Bukefalos 28 år!

Att bli medryttare (2)

Sv: Att bli medryttare (2)

*kl*

Jag tycker inte riktigt att det är så att hästägaren gör medryttaren en tjänst gneom att låta denne rida hästen ett par gånger i veckan mot betalning.

För så här är det: de flesta hästägare letar inte medryttare för att "låta någon få en chans att rida" utan för att de behöver hjälp med hästen. I dessa fall tycker jag inte att medryttaren har någon skyldighet alls att finansiera hästen, men det är min åsikt.

Sedan är det ju egentligen bara det att folk ser på det olika, men jag ser det som att man gör hästägaren en tjänst, som sagt.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Men konceptet är väl ändå marknaden. Finns det någon som kan tänka sig att betala för något jag har så kan jag ta betalt. Skulle någon vilja betala mig för att tvätta min bil skulle jag inte tacka nej heller :angel:

Skulle inte heller ha något problem med att betala för en medryttarhäst om jag ansåg att den kunde ge mig något.
Har dock haft flera medryttare som det inte funkat med trots att de varken betalat eller mockat :grin:
 
Sv: Att bli medryttare (2)

kl

Vad som är rimligt att betala kan man bara svara på själv -är det värt tex 500 kr/mån för att rida 2gg/v på denna hästen? oavsett om grannen betalar 1000 kr för sin medryttarhäst eller rider gratis.

Jag har varit medryttare hel/halvfodervärd och nu har jag häst själv med betalande medryttare.

Skulle jag vilja ha någon som bara fick lulla ut i skogen skulle jag inte ta betalt, vet inte varför jag resonerar som så - kanske för att jag själv inte skulle kunna tänka mig betala för det.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Absolut. Vill folk betala för att rida andras hästar så varsågod, däremot skulle jag själv aldrig betala för att rida någon annans häst.

Man blir ju som tur vad inte tvingad till att vara medryttare, så det är väl upp till varo ch en om de känner att de vill betala för något sådant eller inte.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Vill bara säga att jag tyckte du skrev och förklarade r väldigt väldigt bra. Håller helt med dig =)
 
Sv: Att bli medryttare (2)

KL
Jag tycker det beror på syftet. Här är två exempel:
Fick jag frågan från ägaren: Vill du bli medryttare (underförstått, ägaren har inte tid med heltidshäst)? Så skulle jag aldrig betala. Möjligtvis skulle jag ta betalt.
Ställde jag frågan: Får jag bli medryttare (underförstått jag vill inte rida på ridskola och betala till en ridskola)? Så skulle jag betala.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Hejsan.

Har följt denna tråd om medryttare och om de ska betala el inte och vill bara skriva vad jag tycker


Mina döttrar har varsin häst och kostar oss i runda slängar 7-8 000 i månaden och våra medryttare belalar inte en krona för att dom rider. Vi har själva önskat hjälp för avlastning och tog inte med de dom ev skulle batala till oss för att få det att gå runt. Klarar jag inte av att betala min häst med egna pengar utan måste ta in en betalande medryttare för att det är "dyrt" med egen häst kanske jag skulle fundera på om jag verkligen har råd.

Om sedan ngn av våra hästar blir skadad under medryttarens ridtur/dag i stallet är det ngt som jag själv får stå för eftersom jag har valt att ha hjälp till våra hästar.

Sedan när det gäller stall pass som är vanligt i kollektivstall så skulle jag inte drömma om att be ngn av våra medryttare att ta ngt pass av oss. Stallet är ngt som jag själv som ägare har valt och med de också att ta mina "pass" som ingår. Vill jag då ha avlastning kan jag välja en dag utan pass och behöver då inte åka dit en dag när medryttaren är där.

Det här är bara mina åsikter och jag kan bara skriva för mig själv.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Ps: Detta är ett allmänt svar och inte bara till bukefalisten som jag svara på.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

På ridskolan betalar man för att få rida på en utbildad häst för en instruktör som ansvarar för din utbildning (både teoretiskt och praktiskt) i en trygg miljö. Nu lär väl en å annan opponera sig mot detta men där jag red tidigare var alla hästar och instruktörer utbildade och satsade helhjärtat på att man skulle lära sig så mycket som möjlig. I medryttaravgiften ingår väl inte att få rida för instruktör?

Vem säger att tex min häst INTE är utbildad??? Vad är trygg miljö då?? Händer det inte olyckor på en ridskola?!?! Jag har haft häst i ca 15 år.... Varit med om ca 20 mindre olyckor PÅ ridskola.... Hemma: 1 MINDRE....

I medryttareavgiften ingår inte att få rida för instruktör.... Dock INGÅR utbildning (självlärd)... eller tex annan "utbildning" tex. har lärt mina medryttare HUR man lastar/ hanterar/ rider på ett SÄKERT sätt.... Och det INGÅR då.... Annars skulle jag ta betalt för samma "jobb"!
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Jupp...Så tycker jag åsså... En medryttare ska inte behöva betala eftersom dom förmodligen både avlastar ägaren och ger en alltför stillaståeende pålle lite glädje...

Rent generellt så är det ju så att man som ägare upplever att man inte hinner och orkar med häst och stall 7 dagar i veckan och då skaffar man HJÄLP, dvs en medryttare... Då ska ju inte medryttaren behöva betala för att han/hon hjälper ägaren i sitt hästägaransvar...

Om jag inte hinner med mina barn skaffar jag en barnflicka, vem betalar? Jo, jag, eftersom jag är den som behöver hjälpen...

En stor eloge till alla medryttare i vårt land, de flesta gör ett mkt bra jobb, tar hand om andras hästar som om det vore deras och är engagerade och duktiga.. Hurra för er:bow:
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Hej!
Jag har precis skaffat mig en medryttare.
Det var tänkt att hon skulle komma 2dagar/vecka, men ja sa till henne att hon fick komma så mkt hon ville och kunde.
Då får hon rida, mocka, fixa foder, smörja saker osv.
Jag kräver inte att hon ska betala något för att ja tycker det är skönt att jag slipper cykla dom 8km varje dag :P
Däremot så betalar jag allt annat, hovslagare, stallhyra, veterinär, foder osv.
Egentligen borde jag ta lite betalt, men ja tänker "tänk om hon inte vill vara medryttare då".. Hon var jätteduktig på att rida och ville jobba mycket med NH, det jag inte ens vågat mig in på..
Men när stallhyran höjs kommer hon få betala "mellanskillnaden" mellan det som var och det som kommer att vara..
1900 nu, 2400 sen..
Vad tycker ni om det?
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Jag tycker inte det är konstigt att betala 500 kr /mån för att rida hur mycket man vill, men resonemanget " du behöver inte betala - eller jo förresten nu när de höjde stallhyran måste du det!" känns lite konstigt. Hur blir det när hovisen höjer priset eller när fodret går upp, hade jag tänkt då.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Men kom igen den jämförelsen funkar inte såvida det inte finns ett egetvärde att umgås med andras ungar. Samma sak med hundar. Ingen betalar för att göra något med barn/hundar.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

En medryttare som kastar sadlar på golvet o ringer o avbokar i sista stund ska man inte behålla. Men denna person skulle förmodligen kasta sadeln på golvet om det vore den egna hästens oxå. Endel är helt enkelt inte försiktiga med saker. Jag har mött många hästägare som beter sig oansvarigt i stallet så dessa männsikor finns både i form av hästägare o medryttare och inte bara som snåla opålitliga medryttare som vissa här tycks tro. En medryttare är pålitlig för att den är pålitlig som person inte för att den betalar eller ej.

Jag tycker det är helt ok att hästägare tar en summa per månad av medryttaren o det är ju upp till var o en vilken summa det är och om då medryttaren kan tänka sig betala den. Jag skulle aldrig drömma om att ta betalt för att rida vare sig skogsmulle eller tävlingshäst som medryttare. Jag betalar heller aldrig för en medryttarhäst utan söker upp de som vill ha avlastning.

Jag tar gladeligen givar o mockar ut dyngan i hagen o allt annat som ska fixas eftersom jag vill göra rätt för mig och för att jag vill ha hela stallbiten. Jag är hemskt glad för att någon vill ha min hjälp med sin häst o litar på att jag tar hand om den som de värdefulla djur det är oavsett utbildningsnivå eller va de kostade i inköp. Jag vill oxå att ägaren ska uppskatta min hjälp som flera här har skrivit för gör de inte det så vill jag nog heldre hitta någon som gör det.

Hurra för er som skrivit om skillnaden mellan medryttare o ridskola! Medrytteri är ingen utbildning såvida jag inte som medryttare tar lektioner för en tränare förståss men då betalar jag för lektionerna själv.

Jag skulle nog tycka det va lite konstigt om min hästägare plötsligt kom på att jag skulle betala. Man bör komma överrens om sådant innan anser jag. Annars är det väl bara o förhandla mellan dig o medryttaren.

Ni som tycker medryttare är snåla jävlar som bara nöter på sadlarna... Låt bli o skaffa medryttare då ingen tvingar er. Problem uteblir.
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Ni som tycker medryttare är snåla jävlar som bara nöter på sadlarna... Låt bli o skaffa medryttare då ingen tvingar er. Problem uteblir.


Jag håller med om mycket du skriver. Nog det mesta. MEN i just detta fallet startades tråden INTE av en hästägare som klagar på medryttare utan av en medryttare som inte förstår varför hon ska behöva betala för att rida någon annans häst trots att HON svarat på en annons där hästägaren vill ha betalt.

Vill man som medryttare inte betala, då gör man som du säger och letar upp de som vill ha avlastning och hjälp utan att ta betalt. :)
Tycker en del medryttare verkar vara tämligen glada för att klaga på snåla hästägare också för att de vill ha lite betalt för att medryttaren nyttjar deras häst. Men mig veterligen har ingen nånsin blivit tvingad att bli medryttare utan det är ett val man själv gör. Och som sagt, man väljer vilka annonser man svarar på och vad man går med på i betalningsväg. :)
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Jag tycker inte det är konstigt att betala 500 kr /mån för att rida hur mycket man vill, men resonemanget " du behöver inte betala - eller jo förresten nu när de höjde stallhyran måste du det!" känns lite konstigt. Hur blir det när hovisen höjer priset eller när fodret går upp, hade jag tänkt då.

Jag byter stall ;) Bättre träningsmöjligheter mm :P
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Jag är medryttare på en varmblodsvallack då ägaren inte har tid. Jag får rida hästen varje dag om jag vill (han har några vilo dagar), Jag tränar för instruktör och varit med i nån klubbtävling och läger. Jag sköter huvudsakligen mockning och fixar mat och vatten och insläpp på kvällen några dagar. Ägaren rider aldrig utan sköter bara utsläpp på morgonen (eget stall) och kollar med mig i bland om det är något hon behöver veta.

Jag betalar inte ett smack (Har betalat skor en gång på 2 år).

Ursäkta alla stavfel! :D:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att bli medryttare (2)

Hej
Om du får rida hästen gratis är det ju toppen men om hästägaren vill ha betalt då får du betala eller se dig om efter en annan häst att rida.
Så enkelt är det....
 
Sv: Att bli medryttare (2)

I medryttareavgiften ingår inte att få rida för instruktör.... Dock INGÅR utbildning (självlärd)... eller tex annan "utbildning" tex. har lärt mina medryttare HUR man lastar/ hanterar/ rider på ett SÄKERT sätt.... Och det INGÅR då.... Annars skulle jag ta betalt för samma "jobb"!

Bara en tanke så här på morgonkvisten ;):
Alla ryttare är inte så pass talangfulla att de på egen hand kan utbilda sig vidare inom ridningen. Även elitryttare behöver rida för tränare och att då ta betalt av en medryttare för att h*n ska lära sig rida bättre på egen hand (självlärd) är kanske lite underligt. Det går aldrig att jämställa medryttare vs ridskola, såtillvida man inte låter medryttaren delta på träningar med hästen (som denne då natruligtvis får bekosta själv).

När det gäller att lära sig lasta/hantera/rida på ett säkert sätt så skulle i alla fall jag förutsätta att medryttaren redan kunde det. Jag skulle ALDRIG våga anlita en medryttare som inte hanterar hästen på ett säkert sätt. I detta fall, då du tycker att man ska ta betalt av medryttaren för att denne uppenbarligen ska få lära sig lastning, hantering o ridning så undrar jag om detta också ska ske på egen hand (självlärd) eller om du hade tänkt ge lektioner?
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Jag har två hästar som jag haft medryttare på i omgångar. Den ena är en äldre "skogsmullehäst" och den andra är yngre och tränas regelbundet.

Den äldre hästen rider jag inte så mycket själv utan har varit väldigt flexibel med antal dagar som medryttaren har velat rida. Jag står för alla kostnader inkl. halvskoning. I ett fall när medryttren red mycket så betalade hon mellanskillnaden för skoning runt om. Medryttaren mockade och gjorde i ordning foder åt båda hästarna samt tog in- och utsläpp samt fodringar dom dagarna som var "mina" under förutsättning att hon var i stallet dom dagarna. Vi bestämde vecka för vecka vilka dagar hon skulle ta. Jag såg detta som avlastning för mig dom dagarna jag ändå inte hade tänkt att rida honom själv, och för att hästen skulle komma ut mer. Detta är en häst som sagt är äldre, ska ridas mycket lugnt och ej heller är någon läromästare och lånas ut till medryttare helt när det passar mig - då har jag inte sett någon anledning att ta betalt.

Häst nr två däremot har jag haft medryttare på fasta dagar. Givetvis har medryttaren gjort allt jag skulle göra själv dom dagar jag är i stallet (dvs mocka, in- utsläpp osv). Detta är en häst som kan ridas "normalt" och tränas regelbundet. Hästen rids 6 dagar i veckan och medryttaren har följdaktligen betalat 1/6 av månadskostnaden/dag i veckan som hon har ridit. Detta ser jag ändå som billigt då hon jag stått för inköp av häst och utrustning, veterinär osv. Medryttaren rider ju också hästen i sina "bästa år". Jag har ju knappast haft någon som hjälpte mig (eller stod för del av kostnaderna) när hon var unghäst och jag räknar inte heller med att ha betalande medryttare när hon är pensionär och för mig så kostar hästen lika mycket genom hela livet. Nu har det inte varit aktuellt i mitt fall med mina medryttare, men om medryttaren kan utbilda hästen kan jag tänka mig ett annat upplägg.

Jag har uppskattat alla medryttare (utom en mycket kortvarig, ej betalande sådan) för den hjälp jag fått, men jag blir väldigt irriterad när jag läser om alla medryttare som ser sig som räddande änglar som bara för att dom mockar eller tar ett utsläpp ska rida gratis (eller ha betalt :eek: ) och ser ner på oss som faktiskt vill ha några kronor för att vi lånar ut våra dyrgripar. Jag tror nog inte ni har insett hur mycket det kostar att ha häst...
 
Sv: Att bli medryttare (2)

Jag tycker det är så tråkigt att de flesta verkar tycka att det är ett "jobb" att vara medryttare. Inte värt något i sig. Varför skall de då vara medryttare ? Är ridningen inte ett intresse ? En sån skulle jag aldrig släppa upp på någon av mina hästar. Om det är en stor uppoffring och en stor tjänst att rida på min häst så Nej tack. Jag har hellre en häst som vilar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 530
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 117
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 268
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 417
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp