att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

klart folk var överviktiga förr... men jag tror stressen vi lever i är en stor bov i det hela. Förr stressade man inte som nu. Visst fanns ingen tv kanske man skulle gjort något annat o fler kanske skulle gjort mer än de gör i dag.

man lugnar då inte kroppen med en massa konstgjorda ämnen den inte kan ta hand om iaf.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Ja, jag åt enl LCHF tidigare och gick ner 9 kg trots en del fuskande. Ska börja igen nu.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Hm men anledningen som angavs då var att mellanmjölk är för fet liksom bregott.

Men här ska forskas, lättmjölk torde inte vara bättre än standard mjölk iaf och hur mycket av dessa viktiga vitaminer ökar och kan barnet få i sig det från annat håll?
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

KL

Allt handlar om balansen mellan matintag och fysisk aktivitet. Det är faktiskt inte så mycket svårare än så om man har en normal ämnesomsättning.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

grejjen är den att detta gäller hela kommunen :crazy:

:mad: Galningar. Då hade jag skickat med ungen riktig mat och totalförbjudit personalen att ge barnet lightprodukter eller mat lagad på det (jag är PETIG) och sedan pratat med de andra föräldrarna för att få igång någon sorts debatt.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Hm men anledningen som angavs då var att mellanmjölk är för fet liksom bregott.

Men här ska forskas, lättmjölk torde inte vara bättre än standard mjölk iaf och hur mycket av dessa viktiga vitaminer ökar och kan barnet få i sig det från annat håll?

Det vore intressant att veta vad för vitaminer de avser också. Handlar det om fettlösliga vitaminer måste de ställas i relation till fetthalten också eftersom fettlösliga vitaminer kräver fett för att kunna tas upp av kroppen.

Och allvarligt talat, vilka barn i dagens Sverige löper risk att drabbas av vitaminbrist bara för att de inte dricker lättmjölk? De lever förhoppningsvis inte på lättmjölk utan får en i övrigt varierad kost.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

kl

Har reagerat en del på detta....Förra året 2007 jobbade jag i skolmatsal och all mat var halvfabrikat och innehäll naturligtvis en massa onödiga grejor som halvfabrikat gör och under en föreläsning vi var på våren-07 så sa dem att lightprodukter inte var något för barnen och det inte skulle serveras i vår kommun.Men 2008 började jag jobba istället i ett annat kör där vi tillaga mat till olika dagis och då säger man istället att lättmjölk och lightprodukter ska vi servera våra barn nu mera då det är jätte bra för dem.Kan säga det blev ett :devil:-liv bland oss i personalen då vi inte höll med om detta barnen rör sig och aktiverar sig ofta mycket tror inte det är "vår" mat som är boven i fettman utan det är ju faktiskt inte alla som får lagad mat sedan på kvällen hemma men det är ju ingen middag som serveras på dagis/skola utan lunch och det är ju faktiskt skillnad.Jag hoppas att dem tar bort lightprodukterna igen!
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

På min förskola(dagis) firades födelsedagar och om jag inte minns helt fel så klumpades det ihop till en dag om det var många som fyllde år under samma månad..

Och det förstår jag, vissa månader så blir det fika OFTA och det är ju lite galet..

Ni kanske har lite olika syn på vad som var förr ;) själv är jag född -75 och vi fick glasstårta en gång under min dagistid, vi tyckte det var ganska konstigt att föräldrarna skulle fira just lilla, vem det nu var, minns jag vagt, men glass är ju gott. Sjunga gjorde man på morgonen bara.

Däremot drack vi o'boy varje dag efter skolan sen...

Kan de inte servera 3 dl mellanmjölk till frukost och sedan hålla sig till vatten istället för att börja servera lightprodukter?
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jo som sagt så blev det lite förvirrande när det blev "samma diskussion" i två trådar och då föll 80-talet bort.

Det var liksom inte det som var kärnpunkten i mitt inlägg så jag la väl inte ner så mycket tänk kring tiden ;)

Saken var att vi fick fika när någon fyllde år, vi drack standard/mellanmjölk och bra lagad husmanskost och inte en enda unge på förskolan var överviktig ...
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Det vore intressant att veta vad för vitaminer de avser också. Handlar det om fettlösliga vitaminer måste de ställas i relation till fetthalten också eftersom fettlösliga vitaminer kräver fett för att kunna tas upp av kroppen.

Och allvarligt talat, vilka barn i dagens Sverige löper risk att drabbas av vitaminbrist bara för att de inte dricker lättmjölk? De lever förhoppningsvis inte på lättmjölk utan får en i övrigt varierad kost.

Precis min tanke också :bow:
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Ja men det är väl klart att vi ska ge lite härliga E-nummer till barnen, flera av dem är kopplade till hyperaktivitet hos barn så då blir det ju fart på dagiset!:idea:

Och med aspartam i saften så äts nog gröten upp ordentligt eftersom det stimulerar aptiten.

Ärligt talat varför beter sig folk som om "mat" var farligt idag? Socker är farligt, fett är farligt, kolhydrater är misstänkta och kött får man tjocktarmscancer av så då finns det bara gurka och tomat kvar att äta och det blir man varken mätt eller glad av.

Ge barnen riktig mat och ansträng sig lite med att gå en promenad med dem varje dag om de nu är så rädda för övervikt. Motion är det bästa man kan ge sin kropp!

:bow::bow:
Jag håller med dig. Idag är folk livrädda för att ge sina barn socker,salt och fett. Skrämmande hur det har blivit hysteri av det hela.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jag hänger på Calazirya: jag gick också på dagis på 80-talet (senare delen, är född -84) och vi firade födelsedagar med glass, saft, säkert kex och rån och åtminstone jag hade med mig gigantiska vackra tårtor eftersom min pappa kände en konditor :p Det blev mycket uppskattat! Självklart fick vi inte allt på en gång, men saft att dricka och någon slags sötsak att äta brukade vi få.
Skillnaden mot vad det verkar vara idag var att vi hade världens bästa kock som lagade väldigt bra mat som vi åt alla andra dagar och måltider, och vi rörde på oss varje dag. Dessutom fick jag bra mat hemma.

Blir det överdrivet mycket glass, saft, tårta och kakor varje födelsedag kan jag förstå problemet, men huvudorsaken till fetman bland barn tror jag knappast ligger i om barnen får en liten skål glass några ggr/månad, utan i brist på motion och bra mat i övrigt.

Men visst är det enkelt att kasta över skulden på dagiset där barnen äter en liten del av maten. :crazy:
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Mycket enklare än att jobba för att få en bra grund på hemmaplan.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

nu har dom börjat med light i min kommun i förskolorna :(
protester är igång och jag är ganska aaarrrgggg....
dom försöker spara pengar dessutom på att servera GRÖT till lunch en dag i veckan... ungarnas kommentar: "va ska vi äta frukost igen fröken"?

Morr....
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Hm men anledningen som angavs då var att mellanmjölk är för fet liksom bregott.

Men här ska forskas, lättmjölk torde inte vara bättre än standard mjölk iaf och hur mycket av dessa viktiga vitaminer ökar och kan barnet få i sig det från annat håll?

Jag har ingen aning nu var förvisso barnen vi diskuterade på föreläsningen i skolåldern.... så kanske förskolebarn rekommenderas standardmjölk och tonåringar funkar lika bra på light? Dietisten sa dock att det var mer bra grejer i lättmjölk än standard... hmmm....
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jag har ingen aning nu var förvisso barnen vi diskuterade på föreläsningen i skolåldern.... så kanske förskolebarn rekommenderas standardmjölk och tonåringar funkar lika bra på light? Dietisten sa dock att det var mer bra grejer i lättmjölk än standard... hmmm....

Nu har jag jämfört näringsinnehållet i lättmjölk och standardmjölk. Lättmjölk innehåller mer A- och D-vitamin och det är det enda. I övrigt är näringsinnehållet i det närmsta identiskt (förutom fetthalten då). Mer A- och D-vitamin innehåller lättmjölken eftersom den är berikad.

Det vore betydligt bättre om man serverade mer fet fisk och lever om man är rädd för A- och D-vitaminbrist...
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

*kl*

Varför kan man inte ge barnen vanlig husmanskost baserad på produkter som inte är light? Mjölk att dricka till. Sen låta ungarna röra på sig. LEKA.

På mitt dagis (80-90 tal) firade vi födelsedagar med att man fick en grön krukväxt och man gjorde chokladbollar. Alla barn fick 1 var. Lite krydda på moset, men ingen unge blir fet av det. Oavsett om det fyller ett barn per vecka.

Nu är allt så fixerat kring mat att man nästan spyr på det. Barn får bara äta sött en dag i veckan max, o allt ska vara så sunt och perfekt. Herre gud, kan man inte ha en mer "laid back" attityd till det hela? Ät vettigt och rör normalt på sig så blir man inte tjock!
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

ang lighten på dagis, jag hade protesterat, light är till för diabetiker. och socker ska man äta varje dag(med måtta) för att kroppen ska vara i balans.

Lightprodukter är DEFINITIVT inte till för diabetiker, tvärt om.... De ger sämre blodsockervärden pga stärkelse (och annat spännande) som tillsätts istället för fett.

Varför ska man äta socker varje dag???


Vad gäller grundfrågan anser jag det vara befängt med light-produkter till barn. Skippa halv fabrikaten och satsa på riktig, naturlig mat istället.

Tillägg: Finns en namninsamling mot dessa råd. Och lite mer åsikter här
 
Senast ändrad:
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jättebra att sätta i sig massa mättade fetter! Funkar kanske om man vill gå ner i vikt, men resten av kroppen då?! DET KALKAR IGEN!!

Ät varierat, mkt grönsaker och fisk. Ät mindre kolhydrater och RÖR på dig är mitt tips!
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 061
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp