Bukefalos 28 år!

Att bli rädd för sin egen häst.

Sv: Att bli rädd för sin egen häst.

Ja men ofta är det nog så att det inte är hästen utan ryttaren som har problem och då kommer kanske nästa häst att bli samma sak efter ett tag.

Men som läget är är väl alternativen att någon duktig ryttare får igång den, det blir svårt att göra själv om ägaren är rädd. Eller sälja och det skulle jag förorda, för att sen kanske själv bli medryttare och gå den vägen tillbaka till ev egen häst igen. Man måste inte ha egen häst för att rida.

Så måste det inte alls vara.
Jag har inga som helst bekymmer med min nuvarande häst trots att jag var skiträdd för den förra.
 
Sv: Att bli rädd för sin egen häst.

Jag har inte läst hela tråden men kommer med ett svar ändå.

Det går att komma tillbaka från sådant här, jag vet för jag har gjort det. Börja med små steg, gå en promenad med hästen, sitt upp, andas, sitt av, dagens pass avklarat. Upprepa några gånger tills du känner att du kan skritta några steg och bygg vidare på det. Första gången kanske kan vara bra att ha en ledare (sambo, man, barn, kompis?) som håller i hästen och fungerar som mentalt stöd.

Om du inte känner dig säker i hanteringen av hästen så jobba med det först. Ta hjälp om det kör ihop sig. Om hästen går ensam i hagen så skulle jag överväga att hyra ut plats till någon som har en häst som kan gå ihop med din för att din ska få göra av med energi. Lösdrift kan också vara bra, i början när hästen vänjer sig vid det kan du passa på att rida eftersom hästen (kanske) är lite tröttare än vanligt. Om den är väldigt energisk vill säga. Annars så skulle jag börja direkt med de små stegen.

Det är inte alltid någon lösning att sälja och köpa en annan häst, man kan bli lika rädd för den också. Jag har nu inte sålt någon häst men jag har skaffat fler och blivit rädd (och kommit över det). Men det kan bara du känna efter. Kanske en läromästare på foder? Eller kanske fråga om du kan få skritta sällskapshästen för att komma igång?

Ta hjälp av en tränare. Det har jag gjort, jag rider fortfarande för samma person, och det har hjälpt massor. Man måste bara hitta rätt tränare och förklara läget. I perioder har jag behövt hjälp vid uppsittning och sedan bara skrittat hela lektionen. Tränaren har inte klagat, han/hon får ju betalt!
 
Sv: Att bli rädd för sin egen häst.

Jag har själv haft en knepig ponny, som inte ens mina tränare vågat rida på, som jag tränat "med risk för livet". Ändå har jag faktiskt kunnat ha medryttare, även om man måste vara mkt noga när man väljer, men det går. Men jag vet att det inte är lätt!
 
Sv: Att bli rädd för sin egen häst.

Kan tillägga att jag även rent generellet tillhör just den kategorin som kan tänka mig att jobba med, nästan, vad som helst i hästväg. Inte bara egna pållar som e knepiga. Detta utan att vara dumdristig, jag börjar självklart alltid från marken och jobbar mig uppåt så att säga. Känner jag mig osäker så backar jag ett par steg och börjar om, därför hamnar jag sällan/aldrig i de riktigt farliga situationerna.
TS häst har ju fungerat bra i ridningen tidigare, så det är ingen omöjligt häst, vad jag förstår. Utan det går säkert att jobba med, sedn är det ju självklart inte säkert at TS kan bli trygga med hästen igen men det kan ju vara värt ett sista försök innan hästen säljs.
 
Sv: Att bli rädd för sin egen häst.

Självklart kan man börja lite på varandra igen! INGET ÄR OMÖJLIGT!

Men , det jag kan säga är att det kan krävas jobb, massa tid och pengar (bland)

en sak som jag reagerade på vad att du sa att Han får havrefritt foder. vad får han och hur mycket? Mååste han får kraft? Mina spralliga går på BARA hö och dutt (1/4 dl) i krubban för mineralerna. ärligt så låter det som han spritter av energi och det blir ju tillslut en feed-back loop. han bussar - du blir rädd vågar inte motionera- han bussar mer! KOLLA ÖVER KRAFTFODER ta bort helt om det går! (bara en period kommer du i gång med ridningen kan du ju så klart börja öka igen! men hobby häst?! dom du kanske inte har 100 tid för att rida alla dagar 1 timme eller mer? är kraften nödvändig?)

bara där kan du faktiskt tjäna mycket. och har du ett bra hö så e det inga problem!

Medryttare kan vara en ide.. ja men det e som du sa inte det lättaste :)

Skicka på tillridning.. ja om du under den tiden tar dej tid att börja rida på ridskola igen. så du e igång då du får tillbaka honom. kanske även be dom kolla detta med longeringen (ÄR han longerad tidigare?) och SKICKA HONOM till någon som kan komma till dej och hjälpa sedan om det blir lite tjafs. KOLLA innan du skickar dit hästen och förklara vad ditt problem med honom är. är dom seriösa så kan dom säkert hjälpa dej hitta lösningen sen....

jag själv har jus nu en svacka. inte ridigt på 1 år iegn pga operation och häst som varit lite.... eeh cray och opålitlig... dock har ta bort kraften gjort skillnad STOR!! :D väntar nu på att hitta sadel.. sen e vi in buissness!!

men du lycka till ! vilket beslut du änn tar!!

ps. hitta ny häst tror jag inte e några problem... :D se bara till att hitta en på din nivå.. kanske lite äldre eller ngn lite mer cool ras... :D tills dess Ridskola!! :D kanske några privat lektioner!
 
Sv: Att bli rädd för sin egen häst.

Det måste man nog bestämma själv. Känner man att det räcker så gör det ju det. Däremot är det ju inte så konstigt att andra tycker att man kan ge det ett försök till, de kanske gjorde just det och så vände det.
 
Sv: Att bli rädd för sin egen häst.

Så måste det inte alls vara.
Jag har inga som helst bekymmer med min nuvarande häst trots att jag var skiträdd för den förra.

Ja visst kan du ha köpt en häst du inte klarade av, hästar är olika. Men i regel är det tyvär i människan problemen sitter, det är väl bra att inse det som du gjorde, nån annan klarade ju din häst så det var ju i dej problemet satt ändå. Det gäller ju att inse sina egna begränsningar också när man köper häst Men tyvärr ser man ofta människor som byter häst men problemen återkommer...
 
Sv: Att bli rädd för sin egen häst.

Man kan väl ändå inte se det som att man har problem för att man inte klarar all världens hästar? Jag håller med om att människan oftast är problemet men långt ifrån alltid för att h*n inte har kunskap nog att ta hand om rätt häst, och rätt häst.

Ett stort problem är nog att många förköper sig, de köper en häst de klarar av under bra förhållanden men tänker inte på att man ska klara ut även lite trassliga situationer som när hästen testar, att vara i ovana miljöer, lasta, tävla mm.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 172
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 229
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 655
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp