Bukefalos 28 år!

Att arbeta hästen med "ryggen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte ökade gångarter man rider i, utan där hästen arbetar bakifrån över rygg o formen hjälper den sätt kunna jobba med buken. Tänk krum rygg i knäna uppåt/framåt. Du kan rida miljarrrder serpentiner utan att buken någonsin jobbar.
 
Men man behöver ju inte arbeta hästen i den låga formen, det finns ett stort spann för hästen att hålla sitt huvud/hals i arbete, upp och ner, utan att halskotpelaren kroknar, inte mer än vid "nosen in" i alla fall. Det är ju gymnastiken, övningarna, serpentinerna, volterna, sidoförflyttningarna som bygger upp bukmusklerna succesivt, inte huvudpositionen i sig. Däremellan behöver hästen stretchas, stretchingen är inget arbete i sig.

Det är den här ridningen rakt fram i ökade gångarter som "dödar" formen tror jag. Men skritta då istället, eller sakta ner tempot. Ta det stegvis. När grunden finns där och musklerna är redo så orkar buken hålla kvar längre och längre stunder även i ökad fart och rakt fram. Det finns massor med övningar man kan göra. Lär hästen flytta/vinkla bäcken och bog, använd skolorna, några steg av varje och byt fram och tillbaks ofta. Sen är stretchingen bara en stunds vila och behöver inte nödvändigtvis göras med fart och fläkt och graciösa steg, den behöver bara vara funktionell. När hästen har blivit starkare i muskulaturen så kommer man att kunna stretcha med energi utan att tappa buken också om man vill. Man kan bara inte börja med det.

Sen angående biomekaniken med bakom lod så i samma stund som huvudet passerar lodplan och går in bakom aktivieras muskelkedjan som bilden beskriver, sen är det bara en fråga om grader hur långt in nosen hamnar och hur ihoptrycket det ser ut/upplevs. Oavsett så drar musklerna i underhalsen in och ner huvud/hals och tynger ner bogen samtidigt som halskotpelaren dras mot marken, det är precis lika tungt för bogen att bära huvudet där som i en låg form med nosen fram, den stora skillnaden är att halskotpelaren sträcks ut när nosen är framme, det har naturen sett till för att göra det hållbart och uthärdligt för hästen att gå runt och beta gräs många timmar per dygn, något som man utnyttjar i och är en del av poängen med strethingen sen.

Nu är du ute och cyklar, och jag tror en del av det handlar om att du aldrig ridit hästar som står lite högre i utbildning eller tagit fram hästar till det och då pratar jag inte att hästar ska gå GP eller ens tävlingsridas i dressyr i sak.
Du har en del poänger men det når inte riktigt ända fram i sammanhanget. Du gör det så otroligt mycket mindre komplicerat än det är, och blir väldigt svartvit utifrån det, iochmed det missar du minst hälften, trots om vi pratar hästar som inte ska tävla GP dressyr.
 
Det är inte ökade gångarter man rider i, utan där hästen arbetar bakifrån över rygg o formen hjälper den sätt kunna jobba med buken. Tänk krum rygg i knäna uppåt/framåt. Du kan rida miljarrrder serpentiner utan att buken någonsin jobbar.

Precis, ökningar är väl det minsta man övar. Och en häst som bara travar omkring och är för öppen kommer aldrig att stärka upp några bukmuskler hur många volter och serpentiner man än rider. Det är ju inte dylika "rörelser" i sig som stärker utan hur man utför dem, kvalitén. Variera formen, lägre och rund, lite högre, korta steg, långa steg, böjning, mer rak osv osv osv. Att våga låta hästen använda sin kropp utan att vara blint fixerad vid nosens position.
 
Ojdå, glömmer bort att det är dressyrfolk som diskutetar här inne och att termonologin kan missuppfattas. Det jag menar är "höga hastigheter", iof så ingår det väl någon slags ökning i en för gångarten hög hastighet, men det jag syftade på var att det är den för höga hastigheten (som i min ordvalsvärd blev ökade gångarter) som orsakar problem för hästen, inte att nosen/huvudet är placerat på fel ställe (tex ner och fram i lång och låg form). Dvs att för att undvika onödigt slitande på framdel och framben så kan man bara minska hastigheten tex i en stretching. Att "nosen in" inte är lösningen på problemet. Att för att få en mer hälsosam och uppbyggande form som håller för såväl arbete som stretching så är det övningar och gymnastik som bygger upp detta, inte själva huvudpositionen. Nu pratar jag fortfarande inte om någon blind fixering vid huvudpositionen, utan precis tvärtom, med fokus på övriga kroppsdelar som måste arbetas i balans. Då kommer inte huvudet/nosen att hamna in annat än pga missförstånd eller tillfällig obalans, då är det ju ett misstag som vilket annat men inget som man fortsätter öva på.
 
http://www.dressageclinic.com/index.php?tid=233

Här är en liten snutt med Ellen Bontje som rider en sjuåring, den har precis börjat med kandar, och är inte sådär enormt flashig i rörelserna (än). Det är bara fyra min uppvärmning så man hinner inte se en enorm variation på formen, men både lite högre i galoppen och lite lägre i traven. Hon rider den så att den sitter ihop. Tycker det är ett bra exempel på en yngre häst under utbildning - och att ryttaren inte bryr sig såvärst om den dippar med nosen så länge den är ihopkopplad, och även aktivt rundar den ibland.
 
Ojdå, glömmer bort att det är dressyrfolk som diskutetar här inne och att termonologin kan missuppfattas. Det jag menar är "höga hastigheter", iof så ingår det väl någon slags ökning i en för gångarten hög hastighet, men det jag syftade på var att det är den för höga hastigheten (som i min ordvalsvärd blev ökade gångarter) som orsakar problem för hästen, inte att nosen/huvudet är placerat på fel ställe (tex ner och fram i lång och låg form). Dvs att för att undvika onödigt slitande på framdel och framben så kan man bara minska hastigheten tex i en stretching. Att "nosen in" inte är lösningen på problemet. Att för att få en mer hälsosam och uppbyggande form som håller för såväl arbete som stretching så är det övningar och gymnastik som bygger upp detta, inte själva huvudpositionen. Nu pratar jag fortfarande inte om någon blind fixering vid huvudpositionen, utan precis tvärtom, med fokus på övriga kroppsdelar som måste arbetas i balans. Då kommer inte huvudet/nosen att hamna in annat än pga missförstånd eller tillfällig obalans, då är det ju ett misstag som vilket annat men inget som man fortsätter öva på.

Nej hastighet har inte att göra med ökade gångarter i sak. Hastighet är snarare ngt som missuppfattas som förutsättning för ökad gångart? vet inte om jag totalt missförsår ditt inlägg nu men ingen människa i sak förstår nog inte riktigt vad du menar med inlägget i sak utifrån det du skriver? Känns som du gravt missuppfattat vad som avses i de svar du fått? ditt senaste svar blev ytterligare lite så?
 
Senast ändrad:
Det läter som jogg.

Med det bygger man inte styrka o lösgjordhet.

Inse att Wester hästar ska röra si markbunden o snålt för att spara energi som distans hästar. De är inte byggda för stor rörlighet o elasticitet. Snabb start o stopp.
Nosen o halsen får hänga fritt tills för nyligen då HF rids på fel sätt med enbart stång.

Dressyrhäöstars stora energi o vilja att alltid bjuda framåt, samt deras stora rörelser ovan mark måste fångas upp för att inte hamna i fram vikt.
Man överför sakta vikt mer till bak men med samma bjudning.
Tillbaka till balans.
 
Nej hastighet har inte att göra med ökade gångarter i sak. Hastighet är snarare ngt som missuppfattas som förutsättning för ökad gångart? vet inte om jag totalt missförsår ditt inlägg nu men ingen människa i sak förstår nog inte riktigt vad du menar med inlägget i sak utifrån det du skriver? Känns som du gravt missuppfattat vad som avses i de svar du fått? ditt senaste svar blev ytterligare lite så?

Det är nog snarast en definitionsfråga;) Vad man avser och har i åtanke. Men såklart att det är viktigt att precisera vad man menar då när orden kan ha specifika betydelser för vissa.

Det är möjligt att jag har missförstått men samtidigt så återkommer dom här argumenten "mot" strething med nosen fram, att det skulle vara skadligt och framtungt och då säger jag att det nog snarare är den höga farten som är problemet plus att man stannar kvar i stretchingen för länge i den för höga farten, en kombination som inte är bra i någon form om hästen inte är redo. Så det enklaste verktyget att komma åt problemet då är ju att sakta ner farten, inte att bibehålla den och be hästen dra in nosen. Då har man för bråttom. Att ta det succesivt är att dela upp det i mindre bitar, hur denna uppdelning ser ut, var man måste börja, beror främst på problemet, men om det är farten det handlar om så är det ju ganska enkelt att bara sakta ner den först och sedan succesivt öka igen, några steg i taget.

Men troligtvis är det inte bara farten som är problemet, andra grunder saknas också.

Den här grunden vill jag ha först innan jag börjar med kontakt öht. I alla gångarter och i alla miljöer jag utsätter hästen för vill jag kunna behålla denna lösa tygel utan att hästen tappar huvudet, på uteritten, på tävlingsplasten, i trafiken, på banan, ja överallt och alltid. Jag behöver bara ta kontakt här och där för att precisera.


Det handlar om förtroende, ett sätt att tänka runt inlärning. Att låta hästen få prova sig fram själv, att släppa kontrollen, att ge hästen kredit för minsta lilla försök, att våga låta den göra fel och att lita på att den kommer att hitta rätt och om inte, bara visa och guida den dit men så att den hittar det själv. Ge hästen en "ide", och sedan vänta och se om han kan hitta den. Krävs lite kunskap om hästens biomekanik då, så att man kan guida kroppsdelarna till positioner/platser där det är lätt att hitta rätt, veta vilka övningar som hjälper och vilka som stjälper.

Här är en bra sammanfattning om vägen mot målet och hur det hänger ihop.


Jag är glad att jag hittat denna dressyrtränare, för det finns så många likheter med mitt sätt att tänka och utöva "dressyr". Det finns så klart skillnader, men dom är marginella. Jag är en nyfiken själ och vill alltid utvecklas och jag tycker det är lärorikt att ta in saker från andra håll än bara mitt eget, men det har varit svårt att hitta något "dressyrigt" som ens kommer i närheten av det som jag anser vara en viktig grund. Men nu har jag hittat något som jag faktiskt kan ta till mig.;)

Annars är det väl mer det här jag anammar:


Eller kanske ändå mer det här, observera nu att det inte är någon perfektion som visas upp, utan en process i utveckling, där det kan bli fel här och där, men ändå i huvudsak harmoni och samspel där hänsyn tas till båda parter.


Det är samma tanke i grunden, att hela tiden hjälpa hästen till en harmoni, att inte pressa den över gränsen men tillräckligt för att utvecklas, att det är kommunikationen och förtroendet som är utgör den verkliga kontakten, tygeln blir då i ett förtroendefullt användande, ett verktyg där information mellan ryttare och häst kan flöda fritt. Man måste heltenkelt hitta grunden först innan man kortar tygeln och behåller den kort och sträckt längre perioder.

Den här filmen förkarar också bra hur kontakten, "samtalet" mellan ryttare och häst fungerar när den flödar fritt. Inget fasthållet statiskt huvud, utan ett synbart pågående samtal där informationen och svaret på den bollas fram och tillbaka.

 
Allt som innehåller Naturligt elle miljövänligt Säljer idag.
Vill man rida frihetsdressyr eller western dressyr så funkar det att låta hästen gå som i hagen.
Att utbilda en Dressyrhäst funkar det där inte på.
Du visar en häst som rids in, en markbunden westerhäst som tar ett steg hit o dit.
Vi pratar inte om samma sak. Mackan gjorde en utmärkt analys att du aldrig känt känslan av att rida en något sånär utbildad kvalitetsdressyrhäst.

Rid du som du anser vara bäst, men frälsning funkar inte.
 
Det kommer alltid finnas de som är fast i det gamla tänket och som inte tror att följa hur en häst fungerar naturligt är enklare och bättre än att jobba emot hästens natur (detta har jag lärt mig genom läran av andra djurs beteende, inte bara hästar). Inget man kan göra så länge de inte är villiga att lära. Jag rider min häst så som jag tror är bäst både fysiskt och mentalt för hästen, och ni gör som ni tror är bäst. Är nog inte mer än så. Tyvärr är det ju alltid "jag vet bäst och det du gör är fel" hos många och så vill de att man ska lyssna vad de gör för att det alltid varit så. Men äsch, så länge jag vet att jag lyssnar på allas åsikter och tar det jag tycker låter sunt så är det nog det bästa. :D
Jag har lyssnat på varenda inlägg här och tagit åt mig som en tvättsvamp och försökt förstå vad ni kommer ifrån, men vi kan inte alltid hålla med varandra och denna diskussion kommer inte leda någonstans om folk inte är öppen för nya förslag. :grin:
 
Det kommer alltid finnas de som är fast i det gamla tänket och som inte tror att följa hur en häst fungerar naturligt är enklare och bättre än att jobba emot hästens natur (detta har jag lärt mig genom läran av andra djurs beteende, inte bara hästar). Inget man kan göra så länge de inte är villiga att lära. Jag rider min häst så som jag tror är bäst både fysiskt och mentalt för hästen, och ni gör som ni tror är bäst. Är nog inte mer än så. Tyvärr är det ju alltid "jag vet bäst och det du gör är fel" hos många och så vill de att man ska lyssna vad de gör för att det alltid varit så. Men äsch, så länge jag vet att jag lyssnar på allas åsikter och tar det jag tycker låter sunt så är det nog det bästa. :D
Jag har lyssnat på varenda inlägg här och tagit åt mig som en tvättsvamp och försökt förstå vad ni kommer ifrån, men vi kan inte alltid hålla med varandra och denna diskussion kommer inte leda någonstans om folk inte är öppen för nya förslag. :grin:

Fast bara för att man inte köper vad som helst så betyder det inte att man är låst eller att man rider enligt tex Svenska traditioner.

Jag rider inte enligt det som lärs ut av bokstavstränare, via Flyinge/Strömsholm etc i Sverige.
Och jag har nog testat det mesta just iom att jag är nyfiken och öppen.
Men det betyder inte att jag tycker att allt jag provar fungerar.

Jag köper att folk vill olika saker. Dels har vi alla olika personliga läggningar i hur vi är som individer. Oc dels har i formats av våra erfarenheter, vår miljö, de hästar vi har etc.
Vi har olika mål och därför skiljer sig våra åsikter också.

Jag och Fiador tex har inte samma mål eller samma erfarenheter.
Jag är dock insatt i de utbildningssystem man visat filmer på, både Fiador och ts och andra. Jag har provat dem och tränat för tränare som jobbar enligt dem, även en del av de system som förkastas i tråden.
Det har jag gjort för att lära mig mer och för att jag iom att jag jobbar som tränare och dessutom gör en hel del problemlösningar och hästarna kan komma från vilken disciplin som helst så måste jag veta nackdelar och fördelar med olika system. Det märks ju också en de iom att hästarna inte helt sällan uppvisar problem som faktiskt finns mer inom vissa inriktningar och mindre i andra.
Detsamma ser man även i ryttarna.

Det blir dock problem när människor ska diskutera de olika systemen och har för lite insikt i vad de innebär.

Iom att jag gör en hel del problemlösningar kan man nog förstå att jag förstår hur hästar funkar både mentalt och fysiskt iom att det kan vara både rehab och problembeteenden.
Jag tricktränar fö också och sysslar med frihetsdressyr och rider utan prylar.
Men jag är dressyrryttare. Dock rider jag inte a la Strömsholm etc..

Så något man ska passa sig för är att tro att folk inte gör som man själv valt att göra bara för att "de inte fattar bättre". De kanske har andra mål. Och det är helt ok!
Att vara spydig och prata om att "folk är så låsta" kommer inte direkt få andra mer vänlig inställda till dig och din sak.
Jag har vänner som rider AR, Western, TR-dressyr, Hoppar, Distans, skogsmullar, sysslar med trav etc. Varken jag eller de hade prata så respektlöst om varann.
 
Det kommer alltid finnas dloom är fast i det gamla tänket och som inte tror att följa hur en häst fungerar naturligt är enklare och bättre än att jobba emot hästens natur (detta har jag lärt mig genom läran av andra djurs beteende, inte bara hästar). Inget man kan göra så länge de inte är villiga att lära. Jag rider min häst så som jag tror är bäst både fysiskt och mentalt för hästen, och ni gör som ni tror är bäst. Är nog inte mer än så. Tyvärr är det ju alltid "jag vet bäst och det du gör är fel" hos många och så vill de att man ska lyssna vad de gör för att det alltid varit så. Men äsch, så länge jag vet att jag lyssnar på allas åsikter och tar det jag tycker låter sunt så är det nog det bästa. :D
Jag har lyssnat på varenda inlägg här och tagit åt mig som en tvättsvamp och försökt förstå vad ni kommer ifrån, men vi kan inte alltid hålla med varandra och denna diskussion kommer inte leda någonstans om folk inte är öppen för nya förslag. :grin:
Hur tänker du då när du påstår det gamla att nosen inte få vara bakom lod.
Biomekanik sitter inte i nosen, huvudet, halsen, utan är hur varje individ jobbar bäst efter dess förmåga o exteriör genom hela kroppen?
Jag blir trött på det "naturliga" att hästen ska o kan bära sig själv.

Javisst Kan den det!!! Tills klumpen på tyggen kommer upp o ändrar på balansen.
Man ska rida sakta o markbundet om man inte vill hjälpa den till att bli stark o en dansör
 
Det är nog snarast en definitionsfråga;) Vad man avser och har i åtanke. Men såklart att det är viktigt att precisera vad man menar då när orden kan ha specifika betydelser för vissa.

Det är möjligt att jag har missförstått men samtidigt så återkommer dom här argumenten "mot" strething med nosen fram, att det skulle vara skadligt och framtungt och då säger jag att det nog snarare är den höga farten som är problemet plus att man stannar kvar i stretchingen för länge i den för höga farten, en kombination som inte är bra i någon form om hästen inte är redo. Så det enklaste verktyget att komma åt problemet då är ju att sakta ner farten, inte att bibehålla den och be hästen dra in nosen. Då har man för bråttom. Att ta det succesivt är att dela upp det i mindre bitar, hur denna uppdelning ser ut, var man måste börja, beror främst på problemet, men om det är farten det handlar om så är det ju ganska enkelt att bara sakta ner den först och sedan succesivt öka igen, några steg i taget.

Men troligtvis är det inte bara farten som är problemet, andra grunder saknas också.

Den här grunden vill jag ha först innan jag börjar med kontakt öht. I alla gångarter och i alla miljöer jag utsätter hästen för vill jag kunna behålla denna lösa tygel utan att hästen tappar huvudet, på uteritten, på tävlingsplasten, i trafiken, på banan, ja överallt och alltid. Jag behöver bara ta kontakt här och där för att precisera.


Det handlar om förtroende, ett sätt att tänka runt inlärning. Att låta hästen få prova sig fram själv, att släppa kontrollen, att ge hästen kredit för minsta lilla försök, att våga låta den göra fel och att lita på att den kommer att hitta rätt och om inte, bara visa och guida den dit men så att den hittar det själv. Ge hästen en "ide", och sedan vänta och se om han kan hitta den. Krävs lite kunskap om hästens biomekanik då, så att man kan guida kroppsdelarna till positioner/platser där det är lätt att hitta rätt, veta vilka övningar som hjälper och vilka som stjälper.

Här är en bra sammanfattning om vägen mot målet och hur det hänger ihop.


Jag är glad att jag hittat denna dressyrtränare, för det finns så många likheter med mitt sätt att tänka och utöva "dressyr". Det finns så klart skillnader, men dom är marginella. Jag är en nyfiken själ och vill alltid utvecklas och jag tycker det är lärorikt att ta in saker från andra håll än bara mitt eget, men det har varit svårt att hitta något "dressyrigt" som ens kommer i närheten av det som jag anser vara en viktig grund. Men nu har jag hittat något som jag faktiskt kan ta till mig.;)

Annars är det väl mer det här jag anammar:


Eller kanske ändå mer det här, observera nu att det inte är någon perfektion som visas upp, utan en process i utveckling, där det kan bli fel här och där, men ändå i huvudsak harmoni och samspel där hänsyn tas till båda parter.


Det är samma tanke i grunden, att hela tiden hjälpa hästen till en harmoni, att inte pressa den över gränsen men tillräckligt för att utvecklas, att det är kommunikationen och förtroendet som är utgör den verkliga kontakten, tygeln blir då i ett förtroendefullt användande, ett verktyg där information mellan ryttare och häst kan flöda fritt. Man måste heltenkelt hitta grunden först innan man kortar tygeln och behåller den kort och sträckt längre perioder.

Den här filmen förkarar också bra hur kontakten, "samtalet" mellan ryttare och häst fungerar när den flödar fritt. Inget fasthållet statiskt huvud, utan ett synbart pågående samtal där informationen och svaret på den bollas fram och tillbaka.


För mig funkar det där om man har en häst utan så mycket framavlad gång och rörlighet och man inte har ambitioner till annat än cowboydressyr eller som tjejen som sysslar med "naturlig dressyr" göra halvdana övningar.

Jag förstår att du tror att hästen måste spänna underhalsens muskulatur för att lyfta frambenen efter att ha sett filmerna. För alla de hästarna gör det.

Palominon är ju inte ens ren i takten.
För mig är takten a och o.
Det är fö den som talar om när man rider "för fort", när takten blir för hastig. Det behöver den inte bli i ökad trav tex. Ökad trav i balans ska behålla samma takt som traven i övrigt.
Precis som piaffen inte ska ändra takten. Och piaffen ska ju vara
språngartad, dvs med sväv, som traven. det måste den vara för att man ur den ska kunna gå in i skolorna ovan mark. Och för mig är det vad piaffen måste ha som måttstock i kvaliteten.

En häst vill jag ska våga lyfta fötterna. Det hade gått att rida upp höjd även i palominons steg. Så att den fick sväv även i trav.
Det är en balanssak. Så länge fötterna ritar spår i gruset är den rejält skraj för att tappa balansen, tycker jag.
Det är också därför man inte gör några vändningar snabbt inom dressyren. För att ge hästen möjlighet att balansera sig mer än att bara inte ramla omkull och vara beredd på nästa rörelse. Utan ge den chans till att våga lyfta benen högt iom att den inte behöver rädda sig genom att snabbt trampa om, byta riktning, balansera sig etc.. Och då få häng i gången.

Min häst kan tex absolut ridas enhändigt på slack tygel och så enligt unghästfilmen. Men då blir han markbunden och kortare i gången. Precis som hästarna på filmerna.
Han blir även sån om ryttaren inte är helt bra på att hålla honom i balans och eftergiven. För att kunna greja det måste man vara mycket snabbare/känsligare än med slack.

Sen att dra ner tempot tills man kan styra köper jag. Men för att få riktigt lyft bak, då hästen bär så frambenen får lyft av det och man ser uppförsbacken behövs energi. Det är rätt svårt att få det utan att kunna rida på fram under utbildningen.
Det är iaf inget som traditionellt i Sverige.
 
Hur tänker du då när du påstår det gamla att nosen inte få vara bakom lod.
Biomekanik sitter inte i nosen, huvudet, halsen, utan är hur varje individ jobbar bäst efter dess förmåga o exteriör genom hela kroppen?
Jag blir trött på det "naturliga" att hästen ska o kan bära sig själv.

Javisst Kan den det!!! Tills klumpen på tyggen kommer upp o ändrar på balansen.
Man ska rida sakta o markbundet om man inte vill hjälpa den till att bli stark o en dansör

Jag kan tillägga att ingen hade blivit gladare än jag om hästar av naturen gjorde piaff, diagonalslutor och piruetter i hagen. Men hittills har jag aldrig sett det. Heller aldrig någon av mina tränare under alla sina år. ;)
 
Hur tänker du då när du påstår det gamla att nosen inte få vara bakom lod.
Biomekanik sitter inte i nosen, huvudet, halsen, utan är hur varje individ jobbar bäst efter dess förmåga o exteriör genom hela kroppen?
Jag blir trött på det "naturliga" att hästen ska o kan bära sig själv.

Javisst Kan den det!!! Tills klumpen på tyggen kommer upp o ändrar på balansen.
Man ska rida sakta o markbundet om man inte vill hjälpa den till att bli stark o en dansör
Jag har inte delat med mig av fakta och försöker lära andra. En häst mår inte bra av att gå bakom lod, punkt. På grund av hur hästen är byggd kommer allting bakifrån, huvudets position också. Spelar ingen roll hur hästens exteriör ser ut, den kan fortfarande gå i rätt form för den individen. Om det så nu är en längre och lägre form eller en mer kompakt är ju individuellt. Huvudsaken är att man själv inte drar upp hästens nos där den inte ska vara.
Förstår inte hur du kan gå efter stereotyper sådär och fördomar. Bara för att jag vill att min häst ska må bra genom att göra saker baserat på hur de naturligen fungerar, menas det inte att jag vill bara sitta på den medan den galopperar runt i hagen i fläng galopp och skadar hästen istället genom att inte jobba den rätt (ja, hästens kropp kommer ta skada om du bara sitter och dunsar ner i den utan att hästen jobbar ordentligt).
Jag har inte ens sagt att man ska rida "långsamt" osv, nu blandar du ihop olika personer.
 
@tuaphua synd att du utifrån inlägg 71 sen följde upp med precis det du argumenterar emot i fråga om dömande. ? Annars gillar jag det du är inne på men tyvärr förfaller du sen till samma sak du dömer över sen ?
 
Jag har inte delat med mig av fakta och försöker lära andra. En häst mår inte bra av att gå bakom lod, punkt. På grund av hur hästen är byggd kommer allting bakifrån, huvudets position också. Spelar ingen roll hur hästens exteriör ser ut, den kan fortfarande gå i rätt form för den individen. Om det så nu är en längre och lägre form eller en mer kompakt är ju individuellt. Huvudsaken är att man själv inte drar upp hästens nos där den inte ska vara.
Förstår inte hur du kan gå efter stereotyper sådär och fördomar. Bara för att jag vill att min häst ska må bra genom att göra saker baserat på hur de naturligen fungerar, menas det inte att jag vill bara sitta på den medan den galopperar runt i hagen i fläng galopp och skadar hästen istället genom att inte jobba den rätt (ja, hästens kropp kommer ta skada om du bara sitter och dunsar ner i den utan att hästen jobbar ordentligt).
Jag har inte ens sagt att man ska rida "långsamt" osv, nu blandar du ihop olika personer.

Nej verkligen inte. Ditt inlägg är väldigt konstigt i resonemanget .
 
@tuaphua synd att du utifrån inlägg 71 sen följde upp med precis det du argumenterar emot i fråga om dömande. ? Annars gillar jag det du är inne på men tyvärr förfaller du sen till samma sak du dömer över sen ?

Jag ser ingenstans på min mob vilket inlägg som är nr 71 tyvärr.

Men jag tycker inte jag dömer någonstans.

Om du menar mitt skämt ang hästar i hagen så uttryckte jag det lite skojfriskare än att bara säga att jag inte anser hästar göra dressyrrörelser i hagen.

Jag ser det som att tex piaff finns nedtecknat sen flera hundra år tillbaks hur det ska se ut. Man kan se det som registrerat varumärke. Utan alla delar ingen piaff, ingen Coca Cola, Volvo etc. Det kan vara trampliknande, någon colasmakande läsk eller en bil om det skiljer.

Och problemet för mig blir när man tar registrerade varumärken och pratar om att de är si och så när man inte ens pratar om just Volvo utan om bilar tex.
Att hästar per natur samlar sig är bullshit. Vad är samling? Volvo eller en bil eller rent av en epa-traktor?

Jag har som sagt nära vänner som rider andra inriktningar än mig.
Vissa har jag grym respekt för som hästmänniskor och ryttare!
Men ingen av dem
Oavsett gren påstår att hästen går samlat i hagen.
De har heller inte det som mål allihop. Det är vi ense om.

Skoja måste man väl kunna göra utan att man direkt ska tas som någon som ska göra ner andra.
Jag brukar vara mkt noga med att inte vara otrevlig. Jag och fiador tycker inte samma och har olika mål. Men vi har hittills kunnat prata utan att förolämpa varann.
 
Jag har inte delat med mig av fakta och försöker lära andra. En häst mår inte bra av att gå bakom lod, punkt. På grund av hur hästen är byggd kommer allting bakifrån, huvudets position också. Spelar ingen roll hur hästens exteriör ser ut, den kan fortfarande gå i rätt form för den individen. Om det så nu är en längre och lägre form eller en mer kompakt är ju individuellt. Huvudsaken är att man själv inte drar upp hästens nos där den inte ska vara.
Förstår inte hur du kan gå efter stereotyper sådär och fördomar. Bara för att jag vill att min häst ska må bra genom att göra saker baserat på hur de naturligen fungerar, menas det inte att jag vill bara sitta på den medan den galopperar runt i hagen i fläng galopp och skadar hästen istället genom att inte jobba den rätt (ja, hästens kropp kommer ta skada om du bara sitter och dunsar ner i den utan att hästen jobbar ordentligt).
Jag har inte ens sagt att man ska rida "långsamt" osv, nu blandar du ihop olika personer.

Varför mår den inte bra? Vad tar skada?

Hur kommer det sig att jag lyckats rehaba ett gäng fysiskt trasiga så?
Och hjälpa ett gäng med psykiskt bagage så?
Och resterande gäng inte gått sönder, utan tex hållit och varit ridbara och problemfria till tex 30 års ålder?
 
Om jag hade sagt att Jorden är platt- punkt. Gör det inte mer rätt.

Nu är jag tramsig, men du har nog inte hela saken klar för dig.
Man får rida sin häst som man vill, men att avförda massor med skickliga ryttare Världen över som har Stor häst o ridskicklighet utöver det vanliga o definitivt gentemot oss hobbyryttare.

Det finns en hel del nya läror som när man dissikerar dem inte håller för granskning o handlar inte sällan om kommers, pengar, makt.......inte minst god försäljarsvada av sitt.,
De är Väldigt övertygande om man inte har en större referensram.
Då måste man pränta in i sina elever att de "andra" bara är fördomsfulla o inkompetenta.
Det kallas för sekt när man blir så indoktrinerad. Religioner har utfört detta i årtusenden o det fortgår.
Ledarna kommer undan med vad som.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 188
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 949
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 452
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp