Bukefalos 28 år!

Att inte ha någon tv

Jag har tv, två faktiskt med kabel via hyresvärden - men jag kollar aldrig och jag menar aldrig. Senaste gången var någon sändning från OS. Bredband ringer oavbrutet och försöker få mig att köpa till saker och ting. När jag flyttade in i juni ringde jag och frågade om adsl abonnemang, ville jämföra olika. Och sedan dess har jag haft ett helvete med att få dem att acceptera att jag inte är kund. De har skickat mig diverse bredbandspaket och annat och sedan fått ringa och förklara att nej, jag har inte beställt någonting och jag är inte kund och jag tänker inte betala. :meh:

Enligt senaste försäljaren kan jag få en ny kabelbox gratis eftersom den jag har nu har scart = stenåldern. Tänkte ringa och kolla men får väl börja med att, igen, göra klart att jag inte är kund hos dem. :cautious:
 
Detta stör mig. Liksom att Radiotjänst aldrig slutar ringa (från dolt nummer). Hur många gånger om året ska jag behöva tala om att jag inte har TV? Att en myndighet så uppenbart misstror mig börjar störa mig så till den milda grad att jag faktiskt funderar på om jag ska försöka göra något åt det.

Radiotjänst är inte en myndighet, det är ett företag.
Och de får bara registrera uppgifter om sina kunder (datalagar, PUL osv.).
Om de som INTE är deras kunder så får de inte registrera någonting. Det är därför man kan säga till dem sjuttioelva gånger att man är dövblind, att mormor är senildement, eller att jag har levt i 25 år utan TV och kommer inte att börja nästa år heller. De kan inte använda sådan info för att påverka vilka de ringer, för att de helt enkelt inte får dokumentera och spara den.
 
Märker att det sticker lite i ögonen på folk att man inte tittar på TV. Jag tror att det är ett go-to samtalsämne för många, typ som vädret, så när det visar sig att man inte följer vad som nu är populärt att titta på så blir de lite ställda och vet inte vad de ska prata om istället.

Fast det är det jag menar borde ha rasat som argument. Numer har man ju aldrig sett något som någon annan sett. Populärt att titta på är så diversifierat att det är helt osannolikt att man har något gemensamt på den fronten.
 
Fast det är det jag menar borde ha rasat som argument. Numer har man ju aldrig sett något som någon annan sett. Populärt att titta på är så diversifierat att det är helt osannolikt att man har något gemensamt på den fronten.

Då har du helt andra erfarenheter än vad jag har. Väldigt ofta när nya bekantskaper försökt få igång småprat så har de börjat genom att fråga om jag sett veckans avsnitt av program X. Vissa har tillochmed förutsatt att jag ska ha koll på vissa serier, alltså måste de utgå från att de flesta följer dem. Även pågående diskussioner som jag trillat in i har ofta hamnat om särskilda program eller serier. Min erfarenhet är alltså att TV är ett populärt samtalsämne, och att många verkar se på ungefär samma saker.
 
Då har du helt andra erfarenheter än vad jag har. Väldigt ofta när nya bekantskaper försökt få igång småprat så har de börjat genom att fråga om jag sett veckans avsnitt av program X. Vissa har tillochmed förutsatt att jag ska ha koll på vissa serier, alltså måste de utgå från att de flesta följer dem. Även pågående diskussioner som jag trillat in i har ofta hamnat om särskilda program eller serier. Min erfarenhet är alltså att TV är ett populärt samtalsämne, och att många verkar se på ungefär samma saker.

Ja, det är olika. Det är nog 15 år sedan jag senast fick en sån fråga. Och i en grupp på fem är det typ aldrig två som sett samma program eller följer samma serie....
 
Jag har inte haft TV på jättelänge!
Eller, nu har vi en TV men jag tror inte det går att få in några kanaler på den (och i så fall vet jag inte hur man gör:D). Vi använder den till att kolla på Netflix och SVTplay.
Ja, vi betalar TV-avgift såklart! Play är ju också public service.

Men att kolla på tablå-tv känns ointressant. Varför ska nån annan välja vad jag ska titta på?
 
Vi har förvisso en TV, om än lite glapp sådan, men det är få som tittar på den. Visst, kanske 1-2 h/vecka att någon slötittar lite på något, men det är väl också allt.
 
Radiotjänst är inte en myndighet, det är ett företag.
Och de får bara registrera uppgifter om sina kunder (datalagar, PUL osv.).
Om de som INTE är deras kunder så får de inte registrera någonting. Det är därför man kan säga till dem sjuttioelva gånger att man är dövblind, att mormor är senildement, eller att jag har levt i 25 år utan TV och kommer inte att börja nästa år heller. De kan inte använda sådan info för att påverka vilka de ringer, för att de helt enkelt inte får dokumentera och spara den.
Vet du hur man gör för att få dem att sluta?

Eftersom de ringer från dolt nummer är det ju svårt att spärra.
 
Jag har ingen tv, och förvånansvärt många människor går i spinn när de får höra det. "Men vad gör du då på kvällarna!?" "Hur klarar du dig utan!?" Osv, osv.
Jag funderar på vad som är så provocerande i det, men kan inte komma på något?
Jag har ingen tv, har inte haft det de senaste 12 åren. En del undrar hur man klarar sig, men de flesta bryr sig inte.

/B
 
Har också levt utan tv långa perioder av mitt vuxna liv. Jag har heller ingen dator. Upplever att många förfäras när man först nämner det.
Det jag kan sakna utan tv är att kunna titta på en film via dvd någon kväll när man är trött. I övrigt är det en stor stressfaktor som försvinner utan tv.
Nyfiken:

Vad är det som är stressande menar du?

Har tv, och en himla massa kanaler, men sedan ett tiotal år, så spelar vi in intressanta saker i tablån, och tittar när vi vill.

Men sport finns det de i hushållet som absolut vill se live.
 
Vad gör du på kvällarna?
Är inte detta en väldigt konstig fråga att ställa?

Jag har ingen tv, men är stor tv-serienörd vilket jag tillfredsställer på annat sätt. Jag är också en uttalad nattmänniska. Jag arbetar natt och har vänt mitt dygn vilket innebär att jag är vaken på nätterna även när jag inte jobbar. Vilket får människor ibland att ställa den i mitt tycke kodumma frågan "vad gör du på nätterna då?"
Att ha en tv som bara står på för att är inte min melodi, jag utövar hellre aktivt tittande var jag vill, när jag vill och hur jag vill.
 
Jag har ingen tv, och förvånansvärt många människor går i spinn när de får höra det. "Men vad gör du då på kvällarna!?" "Hur klarar du dig utan!?" Osv, osv.
Jag funderar på vad som är så provocerande i det, men kan inte komma på något?
Jag har bara haft tv i 2 av 10 år. Dvs dom senaste 2 åren. Har tvn som en möbel.
 
Är inte detta en väldigt konstig fråga att ställa?

Jag har ingen tv, men är stor tv-serienörd vilket jag tillfredsställer på annat sätt. Jag är också en uttalad nattmänniska. Jag arbetar natt och har vänt mitt dygn vilket innebär att jag är vaken på nätterna även när jag inte jobbar. Vilket får människor ibland att ställa den i mitt tycke kodumma frågan "vad gör du på nätterna då?"
Att ha en tv som bara står på för att är inte min melodi, jag utövar hellre aktivt tittande var jag vill, när jag vill och hur jag vill.
Konstigt syn du har på TV.
Varför skulle tv vara något som "står på" när du inte "vill, var och hur, " du tittar. :confused:

För mig är TV exakt när, vad och hur jag VILL titta
 
Har ingen tv, men dator så det blir lite serier, men max 1,5 timme per dag. Dock hade jag en sommar utan internet och så sjukt dålig mottagning på surfen så det blev mest böcker då. Hade någon skiva med serier till en gammal skräo dator också förstås..
 
Har inte heller någon TV och det brukar mötas med stor förvåning. Vi har duk/projektor och ser (utvalda) serier och filmer -så på så sätt skulle man väl egentligen säga att vi tittar på tv, men när folk pratar om något program och bara "Åh, såg ni xxxxxxx?!" och man svarar att nej, vi har inte TV så är det väldigt konstigt för andra har vi märkt ;)
 
Vi äger ingen TV och har inte gjort på flera år. De enda jag känner som tittar på tv (inte streamar) är minst medelålders :D Någon gång ska det in en projektor för att kunna spela tv/dataspel på stor skärm igen men TV har jag svårt att se behovet av hemma hos oss.

ec50f273c9b3bb9b6f558928e2414d8e.jpg
 
Vi har en TV men det enda som är kopplat till den är mitt gamla PS2 :rofl: Vi kollar serier och film på laptop eller projektor, men den tiden är ändå sjukt begränsad. Ibland hinner jag se något på söndagar typ.

Jag tycker inte folk reagerar på det nämnvärt förutom när det ska pratas om någon ny reklam av outgrundlig anledning :confused:
 
Vi har en TV men det enda som är kopplat till den är mitt gamla PS2 :rofl: Vi kollar serier och film på laptop eller projektor, men den tiden är ändå sjukt begränsad. Ibland hinner jag se något på söndagar typ.

Jag tycker inte folk reagerar på det nämnvärt förutom när det ska pratas om någon ny reklam av outgrundlig anledning :confused:

Reklam? Det har väl ingen sett ens mer än sekunder av sedan inspelningsboxarna kom?

Det är en av de stora vinsterna med inspelningen, aldrig en enda reklamsnutt som behövs tittas på. Entimmesprogrammen blir dessutom bara runt 40 minuter långa....

Reklam måste vara snäppet ännu mer diversifierat att ha som samtalsämne. När jag var yngre så hade alla sett samma reklam för det var liksom lite hippt med reklam på TV. Nu trodde jag inte en käft satt och tittade på reklam på TV längre.
 
Reklam? Det har väl ingen sett ens mer än sekunder av sedan inspelningsboxarna kom?

Det är en av de stora vinsterna med inspelningen, aldrig en enda reklamsnutt som behövs tittas på. Entimmesprogrammen blir dessutom bara runt 40 minuter långa....

Reklam måste vara snäppet ännu mer diversifierat att ha som samtalsämne. När jag var yngre så hade alla sett samma reklam för det var liksom lite hippt med reklam på TV. Nu trodde jag inte en käft satt och tittade på reklam på TV längre.

Jag trodde lite samma sak, men det är oftare jag får frågor om någon reklam jag aldrig sett eller hört talas om än dito om serie/film.
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
987
Senast: sjoberga
·
Hemmet Efter många nöjda år med Boxer så är nu vårt förhållande helt slut. Jag har sagt upp abonnemanget. Först så slutade mitt Tele2 Play...
2
Svar
29
· Visningar
1 342
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 899
Senast: skiesabove
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp