Att flytta med hästen skrämmer mig

Bor precis utanför Lund så vi kan åka till skogen ihop ju :D Bara fråga om det är något specifikt du undrar :)

Förstår din oro helt. Jag tycker det är lite läskigt att ha nya hästar i mitt stall, hoppas nuvarande aldrig flyttar! Att flytta min häst till ett annat ställe, hua. Han är en fegis och låg som attan i rang så jag skulle ju oroa ihjäl mig.
 
Man ska inte ha ett dugg dåligt samvete att behöva flytta sin häst. Tror inte hästar bryr sig ett dugg, de är anpassningsbara. Annars skulle aldrig hästar klara av att tävlas på elitnivå där de vecka för vecka kan byta stall och flyga världen över. Ena helgen i Sverige andra i USA osv.
Även om man kanske har samma grundstall, men de vet ju inte hästen om, den får ju byta miljö stup i ett i alla fall.
Jag har flyttat också en hel del och de bara blir så, man flyttar inom staden och då kanske hästen står på fel sida, man blir arbetslös och måste flytta till billigast möjliga.
Sedan får man jobb och vill ha lyx ett tag med ridhus osv.
Kommun kanske köper upp mark och bygger bostäder runt hela stallet så man vill flytta för alla ridvägar dög.
Stallägaren kan va dum, eller någon inhyrd som flyttar in, man flyttar från stan.. ja skälen är olika till varför man flyttar.
Sist jag flyttade var i Juni detta år för jag bytt inriktning från ridning till maratonkörning och i förra stallet fanns inga bra körmöjligheter.

Så vad än folk må säga så skäms aldrig att behöva flytta din häst.... så länge man flyttar till stall med fina hagar mkt utevistelse så bryr sig inte hästen .
Även om vissa hästar kan bli lite stressade någon dag så är det inge den lider av vårat ansvar är dock att se till att släppa in snarliknade hästar i flocken. Att släppa in 5 starka individer i samma hage skapar en orolig flock där skadorisken är väldigt hög.
Alla hästar funkar inte ihop och ser man sånt måste man sära på hästarna och flytta om då de blir lugna flockar.
 
Nu har jag bokat stall, och det känns skönt.

Jag kan föreställa både min häst och mig själv på gården och det känns ändå riktigt bra! Jag tror att vi kan trivas! Och gör vi inte det så får jag ju leta vidare!
Men jag känner mig framför allt trygg med mitt val. Jag känner att det verkar vara ett smidigt och fungerande stall och med lite bearbetning nu i en månad innan hästen flyttar ner, så kommer jag nog känna mig riktigt taggad på att flytta hästen, istället för rädd!
 
Jag har inte flyttat som i flyttat både mig själv och hästen/hästarna, men jag har bytt stall flera gånger. Totalt har jag stått med hästarna i fem stall, och som någorlunda vuxen är det här det tredje stallet jag står i. Första gången flyttade vi enbart för att det bara fanns tre boxar i stallet, och ägarna behövde plötsligt den tredje boxen själva, annars hade vi nog stått kvar där längre, för där trivdes både jag och ponnyn. Tyvärr hamnade vi i ett stall efter det där varken jag eller hästarna (vi skaffade en ponny till under tiden i det stallet) trivdes riktigt mer än precis i början, men så länge jag gick i grundskolan var det i princip omöjligt att flytta därifrån, så vi fick stå kvar tills jag började gymnasiet, och helt plötsligt kunde välja ett stall som inte låg på min bostadsort.

Sen har det blivit två flyttar till efter det, den sista för att vi skulle få bättre tränings- och ridmöjligheter än vad vi hade i det förra stallet, och efter att jag flyttade in i mitt nuvarande stall så har jag känt mer och mer hur viktigt det är att man trivs i stallet, och gör man inte det ska man inte vara rädd för att flytta. Innan dess var jag rädd att potentiella stallägare skulle se mig som ett problem och en bråkmakare om jag flyttade ofta, men sen har jag insett att jag nog inte har flyttat så ofta som jag själv trodde (vi stod två år på första stället, tre år på nästa, sen fem år på ett stall och slutligen två och ett halvt på sista, här där jag är nu har jag varit sen mars -13), en del flyttar betydligt mer.

Jag kan ärligt säga att jag är lite kluven själv gällande att flytta i framtiden. Skulle jag komma på att jag vill ha ännu bättre ridmöjligheter än de jag har nu (vilket i princip innebär att ställa sig på anläggning med ridhus och tränare, för det är det enda jag saknar i det här stallet), då skulle jag flytta, absolut. Är det vad jag och min häst behöver för att utvecklas ser jag inga problem med det. Men samtidigt trivs jag väldigt bra i mitt stall och med stallägaren, och hästen trivs också (min häst är lite knepig med andra hästar, här får hon en möjlighet att stå lite för sig själv eftersom stallet är mindre och indelat i små sektioner), så jag skulle nog vara väldigt avogt inställd till att flytta "bara" för att jag skulle få närmare till stallet, för att jag skulle få närmare från jobbet eller för att det är billigare någon annanstans. Det trivs jag helt enkelt för bra för. Men jag vill poängtera att jag resonerar så just eftersom jag trivs väldigt bra här, jag vet vad jag har men inte vad jag får på ett ungefär. De bitarna jag saknar är helt enkelt såna bitar man kan lösa ändå, genom att åka till ridhus och träna för tränare där. Men jag vet också hur det känns att inte trivas i stallet, och om man faktiskt kan göra det, då är det värt "omaket" att flytta bara för att få trivas.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 305
Senast: Rugge
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 122
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp