att "fett"banta?? Maten på dagis mm

L

Linnzan

Ja vad ska man tro på när det gäller bantning??? Har hört många nu som ökar fettet o skippar kolhydraterna o går ner massor i vikt. Jag kommer då iaf ge det ett försök. Någon som testat????

kontrasten mot:

Sen till nr 2 som jag grubblat över en lång tid. De är på tal om på dagis att de ska börja ge (håll i er nu) light produkter till barnen. För mig känns de så pass illa att jag skulle kunna laga egen mat till mitt barn o skicka med. (även om det inte skulle gå) Det jag har i närmaste åtanke är alla E nr och tillsatser som finns i light. Är jag orolig i onödan????
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jag skulle definitivt dra i handbromsen om jag haft barn och det skulle utfodras på daglig basis med en massa onödiga tillsatser! Man (och i synnerhet inte barn) blir inte fet av riktig mat om man äter lämpliga mängder och andelar, och i synnerhet inte om man får mycket motion, som barn oftast får! Vad är anledningen till att man vill fodra med lightprodukter på dagis? Låter helt befängt i mina öron!
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

ja det är så sjukt!!! de menar på att barnen i dag är överviktigare än förr o att de måste göras nått åt. Funderar i ärlighetens namn på o skriva till Bert o berätta vad som händer här. Med tanke på de tv prog han gjort om skolmat så kanske detta skulle ta skruv. På förra utvecklings samtalet frågade jag om beslutet var klart men de var det inte.... eller de visste inte nått svarade fröken. Jag sa till henne att jag tycker att det är så illa att jag skulle ta mitt barn från dagismaten om de blev så. Nu har sonen haft ett långt jul uppehåll så jag kommer ta det med dom på måndag och se om något beslut är fattat.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jag skulle bli galen! Ta bort läsk, glass, chips och allt annat sånt krafs i stället. Läste lite i tråden om att ungarna måste ha nåt att stoppa i munnen så fort något ska firas. Det grundlägger beteendet som leder till många övervikter. Så fort något är kul, tråkigt, ja vad som helst, ska man ska man fira, trösta eller vad som helst med mat.

Jag jobbade som viktväktarfröken och många medlemmar har det beteendet invant sen barnsben.

I en balanserad kost ingår en viss mängd fett. Dock inget vitt socker!:eek:
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Be dom vända på förpackningarna och läsa innehållsförteckningen. Jag för min del vill gärna inte äta 14 olika E-nummer och allt vad som används för att få en lightprodukt att efterlikna en riktig.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

detta dagis har även tagit bort allt socker. De får lingonsylt någon enstaka gång på gröten. Jag tycker de går för långt.... jag e glad att barn äter gröt o inte 3-4 mackor till frukost. Men lite sylt kan göra att fler får i sig gröten. Så för mig är de helt ok med lite socker. Men inte light!!!!

Socker i liten mängd :bow:

aspartam osv NEJ!!!
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Be dom vända på förpackningarna och läsa innehållsförteckningen. Jag för min del vill gärna inte äta 14 olika E-nummer och allt vad som används för att få en lightprodukt att efterlikna en riktig.

jag sa vad jag tyckte på föräldra mötet o många förstog vad jag pratade om (och andra inte) men fröken tittade frågande tyckte jag. Nu gnager det här i mig..... vi pratar ofta om att ta bort allt här hemma som har E nr och är mycke mer noga i dag med vad vi handlar osv. Ska man då släppa barn på dagis för att de ska äta i sig de man inte vill ha hemma på bordet.. näää detta måste jag ta och kolla upp. Har googlat på vår kommun men inte funnit något beslut eller info.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Köp "Den hemlige kocken" och skänk till fröken. Det står ett och annat där som jag tror förvånar medelsvensken. Vi är nog i grunden väldigt naiva, och tänker att om det säljs måste det ju vara nyttigt? Tillverkarna i sin tur tänker att det är ju nån som köper det, alltså måste vi fortsätta tillverka det.

Matproducenter har inget kollektivt ansvar för vår hälsa och vad vi stoppar i oss tyvärr, det får vi kolla upp själva.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Veckans boktips! (årets, livets?)
9789170373152.jpg

Den Hemlige Kocken av
Mats-Eric Nilsson
Köp den här eller här.
Och läs här på www.aktavara.org för att hålla er uppdaterade.

Köp den, och GE den till enhetschefen på dagis för bövelen! :devil:
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

ska kolla upp tipset :) Tack tack!!!
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Det låter som dom försöker svälta dom stackars barnen! Håller med om boktipsen. Har inte läst den själv men har läst innehållsförteckningar i många år!:eek:
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jag är så trött på alla hysteriska bantningskurer. Vad är det för fel på vanlig husmanskost; kött, potatis, lite sås och en klick med grönsaker och så ut och rör på kroppen.

Jo, det är för jobbigt att laga maten och sen behöva ut också då blir det övermäktigt för många. Men surfa och se på tv det går bra..
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

i vissa fall fungerar de för vissa o för andra inte.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

men när det gäller dagis o skolmat är det en fråga om pengar. om man har halvfabrikat med en massa E nummer (som håller i 1 år) så behöver man ju inte ha lika mycke personal som måste få betalt för tiden de behöver för att laga maten.

tänk hur många "mattanter" de var på min tid.... och då kanske de hade inte ens i närheten av så mycke halvfabrikat som nu.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

jag har en kompis som kör på den dieten hon gick ner 4kg första månaden och hon trivs jättebra med det.


ang lighten på dagis, jag hade protesterat, light är till för diabetiker. och socker ska man äta varje dag(med måtta) för att kroppen ska vara i balans.
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Jag skulle bli galen! Ta bort läsk, glass, chips och allt annat sånt krafs i stället. Läste lite i tråden om att ungarna måste ha nåt att stoppa i munnen så fort något ska firas. Det grundlägger beteendet som leder till många övervikter. Så fort något är kul, tråkigt, ja vad som helst, ska man ska man fira, trösta eller vad som helst med mat.

Men förr var det aldrig problem att fira födelsedagar på dagis, nog kan jag förstå att det blir för mycket av det goda om det är många som fyller år samma månad osv..

Men jag tycker det är att gröta i fel ände om man tror att man ska komma bort från problemet med feta barn genom att utesluta allt socker som finns och ge lightprodukter istället.
Att fira födelsedagar har fungerat förr så vad har ändrats, jo många barn rör sig knappt och skapar ingen egen fantasi i leken..
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

mitt klassiska svar: jag skulle byta dagis på momangen (eller ja, iaf så fort jag får tag på ny dagisplats)

haha, det är verkligen min lösning på allt. Flytta flytta.
Självklart borde du ge "den hemlige kocken" till dagispersonalen först och göra allt du kan för att stoppa denna galenskap
 
Senast ändrad:
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Ja vad ska man tro på när det gäller bantning??? Har hört många nu som ökar fettet o skippar kolhydraterna o går ner massor i vikt. Jag kommer då iaf ge det ett försök. Någon som testat????

Jag och maken kör denna metod, och vi har gått ned nästan 10 kg var hitills :p. Tidigare bantningsförsök har runnit ut i sanden eftersom det är så tråååkigt och man blir hungrig, men denna kost har vi ätit sedan juni utan att trilla dit! Kött, grönsaker, feta såser och en liten bit mörk choklad- vad mer behöver man i livet :p
 
Sv: att "fett"banta?? Maten på dagis mm

Men förr var det aldrig problem att fira födelsedagar på dagis,

Nu gick inte jag på dagis särskilt länge när jag var liten, men jag vill inte minnas att det firades på något särskilt sätt annat än att det möjligen sjöngs för den som fyllde år. Innan jag i femårsåldern började på dagis (eller förskola som det väl heter numera) så var jag hemma med min mamma som var dagmamma. Där tror jag heller inte att det firades några födelsedagar mer än något enstaka grattis.

Vad jag funderar över är alltså om det verkligen är så att det firades födelsedagar på dagis förr i tiden.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 061
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp