Bukefalos 28 år!

Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Jag kan inte tänka mig att jag skulle rida i skogen utan träns, just för att det är säkrare. Men på ridbana eller gården skulle jag mycket väl kunna tänka mig att rida utan både sadel och träns.

Sen tror jag nog att många använder tyglarna mer än man tror. och stigbyglar. Tar man bort båda två är det inte säkert man har lika bra balans. Många tar nog stöd i tyglarna utan att dom är helt medvetna om det. Och många använder nog minst lika mycket tyglar som säte när dom ska göra halt.

Vet väl inte riktigt heller om jag tycker man kan jämföra med en ridskolehäst. Ridskolehästar lyssnar så mycket på instruktören ord. Både vad gäller att komma fram i trav, galopp och avsaktning. Hur ofta är det inte en ridskolehäst/ponny kommer fram i trav innan man själv drivit fram den till trav? Eller saktar av så fort instruktören säger det?

Du måste ha bra ridlärare, Lager.... Vi skulle aldrig få ta av tränset på lektioon.

Det är väl heller inte som sagt att man bara sitter upp på en häst utan utrustning och förväntar sig att det ska gå kanonbra på en gång? Det är väl som allt annat en träningssak? Men jag tycker ändå att det till stor del handlar om tillit, respekt och samspel.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Alla hästar sticker inte från något utan mot något (t.ex hem) eller så kan de få panik och fly. I viss mån håller jag med, många sitter och tokhåller eller smyghåller i hästen om den blir upphetsad, många gånger fungerar det bättre att släppa på tyglarna istället.

Visst är det så, men om hästen blir tokstressad så hjälper inte tyglar ändå. För övrigt åkte jag själv av med en väldans duns häromdagen då min häst fick ett tokryck och tvärvände (men det gjorde inte jag så att säga:D). Men eftersom jag aldrig håller i när han får sina ryck (den här gången satt jag och drömde så jag åkte tom av) så flög han iväg några meter sen stannade han, inte försökte han sticka hem inte...trots att han var helt lös, ensam i bäckmörkret på väg hem och tokrädd som sagt....men det händer faktiskt inte mer än så om man låter bli att hålla i eller emot....det bästa skyddet mot olyckor har man anser jag genom att ge hästen lite utrymme att röra sig...samtidigt som man alltid ska rida aktivt (inte sitta och drömma)..så att man är förberedd och helst ligger steget före hästen...så som jag ser det sitter det inte i utrustningen alls...även om jag själv inte rider ut i halsrem eller helt utan huvudlag...men det är av helt andra skäl än säkerheten......
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

På inhägnat område eller mitt ute i ingenstans där man inte träffar på någon eller något: okej! Men där det finns risk för att man träffar bilar, andra hästar och människor ser jag som respektlöst. Även om man har "järnkoll" på sitt 500kg flyktdjur innebär det inte att man bör ta risken att rida i enbart halsring. Skulle jag träffa på en ryttare på en väg med endast halsring, där jag (som alltid) sänker farten och rullar långsamt förbi men hästen ändå blir skrämd av något och tar ett jättehopp in i min bil vill jag inte svara för hur jag reagerar. Förmodligen kommer jag att vara som ett åskmoln då detta enligt min personliga åsikt skulle bli någon variant på vårdslöshet i trafik som även orsakat trubbel för mig. Samma sak om en häst iklädd detta skulle av någon anledning börja slå mot mina hästar när jag är ute, ojoj vad jag inte skulle vara glad åt det :devil:

Jättebra att folk har koll på sina hästar och kan rida dem med enbart halsring men utsätt inte andra för detta genom att rida ut bland folk och fä på det sättet. Har ni ens kollat med era försäkringsbolag vad de säger om detta ifall att det sker eventuella olyckor? Vill minnas att jag läste någonstans att de inte är jätteglada i att man t.ex rider ut i bara grimma, men det där kan ju vara individuellt.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Självklart kan de bli dörädda även om de har tyglar men du kan ju ändå ha lite bättre koll med tyglar än med ett snöre kring halsen. Vurpade själv med min 4-åring för någon månad sedan, trots bett och tyglar. Däremot fick jag innan vurpan parera henne så att hon inte skulle klippa en bil som åkte förbi. Även om jag nu hade ridit henne med halsring och hon var välskolad etc så tror jag faktiskt inte att jag hade kunnat parera henne där utan åtminstone något som satt fast i huvudet på henne (grimma/träns) då min teori är att de lite granna går dit näsan pekar.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

På privatlektion - inte i en hel manege full med tränslösa lektionshästar. ;)

Annars håller jag med om att gemene ryttare kan ta rätt mycket stöd i stigbygel och tygel. Varför jag också skrev att det är utmärkt träning för ryttaren, att rida med halsring. Vilken du iofs också kan hänga i, men det stör inte hästen på samma sätt. Men då kommer vi ju tillbaka till att det i grunden är ett ryttarproblem - det är h*n som ska utbildas och lära sig använda sina hjälper. Problem beror rätt sällan på hästen.

Sedan går det ju inte att jämföra en fysiskt balanserad och mentalt cool individ - som min - med en med nerv och helt annan känslighet. Du har aldrig samma precision utan träns, en orolig häst varvar oxå ofta snabbt ned om den får gå stadigt mellan hand och skänkel och få specifika instruktioner i varje steg.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Min gör också så - sprätter iväg ett par språng, sedan stannar han, tänker över saken och vänder sig för att kolla. Man behöver bara sitta still och vänta så kopplar han på hjärnan igen. Ute på tundran hade han blivit uppäten första dan.

Men även bekantens eng fullblod kom tillbaka, vilket förvånade mig. Den är stirrig, och kan dra igång rätt bra om den får chansen. Hon hade otur och åkte av i skogen nyss, hästen försvann bortåt och vi antog att han dragit hem (det var nära), men efter ett par minuter kom han tassande tillbaka genom snåren.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Min häst hade förmodligen också stannat om jag åkt av, om inte annat så av ren förvåning då hon troligen bara lyckats kasta av en person (och det var ett rent misstag). jag vill helst slippa haman i diket för att få stopp på hästen och att ge henna lösa tyglar fungerar bara om hon inte har någon kompis att springa ikapp. Är vi ensamma så är det den bästa metoden dock.

Kan du skritta lugnt på långa tyglar (eller ingen alls) om ett gäng kompisar galopperar förbi? Eller okända för den delen? Eller skritta medan övriga rider iväg i full fart? Det är sådana situationer + i trafiken+ om det händer något oförutsett eller hästen blir skrämd i sken (har aldrig hänt hittills dock) som jag absolut behöver tyglar och det för att ställa hästen eller göra "one rein stop".
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Kan du skritta lugnt på långa tyglar (eller ingen alls) om ett gäng kompisar galopperar förbi? Eller okända för den delen? Eller skritta medan övriga rider iväg i full fart? Det är sådana situationer + i trafiken+ om det händer något oförutsett eller hästen blir skrämd i sken (har aldrig hänt hittills dock) som jag absolut behöver tyglar och det för att ställa hästen eller göra "one rein stop".

Självklart, i såna situationer så måste hästen vara väl förberedd om det ska funka. Men för mig är det en träningssak inte en "tygelsak". Min egen häst har inga jätteproblem med detta, men ibland får han spunk han med, men jag kortar inte tyglarna då och håller i och/eller emot, jag aktivierar honom i stället, ber honom göra saker som han kanske inte alls hade tänkt sig...sen finns det bra övningar i förebyggande syfte också.

Vi brukar tex träna som så att om man rider flera stycken på led så får den sista rida förbi dom andra, vi börjar i lugnt tempo förslagsvis jogg som sedan ökas till trav och galopp i olika hastigheter. Vi turas om helt enkelt att rida förbi varandra. Efter ett tag blir detta med "galoppernade" hovar och "förbisvissande" hästar något som hästen inte ens reflekterar över och man kan gå kvar i lugnt tempo. Flippar nån häst i ledet ur så får denne rida ut och tillbaks (i motsatt riktning mot alla andra) och ställa sig sist i ledet. Vi kan också göra så om någon häst har väldigt svårt att behålla lugnet, att denna häst får springa runt, runt, runt oss andra...dvs förbi, runt och tillbaks, förbi fram runt och tillbaks...tills den helt enkelt själv frågar om den får stanna och gå kvar i ledet..då mycket lugnare och mer sansat kan jag lova..:)

Självkarat behöver man tyglar när man tränar på detta, i alla fall jag då jag tränar enligt ett system som där tyglarna är en viktig hjälp för att förklara, förtydliga och för att behålla fokus....men dom är inte för kontrollen...det är mycket bättre att använda tyglarna till att dirigera hästens hovar så dom är i rörelse hela tiden, en rörelse i riktning och fart som hästen till slut själv vill avsluta...lite mer psykologitänk kanske...som i slutändan leder till att du inte behöver tyglarna alls..

Självklart är det inte 100% säkert, men ridning är aldrig säkert och tyglar och utrustning är defentivit inte det som gör ridning säkert...utan dessa är hjälpmedel som man tar till för träna i förebyggande syfte, vilket i sin tur leder till mer säker ridning...så ser jag det, därför tycker inte jag att det är en allvarlig säkerhetsbrist om någon väljer att rida utan tyglar....men jag utgår ju ifrån att denne har tränat och förberett sin häst grundligt innan den ger sig ut i främmande miljöer då...
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Ute på tundran hade han blivit uppäten första dan.

:rofl::rofl:

Min med troligtvis...:D

Det är självklart olika på olika hästar, men min erfarenhet är i alla fall att dom flesta hästar anammar detta att man inte håller i eller emot, utan om man låter dom få sprätta till ett par steg så blir det inte mer...gäller även mer nervösa och heta hästar...själv brukar jag ta ett stadigt tag i sadelknoppen när jag känner att något är på gång (man får alltså inte sitta och drömma som jag gjorde här omdagen) och vänta ut reaktionen, ibland kommer den, ibland inte...men tar man i tyglarna då då kommer det garanterat...många tänker inte på att det är just detta med att "ta tag i tyglarna" som blir själva signalen för hästan "att nu är det kört, bäst vi sticker"...alltså är det oftast inte hästen som skenar med ryttaren...utan ryttaren som skenar med hästen..:D
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Självklart, i såna situationer så måste hästen vara väl förberedd om det ska funka. Men för mig är det en träningssak inte en "tygelsak". Min egen häst har inga jätteproblem med detta, men ibland får han spunk han med, men jag kortar inte tyglarna då och håller i och/eller emot, jag aktivierar honom i stället, ber honom göra saker som han kanske inte alls hade tänkt sig...sen finns det bra övningar i förebyggande syfte också.

Det är vissa problem att träna allt oväntat, det ligger i sakens natur för att det är just oväntat. Lär du hästen att det är ofarligt om en äldre dam kommer farande och viftar med ett paraply så kan man ge sig på att det är den lilla flickan med ett ljudligt leksaksvapen som är problem eller någon som öppnar en champagneflaska och korken träffar hästen eller att en unge kastar en smällare mellan benen på hästen.

Vi brukar tex träna som så att om man rider flera stycken på led så får den sista rida förbi dom andra, vi börjar i lugnt tempo förslagsvis jogg som sedan ökas till trav och galopp i olika hastigheter. Vi turas om helt enkelt att rida förbi varandra. Efter ett tag blir detta med "galoppernade" hovar och "förbisvissande" hästar något som hästen inte ens reflekterar över och man kan gå kvar i lugnt tempo. Flippar nån häst i ledet ur så får denne rida ut och tillbaks (i motsatt riktning mot alla andra) och ställa sig sist i ledet. Vi kan också göra så om någon häst har väldigt svårt att behålla lugnet, att denna häst får springa runt, runt, runt oss andra...dvs förbi, runt och tillbaks, förbi fram runt och tillbaks...tills den helt enkelt själv frågar om den får stanna och gå kvar i ledet..då mycket lugnare och mer sansat kan jag lova..:)

Jo vi tränar också på det viset, min dam sköter sig alldeles utmärkt, det är inga som helst problem. Hon är dock smart nog att förstå och känna igen övningen och galopperar någon förbi i en annan situation så är hon inte lika cool. Det är möjligt att det går att lära henne om jag ger mig den på att det ska fungera, men jag vet inte om jag någonsin kommer att kunna lita på henne så pass att jag kan skippa tyglarna. Och jag vet inte riktigt om jag vill det heller, i vissa situationer är den extra framutbjudningen önskvärd.

Självkarat behöver man tyglar när man tränar på detta, i alla fall jag då jag tränar enligt ett system som där tyglarna är en viktig hjälp för att förklara, förtydliga och för att behålla fokus....men dom är inte för kontrollen...det är mycket bättre att använda tyglarna till att dirigera hästens hovar så dom är i rörelse hela tiden, en rörelse i riktning och fart som hästen till slut själv vill avsluta...lite mer psykologitänk kanske...som i slutändan leder till att du inte behöver tyglarna alls..

Poängen är liksom inte om jag behöver tyglarna eller inte utan att även om jag tränat med sikte på att kunna rida utan hade jag aldrig ridit utan tyglar utan för ridbanan/inhägnat område (eller eventuellt på andra platser som jag bedömer som säkra). Det oförutsedda kan jag som sagt inte träna på. Förutom detta har jag inte sett ett enda bevis på att det fungerar, jag menar i praktiken, inte på en tillrättalagd övning med utvalda hästar. Är det någon som har en film på någon som behåller kontrollen utan tyglar när hästen är livrädd, eller när kompisarna galopperar hemåt (och hästen inte är flegmatisk och helt struntar i omvärlden)?


Självklart är det inte 100% säkert, men ridning är aldrig säkert och tyglar och utrustning är defentivit inte det som gör ridning säkert...utan dessa är hjälpmedel som man tar till för träna i förebyggande syfte, vilket i sin tur leder till mer säker ridning...så ser jag det, därför tycker inte jag att det är en allvarlig säkerhetsbrist om någon väljer att rida utan tyglar....men jag utgår ju ifrån att denne har tränat och förberett sin häst grundligt innan den ger sig ut i främmande miljöer då...


Nej ingenting, inte ens ridning, är 100% säkert men jag kan inte se poängen att ta en den extra risk det är att inte ha tyglar när man rider ut bland andra och i främmande miljöer. Det är okej om man vill riskera sin egen nacke men inte andras. För utom risken så kan man dessutom skrämma folk. Hade någon kommit ridande utan tyglar (utan för padock där kan jag välja) närheten av mig till exempel i trafiken så hade det varit snudd på att jag ringt polisen. Hur ska jag kunna veta att ryttaren vet vad denne gör?
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Fast jag tror inte att du förstår poängen med det jag menar när jag säger "träna". Jag menar inte att man kan träna på alla upptänkliga situationer som kan uppstå, utan att man tränar så att man ger hästen en hint om hur man vill att den ska uppföra sig i situationer där den känner sig stressad, osäker och/eller rädd, så att reaktionen inte blir så stark, att dom känner sig trygga i vetskapen om att dom inte blir hindrade eller tvingade eller manövrerade, dom får och kan ta dom där extra "snestegen" utan påföljd, då blir reaktionen avmattad och odramatisk = större säkerhet.

Jag hade en häst för inte så länge sen som var oerhört rädd och stressad, allting var livsfarligt, gräsklippare, slipmaskiner, traktorer, bilar, stubbar, vedhögar, mossa, vattenpölar...jaa i princip allt...och det värsta av allt var att lämna flocken.....den hästen skrittade jag i ett halvår minst och varje gång hon blev osäker/rädd för något stod vi där och tittade tills hon lugnat ner sig....det kunde blir en kvart tjugo minuter på varje ställe ibland och inte många hundra meter blev själva ridturen....men.......senare blev det en häst som gick fram överallt...med säkra kliv och siktet inställt på minst 4 mil bort helt ointresserad av om flocken var med eller ej...hon blev fortfarande osäker och rädd ibland...men överreagerade inte...lärde sig hantera sin rädsla eftersom hennes erfarenheter varit positiva...som jag ser det handlar det så mycket om psykologi och så lite om verktyg och kontroll...

Sen rider inte jag heller ut utan huvudlag...inte på den "rädda" hästen och inte på den häst jag har nu, men inte för att jag tror att dom kommer att sticka eller att jag tror att jag kommer att tappa kontrollen utan för att jag anser att all tid tillsammans med hästen är lärotid....då vill jag inte att några missförstånd ska uppstå vilket skulle vara risken (i mitt fall) utan tyglar.... men det är jag som står för begränsningen, inte hästen...
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Du ibland så är man oeniga, det är så trist taktik när folk menar på att om du bara förstått så hade du hållit med, det är faktiskt möjligt att folk har olika åsikter. Jag förstår poängen, men jag håller inte med. Och nej man kan inte träna inför det oförutsedda, så fort man tränar på något så har man förutsett det och hästar är levande varelser inga robotar. Det finns inget du kan säga som får mig att anse att det är okej att rida ut utan tyglar utan för inhägnat område (eventuellt med vissa undantag på "säkra vägar").
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Fast jag försöker inte övertyga någon, jag svarade bara på ditt inlägg där jag uppfattade det som att du hade missförstått vad jag menar med "träning" av miljöer och situtationer.

Det är vissa problem att träna allt oväntat, det ligger i sakens natur för att det är just oväntat. Lär du hästen att det är ofarligt om en äldre dam kommer farande och viftar med ett paraply så kan man ge sig på att det är den lilla flickan med ett ljudligt leksaksvapen som är problem eller någon som öppnar en champagneflaska och korken träffar hästen eller att en unge kastar en smällare mellan benen på hästen.

För övrigt förklarar jag bara min syn på saken, precis som du, det är väl det en diskussion handlar om. Ber om ursäkt ifall du uppfattar det som att jag försöker övertyga, det var inte tanken. Men det är alltid svårt med det skrivna ordet, missförstånd uppstår lätt. Sorry.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Gudars vilka känslor det poppar upp,
Hade någon kommit ridande utan tyglar (utan för padock där kan jag välja) närheten av mig till exempel i trafiken så hade det varit snudd på att jag ringt polisen.
då är det ju en jäkla tur att du inte bott i närheten av mig då. Jag har oräkneliga gånger både promenerat med hästar lösa och ridit ut på svamppromenader på oklädda hästar, samt haft dom lösa när jag plockat bär och svamp. Gamla damer med paraply, jägare, lösa hundar, timmerbilar, traktorer, grävmaskiner, crossmotorcyklar mm. har aldrig varit några som helst problem men "besserwisserhästägare", det är det verkliga problemet. Allt behöver inte vara vad det ser ut att vara.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Nej allt behöver inte vara vad det ser ut att vara, men oftast är det det.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Kl
Personligen skulle jag vilja dra en parallell till hjälmanvändande. Man kanske inte nyttjar skyddet varje gång man rider, men den gången man behöver det är man glad att det fanns där:idea:

Likadant med huvudlag....

Skillnaden är väl att en häst som inte är under full kontroll kan dessutom ställa till skador på omgivningen, trafik, andra människor osv.

Lika "coolt" som att rida utan hjälm:p
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Håller helt med, klokt skrivet!

Kan komplettera Lobelias förkunnelse ang. att nästintill ringa polisen vid påstötande av ett sånt ekipage på allmän mark: hade jag påträffat ett ekipage utan huvudlag och tyglar i vårt ridhus hade jag blivit oxtokig och portat direkt.
 
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Kl
Personligen skulle jag vilja dra en parallell till hjälmanvändande. Man kanske inte nyttjar skyddet varje gång man rider, men den gången man behöver det är man glad att det fanns där:idea:

Likadant med huvudlag....

Skillnaden är väl att en häst som inte är under full kontroll kan dessutom ställa till skador på omgivningen, trafik, andra människor osv.

Lika "coolt" som att rida utan hjälm:p
:bow:

Sen är det oftast unga experimentella som vill vara unika o tror att de är odödliga.

Igår i stormen blev t o m min 20åring som en vildhäst o tvärvände o var allmänt sjövild.

man blir glad när de visar mkt liv-- de gamla:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Man kan för övrigt inte veta om det fungerar fläckfritt utan huvudlag ute utan att testa just den situationen och jag vill då inte vara i närheten när någon testar att rida i trafiken utan huvudlag för första gången.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Ridning Som titeln lyder. Måste man rida för tränare? Jag rider bara i skogen men är intresserad av dressyr och som tur är har jag en gammal...
Svar
14
· Visningar
1 277
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp