att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Men förr var det aldrig problem att fira födelsedagar på dagis, nog kan jag förstå att det blir för mycket av det goda om det är många som fyller år samma månad osv..

Men jag tycker det är att gröta i fel ände om man tror att man ska komma bort från problemet med feta barn genom att utesluta allt socker som finns och ge lightprodukter istället.
Att fira födelsedagar har fungerat förr så vad har ändrats, jo många barn rör sig knappt och skapar ingen egen fantasi i leken..
Jag undrar också vad du refererar till som förr. Jag har aldrig sett varken glass eller godis i skolan när jag var barn.

Jag höll på att bli galen på mina ungars dagis som skulle ha fredgasmys med glass varenda fredag. Det innebar att mina barn gick miste om lördagsgodiset. Sockerkvoten var nämligen redan uppfylld i och med glassen :crazy:
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

+ Basilika.

Ja inte fikade vi varje fredag absolut inte, eller jo det gjorde vi men då var det fruktsallad som extra piff ..

På min förskola(dagis) firades födelsedagar och om jag inte minns helt fel så klumpades det ihop till en dag om det var många som fyllde år under samma månad..

Och det förstår jag, vissa månader så blir det fika OFTA och det är ju lite galet..

Men det firades med lite glass ( en glass pinne eller glassbomb eller något annat )

Nu är det liksom inte det jag vill åt riktigt, utan själva saken att man kanske måste bita i änden som faktiskt är en stor bov idag.

Eller ja det är mina funderingar iaf...

Att utesluta mellanmjölk och bregott får mig att se lite halvrött iaf ;)

Förr= skrev det i förra tråden, men missade det här. Jag gick på ur&skur-dagis under mitten av 80-talet
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Det verkar ytterst tanklöst att börja ge barn lightprodukter istället för "the real thing" på förskolan! Jag skulle bli fruktansvärt arg och ställer mig frågande till om personalen överhuvudtaget följt aspartamdebatten!

Det borde fungera att gå till "högre ort", kommunen måste väl ha en dietist du kan vända dig till?

Jag är glad att sockerbomber som kräm etc. har försvunnit från menyn och att de istället får mellanmål de kan bli mer mätta på men jag tycker att det har gått för långt när de tar bort ALLT sött. En syltklick på gröten (och då menar jag INTE lingonsylt) och ett glas mjölkchoklad till fredagsfrukosten är för mig helt ok.

Om barnen istället vägrar äta gröt och får gå hungriga så har man ju helt missat målet!
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Ja men det är väl klart att vi ska ge lite härliga E-nummer till barnen, flera av dem är kopplade till hyperaktivitet hos barn så då blir det ju fart på dagiset!:idea:

Och med aspartam i saften så äts nog gröten upp ordentligt eftersom det stimulerar aptiten.

Ärligt talat varför beter sig folk som om "mat" var farligt idag? Socker är farligt, fett är farligt, kolhydrater är misstänkta och kött får man tjocktarmscancer av så då finns det bara gurka och tomat kvar att äta och det blir man varken mätt eller glad av.

Ge barnen riktig mat och ansträng sig lite med att gå en promenad med dem varje dag om de nu är så rädda för övervikt. Motion är det bästa man kan ge sin kropp!
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jag hänger på Calazirya: jag gick också på dagis på 80-talet (senare delen, är född -84) och vi firade födelsedagar med glass, saft, säkert kex och rån och åtminstone jag hade med mig gigantiska vackra tårtor eftersom min pappa kände en konditor :p Det blev mycket uppskattat! Självklart fick vi inte allt på en gång, men saft att dricka och någon slags sötsak att äta brukade vi få.
Skillnaden mot vad det verkar vara idag var att vi hade världens bästa kock som lagade väldigt bra mat som vi åt alla andra dagar och måltider, och vi rörde på oss varje dag. Dessutom fick jag bra mat hemma.

Blir det överdrivet mycket glass, saft, tårta och kakor varje födelsedag kan jag förstå problemet, men huvudorsaken till fetman bland barn tror jag knappast ligger i om barnen får en liten skål glass några ggr/månad, utan i brist på motion och bra mat i övrigt.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Blir det överdrivet mycket glass, saft, tårta och kakor varje födelsedag kan jag förstå problemet, men huvudorsaken till fetman bland barn tror jag knappast ligger i om barnen får en liten skål glass några ggr/månad, utan i brist på motion och bra mat i övrigt.[/COLOR]


Jag håller verkligen med! Är också 84:a o vi var ju slimmade på våran tid trots födelsedagsfiranden på dagis. Förr i tiden rörde man ju på sig..!
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jag är så trött på alla hysteriska bantningskurer. Vad är det för fel på vanlig husmanskost; kött, potatis, lite sås och en klick med grönsaker och så ut och rör på kroppen.

Det är världens tristaste mat? Jag skulle bli olycklig om jag bara fick en klick med grönsaker, utan skulle livnära mig på kött och potatis.

Dessutom, innan alla går i taket - vad menar dagis egentligen? Om det är frågan om att byta ut mellanmjölken mot lättmjölk är det väl inte så farligt? Det är ju inte sagt att de tänker proppa barnen fulla med lättmajonäs och fun light.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Ja, alltså tänk tallriksmodellen, det var iaf vad jag hade i bakhuvudet. Sedan om det är asiatiskt eller italiensk spelar inte så stor roll. Vanlig mat bara, i kombo med lite lagom röra-på-kroppen så skulle världen se annorlunda ut!
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Vad menar du? Innan Tevens intåg var folk knappt överviktiga alls..
Det är väl klart att de var. Kanske inte massan, men visst var folk överviktiga även på den tiden. Sen tror jag dock att man var mer hälsosam förr. Man hetsade inte så mycket om vikten, utan man åt lagad mat från råvaror som var bra. Idag är ju många istället för smala pga ett tänkesätt där det är accepterat att inte äta tillräckligt för att istället leva upp till ett sjukt ideal.

Men visst var folk överviktiga förr i tiden också! Sen beror det ju på vad man menar med övervikt. Det var kanske inte så många som vägde 300 kg, men att de hade BMI som var höga var inga konstigheter. Tänk bara Marilyn Monroe som var 165 cm hög och hade storlek 44 på sina kläder. Det kallar vi idag kanske inte för överviktig, men i alla fall mullig. Jag tycker att bilden på Marilyn visar en helt normal tjej, men jämför man med hur kändisarna ser ut idag så ser vi ju lite annorlunda på det.
Marilyn-Monroe-oversized-postcard--.jpg


Victoria Beckham
victoria-beckham-mtv-awards-5-v2.jpg
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Frågan är väl varför man byter ut mellanmjölk mot lättmjölk samt byter Bregott mot Lätta ?

Det är väl inte hela världen, men varför ?
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jag känner ett par stycken som "fettbantar" och det är oerhört effektivt. Faran jag kan se i längden är att man utesluter vitaminrika råvaror så som frukt och många grönsaker. Gör man det under en lång period kan man ju drabbas av vitaminbrist. Några av de jag känner som äter LCHF äter tillskott av magnesium då de drabbades av brist på det, de tar även kalciumtillskott.

Vad gäller light-produkter och barn så kräks jag åt fenomenet! Barn ska äta riktig mat, gjord på riktiga råvaror och inte på en massa olika stabiliseringsmedel, artificiella sötningsmedel och hydrerade vegetabiliska oljor.

Det handlar om måtta. Allt går att äta med måtta. Grädde, smör och standardmjölk är inte farligt för barn. Jag skulle flytta mitt barn från ett dagis som går åt "light-hållet".
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Vad menar du? Innan Tevens intåg var folk knappt överviktiga alls..

Jodå, fetma har funnits bra långt innan TVns ankomst. ;) Fetma är och har länge varit en typisk välfärdssjukdom. Något som de som de "välbeställda" lidit av. Inom adeln har det tex. frossats ganska ordentligt även fast majoriteten av befolkningen varit det rakt motsatta, svulten och undernärd.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Det är väl klart att de var. Kanske inte massan, men visst var folk överviktiga även på den tiden. Sen tror jag dock att man var mer hälsosam förr. Man hetsade inte så mycket om vikten, utan man åt lagad mat från råvaror som var bra. Idag är ju många istället för smala pga ett tänkesätt där det är accepterat att inte äta tillräckligt för att istället leva upp till ett sjukt ideal.

Men visst var folk överviktiga förr i tiden också! Sen beror det ju på vad man menar med övervikt. Det var kanske inte så många som vägde 300 kg, men att de hade BMI som var höga var inga konstigheter. Tänk bara Marilyn Monroe som var 165 cm hög och hade storlek 44 på sina kläder. Det kallar vi idag kanske inte för överviktig, men i alla fall mullig. Jag tycker att bilden på Marilyn visar en helt normal tjej, men jämför man med hur kändisarna ser ut idag så ser vi ju lite annorlunda på det.
Marilyn-Monroe-oversized-postcard--.jpg


Victoria Beckham
victoria-beckham-mtv-awards-5-v2.jpg
Glöm inte heller att en strl 44 idag är större än en strl 44 för 30 år sedan, alltså i centimeter. Och visst var många kanske smårunda, men det var baske mig inte så många feta som det finns idag.

Här finns statistik men bara från 1980 http://www.scb.se/templates/pressinfo____149797.asp
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jodå, fetma har funnits bra långt innan TVns ankomst. ;) Fetma är och har länge varit en typisk välfärdssjukdom. Något som de som de "välbeställda" lidit av. Inom adeln har det tex. frossats ganska ordentligt även fast majoriteten av befolkningen varit det rakt motsatta, svulten och undernärd.
Ja, visst är fetma inget nytt fenomen. Men så många som är feta idag har det aldrig varit tidigare.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Ja, alltså tänk tallriksmodellen, det var iaf vad jag hade i bakhuvudet. Sedan om det är asiatiskt eller italiensk spelar inte så stor roll. Vanlig mat bara, i kombo med lite lagom röra-på-kroppen så skulle världen se annorlunda ut!

Det håller jag med om! :laugh:
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jag skulle inte uppskatta om dom började ge light på min dotters förskola absolut inte. Light är något vi inte äter i detta hushåll så långt det går. Jag hade ställt till ett jävla liv i luckan!

Ang lchf finns det tråd på senior om det. Jag mår bäst av begränsad mängd kolhydrater av bra sort och sedan bra fetter och proteiner :) Sen att leva så jämt är tyvärr rätt svårt.... :angel:
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Frågan är väl varför man byter ut mellanmjölk mot lättmjölk samt byter Bregott mot Lätta ?

Det är väl inte hela världen, men varför ?

Lättmjölk ska tydligen innehålla mer vitaminer och nyttigheter enl den dietist jag var på föreläsning för. Hon tyckte man skulle ge lättmjölk till barnen men däremot absolut inte Lätta-margarin eller annan light..... men just lättmjölk hade mer tillsatta vitaminer :confused:

Min dotter vill helst dricka vatten, hon är lite udda.... :rofl:
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

grejjen är den att detta gäller hela kommunen :crazy:
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Det är världens tristaste mat? Jag skulle bli olycklig om jag bara fick en klick med grönsaker, utan skulle livnära mig på kött och potatis.

Dessutom, innan alla går i taket - vad menar dagis egentligen? Om det är frågan om att byta ut mellanmjölken mot lättmjölk är det väl inte så farligt? Det är ju inte sagt att de tänker proppa barnen fulla med lättmajonäs och fun light.

det är fråga om lättmjölk, lättmargarin och allt osötat o ska de vara sötat ska de vara light (alltså sötningsmedel)
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 061
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp