Att försöka återuppliva legalt aborterade foster

Det vet jag men precis som jag sa, det är inte enbart moderns beslut som det är innan. Socialstyrelsen måste godkänna det.

Jo men att man måste ha superspecialla skäl stämmer inte.


För övrigt förstår jag inte varför man inte dödar barnet i magen? Det måste ju gå så slipper man sånt här. Och abortgränsen borde sänkas.
 
Problemet är ju att efter att fostret "fötts" så har det inte längre något med kvinnans kropp att göra, det är en egen individ.
Och då så krockar olika intressen.
Fostret räknas som barn och får ett barns rättigheter.
Det är inte så lätt det där när lagstiftningarna går i varandra.
Då får man göra lagstiftningen tydligare. Ett barn som ändå lever trots abort ska inte hållas vid liv utan betraktas och hanteras som en döende.
 
Förslagsvis läser du länkarna innan du svarar i tråden.

Jag svarade inte, jag ställde en fråga- anledningen är att inte ens äldre foster alltid återupplivas, känns väldigt märkligt att läkare går in och gör det på dag/ dagar över v.22, då när de är livlösa? och döda?, när spontana födslar då på barn som ser friska ut, samma tidpunkt, kan läggas med enbart värme och syrgas.
 
För övrigt förstår jag inte varför man inte dödar barnet i magen? Det måste ju gå så slipper man sånt här. Och abortgränsen borde sänkas.

Det förekommer i en del andra länder. Man kan t.ex. injicera kalium i fostret för att få hjärtat att sluta slå, men det är en komplex fråga. Dels måste man ta hänsyn till kvinnans hälsa. Utsätts hon för ytterligare risk om man avlivar fostret i magen? Och sedan, hur påverkas läkare av att aktivt döda foster?
 
Jag tycker att det var tämligen talande att inget foster överlevt. Dvs upplivningsförsöken går att jämställa med tortyr (återupplivning kan vara rejält otrevligt och resultera i skador i sig).

Så sen abort görs oftast på foster som har skador, dvs de är inte levnadsdugliga.
Ja, alltså, för mig framstår det hela som barbariskt. Man måste få bukt med det. Det är oklart för mig om lagar och regler är otydliga/självmotsägande, eller om det är just den här läkaren som fuckat upp. Jag tänker ungefär: identifiera var problemet ligger, utred det och lös det. Men rör inte aborträtten och rikta inte skulden mot de kvinnor som genomgår sena aborter!
 
Mitt inlägg har ingenting med det att göra och jag är inte juridiskt insatt i frågan, så jag vet tyvärr inte.
Fast du skrev att det inte längre var kvinnans beslut efter att barnet är fött, men eftersom barnet föds i behov av åtgärder för att överleva så är det vårdnadshavaren som avgör om detta ska ske eller ej. Alltså fortfarande kvinnans val.
 
Jag svarade inte, jag ställde en fråga- anledningen är att inte ens äldre foster alltid återupplivas, känns väldigt märkligt att läkare går in och gör det på dag/ dagar över v.22, då när de är livlösa? och döda?, när spontana födslar då på barn som ser friska ut, samma tidpunkt, kan läggas med enbart värme och syrgas.
Hade du läst länkarna hade du inte behövt fråga.
 
Störs du av det?, att jag tycker det är konstigt att återupplivningsförsök görs på döda? foster som är sent aborterade?
Det är inte det som har hänt utan en läkare har behandlat de aborterade och levande fostren som vilka barn som helst födda efter V22.
Helt enligt regelboken alltså.
 
Ja, alltså, för mig framstår det hela som barbariskt. Man måste få bukt med det. Det är oklart för mig om lagar och regler är otydliga/självmotsägande, eller om det är just den här läkaren som fuckat upp. Jag tänker ungefär: identifiera var problemet ligger, utred det och lös det. Men rör inte aborträtten och rikta inte skulden mot de kvinnor som genomgår sena aborter!

Jag håller med, bevisligen måste det klargöras hur lagarna ska jämkas ihop. Men fortfarande, jag har enormt svårt att se att en läkare ska få ta beslut som rimligtvis borde tas av en vårdnadshavare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp