Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Om de säger att det är fint väder kan man ju haka på med att "ja, det ska bli mysigt att gå ut med hunden/springa/rida/ta en öl i solen efter jobbet". Därefter kan det ju tex bli en konversation om hundar, löpning, hästar eller trevliga uteserveringar. Men om du svarar "ja, det är fint väder, jag ska rida ut sedan" och kollegan då kontrar med "hästar är bäst på smörgås" eller "ridning är inte min grej", så känns det väl inte så trevligt?
Fast det där blir ju lite skevt. Varför ska jag ljuga om jag inte håller med?
Att nicka medhållande åt något någon säger är ju en sak, men att säga "ja jag tycker också att det är jättefint väder" är ju att ljuga.
Jag hatar folk som ljuger och sån vill jag definitivt inte bli.

Om jag säger att jag älskar hästar så har jag inga som helst problem med att någon säger att de hatar hästar, men om någon drar upp det i en diskussion där det är helt irrelevant blir det ju bara knäppt.

Om någon säger att det är fint väder och du svarar att du inte tycker det, så får du nog räkna med att ses som lite tvär.
Varför?

Om det är det väder du avskyr mest ute och någon av dina vänner säger "visst är det här vädret helt underbart!!" - vad svarar du då?
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Om jag säger att jag älskar hästar så har jag inga som helst problem med att någon säger att de hatar hästar
Då förstår jag att du kan ses som lite tröttsam. (om du beter dig så själv alltså).

Jag personligen tycker att folk är snorjobbiga som håller på så.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Om det är det väder du avskyr mest ute och någon av dina vänner säger "visst är det här vädret helt underbart!!" - vad svarar du då?

Frågan inte ställd till mig, men jag svarar ändå:
Vad har det för betydelse vad du tycker om vädret just där och då? Om din vän är glad över vädret, så kan du ju låta vännen vara det. Om du tycker att det är ett skitväder, så kan du tycka det utan att säga det. Det gör inte dig falsk.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Om det är det väder du avskyr mest ute och någon av dina vänner säger "visst är det här vädret helt underbart!!" - vad svarar du då?

Jag svarar med ett äkta och trevligt leende: "Nää, jag gillar när det är kallt, men det är ju för att jag har häst. Jag förstår att du gillar bättre när det är varmt".

När jag var i yngre tonåren hade jag svarat: "Är du dum i huvudet, förstår du inte att det är bättre när det är kallt för att blablalblala". Men så fick mina föräldrar å andra sidan höra av en lärare att "Hon har vissa sociala problem, men vi ska hjälpa henne med det".

Mitt behov av att hävda mig har minskat med erfarenheten av att det är mer belönande att skapa god stämning runt om mig än att ha rätt. Mycket mer. Mina närmaste vänner och familj får fortfarande stå ut med en del, men livet är ett långtidsprojekt så att säga :P. Jag jobbar på det.

Hävda sig, det har man forum till :D.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Först - varför vill du argumentera? För att få lufta din åsikt och kanske även övertala den andra att din åsikt är rätt eller för att försöka förstå den andre?
Alltså, oftast handlar det ju om rent småprat. Vad som händer under argumentationen och vad det handlar om är ju helt olika.
Ibland handlar det om att den andra säger påståenden som är helt felaktiga och jag då bara säger emot, ibland handlar det om att man tycker olika saker.
Om ditt syfte är att försöka förstå hur andra människor tänker och ser på världen, ja då måste du använda dig av öppna och ärligt nyfikna frågor. Frågor som "kan du berätta lite mer hur du tänker?", "Hur menar du då?" osv. Hur du formulerar frågan spelar inte så stor roll, så länge det hörs i din röst och syns på ditt kroppsspråk att du är genuint nyfiken. Sedan, när du tycker du har en god förståelse för vad den andra tycker och verkligen har lyssnat in och bekräftat personens åsikter, ja då kanske du kan lägga in en blygsam yttring om att du tänker annorlunda.
Ja precis så. Det är det jag behöver bli bättre på!
Men då börjas det med "lilla gumman" attityden, och det himlas med ögonen och då blir jag irriterad och då kan jag inte riktigt vara ärligt nyfiken längre.

Vad gäller människor du möter på jobbet osv, så får du helt enkelt leva med deras åsikter. Eller byta jobb. Men på en arbetsplats brukar det finnas alla möjliga typer. Det är klart att man kan gå in och argumentera ibland, men det handlar om att välja sina strider och att alltid ha en nyfikenhet för den andres åsikter. Inte bara berätta rakt av att du tycker rött är finare, utan först fråga om varför personen tycker om blått, om det gäller på allt och om det finns andra färger personen också gillar (då kanske personen säger rött, och då kan du hugga in med att du tycker rött är väldigt fint också).

Ja att folk har olika åsikter får man såklart räkna med. Och JAG har ju inga problem med att folk har det, jag tycker ju bara det är intressant.
Problemet är ju deras attityd och beteende.

Att diskutera saker med männen på jobbet på samma sätt är ALDRIG några problem så jag måste ju lära mig att anpassa mig med vem jag pratar med..
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Att diskutera saker med männen på jobbet på samma sätt är ALDRIG några problem så jag måste ju lära mig att anpassa mig med vem jag pratar med..

Ja. En del av oss måste lära oss det aktivt istället för att ha det "medfött", och det är svårare för vissa (som jag) än andra. Men vad fint att du börjar bli medveten om det :).

Det är inte roligt att bli sedd som en jobbig besserwisser när man egentligen bara ville ha ett socialt utbyte.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

(...) Om detta fortfarande inte hjälper, kollegan påstår att jag är felinformerad eller har missuppfattat eller vad det kan vara (är oftast kollegor jag har denna typ av diskussioner med), då är det inte så mycket mer jag kan göra. Jag konstaterar helt enkelt att "Vi måste ha förstått informationen helt olika, men det är möjligt att du har rätt" eller "Det kanske ligger något i det du säger, men jag är inte helt säker på att är på det sättet" eller något liknande. Där du signalerar att du inte delar uppfattningen, men heller inte frångar personen sin tro på att det är rätt. Facit brukar komma förr eller senare, och då kan du vila i vetskapen om att du hade rätt.
Eller, Gud förbjude, med stora ögon inse att du hade fel.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Åh det där är min före detta chef. Vad jag än sa så skulle han argumentera emot mig, det var liksom hans bild av en konversation. Till slut orkade jag inte säga så mycket längre för det kände som att vad jag än sa så hade jag fel. Som när vi pratar om båtar och jag nämner att mina föräldrar alltid haft båt - ja, då får jag höra en evighetslång utläggning om varför man inte ska ha båt i stockholmsområdet och varför han aldrig någonsin skulle komma på tanken att köpa en båt överhuvudtaget. Trevligt värre.

:eek:

Sådär hoppas jag verkligen inte att ni tror att jag är, för så är det verkligen inte!
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Då förstår jag att du kan ses som lite tröttsam. (om du beter dig så själv alltså).

Jag personligen tycker att folk är snorjobbiga som håller på så.

Nej jag beter mig inte så. Jag skrev att JAG inte har några problem med att folk säger så till mig.
Jag uppskattar folks ärlighet.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

:eek:

Sådär hoppas jag verkligen inte att ni tror att jag är, för så är det verkligen inte!

Utifrån det du beskriver, och hur du svarar på kommentarerna här, så verkar det som att din omgivning uppfattar dig så ibland.

Många gånger handlar det om rena åsiktssaker, eller att jag ifrågasätter vad de säger.
A säger att hon tycker om blått, och jag säger att jag tycker om rött - då är JAG den dumma och det är JAG som bråkar/tjaffsar och jag får kommentarer som "varför ska du alltid ha rätt" trots att jag bara står för vad jag tycker och inte alls säger att den andra har fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Fast det är ju typ som att säga att man hatar hästar om nån råkar nämna att den har en häst den tycker om? Det är ju genomosympatiskt om du frågar mig.

Tillägg i och med ditt andra inlägg: jo men min chef var ju också bara ärlig. Vad är skillnaden? Varför tyckte du att hans beteende var :eek: men inte exemplet med hästarna? Man måste inte vara ÄRLIG och otrevlig alltid, man kan faktiskt ha lite hyfs. Om nån säger sig ha ett intresse som jag aldrig fattat grejen med så behöver jag inte säga att "åh jaga hatar sånt, tycker det är snorskumt att pyssla med det" utan kan faktiskt vara trevlig och säga "jaha, men du vad intressant, vad är det som lockar med det? jag har aldrig riktigt förstått grejen om jag ska vara ärlig".

Man måste inte vara som en osmidig jävla ångvält bara för att inte vara oärlig och falsk.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Frågan inte ställd till mig, men jag svarar ändå:
Vad har det för betydelse vad du tycker om vädret just där och då? Om din vän är glad över vädret, så kan du ju låta vännen vara det. Om du tycker att det är ett skitväder, så kan du tycka det utan att säga det. Det gör inte dig falsk.

Nej jag menar inte att DET gör mig falsk, men att hitta på att man själv också älskar vädret gör ju att man blir falsk.

Men när man pratar med någon i flera timmar så kan man ju liksom inte bara nicka och hålla med HELA TIDEN?
Eller gör ni andra det?

Om någon av de jag pratar med mindre kommer förbi och säger i förbifarten att spöregnet ute är underbart är det ju knappast så att jag säger "nej det är det verkligen inte" med sur röst eller startar en diskussion om det.
Då skulle jag snarare skratta och säga att hen var lite knasig eller liknande. :D
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Nej jag menar inte att DET gör mig falsk, men att hitta på att man själv också älskar vädret gör ju att man blir falsk.

Men när man pratar med någon i flera timmar så kan man ju liksom inte bara nicka och hålla med HELA TIDEN?

Du skulle kunna ta chansen att fråga vad det är som gör att personen älskar vädret. Kanske upptäcker du något som du inte tänkt på?
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Men när man pratar med någon i flera timmar så kan man ju liksom inte bara nicka och hålla med HELA TIDEN?
Eller gör ni andra det?

Nej, men man behöver varken hålla med eller hålla mot. Man kan släppa det och gå vidare till annat.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Utifrån det du beskriver, och hur du svarar på kommentarerna här, så verkar det som att din omgivning uppfattar dig så ibland.

Inte "min omgivning". Det handlar främst om 2 personer som som sagt skyller över allt på mig.
Det hade ju lika gärna kunnat vara jag som sa "varför ska du alltid ha rätt" eftersom vi båda hävdar att vi har rätt. Bara att jag inte vill vara så dryg så jag skulle aldrig komma med en sån kommentar.

Är man två som bråkar så är man ju två som bråkar, men eftersom jag alltid får skulden och ingen av de andra är intresserade av att bättra sig så måste ju JAG göra det. JAG tycker liksom att det är löjligt att det blir BRÅK över småsaker när man egentligen bara diskuterar.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Jamen dåså :).

Då vet du ju vad du har att välja mellan: anpassa dig, eller sluta umgås med dom.

Jag har själv valt att sluta umgås med massor av människor för att jag helt enkelt inte orkar anpassa mig. Jag älskar en bra diskussion, men jag har speciella personer som jag vet att jag kan ha en givande, trevlig diskussion med.

Bekanta, släktingar och kollegor är för mig inte rätt personer att ta en "fajt" med.
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Fast det är ju typ som att säga att man hatar hästar om nån råkar nämna att den har en häst den tycker om? Det är ju genomosympatiskt om du frågar mig.

Tillägg i och med ditt andra inlägg: jo men min chef var ju också bara ärlig. Vad är skillnaden? Varför tyckte du att hans beteende var :eek: men inte exemplet med hästarna? Man måste inte vara ÄRLIG och otrevlig alltid, man kan faktiskt ha lite hyfs. Om nån säger sig ha ett intresse som jag aldrig fattat grejen med så behöver jag inte säga att "åh jaga hatar sånt, tycker det är snorskumt att pyssla med det" utan kan faktiskt vara trevlig och säga "jaha, men du vad intressant, vad är det som lockar med det? jag har aldrig riktigt förstått grejen om jag ska vara ärlig".

Man måste inte vara som en osmidig jävla ångvält bara för att inte vara oärlig och falsk.

För mig är det stor skillnad på om A säger "Jag älskar hästar" och B säger "Oj, jag avskyr hästar" vs. om A säger "Jag älskar hästar" och B svarar med "Men usch jag hatar hästar, du kan ju inte tycka om hästar de STINKER och är dyra och de bits och sparkas och slänger av. För att inte tala om hur fula de är och hur dum i huvudet man är om man slösar så mycket tid och pengar på det."

Jag gör liksom inga långa utlägg för att hävda att min åsikt är den rätta åsikten.
Är det en ny bekantskap är det ju självklart att man frågar vad den gillar med hästar, men när man redan vet att och varför personen gillar hästar, varför ska man inte få säga att man själv inte håller med?
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

Nej, men man behöver varken hålla med eller hålla mot. Man kan släppa det och gå vidare till annat.

Men en hel dag? Varje dag? År ut och år in? Det går ju liksom inte? :p

Vi har ju jobbat ihop i flera år och vi vet det mesta om varandra
 
Sv: Att diskutera med folk som inte kan diskutera...

För att det inte får det resultat du önskade. Konversationen strandar och det blir en jobbig situation.

Det är en konst att knipa käft :D. Alla åsikter måste inte vädras, för alla, alltid.

Tänk på hur jobbiga Jehovas Vittnen som ringer på dörren kan vara.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 785
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 181
Senast: Ridinglady
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 943
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp