Bukefalos 28 år!

Att köra in en islandshäst

Gry

Trådstartare
Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny.

Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe nu när vi ändå är lite konvalecenter. Trots en "duktig" sadelomstoppare/sadelbyggare har sadeln sabbat hans muskler i ryggen och han är öm. Massör/equiterapeut har koll på läget och vi har blivit beodrade vila från ridning men ut och gå ska vi, gärna i snö eller annat jobbigt, dvs skog och mark/över cavaletti och även tömkörning.

I stallet finns ingen traktor och därför sladdas heller inte ridbanan så ofta som den borde. Har ofta drömt om att köra in min plutt som måste vara idealisk som körhäst. Han är sanslöst orädd av sig, nyfiken som tusan och älskar nya "äventyr" och blir han mot all förmodan rädd, slänger han sig aldrig utan fryser till och "frågar" om det är farligt. En gång har han hoppat till och det var när det knakade till rejält i en skogsdunge precis intill men han stannade med en gång.

Jag körde mkt som tonåring, körde bla in min ponny själv, även om jag givetvis fick hjälp. Tömkörde också väldigt mkt. Min tränare/stallägare har också kört mkt. Vi har tänkt att slå våra kloka huvuden ihop, hon kör in sin shettis och jag min islandshäst :idea:. Kul att hjälpas åt också!!!

Nu till lite frågor:

Till en sladd i paddocken torde väl en bröstsele räcka? Det finns en loksele, en gammal, som satt på en smal, ganska ung fjordis (till skillnad från nu :angel:) men jag har legat av mig när det gäller att ställa in hur hårt lokselen ska sitta. Loksele är ju bäst om det är hårt jobb.

Av travselen, lokselen och bröstan, vilken ligger an minst mot ryggen, med tryck? (självklart (!!!) är det inget man spänner åt i första taget, det tar ju ett bra tag till att den behöver spännas åt pga belastning!)

Är tölt ngt man inte ska hålla på med framför vagn? Kan inte se varför man ska låta bli, om tölten är hyfsat ren, men man vet aldrig.

Är det svårt att hitta skaklar som är tillräckligt korta och breda?

Är det ngn som sladdar sin paddock med islandshäst/häst? Hur har ni byggt sladden?
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Islandshästen är ju också en häst så det här är nog en tråd för körning egentligen... Men jag kan svara lite gran. ;)

Ang. sele så tror jag att du vill ha en bra arbetssele om du ska sladda. I mina ögon är det ett rätt så tungt jobb.
Angående tölt så vill jag minnas att jag har sett Hrimnir från Ödmården (??) i tölt framför sulky någon gång... Kan inte se att det skulle vara något problem.

I övrgit tror jag att du får bäst svar på Körforumet! ;)
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Ska köra in min islänning och har fått tipset att undvika tölt utom med mkt lätta vagnar. Förklaringen var att när de drar lite tyngre så ligger de mer på framdelen och man riskerar att försämra tölten. Har ju ingen egen erfarenhet av att köra islänningar mer än att bara köra in så får prova mig fram när de blir dags

Jag ska köra in med min travsele för att se om hon gillar livet som körhäst så då blir det ju inget tyngre i alla fall.

Håller med qrumelur om loksele om du ska sladda däremot tycker jag att det blir klumpigt om man vill köra med rockard för man får ändra lite på selen för att få till det
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Jag skall köra in min tös!! Kan inget om körning men känner dom som har erfarenheten, blir nog inkörning till våren då marken tinat fram:banana, ska bli så grymt roligt lääängtar:banana:

Följer tråden med spänning.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Hur tungt det blir att sladda banan beror ju lite på vilken typ av sladd du har.
Vilket tryck det blir på ryggen beror på balansen i vagnen. Håll skaklarna samma höjd som skackelhållarna på selen är och be någon sättta sig i vagnen så ser du hur mycket tryck hästen får på ryggen, passar vagnen så är trycket minimalt!
Tölt är ju i första hand en gångart som kräver bäringhet och inte så mycket påskjut, vilket behövs för att dra en vagn, men om man har lite av en symaskin i tölten så tror jag att man kan vara hjälp av att tölta i vagn... Obs! Endast en teori som absolut inte är genomtänkt...!
Skacklar till vilken c-d ponny lär passa...

Lycka Till med inkörning av din häst! Körning är superkul och nyttigt, både för häst och kusk!
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Har du någon erfaren kusk att hjälpa dig med inkörningen?

KL
Vill bara slänga in ett varnande ord då jag träffat på flera som försökt att köra in sin häst utan ha någon körkunskap/inkörningskunskap innan. Har man en jäkla tur och snäll häst så kan de gå bra men träffade en som trots dom förutsättningarna så slutade det med ambulanshelikopter till Akademiska Sjukhuset.

Började köra för över 20 år sedan men har inte kört så mkt sista ca 5 åren sen jag började med islänningar (bara någon enstaka lånad häst häst emellan när suget blivit för stort) och nu känns min häst som hon kunde bli en ganska säker körhäst. Så ska bli riktigt kul att köra in henne färdigt och hoppas hon tycker det är lika roligt som jag gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra in en islandshäst

Se till att ha bra hjälp till hands, Tibra!

Jag håller på och kör in Hennes Nåd nu. Det är tredje hästen jag kör in.
Första hästen var ett riktigt mönster-barn men jag hade ingen aning om vad jag gav mig in på. :o Det fattade jag när det var dags för pålle nr 2 som det var lite mer trix med, men han blev inkörd han med.
Hennes Nåd tar jag till alla försiktighetsåtgärder som finns. Inte bara av säkerhetsskäl utan för att jag vill verkligen att hon ska få en bra utbildning som hon kan glädja andra med också, inte bara mig!
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Hej

Det är kul att köra, klart du ska köra in din islandshäst.
För tyngre arbete skulle jag rekommendera att köra med loksele, inte bara för att den är bättre att dra med utan det är knepigt att få till draglinorna på en bröstsele om du ska dra en sladd eller liknanade. Men till lättare körning tycker jag en bröstsele är bättre.

Angående ryggen så spelar det ingen roll vilken sele du har, det viktiga är att däckeln (den som ligger på ryggen) är väl inpassad till din häst. Sen gäller gäller det att rockarden/giggen (om du kör tvåhjuligt) är rätt anpassad. Rätt anpassad blir trycket på ryggen minimal.

Har du frågor angående körning är det bara att skicka ett pm. Tävlar och tränar i körning och har både islandshästar och shettisar.

Mvh Caroline
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Hej

Det är kul att köra, klart du ska köra in din islandshäst.
För tyngre arbete skulle jag rekommendera att köra med loksele, inte bara för att den är bättre att dra med utan det är knepigt att få till draglinorna på en bröstsele om du ska dra en sladd eller liknanade. Men till lättare körning tycker jag en bröstsele är bättre.

Angående ryggen så spelar det ingen roll vilken sele du har, det viktiga är att däckeln (den som ligger på ryggen) är väl inpassad till din häst. Sen gäller gäller det att rockarden/giggen (om du kör tvåhjuligt) är rätt anpassad. Rätt anpassad blir trycket på ryggen minimal.

Har du frågor angående körning är det bara att skicka ett pm. Tävlar och tränar i körning och har både islandshästar och shettisar.

Mvh Caroline

Schysst! Tack! :love:

Tack för alla råd!
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Hur tungt det blir att sladda banan beror ju lite på vilken typ av sladd du har.

Jag har ingen sladd ännu, men om jag snor lite ideér från andra tror jag att det blir något hemma bygge med en tringelformad tingest med hönsnät under och sedan sätta skakeln i den. En kompis till mig hade endast linor i hönsnät med ett bildäck utan fälg över och det gick hur bra som helst, hälsar hon. Jag har inte tänkt färdigt ännu. Men som vagn blir det en tvåhjuling/ travnånting. Lätt ska den vara iallafall. Jag har tillgång till tyngre vagnar också, och vem vet vad framtiden bär med sig! :laugh:

Vilket tryck det blir på ryggen beror på balansen i vagnen. Håll skaklarna samma höjd som skackelhållarna på selen är och be någon sättta sig i vagnen så ser du hur mycket tryck hästen får på ryggen, passar vagnen så är trycket minimalt!

Smart! :idea:

Tölt är ju i första hand en gångart som kräver bäringhet och inte så mycket påskjut, vilket behövs för att dra en vagn, men om man har lite av en symaskin i tölten så tror jag att man kan vara hjälp av att tölta i vagn... Obs! Endast en teori som absolut inte är genomtänkt...!

Oki, det låter logiskt!

Skacklar till vilken c-d ponny lär passa...

Vad skönt! Jag trodde i min enfald att isisar är lite bredare än vanliga ponnys och att det därför blir lite svårt med bredden. Själv hade jag en new forest/arab- korsning som jag körde med. Vi hade lite problem att hitta lagom skaklar till honom när den tiden begav sig. Men vi kanske bara hade lite otur.

Lycka Till med inkörning av din häst! Körning är superkul och nyttigt, både för häst och kusk!

Tack! Körning är verkligen kanon!! Minns hur otroligt musklade våra hästar var när vi körde med dem!
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Jag skall köra in min tös!! Kan inget om körning men känner dom som har erfarenheten, blir nog inkörning till våren då marken tinat fram:banana, ska bli så grymt roligt lääängtar:banana:

Följer tråden med spänning.

Kul! Då kan vi byta lite erfarenheter!!! :idea:
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Det låter spännande!

Hur gammal är din häst och hur vet man att man har en bra körhäst?

Jag har sagt att den dagen jag inte kan rida min gammelman så vill jag få honom inkörd (inte en chans att jag gör det själv, både jag och häste måste lära oss i så fall). Får se om det någonsin blir aktuellt.

Men hur vet man att en häst är lämplig som körhäst?
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Men hur vet man att en häst är lämplig som körhäst?

Lämplig?
Hur vet man om en häst är lämplig till dressyr, western, hoppning?

Det är vad man gör tillsammans och hur man gör det :) Trivs båda parter med körningen är det bara att köra på ;)
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Har du hört med veterinären så hästen klarar av att dra?
för de använder ryggmusklerna väldigt mycket till det och det är ju givetvis bra men om de har ont i ryggen kanske det blir värre.
vet att man ska inte köra en häst med spatt i alla fall men det är en annan sak.

Det bästa är loksele i alla sammanhang, den hindrar inte hästens bogrörelser eller stryper den om den har lågt ansatt hals.
hästen kan röra sig lättare och kan dra bättre.

och ska du göra så tungt jobb som att sladda paddocken så ska du ha loksele.
ska två personer sitta i vagnen och det är en rockard(dvs inte lätt sulky) så tycker jag med du ska ha loksele.

loksele är inte så svårt att "prova" ut. och du måste lära dig endå hur alla remmar ska sitta både på bröst o loksele och hur vagnen skall spännas för osv annars blir det inte säkert.
seltyg.jpg

lhar en liten bebis på armen så kan tyvärr inte skriva så utförligt som jag hade velat men du kan maila om du vill ha en utförlig beskrivning hur man tillpassar selen annars sök på nätet kan du nog med göra.

jag har kört in min islandshäst själv och såhär ser mitt ekipage ut.

p5240215_125466462.jpg

p5240214_125466160.jpg


det är en gammal finsele jag fixat till, loksele alltså men sådan man körde till kyrkan med inte plöjde åkern för så grov behöver den inte vara.

jag har ordnat selen så den har högt skakelfäste, baksele, draglinor osv.
rockarden är en specialbyggt just till denna hästen.
stabil och superbra med svängel och stötdämpning + hög sits så man ser över hästen.
som du ser är skaklarna inte så långa det är för att man skall få en bra svängradie + att det inte behövs längre, sålänge hästen inte kan sparka i vagnen.

vagnen är avväg, dvs det skall vara ett speciellt tryck i däckeln på runt 2kg för är de för lätt så lättar vagnen bakåt och är det för tungt trycker det i ryggen.

detta har med var hjulaxeln är placerad och hästens mkh.

sen själv inkörningen en enkel beskrivning av hur man bör lägga upp det:

-tömkörning
-(i paddock) bind fast ett däck i ett rep, dra repet efter hästen utan att binda fast i hästen, en annan person leder hästen
-samma sak fast tömkör hästen först med ledare sen utan
-vänja vid skaklar, ta först rep som hålls vid sidan en person leder hästen, en person håller vid sidan en person går bakom med repet och vänjer hästen vid berörnin på sidorna, när man tränat in detta går man vidare med två rep ett på vardera sida, sedan sätts de fast när hästen är helt lugn.
-vänja vid riktiga skakler, börja med träspinnar i samma str gör som ovan...

osv....det är väldigt många moment, både kommandon som ska läras in, beröring, ljud osv osv för att få en säker körhäst.

alla moment skall upprepas flera gånger vid minsta tvekan går man tillbaka ett steg.

hästen skall lära sig stå still vid förspänningen, osv
man behöver minst 4 personer vid vissa moment av inkörningen så det är inget man gör själv en eftermiddag precis.

för körning är mkt farligare än ridning, när vagnen väl är på så kan häst och kusk skada sig illa om hästen tex skenar in i en skog...

jag töltar min häst framför vagnen, man får göra vad som känns bäst.

angående däckeln, så hitta en med fast/hårt stomme/båge över ryggen så den inte riskerar att falla ner över manken.

och köp ingen skitsele dvs en billig bröstsele med bara en rem där hela skitet låser hästens rörelser, utan det ska vara en däckeljord och en magjord.

alla hästar passar inte som körhästar.
de skall ha ett lugnt temerament, inte få panik för minsta lilla.
inte vara bakskygga, går till viss del att träna bort men inte på alla.
tålmodiga.

de ska även lära sig att "lägga sig" i selen när de drar...

det är mkt detta skulle kunna skriva en bok om detta och endå inte få med hälften...
påtal om bok kanske det vore en bra ide att läsa på i böcker...

detta inlägget var lite riktat till alla.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra in en islandshäst

Men så är det ju med allt vi gör med hästarna och inte bara just körningen.

Vissa hästar bockar och har sig vid första uppsittning, medan andra inte gör ett tjota. Många hästar är heta och stissiga i ridningen en tid och inte andra.

Men med lite träning får vi till båda hästarna lika fint och båda passar lika bra till ridningen :) Undantag finns.

Men alla passar inte till allt, fast jag anser att man måste ge hästen en chans först. Jag tror man snabbt märker om det funkar för sin häst.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Vad kul! Har varit sugen länge på en körhäst igen, men nuvarande är nervös och väldigt bakskygg, så jag tror inte det är något jag skall ge mig på...;)

Tycker du har fått bra tips. Men ang tölten så brukar jag aldrig tölta framför vagn. Mest för att jag inte har velat blanda in för mycket skjutkraft när jag vill ha bärkraft. Men har du å andra sidan; har du en häst med väldigt enkelt och stark tölt så är det nog inga problem!

Annars går väl att poängtera också att var noga med detaljer, låt det ta tid och få mycket hjälp, så hästen får en bra utbildning. Det går inte att lägga nog med vikt på hur trygg och säker en häst framför vagn bör vara!
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Jag körde in min 15-åriga islandshäst för 1,5 år sen. Han var extremt okomplicerad och det var i stort sett bara att spänna för och köra, men han var ganska mycket tömkörd innan. Han älskar det verkligen! Fick ett lätt anfall av fång i somras och efter det har det varit guld värt att kunna variera träningen. Ett stort plus att han tycker det är så kul, man får nästan hoppa in vagnen i farten för skritt är inte att tänka på;). Enda negativa är väl att man fryser himla mycket vintertid, sittandes stilla i en vagn..
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Han ska arbeta så mkt som möjligt med musklerna men inte med tryck från sadel etc. Nu, alltså. Men om cirkus en månad är det tänkt att min kompis dotter ska börja rida lite smått. Hon väger väldigt lite. Och så fort lär det knappast gå att köra in hästen även om jag egentligen tror att det i princip går att hänga på en vagn i morgon och köra iväg. Affe är fruktansvärt okomplicerad och nästintill lobotomerad när det gäller sånt som händer runt ikring. Med andra ord: Den dagen det är dags att lägga tryck på ryggen är han förhoppningsvis redan ok. Men eftersom jag vill lägga på själva selen- och att jag inte vill att han ska förknippa den med smärta, ens det lillaste, tänkte jag börja med den som ligger an minst mot ryggen.

Vad bra du har summerat hur det går till, det är en bra sammanfattning. :laugh:

Ibland tycker jag det är svårt att veta hur mkt man kan och ännu svårare här på ett forum att säga att man "kan" ngt. Och i andra änden kanske det sitter en kusk som tävlar SM... därför försöker jag alltid tona ner lite. Men faktum är att jag faktiskt körde in min ponny så gott som själv även om min pappas barndomsvän som är körkarl av rang hjälpte oss. Min pappa körde in sin häst samtidigt. Jag har sedan gått ett flertal kurser och kört på några såna där "uppvisningar" fast de var egentligen mest för pensionärer, typ: vi minns häst och vagn- inga "riktiga" uppvisningar. Jag har också tömkört en hel del. Men visst, det är några år sedan. Och hjälp har jag. Min tränare har också kört in hästar. Så jag har rätt bra koll på gången, ljuden och vikten av att ta det sanslöst lugnt och förebygga, förebygga och förebygga och tänka säkerhet fram för allt annat.

Det jag däremot inte är tvärsäker på, är hur man anpassar selen. Där får jag be att få återkomma, tacksamt och ödmjukt. Det är ju så otroligt mkt lättare när det står en erfaren gammal hästkunnig körkarl, bredvid, och säger hur det ska se ut :angel:. Jag vill verkligen inte att det ska ligga det minsta fel!
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Ja hur många är det här inne som kör med sina islandshästar? Kör ni bara för nöjes skull hemma eller tränar och tävlar ni även i...
2
Svar
27
· Visningar
3 807
Senast: Nielaa
·
Körning För maxad C-ponny. Hon är just nu hagprydnad men drömmer och hoppas hon kan köras i framtiden. Hon har fel i ryggen så får problem med...
Svar
5
· Visningar
1 651
Senast: fjordtokan
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 642
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp