Assistanshund

Kan du inte kopiera in inläggen du skriver på din blogg till buke-bloggen? :) Eller för all del i tråden?

Det är en bra idé men jag kommer hålla mina inlägg i min blogg för att göra det enkelt för mig själv. Blir det för mycket runt omkring så är risken att det inte blir några inlägg skrivna alls. Tyvärr togs länken till bloggen bort men vill man ha adressen så är det bara att skicka ett PM.
 
Hur fungerar en sådan assistanshund för npf diagnoser? Alltså vad är det som dom kan så att säga hjälpa till med?

Jag har skrivit ett inlägg i bloggen om vad jag vill att Minn ska hjälpa mig med. Riktigt hur hennes roll kommer se ut vet jag inte än men bland annat så ger hon mig rutiner, trygghet, ger mig balans när jag går upp i varv antingen av glädje eller annat. Hon får också ut mig genom dörren, nått som är väldigt svårt för mig när jag är själv vilket bland annat leder till att jag struntar i att äta om det inte finns någon mat hemma. Hon flyttar fokus från mig till henne och det underlättar väldigt mycket för mig i många situationer.
 
Vad kul att flera av er är nyfikna och vill veta mer. Att sprida information om att npf-hundar finns är syftet med bloggen. Ju fler som vet om att assistanshundar finns och hur viktiga de är ju lättare blir det för oss som har assistanshundar. Okunskapen kring assistanshundar är stor och många blir stoppade fast de har rätt att ha med sig assistanshunden. En assistanshund är ett hjälpmedel precis som rullstol är.
 
Vad kul att flera av er är nyfikna och vill veta mer. Att sprida information om att npf-hundar finns är syftet med bloggen. Ju fler som vet om att assistanshundar finns och hur viktiga de är ju lättare blir det för oss som har assistanshundar. Okunskapen kring assistanshundar är stor och många blir stoppade fast de har rätt att ha med sig assistanshunden. En assistanshund är ett hjälpmedel precis som rullstol är.
Får en npf-hund vara med "överallt" på samma sätt som t.ex ep-hund och liknande? Jag tänker om de kan anses vara i samma klass så att säga.
 
Får en npf-hund vara med "överallt" på samma sätt som t.ex ep-hund och liknande? Jag tänker om de kan anses vara i samma klass så att säga.

Ja en npf-hund är en assistanshund precis som en ledarhund. Tror npf-hund hamnar under servicehund om man utgår från den här bilden.

4Q5vhCr.jpg
 
Vad fint du skriver om din hund. Jag tycker det ska bli spännande att se vad som händer när SBK nu har fått uppdraget, är lite orolig att assistanshundutbildning ska drunkna i allt annat på SBK.
 
Vad fint du skriver om din hund. Jag tycker det ska bli spännande att se vad som händer när SBK nu har fått uppdraget, är lite orolig att assistanshundutbildning ska drunkna i allt annat på SBK.

Tack, hon är ju det finaste jag har :love:

Ja det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.
 
Idag har vi varit på Ikea och på McDonald's. Ikea i en Stockholms förort en grå lördag i februari är inte den lättaste miljön men Minn var superduktig. Hur cool som helst gick hon antingen vid min sida eller bakom mig beroende hur jag valde att placera henne.

På McDonald's satt hon under bordet med kroppskontakt så jag kände var hon var hela tiden, precis så som jag vill ha det.

Så jäkla häftigt att se hur duktig ens hund kan vara.
 
Vad roligt!
har du gjort någon typ av träning med henne innan du började med detta? Lydnad eller agility t.ex. Eller är hon bara uppfostrad med allmänt hyfs? :D

Är det folk som skäller ut er eller springer i panik för att de är allergiska mot hund när de ser dig och Minn? Jag har inte så höga tankar om folk, hehe..
 
Vad roligt!
har du gjort någon typ av träning med henne innan du började med detta? Lydnad eller agility t.ex. Eller är hon bara uppfostrad med allmänt hyfs? :D

Är det folk som skäller ut er eller springer i panik för att de är allergiska mot hund när de ser dig och Minn? Jag har inte så höga tankar om folk, hehe..

Hon är tränad i lite allt möjligt så som rally, lydnad, heelwork, spår, nosework, freestyle och säkert nått mer som jag inte kommer på just nu. Men nån superlydnad har hon inte utan hon är en vanlig hund på de flesta sätt.

Har inte så höga tankar om folk jag heller så jag är positivt överraskad över hur positivt bemötande vi får. Ingen har skällt eller klagat. De som säger något överhuvudtaget har varit trevliga och nyfikna.
 
Idag har vi varit på assistanshundträff på Fältöversten i Stockholm. Väldigt roligt och spännande att höra om vad de andra assistanshundarna gör för sina förare. Jag och Minn tränade på hörn, det innebär att Minn ska placeras i ett hörn, mot en vägg, mellan mina ben eller liknande när vi står still. Hon ska ju vara ur vägen. Hon har inga problem med det men det skadar aldrig att träna mer.

På bilden sitter hon mellan mig och ett skyltfönster.
20170422_143615.jpg
 
Som många här redan har skrivit. Vill man blogga för bukefalos läsare, får man tyvärr enligt bukefalos regler som man godkände när man blev medlem på bukefalos och bockade i rutan att man läst bukefalos regler, inte länka till externa bloggar utan då får man använda Bukefalos alldeles egna eminenta blogg. :)

Med vänlig hälsning
IngelaH
Men man får lägga in en länk till sin blogg på profilsidan, det har jag sett flera som gjort så det är också en lösning :)
 
I söndags var det dags för vår uppkörning. Vi var på Åhléns city och centralen, miljöer som jag tycker är extremt jobbiga. Minn skötte sig utmärkt och vi blev godkända så nu är hon certifierad assistanshund. Det finns flera typer av assistanshund, Minn är servicehund, den 3:e kelpien i Sverige och 7:e i Europa, vet inte om det finns fler kelpies som är andra typer av assistanshundar.

Jag är så otroligt nöjd, glad och stolt över oss båda men framförallt över Minn.
nzgtnnp.jpg
 
Hej! Vet att detta är en gammal tråd men får man använda vilket täcke/väst som helst på sin servicehund/assistanshund? Kommer förmodligen skaffa en om några år men enligt Svenska Brukshundklubben får man endast använda SBK tjänstetäcke
 

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
880
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 907
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp