Bukefalos 28 år!

Att köra in en islandshäst

Sv: Att köra in en islandshäst

Det låter spännande!

Hur gammal är din häst och hur vet man att man har en bra körhäst?

Jag har sagt att den dagen jag inte kan rida min gammelman så vill jag få honom inkörd (inte en chans att jag gör det själv, både jag och häste måste lära oss i så fall). Får se om det någonsin blir aktuellt.

Men hur vet man att en häst är lämplig som körhäst?

Affe blir 7 till sommaren!

Hur man vet att man har en körhäst? Tja, jag tänker att det är nog lite beroende på vad man vill att de ska göra. Ska man som jag ha en häst att köra med på skogsväg/mindre landsväg och kanske in i en liten by, i skritt och trav, så krävs en häst som är väldigt säker bland allt som kan upplevas som otäckt och pilla på flyktbeteende. Likaså en häst som aldrig någonsin slänger sig åt sidan. Den måste också vara lydig på att stå still. En häst som går iväg när man ska spänna för skaklarna är ingen hit, om man bara hunnit med att koppla på en... (nu ska man eg. alltid vara två som spänner för, minst, så man kopplar på båda samtidigt..)

Ljudkommandona och fysiska kommandon lär man ju hästen innan.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

KL

Kan ju berätta om två körolyckor jag varit med om; varningens ord, alltså :(

Min pappa hade en häst som var sådär extremt lugn och stabil. Inkörningen och all körning skedde i totalt lugn. Aldrig ngra problem. Alls. Hur snäll, lydig, orädd som helst. I alla lägen. Och nu menar jag ALLA lägen i flera flera år.

Tills en dag... Pappa körde i en längre nerförsbacke och ut rusade en älg, precis framför. Hästen fick panik och skenade i nerförsbacken... Han kom lite snett i en kurva, vagnen åkte på en sten, välte och skaklarna gick av. Hästen skenade i total blind panik och svängde dessvärre inte när vägen svängde, brakade rätt in i en tall, knäckte 7 revben varav två gick in i lungan. Pappa hann precis ifatt när han tog sina sista andetag. :cry:

Den andra olyckan gick betydligt mkt bättre, men var rätt otäck att vara med om. Det var i slutet av inkörningen med min ponny, av ngn okänd anledning, och den är verkligen okänd för oss människor och då har vi stött och blött detta många ggr!!!- reste sig min ponny, stegrade sig alltså, precis när han blivit förspänd framför vagnen. Tappar balansen och faller bakåt, snett bakåt och är totalt insnörad i selen och skaklar. Benen flyger åt alla håll och han har vild panik. Jag slänger mig på hans huvud och sätter mig så att han inte kom upp och pappa och hans kompis tar fram knivarna - som man ALLTID ska ha i vagnen!!!!- och skär loss/knäpper loss honom.

Varken före eller efter reste sig ponnyn i vagnen. Det finns ju en förklaring till varför, naturligtvis, om man kunde fråga min ponny, vill säga, kanhända gick det för fort fram, kanhända var han tjurig, kanhända blev han stucken av en geting... alltså, listan kan göras hur lång som helst.

Sensmoralen är väl att det sablar i mig kan hända exakt vad tusan som helst med alla hästar i alla lägen.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Ok, det känns ju verkligen som att det får vara en stabil häst. Förstår inte riktigt hur många av de travare jag träffat lyckats vara bra körhästar. De har varit jättefina och trevliga hästar, men de flesta har varit rätt hoppiga och tittiga. Men de har kanske inte körts under såna förutsättningar som kräver annat än att springa frammåt.

Hmm, får se om den dagen kommer som det blir aktuellt om han blir någon körhäst. Han är ju väldigt stabil, men det har ju hänt att han hoppat åt sidan.
Jaja, det är inget att oroa sig för nu. :p
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Precis! Jag är inte så insatt i travvärlden men det är nog som du skriver- de utsätts endast för att springa på banor och träningsbanor, naturligtvis finns undantag, men jag har svårt att tro att merparten av travhästarna går att köra inne i en stad bland lastbilar o dyl.

Likaså tror jag att många tävlingshästar som går de stora tävlingarna är allt annat än loja. Många av dem har säkert en reaktingsförmåga på millisekunder och kräver exakta kommandon och är "på" som tusan men för den skull är de kanske totalt "säkra" bland allt "otäckt". Man kan inte vinna SM men en lugn, stabil och loj islänning, liksom :D

Så det är nog lite vad man vill ha ut av sin körning.

Personligen skulle min kunskap, tid och förmåga räcka till för ngt annat än den supertrygga kusen. Stirrpellarna får ngn annan köra in :angel:
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Efter jobbat 10år med trav kan jag nog svara på det :D

De är nog bara på stora camper som hästarna inte är ute i vanliga trafiken på vägarna. Men de är hanterade tidigt och är ofta van det mesta (finns dock stora undantag som en passhäst jag hade som var rädd för sin egen skugga när man körde och solen låg lågt).

Har mött mkt älg och de roligaste var en hingst med mkt vinnarskalle han skulle rusa efter dom för här jälar ska vi visa vem som är snabbast :D

Låter som du har goda förutsättningar för att få till en bra inkörning. Du får ursäkta att jag lät vass men tänkte först ännu en som man träffat på så många genom åren. Man blir lite rädd när man tänker vad som kan hända och hänt när man träffat en del genom åren som lite blåögd fått för sig att köra in sin häst.

Hoppas du håller liv i tråden och vi får se det färdiga resultatet

Om du inte ska dra tyngre än ett bildäck utan fälg på hönsnät så kan du ta vilken sele som helst tom trav med en bredbrösta i stället för den vanliga.
Är inte förtjust i loksele och rockard för man måste flytta skakelfästena högra upp och sätta svängeln lite längre ner än på gullans bild för att få en helt bra draglinje. Sen är jag en fegis efter att suttit bakom en slående häst många gånger och skulle aldrig våga sitta i en vagn med så korta skaklar. Risken är att hästen gör illa sig oxå.

Funderade på selar och tyngd. Om du ska undvika vikt och tryck så är kanske en bröstsele bäst. Lokselen finns både de med tung och lätt däckel men är han i uppbyggnad efter skada så finns risken att tyngden av lokorna även märks av (behöver inte alls stämma utan min fundering). Travselen så drar man åt så blir tryck på ryggen
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra in en islandshäst

Vi børjade køra in Skjøldur då han var ung. Han ær en cool typ, inte lættskræmd och dessutom snæll och sammarbetsvillig så han passar som kørhæst. Tømkørning gick bra. Då skaffade vi en stadig arbetssele och kørlinor så att han skulle få dra lætta saker utan att behøva vænja sig vid skacklar med en gång. (Kørlinorna var specialbestællda och gjorda av vældigt tjocka rep, dom ær så tjocka och styva att dom inte kan sno sig runt hæstens ben.)
Det gick bra tills en dag då hans mor stod bunden vid ett træd då han skulle gå førbli på vægen och hon blev lite skræmd. Han tænkte att -sæger morsan att det ær farligt så ær det bæst att dra! Tyværr så tappade vi honom. Han klarade sig oskadd, men blev ju skræmd. Det tog lång tid att jobba bort rædslan. En vinterdag så spænde vi honom før en vanlig spark, det var inte førsta gången. Husse satt på sparken och høll i tømmarna och jag stod bakpå och styrde. Det var rejælt kallt och han var ganska yster. Då vi skulle spænna ifrån så fick han stå fritt på stallplan. Vi han koppla løs sparken, sedan stack han bara før att han var otålig och ville till hagen. Jag han inte gå fram till huvudet. Husse blev arg och ville inte slæppa tømmarna. Han trillade ikull och åkte på baken efter Skjøldur. Men det gør ju ont att dra en fullvuxen karl med munnen så han sparkade och træffade husse i huvudet. Han krossade kækbenet med en brodd, och slet upp ett jack nedanfør ørat med den andra.
Husse fick sig en jobbig vecka på CSK och sedan tog det lång tid att læka.
Vi skildes høsten efteråt och Skjøldur føljde med mig. Sedan har det bara blivit tømkørning. Jag berættar det hær før jag tænkte att andra kanske kan læra något av våra misstag. Något vi saknade var en ældre, van kørhæst som læromæstare åt Skjøldur. Eftersom han inte ens sett någon annan hæst dra så tyckte han nog att det hela var en rætt konstig idé...
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Då borde det gå lättare för min då. Han var bästa kompis med en travare som både reds och kördes ihop med min. Rockarden var han inte ett dugg rädd för, han låg precis bredvid när vi red/körde. Vi mötte många travekipage när vi tränade på travslingan och ibland försökte han galoppera ifatt travarna, gick ju inte förstås:crazy:. Inte fick han heller.
Inte är han bakrädd heller och tömkörning går jättebra.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Han ska arbeta så mkt som möjligt med musklerna men inte med tryck från sadel etc. Nu, alltså. Men om cirkus en månad är det tänkt att min kompis dotter ska börja rida lite smått. Hon väger väldigt lite. Och så fort lär det knappast gå att köra in hästen även om jag egentligen tror att det i princip går att hänga på en vagn i morgon och köra iväg. Affe är fruktansvärt okomplicerad och nästintill lobotomerad när det gäller sånt som händer runt ikring. Med andra ord: Den dagen det är dags att lägga tryck på ryggen är han förhoppningsvis redan ok. Men eftersom jag vill lägga på själva selen- och att jag inte vill att han ska förknippa den med smärta, ens det lillaste, tänkte jag börja med den som ligger an minst mot ryggen.

Vad bra du har summerat hur det går till, det är en bra sammanfattning. :laugh:

Ibland tycker jag det är svårt att veta hur mkt man kan och ännu svårare här på ett forum att säga att man "kan" ngt. Och i andra änden kanske det sitter en kusk som tävlar SM... därför försöker jag alltid tona ner lite. Men faktum är att jag faktiskt körde in min ponny så gott som själv även om min pappas barndomsvän som är körkarl av rang hjälpte oss. Min pappa körde in sin häst samtidigt. Jag har sedan gått ett flertal kurser och kört på några såna där "uppvisningar" fast de var egentligen mest för pensionärer, typ: vi minns häst och vagn- inga "riktiga" uppvisningar. Jag har också tömkört en hel del. Men visst, det är några år sedan. Och hjälp har jag. Min tränare har också kört in hästar. Så jag har rätt bra koll på gången, ljuden och vikten av att ta det sanslöst lugnt och förebygga, förebygga och förebygga och tänka säkerhet fram för allt annat.

Det jag däremot inte är tvärsäker på, är hur man anpassar selen. Där får jag be att få återkomma, tacksamt och ödmjukt. Det är ju så otroligt mkt lättare när det står en erfaren gammal hästkunnig körkarl, bredvid, och säger hur det ska se ut :angel:. Jag vill verkligen inte att det ska ligga det minsta fel!

En sak jag reagerar stark på är när folk säger, "min häst är så lugn det är i princip bara att spänna för o köra iväg":eek:

ja det går kanske sen en dag kommer hästen på att det är en vagn bakom och blir livrädd eller kanske kör på något som låter eller kanske börjar galoppera och vagnen skramlar till/stenar flyger in i vagnen osv mkt kan hända och helt plötsligt sitter man i en vagn efter en skenande häst som är helt omöjlig att stanna då den skenar ifrån vagnen...som sitter fast:crazy::eek:

därför är det mkt viktigt att tänka på "allt som kan hända" i träningen, tex det jag beskrev ovan.
även om hästen tex när man ska svänga råkat gå emot skakeln med sidan eller kanske känner trycket av skakeln in i sidan allt sånt måste tränas på innan för hästen kanske inte är rädd för en sak men livrädd för en annan...

och det ÄR mkt farligare att köra in och alla hästar funkar INTE som körhästar, tyvärr.

detta är till alla nu alltså inte bara dig ts.

Jag menar bara att säkerheten är så mkt viktigare i körningen den är viktig i ridning med men ramlar man av där så är det bara en häst med sadel men ramlar man ur vagnen eller hästen skenar in i skogen med vagn så är det kört, o har hästen en gång variut med om något traumatiskt med vagnen så kan det vara kört på den fronten för alltid.

så man måste vara extremt försiktigt.

en sak som folk inte tänker på så ska man faktiskt alltid vara 2 när man kör, den ena personen håller hästen(står mitt framför och håller en hand i vardera töm) medans kusken stiger i och ur vagnen, det är en säkerthets risk att stiga ur o i, man måste titta ner o ser vart man sätter fötterna blir hästen rädd då så ja...

det är mkt farligt om en häst med vagn förspänd kommer lös.

mkt o tänka på.
har fått det inpräntat detta med körningen, har gått hästgymnasium och vi fick lära oss körningen/inkörning både teoretiskt och praktiskt.
vi körde, skogskörning, travkörning, parkörning, skolkörning, terrängkörning, precision(stavas), och dressyr.

och lärde oss alltså hur vagnar och selar till de olika "stilarna" skulle sitta och vara.

vi körde in hästar då med alltså.
väldigt roligt att ha den kunskapen nu.

vet inte vart du bor annars hade jag gärna visat hur det ska sitta, tycker det är jättekul och är supernoga med alla remmar.

grejen är i alla fall att hur snäll hästen än är så ska man gå igenom alla moment gärna flera gånger även om hästen inte ser ut att reagera, för att få en 200% säkert körhäst, det går inte att få den nog säker.

min häst var superlätt att köra in ett riktigt körlynne MEN jag gjorde alla moment jättenoga endå och nu har jag ju en häst som aldrig blivit rädd i körningen och lyssnar till 200% och älskar körningen för han förstår allt.

nej det är det bästa tipset jag kan ge i alla fall:)
 
Sv: Att köra in en islandshäst

En häst som går iväg när man ska spänna för skaklarna är ingen hit, om man bara hunnit med att koppla på en... (nu ska man eg. alltid vara två som spänner för, minst, så man kopplar på båda samtidigt..)

.

inte nödvändningtvis, det är nästan bättre om den ena personen står mitt framför hästen med en hand i varje töm och har full koncentration på hästen och den andre personen har full koncentration på att spänna för vagnen då blir den lika spänd på bägge sidor med annars kan det bli olika och ska man stå o fråga varann vem har då koll på hästen.

vi fick träna på båda metoderna men jag tror de menade på att en står framför är säkrare.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Ok, det känns ju verkligen som att det får vara en stabil häst. Förstår inte riktigt hur många av de travare jag träffat lyckats vara bra körhästar. De har varit jättefina och trevliga hästar, men de flesta har varit rätt hoppiga och tittiga. Men de har kanske inte körts under såna förutsättningar som kräver annat än att springa frammåt.

Hmm, får se om den dagen kommer som det blir aktuellt om han blir någon körhäst. Han är ju väldigt stabil, men det har ju hänt att han hoppat åt sidan.
Jaja, det är inget att oroa sig för nu. :p

ja travhästar är man inte så himla noga med kan jag säga, de körs in på ett annat mkt snabbare sätt.(vissa kanske är noga så ska inte dra alla över en kam) men de lär man att de INTE ska stå still vid uppsittningen i vagnen vilket kan låta idiotiskt men det är för att de ska ha "glöden" de ska vara på "gång" eller hur man ska säga så man hoppar upp i vagnen i farten med ryggen emot hästen sen vrider man sig i underkroppen upp med benen(för man klivar inte i en sulky utan hoppar på bakifrån) och så vrider man runt sig och sätter i fötterna i hållarna på skaklarna, sen sitter man med hästens ben farandes mellan sina ben:angel:.

så det gäller att inte snubbla:crazy: de går rätt snabbt kan jag säga...vägvinnande skritt.

sen angående om hästen hoppar åt sidan det är helt ok om de gör i vanliga fall, med vagnen kan de inte göra det lika lätt:devil: men de ska inte vara så att de skenar för minsta lilla.

är de rädda för vissa saker när man rider då får man träna på de sakerna så de slutar vara rädda innan man kör in dem.

så "skrämsel" träning kan vara på sin plats för att få en säker körhäst, ljud, färger, prassel, gå över pressening, få en på sig, en vit påse vid vägkanten osv osv.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Är inte förtjust i loksele och rockard för man måste flytta skakelfästena högra upp och sätta svängeln lite längre ner än på gullans bild för att få en helt bra draglinje. Sen är jag en fegis efter att suttit bakom en slående häst många gånger och skulle aldrig våga sitta i en vagn med så korta skaklar. Risken är att hästen gör illa sig oxå.

kanske inte så konstigt om du inte är förtjust i loksele om du är van vid travsele, rätt stor skillnad.
men med en rockars(dvs tyngre än sulky) så tycker jag att det är snällast mot hästen med en loksele som fördelar trycket bäst, över hela bogbladen istället för över halsen/bogen o hindrar rörelser.
det kan trots allt bli rätt tungt med en rockars ute på leriga grusvägar och om man sitter två i.

alltså angånde min bild, jag tycker inte man kan gämför en stillastående bild och där hästen är igång och har "lagt sig" i selen och drar.
på bilden har ju loklädret "veckat sig" pga att jag precis spänt för selen och inte dragit bakselen tillräckligt(brukar göra det efter att ha skrittat fram lite först) så vagnen har skjutit fram selen lite.

vagnen är byggd efter hästen så har svårt att tro att den inte skulle passa.

man ska inte spänna för en slående häst framför en vagn för det första och det är NÄR man har höga skakelfästen som hästen inte kan få över benen över skaklarna det är ju på skitselear och vanliga lokselefästen som skaklarna hamnar jätelångt ner så hästen lätt får över ett ben eller två om de slår eller bockar.

slår hästen ska den för det första inte vara framför vagnen som sagt och för det andra får man väl använda en slagrem annars som på travhästarna men gillar inte det egentligen man trycker ju ner hela korset med "våld".

på travhäst vagnarna/suly osv är ju skaklarna väldigt mkt längre, kanske inte tävlings sulkyn? där har väl många blitt sparkade ur vagnarna?

men i skolkörningen ska skaklarna inte vara 3 meter långa så det känns som att man är ute och kör en mindre buss, fast man kör från sätet allra längst bak:angel:.

man ska kunna svänga lätt och speciellt i precisionskörningen måste man kunna vara smidigt osv.
det ska vara så långt att hästen inte kan sparka kusken men det kan inte min häst då får han ha minst 1-2meter längre bakben i så fall.

det är väldigt olika om man gämför trav och skolkörningen och travkörniungen är ju inget man använder vanligtvis på en islandshäst precis.

angående vikt på selens däckel, det lättaste för ryggen hade väl varit en sulky och en travsele men det är ju inte oprimalt för hästen att dra med skaklarna man skall ju ha svängel och draglinor och baksele.

Påtal om Hrimnir från Ödmården
head08.jpg
dålig bild men han kördes ju på någom uppvisning med travsele och sulky men de ville väl ha något "lätt" alternativ sen tror jag de körde in honom mest för uppvbisningens skull och för att visa vilket gott lynne han har.
för tror inte de kört med han så mkt sen vad jag vet.

men till saken, han är min Hästs pappa:love:
8334480.jpg

min häst igen framför vagn, här ser man draglinjen lite bättre här är den i bättre "spänn" men det förändras ju ytterligare vid dragläget när han sänker sig och tar i och drar för nu är den lite bruten just vid skaelfästet till lokan.
visst man kan säkert sätta svängeln lägre men då är risken att han får över ett ben i så fall.

jag körde in min häst när han var 5år och han hade blivit inriden året innan.

här är en bild på hur min finsele ser ut.
utan underlägg osv, detta var när jag precis köpt den så har bara lagt på den som den var.
men man ser hur lätt men endå bra däckeln är, den går upp ordentligt över manken men ligger endå ann.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

en bonusbild
1510733.jpg
det ÄR underbart att köra när man fått ordning på allt:love:
tänk bara med släde och bjällra:love:

1108022.jpg


när ma har högt skakelfäste så ser man draglinjen från svängel via draglinorna till lokan.
om man har fäst skaklarna som man brukar på loksele så ser man ju draglinjen via skaklarna.

1012076.jpg
här syns det.
ibland har man ju draglinor på vanlig skakelfästning på loksele med men här har de inte det tydligen utan drar med skaklarna:confused:men det kan ju förvisso bero på att det är sådana skaklar som ersätter svängel då de kan röra sig nedtill om jag inte har helt fel.
men de ska ju även röra sig med hästen...hm.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Vi børjade køra in Skjøldur då han var ung. Han ær en cool typ, inte lættskræmd och dessutom snæll och sammarbetsvillig så han passar som kørhæst. Tømkørning gick bra. Då skaffade vi en stadig arbetssele och kørlinor så att han skulle få dra lætta saker utan att behøva vænja sig vid skacklar med en gång. (Kørlinorna var specialbestællda och gjorda av vældigt tjocka rep, dom ær så tjocka och styva att dom inte kan sno sig runt hæstens ben.)
Det gick bra tills en dag då hans mor stod bunden vid ett træd då han skulle gå førbli på vægen och hon blev lite skræmd. Han tænkte att -sæger morsan att det ær farligt så ær det bæst att dra! Tyværr så tappade vi honom. Han klarade sig oskadd, men blev ju skræmd. Det tog lång tid att jobba bort rædslan. En vinterdag så spænde vi honom før en vanlig spark, det var inte førsta gången. Husse satt på sparken och høll i tømmarna och jag stod bakpå och styrde. Det var rejælt kallt och han var ganska yster. Då vi skulle spænna ifrån så fick han stå fritt på stallplan. Vi han koppla løs sparken, sedan stack han bara før att han var otålig och ville till hagen. Jag han inte gå fram till huvudet. Husse blev arg och ville inte slæppa tømmarna. Han trillade ikull och åkte på baken efter Skjøldur. Men det gør ju ont att dra en fullvuxen karl med munnen så han sparkade och træffade husse i huvudet. Han krossade kækbenet med en brodd, och slet upp ett jack nedanfør ørat med den andra.
Husse fick sig en jobbig vecka på CSK och sedan tog det lång tid att læka.
Vi skildes høsten efteråt och Skjøldur føljde med mig. Sedan har det bara blivit tømkørning. Jag berættar det hær før jag tænkte att andra kanske kan læra något av våra misstag. Något vi saknade var en ældre, van kørhæst som læromæstare åt Skjøldur. Eftersom han inte ens sett någon annan hæst dra så tyckte han nog att det hela var en rætt konstig idé...

oj herregud jag blir mörkrädd av att läsa detta:eek:
förlåt men detta är verkligen ett exempel på någon som inte riktigt vet vad de pysslar med och riktigt farliga saker händer...

för det första, vem binder fast hästen i en spark???en spark som kan spetsa hästen:eek:
tack o lov hände ju inget...men att låta hästen stå lös med sparken fastspänd bakom är ju som att be om att en hemsk olycka ska hända...

och hästen verkade inte så väluppfostrad om den springer iväg till hagen utan ägarens tillåtelse, låter rent livsfarligt att spänna för något på en sån häst som man inte har kontroll över.

sen lär sig inte hästar av att titta på när en annan häst drar en vagn...tänk om det vore så lätt.

inget påhopp på dig nu utan det var bra du delade med dig så förstår folk att det är viktigt att man vet lite innan man "testar":bow:
 
Sv: Att köra in en islandshäst

din häst har spatt väl?
tänkte bara att det är inte jättebra för deras bakben den påfrestningen som bakbenen får ta i körningen om de har problem med bakbenen.

men lättare körning ska nog gå och att man kanske itne ta de brantaste backar utan går ur och går då kanske och inte drar för tungt.
man får nog se på hästen med.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Den sista bilden är tagen hemma hos mig!
Med gårdens förra ägare, nu bor det bara småhästar här.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Då var det bilden som lurades lite

Kört mkt med loksele oxå både travare (när man kör tyngre eller 4 hjuls så använder jag loksele) och brukshästar i skogen och ska man dra något tyngre (håller med om vissa rockards på bilaxel är riktigt tunga även på fast mark) så är den överlägsen.

Däremot så skulle jag inte säga att en travsele är att rekommendera om man ska ha lätt över ryggen då man drar åt den normalt och de flesta har ett fast järn i sig. Så även om man ändrar om så man kör med en bred brösta och draglinor och svängel så blir det mer fast än en däckel utan fast järn. Och gör man inte så så drar ju hästen med hela "midjan"

Lärde mig köra skogskörning först av min morfar som kört fram virke med häst under hela sitt yrkesverksamma liv och hade jag kommit med en rockard med så korta skaklar som på bilden hade jag fått en föreläsning som hette duga :D. Det räckte om man tömkörde och kom så när att man kunde blivit träffad om hästen fått fnatt och sparkat bakut. Även om man inte alltid är överens med hästhållning med de gamla stuket som han och många hade så är säkerhetstänket bra. Även om det är 25 år sedan jag som tonåring började köra med honom så sitter sådant i ryggmärgen.

Självklart är det väll ingen som sätter för en häst dom de förväntar sig att den ska slå men olyckor händer. Precis som man har bälte i bilen och hjälm när man rider ifall något skulle hända.

Gillar främst bröstselar (inte skräpet där bröstan sitter fast) efter jag var hos Christer Pålsson några månader och fick upp ögonen för dom. Innan hade jag ingen erfarenhet av dom.

Håller med om det du skrev om många travare inte tränats att stå still. Kan bli totalt galen på det så lärde de hästar som passerat genom åren att göra det. När jag var hos Lars I Eriksson så sela man på hästarna inne, gick ut och ställde dom lös på stallbacken och hämtade vagnen och satte för. De stod där tills man satt i vagnen och sade att nu fick de gå.

När de gäller inkörningen så föredrar jag att vara 3 st (lugna och starka medhjälpare) för att minska risken att de händer något.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra in en islandshäst

ja travhästar är man inte så himla noga med kan jag säga, de körs in på ett annat mkt snabbare sätt.

Jag tror att det vore bra om du hade varit med när man kör in en travhäst, tränar den för sulky osv. Det är ett mycket grundligt jobb som läggs ner på den biten, funkar det inte här är hästen totalt värdelös som travhäst. Så här får du läsa på lite.;)
 
Sv: Att köra in en islandshäst

din häst har spatt väl?
tänkte bara att det är inte jättebra för deras bakben den påfrestningen som bakbenen får ta i körningen om de har problem med bakbenen.

men lättare körning ska nog gå och att man kanske itne ta de brantaste backar utan går ur och går då kanske och inte drar för tungt.
man får nog se på hästen med.

Jo han har spatt, att du minns det:). Tack för tipset fast det var lite tråkigt men det tål att tänka på. Jag har ju sett en del vansinnesträningar så det är därför jag tvekat. Nu är min ganska stor i kroppen så orkar gör han , men sen var det spatten som sagt.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Det enda jag vill tillägga är att jag undrar lite vilka travstall du har varit i, där det "inte är så noga" med inkörningen.

Jag har absolut ingen gigantisk erfarenhet av trav, men där jag har varit har de definitivt gett sina travhästar en ordentlig inkörning som de lagt stor vikt på...
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Ja hur många är det här inne som kör med sina islandshästar? Kör ni bara för nöjes skull hemma eller tränar och tävlar ni även i...
2
Svar
27
· Visningar
3 807
Senast: Nielaa
·
Körning För maxad C-ponny. Hon är just nu hagprydnad men drömmer och hoppas hon kan köras i framtiden. Hon har fel i ryggen så får problem med...
Svar
5
· Visningar
1 651
Senast: fjordtokan
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 642
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp