Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

men när man redan vet att och varför personen gillar hästar, varför ska man inte få säga att man själv inte håller med?

Därför att det inte hör dit, kanske? Man måste inte till varje precis framföra sin åsikt om precis allting. Att ständigt vara tvungen att göra det blir socialt osmidigt.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Sluta umgås med dem kan jag ju tyvärr inte göra eftersom jag jobbar med dem.

Däremot har det börjat nya människor som är mycket mer stimulerande att prata med som jag hellre väljer att prata med, men iom att det är på arbetstid så kan man ju inte prata med dem hur mycket som helst :p
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Jag har kollegor som jag antingen undviker så gott det går eller som jag ibland måste köra "mmm, säger du det" till.

För allas bästa. Min, deras, och arbetslagets.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

För mig är det verkligen ingen konst att knipa käft, förutom när jag blir provocerad av någon anledning.
Jag är i grunden en tänkare och jag säger inte vad jag tycker hela tiden utan jag lyssnar mycket gärna på när andra pratar, men när jag ALDRIG får göra det så sprängs jag inombords..

Mitt jehovas vittne är jättetrevligt och försynt :D
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Aha, jag anar att ditt inre tryck är stort. Får jag lov att föreslå att du blir medlem på ytterligare ett forum för att kunna ventilera ännu mera :D?

Alternativt ring en nära vän / mamma för att beklaga dig på att arbetskollegor kan vara ASJOBBIGA. Det är ok att tycka det :). Fast säg det inte till kollegan ;).
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Därför att det inte hör dit, kanske? Man måste inte till varje precis framföra sin åsikt om precis allting. Att ständigt vara tvungen att göra det blir socialt osmidigt.

Fast det är ju verkligen inte så att jag ständigt gör det.



Men jag förstår verkligen inte hur ni andra för konversationer om man bara ska le, nicka och hålla med hela tiden?
Håller ni bara enkelspåriga "diskussioner" där den ena pratar och den ena lyssnar och frågar, och sen byter man?

Det handlar ju liksom inte om bara "jag gillar hästar" vs "inte jag" utan det är ju bara dåliga exempel.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Japp. Kallas för kallprat. Utföres med personer du tvingas till att utföra sociala interaktioner med, där det är av vikt att den sociala interaktionen inte skapar spänningar och/eller obehag.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Haha. Jag har inte tid att sitta vid datorn så mycket i vanliga fall. Just nu tar jag mig tid för att just kunna ventilera. :D

Något annat bra forum har jag aldrig hittat. När jag läser på ett av de största i sverige så blir jag mest förskräckt över hur folk beter sig mot varandra och jag är rädd att det bara ska förvärra saken..
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

alternativ.nu kan vara givande i perioder, om du är av den "läggningen". Flashback gillar jag inte, ifokus-forumen är barnsliga. Familjeliv passar inte mig, har inga barn, men det kanske du har?
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Fast det där blir ju lite skevt. Varför ska jag ljuga om jag inte håller med?
Att nicka medhållande åt något någon säger är ju en sak, men att säga "ja jag tycker också att det är jättefint väder" är ju att ljuga.
Jag hatar folk som ljuger och sån vill jag definitivt inte bli.

Frågan är om det är de andra som inte går att diskutera med, eller om det är du? Ja, ursäkta, jag är oartig, men det är ändå du som har väckt frågan.

Social smidighet innefattar nog en hel del "lögner", eller åtminstone nickningar och tystnader som lätt tolkas som mer medhåll än man egentligen känner.

Varför är det viktigare för dig att vara "ärlig" ifråga om vad du tycker om vädret, än att bidra till ett bekvämt socialt klimat. Det gäller ju ändå inga betydelsefulla frågor där man måste stå upp för vissa värderingar, kosta vad det kosta vill.

Om det är det väder du avskyr mest ute och någon av dina vänner säger "visst är det här vädret helt underbart!!" - vad svarar du då?

Beroende på vem det gäller, så nickar jag lite, eller säger något om något trevligt som det aktuella vädret möjliggör. Något sådant finns det alltid, om vädret inte passar för en öl på stan, så passar det kanske för att man går tidigt till sängs och läser en bra bok.

Om det är extrem värmebölja och någon säger att det är underbart, så säger jag kanske att jag blir lite ineffektiv i värmen eller att jag tyvärr får lite huvudvärk, men att jag förstår att andra gillar värmen. Eller något i den stilen.

Det är inte så att jag grubblar för att komma på något socialt och trevligt att säga, utan det går oftast av sig självt. Och nicka lite vänligt kan man ju alltid.

Om någon gillar tex gråmulet och heldagsregn, så skulle jag nog fråga i vänlig ton vad det är de gillar med det vädret.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Jag ser det mer som att allt inte handlar om mig jämt. Om någon berättar om sitt hästintresse börjar jag inte genast att berätta om varför jag inte rider längre. Istället frågar jag om personen har häst själv, hur länge den ridit eller nåt annat liknande.

Min upplevelse är att folk som är så som jag tror att du är ofta känns väldigt egocentriska. Säger man att man är i ett distansförhållande måste de genast säga att de aldrig skulle klara av, säger man att man pendlar till jobbet deklarerar de att de skulle de aldrig göra. Tröttsamt och otrevligt tycker jag. Och framförallt inte särskilt smidigt socialt.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

kl

Det konstiga är att när man funderar i de banorna och räknar efter så är det rätt många som faktiskt tycks uppskatta att diskutera med en, och jag med dem.

Taktiken att bara säga jasså på ett eller annat sätt blir det ett jädra liv av då de som är sådana minsan känner sig kränkta av att man försöker trycka ner dem.

Har i omgångar fått för mig att de måste må dåligt på nåt vis och vill att jag ska göra detsamma, men det är nog mest en känsla hoppas jag.

Ptr
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

På nåt sätt får jag för mig att de andra kan uppleva dig som provocerande. Har du kanske "onödigt mycket åsikter" om många saker?

Jag tänker faktiskt precis detsamma. Man måste ju inte tycka om allting utan ibland kan man bara hålla med även om man inte gör det innerst inne.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Fast det är ju så jag absolut INTE vill bete mig.
Det är ju såna kommentarer de håller på med.

Problemet i vårat fall är väl att ingen av oss ger sig, och det är väl det jag vill bli bättre på. ;)

Men då är det kanske du som måste tagga ner. Sluta bara att svara emot. Så svårt är det inte. Om de säger "sådana kommentarer" så beror det ju på någonting. Det är ju inte det första man säger om någon har en annan åsikt än en själv utan det är ju något man säger för att om möjligt få den andre att tänka till innan hen tjafsar emot igen. Ungefär som när min pappa säger att solen är en boll (påhittat exempel, riktigt så dum är inte ens han ;) men han ger sig aldrig) och man säger att nej, så är det inte. Jo vidhåller han, solen är en boll och det spelar ingen roll i hur många böcker det står att det inte är en boll eller hur mycket du googlar för överallt så står det att solen är ingen boll men då menar han tvärsäkert att det står fel i alla böckerna och i alla källor på internet för solen är en boll :meh: Det är vid sådana tillfällen som man säger sådana kommentarer och jag skulle inte alls vara förvånad om folk himlade med ögonen också om de har lust med det.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Om det är det väder du avskyr mest ute och någon av dina vänner säger "visst är det här vädret helt underbart!!" - vad svarar du då?

Då är jag lite diplomatisk och säger, jaså, gillar du snö? (regn, sol vad det nu är.) Jag gillar våren med vårsolen och alla nya fina blommor men det är klart att vintern kan vara mysig också. Då blir det i normalfallet att man pratar vidare om våren och sommaren och på det semestern och vad folk ska göra då istället för att stå och tjafsa om ifall det är trevligt med snö eller inte.

Det handlar inte om att ljuga utan det handlar om att vara lite smidig och diplomatisk.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Varför göra det så komplicerat som att argumentera om skitsaker på jobbet?

Jag har och har haft ett antal kollegor som jag vet att det är lönlöst att diskutera med, de flesta av dem sådana som låter helt trovärdiga men det är bara en massa osanningar som kommer ur munnen på dem för att de ska verka kunniga.
Jag diskuterar gärna på fikaraster och så men vissa människor går det helt enkelt Själv mår jag bättre om jag ger ett svävande svar och sen låter andra sköta snacket eller återvänder till arbetsuppgifterna. Då fastnar inte diskussionen i bakhuvudet på samma sätt, det är bäst att släppa och gå vidare. Svårare om det är någon som har olika syn på arbetsuppgifterna. :D

Att det sedan finns människor man går bättre eller sämre tillsammans med går knappast att påverka och att argumentera är inget krig där någon vinner.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 771
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 180
Senast: Ridinglady
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 941
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 875
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp