Bukefalos 28 år!

Att köra in en islandshäst

Sv: Att köra in en islandshäst

Jag tror att det vore bra om du hade varit med när man kör in en travhäst, tränar den för sulky osv. Det är ett mycket grundligt jobb som läggs ner på den biten, funkar det inte här är hästen totalt värdelös som travhäst. Så här får du läsa på lite.;)

Jag håller nog med dig här. Jag tror knappast de exempelvis slarvat med Järvsöfax:love: Sedan finns det väl en hel del andra saker de inte är så noga med men nu var vi ju inne på självaste körningen.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Alltså så här är det för mig.

Travaren jag har är ju inkörd och avlad för det, MEN jag tror f*n inte jag skulle våga köra hästen. Han är inte den typ av körhäst som passar mig mentalt, jag skulle bara bli nervös och orolig eftersom han har sånt jädra tävlingssinne och är själv lite stirrig på vissa saker, lite halvlöjlig, har en grymt snabb fart och är stooor.

Fifa som inte är inkörd tror jag ändå är den typ av körhäst för mig (om hon nu trivs och accepterar detta, vilket jag har en känsla av att hon kommer att göra) Hon är ju mer trygg och lugn i sättet att vara häst, liten o kompakt och absolut inte lika snabb och definitivt inte samma tävlingssinne, tvärtom:p
 
Sv: Att köra in en islandshäst

En sak jag reagerar stark på är när folk säger, "min häst är så lugn det är i princip bara att spänna för o köra iväg":eek:

ja det går kanske sen en dag kommer hästen på att det är en vagn bakom och blir livrädd eller kanske kör på något som låter eller kanske börjar galoppera och vagnen skramlar till/stenar flyger in i vagnen osv mkt kan hända och helt plötsligt sitter man i en vagn efter en skenande häst som är helt omöjlig att stanna då den skenar ifrån vagnen...som sitter fast:crazy::eek:

)

Och en sak som jag reagerar starkt på är att det alltid finns ngn som alltid vill missförstå det man skriver. Och sedan målar fan på väggen. Jag blir så trött. Jag kan acceptera att folk med asperbergers inte kan tolka liknelser men inte när det är syfte att hålla på att mästra. Det torde framgå av mina inlägg här inne att jag inte ämnar stressa på med inkörningen och att jag har både koll och bra hjälp, eller!?

:mad:
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Haha, jag kan bara hålla med. Hade inte vågat sitta bakom en riktig travhäst heller, jisses vad fort det går! :eek:

De är ju väldigt duktiga på vad de gör, men det är ju verkligen två skilda saker att springa på bana och små skogsvägar och bostadsområden. Kan tänka mig att många hästar kanske inte är jättelämpade för båda delarna.
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Svar till Gullan 86.

En vinterdag så spænde vi honom før en vanlig spark, det var inte førsta gången. Husse satt på sparken och høll i tømmarna och jag stod bakpå och styrde. Det var rejælt kallt och han var ganska yster. Då vi skulle spænna ifrån så fick han stå fritt på stallplan. Vi han koppla løs sparken, sedan stack han bara før att han var otålig och ville till hagen.

Kørlinorna har kraftiga, enkla hakar och ær vældigt enkla att haka på och av. Men visst, dom var kopplade till sparken och en spark har ganska vassa medar. Dærfør ær det sækrare med en liten slæde. Han var før øvrigt inte olydig, men alla unghæstar kan få inpulsinfall. Vi var dumma som inte kørde in honom i stallet och spænde ifrån dær. Vi hade aldrig ens hjælpt till med inkørning førr, det var dærfør vi gjorde de dær två misstagen.

Nej, jag ær inte så naiv att jag tror att en hæst blir inkørd av att se på en annan hæst, men det ær ju vanligt att man spænner en unghæst bredvid en gammal sæker hæst och på så sætt lær den sig av den andra. Att mærka att den andre hæsen ær trygg med grejorna och inte tycker dom ær konstiga gør intryck på den unga.

Skjøldur har inte spatt, vem skulle ha sagt något sådant? Han har fyra friska, starka ben!
 
Sv: Att köra in en islandshäst

Ursækta, men det ær bæst jag førklarar. Draglinorna satt fasthakade i en slags bom eller vad det nu heter, och så hade vi satt fast sparken med en kætting. På så vis var inte sparken alltfør næra hans bakdel. Jag hade just kopplat loss sparken då han stack till hagen. Hur som helst, det ær inte att rekomendera och jag berættade før att varna andra.
 
Drar igång en gammal tråd..
Hur har det gått för alla er nu med inkörningarna av era islandshästar??

Jag tog slag i saken och körde in min islandshäst förra året då hon var 10 år.
Jag gjorde all grundarbete själv men från självaste fastspänningen av vagn fick jag hjälp av erfaren travtränare.
Numer kör jag mer än vad jag rider och vi har hunnit tävlat en maratontävling... som var bara hur kul som helst.
Så de blir de fler av.

Jag töltar inte nä jag kör men jag vet att andra töltande raser används som körhästar och tävlar i just tölt till vagn.

Här kommer lite bilder=)

10534129_10153038150263998_3252028923466515066_n_zpsc24ea443.jpg



10383515_10152917990273998_8790616545117467400_n_zpsf30f7974.jpg


1794649_10152631331633998_465997612_n_zps4718e2dc.jpg
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Ja hur många är det här inne som kör med sina islandshästar? Kör ni bara för nöjes skull hemma eller tränar och tävlar ni även i...
2
Svar
27
· Visningar
3 807
Senast: Nielaa
·
Körning För maxad C-ponny. Hon är just nu hagprydnad men drömmer och hoppas hon kan köras i framtiden. Hon har fel i ryggen så får problem med...
Svar
5
· Visningar
1 651
Senast: fjordtokan
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 642
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp