Bukefalos 28 år!

Att arbeta hästen med "ryggen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, jag menar verkligen inte att vara otrevlig eller att trycka ner någon. Om ni känner er träffad av mitt inlägg så ber jag om ursäkt! Menar inte heller att samling under ryttare är något hästarna lär sig i hagen. Men att man arbetar utefter hästens naturliga beteende och är uppmärksam på det, och sedan försöker sträva efter att göra så lite skada som möjligt när man rider de och tar in de på banor som de inte naturligen skulle göra (t.ex. stall, foder och ridning). Jag försöker som sagt inte lära någon någonting, bara dela med mig på hur jag ser på saker och ting. Jag lär mig hela tiden, därför är jag i den här tråden. Tycker att det är jättebra att ni delar med er av era erfarenheter, men sen säger någon något som helt går emot saker som man vet skadar hästen så blir det lite "mjaee....".
Menade bara med mitt förra inlägg att du (ni) får rida baserat på vad ni tycker är bäst, så gör jag som jag tycker i slutändan ändå. :)Som sagt, jag tycker det är grymt intressant och se hur ni ser på saker och ting, men när folk går "jag gör rätt, ni gör fel" så blir det inte alls lika roligt eller lärofullt.
 
Oj, jag menar verkligen inte att vara otrevlig eller att trycka ner någon. Om ni känner er träffad av mitt inlägg så ber jag om ursäkt! Menar inte heller att samling under ryttare är något hästarna lär sig i hagen. Men att man arbetar utefter hästens naturliga beteende och är uppmärksam på det, och sedan försöker sträva efter att göra så lite skada som möjligt när man rider de och tar in de på banor som de inte naturligen skulle göra (t.ex. stall, foder och ridning). Jag försöker som sagt inte lära någon någonting, bara dela med mig på hur jag ser på saker och ting. Jag lär mig hela tiden, därför är jag i den här tråden. Tycker att det är jättebra att ni delar med er av era erfarenheter, men sen säger någon något som helt går emot saker som man vet skadar hästen så blir det lite "mjaee....".
Menade bara med mitt förra inlägg att du (ni) får rida baserat på vad ni tycker är bäst, så gör jag som jag tycker i slutändan ändå. :)Som sagt, jag tycker det är grymt intressant och se hur ni ser på saker och ting, men när folk går "jag gör rätt, ni gör fel" så blir det inte alls lika roligt eller lärofullt.

Jag tror att de flesta inom olika inriktningar anser att de försöker jobba för att göra så lite skada som möjligt sas och göra ridningen till en trevlig upplevelse för hästen utöver att få så lite slitage som möjligt.
Sen utför man et på olika vis iom de olika mål man har och de olika traditioner som följer de olika lärorna och de olika hästmaterial man har.

Även om du kanske inte är ute efter att lära andra något så är jag förmodligen yrkesskadad. Jag vill få folk att fundera och lära sig. Med det inte sagt att jag är den de ska lära av. För man tycker som sagt olika.

Men just iom det så frågade jag dig några frågor. För att du skulle behöva få fundera kring VAD som är skadligt i vissa saker. För dig och för andras skull. Kanske min egen med..

Men igen:
Vad är farligt i att gå bakom lod? Exakt vad tar skada av det och varför?
 
För mig funkar det där om man har en häst utan så mycket framavlad gång och rörlighet och man inte har ambitioner till annat än cowboydressyr eller som tjejen som sysslar med "naturlig dressyr" göra halvdana övningar.

Jag förstår att du tror att hästen måste spänna underhalsens muskulatur för att lyfta frambenen efter att ha sett filmerna. För alla de hästarna gör det.

Palominon är ju inte ens ren i takten.
För mig är takten a och o.
Det är fö den som talar om när man rider "för fort", när takten blir för hastig. Det behöver den inte bli i ökad trav tex. Ökad trav i balans ska behålla samma takt som traven i övrigt.
Precis som piaffen inte ska ändra takten. Och piaffen ska ju vara
språngartad, dvs med sväv, som traven. det måste den vara för att man ur den ska kunna gå in i skolorna ovan mark. Och för mig är det vad piaffen måste ha som måttstock i kvaliteten.

En häst vill jag ska våga lyfta fötterna. Det hade gått att rida upp höjd även i palominons steg. Så att den fick sväv även i trav.
Det är en balanssak. Så länge fötterna ritar spår i gruset är den rejält skraj för att tappa balansen, tycker jag.
Det är också därför man inte gör några vändningar snabbt inom dressyren. För att ge hästen möjlighet att balansera sig mer än att bara inte ramla omkull och vara beredd på nästa rörelse. Utan ge den chans till att våga lyfta benen högt iom att den inte behöver rädda sig genom att snabbt trampa om, byta riktning, balansera sig etc.. Och då få häng i gången.

Min häst kan tex absolut ridas enhändigt på slack tygel och så enligt unghästfilmen. Men då blir han markbunden och kortare i gången. Precis som hästarna på filmerna.
Han blir även sån om ryttaren inte är helt bra på att hålla honom i balans och eftergiven. För att kunna greja det måste man vara mycket snabbare/känsligare än med slack.

Sen att dra ner tempot tills man kan styra köper jag. Men för att få riktigt lyft bak, då hästen bär så frambenen får lyft av det och man ser uppförsbacken behövs energi. Det är rätt svårt att få det utan att kunna rida på fram under utbildningen.
Det är iaf inget som traditionellt i Sverige.

Hmm, jag tror inte att markbundenhet har med balansen att göra, det är snarare en avelsfråga. Quarterhästen är ju inte avlad för "gång", dom har dessutom enormt starka muskler som faktiskt ibland försvårar rörelser/övningar om/när dom spänner sig, vilket dom ju som alla hästar kan göra när dom inte riktigt förstår och/eller inte har övat in motoriken och balansen och känslan i rörelsen än. Så självklart att det kan förbättras, ju säkrare hästen blir och känner sig i övningen/rörelsen, desto bättre blir balansen och därmed även takten, då kan hästen slappna av dom starka muskler som annars stretar emot. Det var ju inget färdigt resultat som visades, utan en process i utveckling och ryttaren troligtvis inget proffs.

Meningen är ju inte att fokusera på det fysiska när man lägger den absoluta grunden, det är en mental balans man är ute efter då. Har man den balansen i grunden och är noga med att den hela tiden finns kvar, så kommer man inte att behöva kontrollera energin eller farten med tyglar och/eller huvudposition i framtiden heller, då finns "kontrollen" där mentalt, i samförståndet och samspelet med hästen. Det är ju övningar och gymnastik sen som hjälper hästen till fysisk balans. Hur mycket bättre skulle inte en naturbegåvning vad gäller "gång" bli då? Om den inte behöver hållas tillbaka av ryttaren, utan den håller sig själv tillbaka. Om den inte behöver "manövreras" i övningarna, den hittar dit själv med lite guidening från ryttaren. Varför skulle en sån grund skapa markbundenhet?

Nej underhalsen spänns inte när huvudet är upp, rent biomekaniskt är det muskler i ovanpå halsen som spänns då. Och nej jag funderar inte över hur det påverkar frambenen. Men rent teoretiskt så om underhalsens muskler är utstäckta, som i huvudet upp och nosen fram, så borde frambenen få mer utrymme att lyftas i det läget, inte tvärtom.

Energi och fart är ju inte samma sak. Energi kan vara väldigt långsam. Visst att mer fart ibland kan underlätta iom att dom lättar fram då per automatik, men bara några steg just i "spurten", sen blir det kanske framtungt igen, trots farten, och då kan man undra varför man ska fortstätta med farten så att man måste be hästen hålla in nosen för att den inte ska bli framtung (om det nu blir mindre framtungt), när det bara är att sakta av och börja om, upprepa "spurten" istället då om det är den energin man behöver.

Jag förstår ju såklart att tanken är god oavsett metod, men precis som du så vill jag att folk ska börja fundera, bli lite självkritiska, se att det finns olika vägar. Att inte du (och några andra) köper det är helt ok för mig. Men jag kommer inte att ändra uppfattning bara för det.
 
För mig funkar det där om man har en häst utan så mycket framavlad gång och rörlighet och man inte har ambitioner till annat än cowboydressyr eller som tjejen som sysslar med "naturlig dressyr" göra halvdana övningar.

Jag förstår att du tror att hästen måste spänna underhalsens muskulatur för att lyfta frambenen efter att ha sett filmerna. För alla de hästarna gör det.

Palominon är ju inte ens ren i takten.
För mig är takten a och o.
Det är fö den som talar om när man rider "för fort", när takten blir för hastig. Det behöver den inte bli i ökad trav tex. Ökad trav i balans ska behålla samma takt som traven i övrigt.
Precis som piaffen inte ska ändra takten. Och piaffen ska ju vara
språngartad, dvs med sväv, som traven. det måste den vara för att man ur den ska kunna gå in i skolorna ovan mark. Och för mig är det vad piaffen måste ha som måttstock i kvaliteten.

En häst vill jag ska våga lyfta fötterna. Det hade gått att rida upp höjd även i palominons steg. Så att den fick sväv även i trav.
Det är en balanssak. Så länge fötterna ritar spår i gruset är den rejält skraj för att tappa balansen, tycker jag.
Det är också därför man inte gör några vändningar snabbt inom dressyren. För att ge hästen möjlighet att balansera sig mer än att bara inte ramla omkull och vara beredd på nästa rörelse. Utan ge den chans till att våga lyfta benen högt iom att den inte behöver rädda sig genom att snabbt trampa om, byta riktning, balansera sig etc.. Och då få häng i gången.

Min häst kan tex absolut ridas enhändigt på slack tygel och så enligt unghästfilmen. Men då blir han markbunden och kortare i gången. Precis som hästarna på filmerna.
Han blir även sån om ryttaren inte är helt bra på att hålla honom i balans och eftergiven. För att kunna greja det måste man vara mycket snabbare/känsligare än med slack.

Sen att dra ner tempot tills man kan styra köper jag. Men för att få riktigt lyft bak, då hästen bär så frambenen får lyft av det och man ser uppförsbacken behövs energi. Det är rätt svårt att få det utan att kunna rida på fram under utbildningen.
Det är iaf inget som traditionellt i Sverige.

Jag tror du missade poängen i Fiadors inlägg. Hen skriver bla.a.
"Det handlar om förtroende, ett sätt att tänka runt inlärning. Att låta hästen få prova sig fram själv, att släppa kontrollen, att ge hästen kredit för minsta lilla försök, att våga låta den göra fel och att lita på att denkommer att hitta rätt och om inte, bara visa och guida den dit men så att den hittar det själv. Ge hästen en "ide", och sedan vänta och se om han kan hitta den. Krävs lite kunskap om hästens biomekanik då, så att man kan guida kroppsdelarna till positioner/platser där det är lätt att hitta rätt, veta vilka övningar som hjälper och vilka som stjälper."
 
Ja, precis. Om då nosen hamnar lite bakom lod ibland, so what. Numera stirrar man sig inte blind på nosens position utan ser mer till hur hästen använder hela sin kropp. Och ingen har väl ännu påstått att bakom lod skulle vara en ideal form, vilket någon här verkar vilja få det till. Det blir konstigt när man i detta sammanhang hänvisar till hästar i hage, vad har det med saken att göra? Förvisso är nacken uppe på den spanande hästen och nosen låååååångt framför lod, men ryggen är sänkt och en stor del av vikten ligger över frambenen. Inte en form som lämpar sig för ridning.

Hästar är inte gjorda för att ridas på, de måste utbildas till att bära ryttaren på ett bekvämt och ändamålsenligt sätt, ett sätt som bygger upp istället för att bryta ned. Det är det dressyr går ut på.
LDR-ridning fokuserar på var nosen är, att den skall vara bakom lod. Någon kanske har kommit på att LDR är den ideala formen för att få flashiga frambensrörelser. Hästen hindras att länga och utveckla de muskler som lyfter frambenen. När ryttaren på tävling "lyfter" hästen fram (för att den då ska ha huvudet enligt TR) följer frambenen med upp och ger flashiga och eftertraktade frambensrörelser i trav. (Sådana som ger rosetter och procent.) Tyvärr har dessa rörelser en baksida - bakbenen hinner inte med och travrörelsen är inte längre diagonal. (Men det hinner domaren inte se.) Om traven inte är diagonal fördelas vikten inte över två ben. Det ökar belastningen på det ben som först sätts i marken. Den som har tillgång till många hästar och strävar efter rosetter och procent gör nog bäst i att tillämpa LDR-ridning eftersom domarna dömer som de gör. Den som rider för sitt höga nöjes skull och för samspelet/dansen med hästen bör välja en annan väg.

Den spanande hästen gör det för att upptäcka farligheter och är då beredd att fly. Då har den inte råd att vara på framdelen.

Det är bara att hålla med om det Fiador skrev "Dressyr för övrigt borde ju verkligen handla om att förbättra den mekanik som redan finns, inte att skapa någon ny teknik som egentligen inte finns naturligt."
 
LDR-ridning fokuserar på var nosen är, att den skall vara bakom lod. Någon kanske har kommit på att LDR är den ideala formen för att få flashiga frambensrörelser. Hästen hindras att länga och utveckla de muskler som lyfter frambenen. När ryttaren på tävling "lyfter" hästen fram (för att den då ska ha huvudet enligt TR) följer frambenen med upp och ger flashiga och eftertraktade frambensrörelser i trav. (Sådana som ger rosetter och procent.) Tyvärr har dessa rörelser en baksida - bakbenen hinner inte med och travrörelsen är inte längre diagonal. (Men det hinner domaren inte se.) Om traven inte är diagonal fördelas vikten inte över två ben. Det ökar belastningen på det ben som först sätts i marken. Den som har tillgång till många hästar och strävar efter rosetter och procent gör nog bäst i att tillämpa LDR-ridning eftersom domarna dömer som de gör. Den som rider för sitt höga nöjes skull och för samspelet/dansen med hästen bör välja en annan väg.

Den spanande hästen gör det för att upptäcka farligheter och är då beredd att fly. Då har den inte råd att vara på framdelen.

Det är bara att hålla med om det Fiador skrev "Dressyr för övrigt borde ju verkligen handla om att förbättra den mekanik som redan finns, inte att skapa någon ny teknik som egentligen inte finns naturligt."

Huvudet upp och spänd rygg ger en stor belastning på frambenen. Mjuk rygg, manken upp och avspänd underhals minskar trycket på frambenen. Och givetvis pratar jag ridning och inte hästar i hage. Häst i hage är inte alls detsamma som häst under ryttare. Fortfarande förstår jag inte liknelsen. Eller anser varken du eller Fiador att ryttaren är en variabel att räkna med?

Förespråkar du ridning med hästen över tygeln?

För övrigt så kan jag inte alls hålla med om att domarna dömer på ett sätt som främjar en felaktig form. Vissa domare är säkert ute och seglar, men dessa är inte representativa för en hel domarkår, nationellt eller internationellt,
 
Huvudet upp och spänd rygg ger en stor belastning på frambenen. Mjuk rygg, manken upp och avspänd underhals minskar trycket på frambenen. Och givetvis pratar jag ridning och inte hästar i hage. Häst i hage är inte alls detsamma som häst under ryttare. Fortfarande förstår jag inte liknelsen. Eller anser varken du eller Fiador att ryttaren är en variabel att räkna med?

Förespråkar du ridning med hästen över tygeln?

För övrigt så kan jag inte alls hålla med om att domarna dömer på ett sätt som främjar en felaktig form. Vissa domare är säkert ute och seglar, men dessa är inte representativa för en hel domarkår, nationellt eller internationellt,
Om hästen flyttar sin (och ryttarens tyngdpunkt) bakåt minskar trycket/belastningen på frambenen.

Liknelse? Det var väl du som skrev om spanande häst i hage?!

Nej jag förespråkar definitivt inte ridning med hästen över tygeln.

Det är bara att titta på TV när de stora tävlingarna visas för att se att domares domar främjar felaktig form jmf med TR. I TR står inget om plus för flashiga framben. Där står om krav diagonala rörelser i trav.
 
Om hästen flyttar sin (och ryttarens tyngdpunkt) bakåt minskar trycket/belastningen på frambenen.

Liknelse? Det var väl du som skrev om spanande häst i hage?!

Nej jag förespråkar definitivt inte ridning med hästen över tygeln.

Det är bara att titta på TV när de stora tävlingarna visas för att se att domares domar främjar felaktig form jmf med TR. I TR står inget om plus för flashiga framben. Där står om krav diagonala rörelser i trav.

Det är Fiador som drar liknelser med hästar i hage...

Världens högst bedömda dressyrhäst idag är Valegro. Jag kan inte tycka att Valegros form är fel eller att han är särskilt flashig. Jag tycker tvärtom att det är dressyrridning när det är som allra bäst, totalt samspel och harmoni mellan häst och ryttare.

Om felaktigheter finns som är så små att man måste ha högupplöst kamera för att upptäcka dem så kan man diskutera hur stort felet egentligen är. Och hur man verkligen kan kräva att domarna ska kunna upptäcka det.
 
Av den här filmen kan betraktaren få uppfattningen att halskotpelaren kan röra sig obehindrat inuti halsen och att dess bas kan röra sig uppåt längs bogbladet.
Så är det naturligtvis inte!!!

Jag har ingen åsikt om budskapet för jag är ingen expert på hästar och kommer aldrig att bli. Men jag kände mig heller inte helt tillfredställd av informationen på videon, exempelvis vid 03.16:

"And then as that... that... biomechanical stuff starts to happen that creates that 'lifting up' through the... the... breastbone..."

That biomechanical stuff?! :D och GENOM bröstbenet... ?! :eek:
 
Huvudet upp och spänd rygg ger en stor belastning på frambenen. Mjuk rygg, manken upp och avspänd underhals minskar trycket på frambenen. Och givetvis pratar jag ridning och inte hästar i hage. Häst i hage är inte alls detsamma som häst under ryttare. Fortfarande förstår jag inte liknelsen. Eller anser varken du eller Fiador att ryttaren är en variabel att räkna med?

Förespråkar du ridning med hästen över tygeln?

För övrigt så kan jag inte alls hålla med om att domarna dömer på ett sätt som främjar en felaktig form. Vissa domare är säkert ute och seglar, men dessa är inte representativa för en hel domarkår, nationellt eller internationellt,

Fast det är ju inte så att huvudet upp ger spänd rygg i negativ bemärkelse per automatik. När hästen arbetar måste/behöver den spänna sina muskler, även ryggen, men i små portioner om man håller på med tex dressyrövningar, då behöver man alternera mer medvetet och det är då stretchingen kommer in. Medans i verkligt arbete, där hästen mestadels får ha sitt huvud i fred uppstår inte sådana spänningar trots att dom då oftast går med huvudet upp, underligt eller hur? Inte ser man dom heller gå med huvudet bakom lod för att avlasta heller.

Det är många olika faktorer som spelar in om/när/varför ryggen spänns i negativ bemärkelse. tex för långa intervaller i samma form/position, för svåra övningar/rörelser så hästen blir osäker, för dålig grund i balansen mellan energi och avslappning, mm, mm.

En arbetshäst kan ju arbeta i 8-14 timmar per dag med ryttare på ryggen utan att ta skada.

Det är ju det jag menar med att vi behöver utgå ifrån hästens naturliga förutsättningar, precis som arbetshästen kommer den att hålla bättre för belastningen då, det betyder ju inte att jag anser eller menar att det är naturligt att rida på den.
 
Fast det är ju inte så att huvudet upp ger spänd rygg i negativ bemärkelse per automatik. När hästen arbetar måste/behöver den spänna sina muskler, även ryggen, men i små portioner om man håller på med tex dressyrövningar, då behöver man alternera mer medvetet och det är då stretchingen kommer in. Medans i verkligt arbete, där hästen mestadels får ha sitt huvud i fred uppstår inte sådana spänningar trots att dom då oftast går med huvudet upp, underligt eller hur? Inte ser man dom heller gå med huvudet bakom lod för att avlasta heller.

Det är många olika faktorer som spelar in om/när/varför ryggen spänns i negativ bemärkelse. tex för långa intervaller i samma form/position, för svåra övningar/rörelser så hästen blir osäker, för dålig grund i balansen mellan energi och avslappning, mm, mm.

En arbetshäst kan ju arbeta i 8-14 timmar per dag med ryttare på ryggen utan att ta skada.

Det är ju det jag menar med att vi behöver utgå ifrån hästens naturliga förutsättningar, precis som arbetshästen kommer den att hålla bättre för belastningen då, det betyder ju inte att jag anser eller menar att det är naturligt att rida på den.

Det är mycket man inte ser att hästen gör i frihet i hagen. Jag förstår fortfarande inte dina liknelser och undrar fortfarande om du anser att ryttaren inte är en variabel i ekvationen?

Självklart kan hästen bära sig i frihet, hur skulle det annars se ut. Men saken kommer i ett annat läge när den får ryttare på ryggen. Här måste hästen lära sig att hålla balansen och bära sig på ett sätt som bygger upp. En "stjärnkikare" bär inte ryttaren med musklerna, även om nu nosen förvisso är (mycket långt) framför lodplanet. En häst som är lång och låg kan slappna av, men den bygger inte upp någon styrka på det viset.

Jag tycker, precis som jag tror någon annan skrev, att du förenklar för mycket genom att inte ta med hela hästen i bilden. Och fortfarande har ingen enda person påstått att det skulle vara en ideal form med nosen lite bakom lod. Det är inte en form att sträva efter, men en form som kan uppstå under delar av utbildningen och som inte behöver vara fel just då och där, under förutsättning att ryttaren vet vad som händer och kan ändra hästens form.
 
En häst som är lång och låg kan slappna av, men den bygger inte upp någon styrka på det viset.
Är det inte så att när hästen är lång och låg kommer bakpartiet igång enklare och på så sätt tränar den musklerna? (buk, överlinje osv) Har sett för många hästar som kommer igång med bakbenen när ryttaren låtit de sträcka ut för att anta att det är en slump.
 
Så enkelt är det inte.., heller. Om hästen böjer sina bakre ledgångar kan den inte "sträcka ut" dem med lika stort undertramp.
En häst som rör sig med raka bakben rör sig oengagerat- ej gymnasticerad eller kort o gott. rids för sakta. Markbundet.

Dressyrhästar ska inte skjuta på som travhästar i racetempo som har ett övertramp på 1 m eller mer.
 
Det är mycket man inte ser att hästen gör i frihet i hagen. Jag förstår fortfarande inte dina liknelser och undrar fortfarande om du anser att ryttaren inte är en variabel i ekvationen?

Självklart kan hästen bära sig i frihet, hur skulle det annars se ut. Men saken kommer i ett annat läge när den får ryttare på ryggen. Här måste hästen lära sig att hålla balansen och bära sig på ett sätt som bygger upp. En "stjärnkikare" bär inte ryttaren med musklerna, även om nu nosen förvisso är (mycket långt) framför lodplanet. En häst som är lång och låg kan slappna av, men den bygger inte upp någon styrka på det viset.

Jag tycker, precis som jag tror någon annan skrev, att du förenklar för mycket genom att inte ta med hela hästen i bilden. Och fortfarande har ingen enda person påstått att det skulle vara en ideal form med nosen lite bakom lod. Det är inte en form att sträva efter, men en form som kan uppstå under delar av utbildningen och som inte behöver vara fel just då och där, under förutsättning att ryttaren vet vad som händer och kan ändra hästens form.


Lång och låg är ju ingen arbetsform, bara stretching och vila. Ett komplement till arbetet. Det är därför som stretching bygger upp, indirekt så att säga.

Balans är ett komplext tillstånd, i synnerhet när det är levande varelser inblandat. Balans är därför inte bara fysiologi utan också mkt psykologi.

Mental balans är därför en viktig grund som många saknar, därav att dom får problem med överspända halsar och ryggar. Men då är det den mentala balansen man behöver jobba på, inte den fysiska.

Alla levande varelser måste förhålla sig till tyngdkraften, alla levande varelser är också skapta med en fysisk biomekanik som hjälper dom att förhålla sig till den. Det är DEN skapelsen som hästen har fått "naturligt" som vi har att utgå ifrån. Utifrån DET kan man dra slutsatser av vad hästen tex INTE gör naturligt i hagen, eller i arbete som en arbetshäst som mestadels får ha sitt huvud ifred.

Det är det som är naturligt utifrån tänket att utgå ifrån hästens natur.
 
Av den här filmen kan betraktaren få uppfattningen att halskotpelaren kan röra sig obehindrat inuti halsen och att dess bas kan röra sig uppåt längs bogbladet.
Så är det naturligtvis inte!!!


Ja det är fullt möjligt att få det mesta om bakfoten om man endera vill eller inte har ngn baskunskap öht , självklart.
Filmpresentatören har förresten fått illustrationen från din dr Deb .
 
LDR-ridning fokuserar på var nosen är, att den skall vara bakom lod. Någon kanske har kommit på att LDR är den ideala formen för att få flashiga frambensrörelser. Hästen hindras att länga och utveckla de muskler som lyfter frambenen. När ryttaren på tävling "lyfter" hästen fram (för att den då ska ha huvudet enligt TR) följer frambenen med upp och ger flashiga och eftertraktade frambensrörelser i trav. (Sådana som ger rosetter och procent.) Tyvärr har dessa rörelser en baksida - bakbenen hinner inte med och travrörelsen är inte längre diagonal. (Men det hinner domaren inte se.) Om traven inte är diagonal fördelas vikten inte över två ben. Det ökar belastningen på det ben som först sätts i marken. Den som har tillgång till många hästar och strävar efter rosetter och procent gör nog bäst i att tillämpa LDR-ridning eftersom domarna dömer som de gör. Den som rider för sitt höga nöjes skull och för samspelet/dansen med hästen bör välja en annan väg.

Den spanande hästen gör det för att upptäcka farligheter och är då beredd att fly. Då har den inte råd att vara på framdelen.

Det är bara att hålla med om det Fiador skrev "Dressyr för övrigt borde ju verkligen handla om att förbättra den mekanik som redan finns, inte att skapa någon ny teknik som egentligen inte finns naturligt."

En häst i frihet är på framdelen just iom att den SKA kunna fly SNABBT. Den lägger vikten fram för att springa ifatt den och skjuta på med bakbenen.
Ska den ändra riktning i flykt görs det snabbt, genom kast hit eller dit där de likt stegring kastar upp framdelen. Det har inget att göra med det sätt de ska bära sig i korrekt samling.

Hästar är ju energisparande djur. Och korre3kt samling är muskelarbete som tar mycket energi. De vill hellre hänga i skelettet. De fattar ju inte att de på sikt mår sämre av dt, även om det nu är skönare för stunden.

Ang LDR så verkar inte du riktigt veta vad LDR är eller hur det funkar. Och att man kan göra det väldigt olika.
Jag tror att du vill prata om rollkur eg och du tror även där att man då bara rider i den djupa formen för att sen plötsligt höja huvudet och så ska det vara allt jobb klart..
Rollkur innehåller ju så många mer saker än en djup form, som man inte rider i konstant.
LDR är något annat.
Båda de här teknikerna har funnit många hundra år. Ingen av dem är något nytt under solen.

Frambensspänning kan du rida fram oavsett om du rider låg eller hög eller bakom eller framför lod. Det handlar bara om att sätta spänning nog i underhalsen, mot handen eller hästen själv.
Då kan man få fina framben utan bakdelens korrekta jobb. Förutsatt att hästen har den fysiken att de KAN lyfta så mkt fram utan att man eleverat bakifrån. Men många moderna halvblod går det på.
 
Hmm, jag tror inte att markbundenhet har med balansen att göra, det är snarare en avelsfråga. Quarterhästen är ju inte avlad för "gång", dom har dessutom enormt starka muskler som faktiskt ibland försvårar rörelser/övningar om/när dom spänner sig, vilket dom ju som alla hästar kan göra när dom inte riktigt förstår och/eller inte har övat in motoriken och balansen och känslan i rörelsen än. Så självklart att det kan förbättras, ju säkrare hästen blir och känner sig i övningen/rörelsen, desto bättre blir balansen och därmed även takten, då kan hästen slappna av dom starka muskler som annars stretar emot. Det var ju inget färdigt resultat som visades, utan en process i utveckling och ryttaren troligtvis inget proffs.

Meningen är ju inte att fokusera på det fysiska när man lägger den absoluta grunden, det är en mental balans man är ute efter då. Har man den balansen i grunden och är noga med att den hela tiden finns kvar, så kommer man inte att behöva kontrollera energin eller farten med tyglar och/eller huvudposition i framtiden heller, då finns "kontrollen" där mentalt, i samförståndet och samspelet med hästen. Det är ju övningar och gymnastik sen som hjälper hästen till fysisk balans. Hur mycket bättre skulle inte en naturbegåvning vad gäller "gång" bli då? Om den inte behöver hållas tillbaka av ryttaren, utan den håller sig själv tillbaka. Om den inte behöver "manövreras" i övningarna, den hittar dit själv med lite guidening från ryttaren. Varför skulle en sån grund skapa markbundenhet?

Nej underhalsen spänns inte när huvudet är upp, rent biomekaniskt är det muskler i ovanpå halsen som spänns då. Och nej jag funderar inte över hur det påverkar frambenen. Men rent teoretiskt så om underhalsens muskler är utstäckta, som i huvudet upp och nosen fram, så borde frambenen få mer utrymme att lyftas i det läget, inte tvärtom.

Energi och fart är ju inte samma sak. Energi kan vara väldigt långsam. Visst att mer fart ibland kan underlätta iom att dom lättar fram då per automatik, men bara några steg just i "spurten", sen blir det kanske framtungt igen, trots farten, och då kan man undra varför man ska fortstätta med farten så att man måste be hästen hålla in nosen för att den inte ska bli framtung (om det nu blir mindre framtungt), när det bara är att sakta av och börja om, upprepa "spurten" istället då om det är den energin man behöver.

Jag förstår ju såklart att tanken är god oavsett metod, men precis som du så vill jag att folk ska börja fundera, bli lite självkritiska, se att det finns olika vägar. Att inte du (och några andra) köper det är helt ok för mig. Men jag kommer inte att ändra uppfattning bara för det.

Jag har ju ridit en hel del quarters och andra raser som inte är avlade för lyft i gången. Fullblod tex är ju avlade att springa fort. Då kan man inte förlora tid på att vara i luften. Polohästar tex kan inte heller förlora tiden i att vara i luften så som man vill i dressyrhästar.
Alltså avlar man på det man vill ha i dem.
Som du förstår är ju quarters då iom sitt iaf traditionella användningsområde avlat på både snabbhet och förmåga att vända fort, samt att orka arbeta hela dagarna. Utöver annat så klart..
Men man tränar dem ju också enligt det man ska syssla med.
Och de som är bäst inom sina grenar vet vad de bör lägga energi på.
Det finns ingen cowboy i världens som skulle anse att det vore toppen om hans arbetshäst lärde sig luftiga och långsamma steg som drog energi ngt så in i helsikes just för att det är sånt konstant muskeljobb. Och för att det tar sån tid att lära in och kanske även gör hästen mer sårbar i vissa lägen i jobbet om man inte låter den svara med de responser man måste ha för att den ska kunna jobba väl.
De kan inte ha den höga tyngdpunkten i ranchjobb. De kan inte vara så balanskänsliga i ranchjobb.

Ju högre utbildad en dressyrhäst är, desto känsligare blir den i balansen.
Just för att man är så mm-noga med den(linjen och balansen i sidled och balansen fram/bak). Likna det vid den balans som krävs för att gå på lina.
Att få sitta på en sån häst och antingen bara ha för dålig sits eller få order om att göra fel och känna hur hästen reagerar är väldigt intressant.
Vissa blir riktigt förbannade. Andra blir stressade. Andra bara stryper gången och tar över.
Tänk dig en så känslig häst på ranchjobb. Det vore ju ett övergrepp många, många gånger per dag när man i det försvarslösa läget utsatte den för att inte hjälpa den ha så bra balans.
Nu kommer många inte dit, främst för att man inte ens försöker eller har kunskap i hur man når dit.
Men just när man kan påverka hästens balans så kan man ändra deras rörelsemönster och få markbundna bli luftigare.
Men för att nå dit måste de söka kontakt med handen. Och då menar jag kontakt som i sträckt tygel.
Får man dem luftigare får man dem sviktigare. Svikt är viktigt!

Hur ska man få luft i en häst anser du?

Jag tycker absolut vi avlat fram hästar som inte är lika tåliga som tex en del raser med kortare, grövre ben och mindre gång.
Vissa hästar tål mer felridning fysiskt än andra.
Red folk bara ut och var nöjda med det kunde nog fler hålla.
Men nu vill folk göra annat än bara rida offroad i skogen på tåliga hästar.
Och har man köpt en häst rider man oftast den och har inte råd att köpa ett drös och avliva de man inte grejar.

Det mentala är klart underskattat håller jag med om.
Men det blir absolut också svårare då man i dressyr vill ha mycket energi utan att den ska få gå fort fram eller fort åt sidorna.

Det finns mig veterligen inte mycket i western där energin ska vara på max utan att hästen får komma fram/sidan. Det är mer av och på.
Vilket jag håller med om att de flesta dressyrfolk kunde träna mer på. ;)
 
Är det inte så att när hästen är lång och låg kommer bakpartiet igång enklare och på så sätt tränar den musklerna? (buk, överlinje osv) Har sett för många hästar som kommer igång med bakbenen när ryttaren låtit de sträcka ut för att anta att det är en slump.

Och jag har sett många många hästar som inte alls har någon bakbensaktivitet bara för att de är långa och låga, tvärtom skyfflar många på och är tämligen framtunga. Med rätt support från den skickliga ryttaren så blir det däremot fina bakben. Men fortfarande inte bara för att formen är lång och låg. Detta är en form där hästen kan slappna av och bli redo för mer krävande arbete i en högre form respektive slappna av och stretcha ut överlinjen efter arbete. Men lång och låg i sig bygger inte upp hästen. En häcklöpare t.ex. lär inte bygga upp styrka och smidighet nog för att vinna lopp genom att bara avslappnat jogga omkring. Uppvärmning och nedtrappning är däremot nödvändigt.
 
Det är Fiador som drar liknelser med hästar i hage...

Världens högst bedömda dressyrhäst idag är Valegro. Jag kan inte tycka att Valegros form är fel eller att han är särskilt flashig. Jag tycker tvärtom att det är dressyrridning när det är som allra bäst, totalt samspel och harmoni mellan häst och ryttare.

Om felaktigheter finns som är så små att man måste ha högupplöst kamera för att upptäcka dem så kan man diskutera hur stort felet egentligen är. Och hur man verkligen kan kräva att domarna ska kunna upptäcka det.
En domare bör ha sådan kunskap om rörelsemönstret i trav att hen kan bedöma om rörelsen är korrekt. Om frambenet är högt i luften, bakhoven samtidigt bara någon decimeter från marken och skenorna inte parallella är det osannolikt att hovarna på det diagonala benparet träffar marken samtidigt. Det vet en duktig domare. En duktig domare vet också att utan flashiga framben blir det mindre publik, utan publik blir det inga tävlingar, etc.

Oavsett domarens bedömning måste hästen hantera en icke-diagonal "trav" på ett annat sätt än en korrekt trav. I den för hästen normala traven sätts hovarna på det diagonala benparet i marken samtidigt. Om fotflyttningen i stället är först v.fram, sedan h.bak, diagonalen, h.bak, sväv, h.fram, v.bak, båda, v.bak, sväv är hästen i framvikt och måste använda sina muskler på ett annat sätt för att ta hand om kroppstyngden med bara en fot än med två.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 193
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 325
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 954
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 490
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp