Assistanshund

Hej! Vet att detta är en gammal tråd men får man använda vilket täcke/väst som helst på sin servicehund/assistanshund? Kommer förmodligen skaffa en om några år men enligt Svenska Brukshundklubben får man endast använda SBK tjänstetäcke

Nej, jag har ett speciellt täcke från föreningen. Täckena ser dock lite olika ut beroende på vilken förening man utbildat sig hos. Färgen på täcket kan även skilja beroende på vilken typ av assistanshund hunden är.
 
Jag har ju haft drömmen att Fenna skulle bli npf hund men har insett att hon inte skulle passa som det av olika anledningar.
Har bett uppfödaren att hålla koll på valpar som ev skulle kunna passa mig i framtiden, så en dag kanske jag också har min npf hund. :)
 
Hur går det med din hund @snorp?

I dagarna har jag varit på konsultation för att påbörja mina hundars utbildning till något mitt emellan en assistanshund och en besökshund. En hemmasnickrad "tjänstehund" utifrån de behov jag har, som inte innebär någon certifiering men möjliggör för dem att ha uppgifter som är till nytta för mig och människor jag jobbar med.

Viktiga färdigheter är passivitet och självkontroll, att kunna interagera "lagom" med folk som är gamla, väldigt unga eller inte mår bra, följa med på hembesök eller stödja mig ute bland folk.
 
Hur går det med din hund @snorp?

I dagarna har jag varit på konsultation för att påbörja mina hundars utbildning till något mitt emellan en assistanshund och en besökshund. En hemmasnickrad "tjänstehund" utifrån de behov jag har, som inte innebär någon certifiering men möjliggör för dem att ha uppgifter som är till nytta för mig och människor jag jobbar med.

Viktiga färdigheter är passivitet och självkontroll, att kunna interagera "lagom" med folk som är gamla, väldigt unga eller inte mår bra, följa med på hembesök eller stödja mig ute bland folk.

Det går bra. Har dock inte haft behov av att ha henne som assistanshund så mycket senaste tiden. Det går lite i perioder hur mycket jag behöver henne. Sen gör hon ju så klart massa grejer varje dag utan att ha tjänstetecknet på sig. Hon hjälper till att plocka upp saker, får ut mig på promenad, hjälper mig med rutiner osv.

Hundar kan ju hjälpa till med mycket utan att vara certifierade. Det Minn gör för mig just nu behöver hon ju inte vara certifierad för men de gånger jag behöver henne på exempelvis apoteket är det skönt att kunna ha med henne.

Hoppas det går bra med dig och dina hundar och att de kan hjälpa både dig och andra. Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
880
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 197
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 917
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 655
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp