hej!

Jag tror inte det spelar nån roll vilken utrustning du sätter på hästen om det blir en paniksituation och är helt övertygad om att många har alldeles för stor tilltro till ett bett i munnen, men nej, jag har inte sett en olycka med halsring alls och de olyckor jag har sett har bettet som sagt varken gjort av eller till, vare sig det rört sig om påsprungen, avramlad eller annat situation.

Därmed alltså inte sagt att jag tycker det är vettigt att rida i bara halsrem rätt ut i skogen, men jag tror man ska vara medveten om att det finns en falsk säkerhet i bettet och att det kan vara en klart bättre idé att sätta sin tilltro till hästens tillit än till en järnbit i hästens mun. (Fast det är ju lätt att säga när man, som jag, inte kan rida hästen med bett pga tumör i bettläget- jag har ju inget annat val).

/Lavinia, som nästan kommit över sina 15 år på ridskola/privatstall där bettet var det ENDA sättet att kontrollera hästen. Första året bettlöst kände jag mig riktigt otrygg, inte för att hästan är dum, utan för att jag är så indoktrinerad med att man MÅSTE ha bett i munnen..
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Håller med!

Om inte annat för ANDRAS säkerhet, man måste ju inte använda huvudlaget bara för att det är där, men man slipper oroa andra.

/Lavinia

folk får mer än gärna rida med halsring på inhägnat område kommer hästen lös där så är det ingen större fara. men för säkerhets skull bör man åtminstone ha grimma + grimskaft på vid uteritt, finns ju inget som säger att man behöver använda det för styrning eller broms. men det är en säkerhet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 786
Senast: Mia_R
·
Ridning Som titeln lyder. Måste man rida för tränare? Jag rider bara i skogen men är intresserad av dressyr och som tur är har jag en gammal...
Svar
14
· Visningar
1 267
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp