att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jättebra att sätta i sig massa mättade fetter! Funkar kanske om man vill gå ner i vikt, men resten av kroppen då?! DET KALKAR IGEN!!

Ät varierat, mkt grönsaker och fisk. Ät mindre kolhydrater och RÖR på dig är mitt tips!

Men läs böckerna skrivna av Dr Dahlqvist samt Fettskrämd av Litsfeldt tror jag han heter. LCHF är inte bara för att gå ner i vikt utan för att uppnå en bra hälsa. Forskning visar att övervikten har rusat i höjden efter nyckelhålsmärkningens införande i slutet av 80-talet och detta känns väldigt logiskt för oss som varit med i viktväktarna 12gånger utan att lyckas. De gamla kostråden för hälsa och viktminskning är inte underbyggda av forskning utan troligen sponsrade av margarinindustrin.

Apropå dagismaten så hörde jag om de nya rekommendationerna på en föreläsning och frågade sen min dagmamma hur hon skulle göra för jag hade hört att de till och med åker ut och kollar att det efterlevs. Dagmamman hade inte hört talas om det och hon tyckte det var strunt, hon lagar all mat själv. Skönt!!! 2åringar ska ha grädde och smör, inte lättmjölk och industritillverkat smörgåsmargarin som genererar hjärtkärlsjukdomar.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jättebra att sätta i sig massa mättade fetter! Funkar kanske om man vill gå ner i vikt, men resten av kroppen då?! DET KALKAR IGEN!!

Ät varierat, mkt grönsaker och fisk. Ät mindre kolhydrater och RÖR på dig är mitt tips!

Mättat fett är ingen fara så länge man inte konkurrerar ut enkel- och fleromättat fett med det. Det bästa är att äta varierat, "riktiga" råvaror och undvika light-/lättjafs. Smör, grädde, standardmjölk i kombination med vegetabiliska oljor och fisk är utmärkt.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Sen till nr 2 som jag grubblat över en lång tid. De är på tal om på dagis att de ska börja ge (håll i er nu) light produkter till barnen. För mig känns de så pass illa att jag skulle kunna laga egen mat till mitt barn o skicka med. (även om det inte skulle gå) Det jag har i närmaste åtanke är alla E nr och tillsatser som finns i light. Är jag orolig i onödan????

Det gör man till viss del redan. Lättmjölk och Lätta istället för mellanmjölk och bregott tex.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Men läs böckerna skrivna av Dr Dahlqvist samt Fettskrämd av Litsfeldt tror jag han heter. LCHF är inte bara för att gå ner i vikt utan för att uppnå en bra hälsa. Forskning visar att övervikten har rusat i höjden efter nyckelhålsmärkningens införande i slutet av 80-talet och detta känns väldigt logiskt för oss som varit med i viktväktarna 12gånger utan att lyckas. De gamla kostråden för hälsa och viktminskning är inte underbyggda av forskning utan troligen sponsrade av margarinindustrin.

Enligt rapport idag så menar professorer i medicin helt tvärtom. De menar att man ska äta så lite mättat fett som möjligt, men bra råvaror. Inslaget finns på svt.se
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Enligt rapport idag så menar professorer i medicin helt tvärtom. De menar att man ska äta så lite mättat fett som möjligt, men bra råvaror. Inslaget finns på svt.se

Men om man läser böckerna får man hänvisningar till vetenskapliga studier som stödjer teorin. Livsmedelsverkets rekommendationer har häpnadsväckande nog ingen forskningsbas. Det är skrämmande läsning. Har inte kollat på svt.se, ska göra det. Det är starka marknadskrafter som påverkar strömningarna i det här.

Jag äter numera grädde, standardmjölk, smör, raps och olivolja, yoghurt, grönsaker, kött, fågel och fisk, ost, bär och nötter. Har aldrig ätit så mycket grönsaker som jag gör nu när jag undviker pasta, ris, potatis och bröd. Har aldrig heller mått så bra i magen och humöret. Visst, jag får återfall men känner direkt att jag inte mår bra av det. Aldrig mer socker, sötningsmedel och industritillverkat margarin (typ Becel med sin förljugna reklam)- det är GIFT!!!!! Jag går inte ner så fort i vikt tyvärr men hälsan är viktigare.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Men om man läser böckerna får man hänvisningar till vetenskapliga studier som stödjer teorin. Livsmedelsverkets rekommendationer har häpnadsväckande nog ingen forskningsbas. Det är skrämmande läsning. Har inte kollat på svt.se, ska göra det. Det är starka marknadskrafter som påverkar strömningarna i det här.

Jag äter numera grädde, standardmjölk, smör, raps och olivolja, yoghurt, grönsaker, kött, fågel och fisk, ost, bär och nötter. Har aldrig ätit så mycket grönsaker som jag gör nu när jag undviker pasta, ris, potatis och bröd. Har aldrig heller mått så bra i magen och humöret. Visst, jag får återfall men känner direkt att jag inte mår bra av det. Aldrig mer socker, sötningsmedel och industritillverkat margarin (typ Becel med sin förljugna reklam)- det är GIFT!!!!! Jag går inte ner så fort i vikt tyvärr men hälsan är viktigare.

Jag äter heller inte såna lättmargariner. Äter bregott (men bara väldigt lite eftersom jag knappt äter bröd). Steker jag maten är det i olja. Jag äter inte tjock-grädde, el väldigt sällan. Jag äter gärna fet fisk och nötter och grönsaker. Jag har dragit ner mkt på kolhydrater. Men enl LCHF ska man var jag förstår helst inte äta rotsaker bla. Jag tror ändå inte på att vräka i sig av mättat fett.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 061
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp