Assistanshund

snorp

Trådstartare
Finns det någon här som har assistanshund? Minn och jag har precis påbörjat utbildningen. Hon ska bli min npf-hund.

Har startat en blogg om vår spännande resa.* Länk raderad av moderatorn*

4GQwfe4.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Tyvärr kommer blogglänken troligtvis att försvinna så klipp gärna in texten här - det var väldigt intressant och ska bli himla kul att följa er :)
 
Vad spännande! Jag vet flera som hade haft stor nytta av en assistanshund för NPF, visste faktiskt inte att det var möjligt.
 
Men vad intressant! Har själv en NPF-diagnos och har funderat på samma sorts utbildning för valpen jag har nu. Hunden hjälper otroligt mycket. Tack för att du delar med dig :heart
 
Finns det någon här som har assistanshund? Minn och jag har precis påbörjat utbildningen. Hon ska bli min npf-hund.

Har startat en blogg om vår spännande resa.*Länk raderad av moderatorn*

4GQwfe4.jpg

Vad spännande! Jag hade gärna utbildad min hund till assitenshund då jag också har en npf-diagnos. :)
 
Senast ändrad:
Jag visste inte förrens ganska nyligen att assistanshund vid npf fanns. Mina hundar har ju alltid hjälp mig och varit ett stort stöd men nu kan Minn hjälpa mig ännu mer.
 
Jag visste inte förrens ganska nyligen att assistanshund vid npf fanns. Mina hundar har ju alltid hjälp mig och varit ett stort stöd men nu kan Minn hjälpa mig ännu mer.

Ja precis! Tonto hjälper mig redan jättemycket när vi är ute och rör på oss på stan. Han gör även andra saker så som plockar upp saker från marken, hämtar mina skor, larmar min sambo eller annan människa om jag svimmar (lågt blodtryck). Han älskar sitt "jobb", Men jag tror att han är lite för reaktiv och folkkär för att kunna bli assistanshund. :rofl:
 
Ja precis! Tonto hjälper mig redan jättemycket när vi är ute och rör på oss på stan. Han gör även andra saker så som plockar upp saker från marken, hämtar mina skor, larmar min sambo eller annan människa om jag svimmar (lågt blodtryck). Han älskar sitt "jobb", Men jag tror att han är lite för reaktiv och folkkär för att kunna bli assistanshund. :rofl:

Det kan vara så att han är för folkkär och reaktiv men det kan kanske gå att träna. Han kanske känner ett annat ansvar med tjänstetecknet på och "skärper till sig". Men jag har ju aldrig träffat varken honom eller dig så jag har ingen aning egentligen :D
 
Det kan vara så att han är för folkkär och reaktiv men det kan kanske gå att träna. Han kanske känner ett annat ansvar med tjänstetecknet på och "skärper till sig". Men jag har ju aldrig träffat varken honom eller dig så jag har ingen aning egentligen :D

Ja, är vi på brukshundsklubben så säger han inte ett ljud. Men på promenad så skäller han på ankor och kaniner. :angel:
 
Som många här redan har skrivit. Vill man blogga för bukefalos läsare, får man tyvärr enligt bukefalos regler som man godkände när man blev medlem på bukefalos och bockade i rutan att man läst bukefalos regler, inte länka till externa bloggar utan då får man använda Bukefalos alldeles egna eminenta blogg. :)

Med vänlig hälsning
IngelaH
 
Vad är det för organisationer man kan ta kontakt med? Vad kostar det att gå en sådan utbildning?

Det finns flera och det beror på vilken typ av hund man ska utbilda. Bland annat kan man utbilda genom SBK, jag utbildar genom en förening som heter Assistenthund. Kostnaderna varierar nog också en hel del. Hos vissa betalar man för registrering i olika register men inget för träffarna. Hos andra betalar man inte för registrering men för träffar med instruktör. Jag räknar med att vår utbildning kommer kosta strax under 20 000 kr.
 
Som många här redan har skrivit. Vill man blogga för bukefalos läsare, får man tyvärr enligt bukefalos regler som man godkände när man blev medlem på bukefalos och bockade i rutan att man läst bukefalos regler, inte länka till externa bloggar utan då får man använda Bukefalos alldeles egna eminenta blogg. :)

Med vänlig hälsning
IngelaH

Ber om ursäkt, tänkte inte på det. Tänkte bara på ett enkelt sätt ge information om ett viktigt område som många vet allt för lite om.
 
Jätteintressant! Jag hade ingen aning om att det gick att utbilda assistanshundar för de med npf-diagnoser. Är ju extra intressant eftersom jag själv har diagnos och är intresserad av att skaffa hund. :)
 
Väldigt intressant! Kommer absolut att följa bloggen. Jag har ingen hund alls i nuläget, men hoppas skaffa inom en snar framtid. Då jag själv lever med NPF har det här med assistanshund alltid intresserat mig, men det har inte funnits just NPF-inriktade utbildningar att tillgå tidigare. Det glädjer mig att det har börjat komma fler alternativ, för behovet finns verkligen.
 
Hur fungerar en sådan assistanshund för npf diagnoser? Alltså vad är det som dom kan så att säga hjälpa till med?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
880
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 197
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 914
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 655
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp