Bukefalos 28 år!

Att bli styrbar

millus

Trådstartare
Jag har en liten shettis som är 1,5 år. Han är tränsvan och lätthanterlig på alla vis. Jag är angelägen om att göra rätt när jag ska lära honom bli en bra individ(eller hur jag ska uttrycka mig)

Nu till min fråga:

Idag hade jag tyglar på tränset och gick bredvid honom och hade vanlig tygelfattning och styrde honom först på rakt spår för att avsluta med två varv på en åtta. Sen fick han massor av beröm och träningen var avslutad. Är det lagom att börja så? Han skötte sig jättebra! Men hur mycket ska en sån ung häst kunna. Jag tycker det är svårt att veta vad som är lagom att kräva.
 
Sv: Att bli styrbar

jag skulle inte kräva mer än så av en så ung häst. utan svarar den bra på svängar så skulle jag vara jätte nöjd med det och gå väldigt sakta och försiktigt fram.
brukar börja arbeta dom mer under tömkörning när dom är ca 2-3år men det är ju olika hur folk gör och man får väl se till individen också.
 
Sv: Att bli styrbar

Tack för svaret! Då har vi samma syn på saken. Det känns bra att han får vara liten ett tag till. Sen kan jag ju börja tömköra framåt vårkanten när han närmar sig två år.
 

Liknande trådar

G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Gifted
·
M
Träning Jag är väldigt dålig på att variera min dressyrridning, och jag tycker inte att jag hinner med allt som ska fungera under ett...
Svar
8
· Visningar
977
Senast: Whiplashr
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 522
Senast: TeamVM
·
L
Körning Sååå... Vi stoppade in russet och min 3-åriga Meja (som inte varit från gårn´på c:a 8 månader) i den antika gamla Dinotransporten och...
Svar
16
· Visningar
1 673
Senast: Sofia-J
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp