Att komma när man ropar

E

Egonson

Ibland är det svårt tydligen.. Fast man gjort det hela hösten innan.

Har ni något bra tips på hur man tränar inkallning på hästar? Utan godis gärna.
Skrammel-hink funkar ju ibland men inte alltid tyvärr.

Jag tänkte inte lägga in en tråd egentligen eftersom man brukar få kritik öst över sig, det är ju inte akut men jag vill gärna ha lite bra träningstips.

Våra hästar har bestämt att vi ska komma och hämta dem i hagen när de ska in på kvällen, de kommer inte längr enär man ropar sedan några dagar. Jag kan INTE komma på någon orsak och vi har dragit alla möjliga. Det är inte svårt att gå och hämta dem nej men det är bekvämare om de vill komma till grinden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att komma när man ropar

Är det möjligt att lämna dem ute tills de kommer självmant? Brukar inte ta länge tills de förstår att det lönar sig komma då nån ropar?
 
Sv: Att komma när man ropar

När jag började: Jag ropar "Lukaseeeeen! *vissel*", går fram och sätter på grimman. Sen får han en godis.

Nu: Ropar samma sak, men nu kommer han :love: Alltid en belöning när han kommer.
 
Sv: Att komma när man ropar

Ja det vet jag att man borde men det tar nog nån timme (överdrift). Vi kanske måste vänta ut dem helt enkelt hur tid det än tar.

Nordisen vill in och äta och kommer egentligen gärna fram till grinden, men den stora valacken håller henne kvar och hon går inte utan honom eller ens förbi honom. Den lille valacken hänger på den store :p
De kom alltid innan i höstas men en kväll stod de bara kvar längst bort. Kanske lär de sig på en enda gång att vi kommer och hämtar dem om de står kvar? Är det möjligt, de lär sig ju annat väldigt fort men samtidigt kan de inte tänka logiskt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att komma när man ropar

Den metoden låter intressant. Kanske får tjuvträna den store stoppklossen :angel:
 
Sv: Att komma när man ropar

När jag började: Jag ropar "Lukaseeeeen! *vissel*", går fram och sätter på grimman. Sen får han en godis.

Nu: Ropar samma sak, men nu kommer han :love: Alltid en belöning när han kommer.

*delvis knapplån*
Detta är en enkel och bra metod faktiskt. Gör något speciellt ljud (ja du kan låta som en gris om du vill ;) ) och ge godis. Hästarna lär sig snabbt att det betyder gott= de kommer gärna.
 
Sv: Att komma när man ropar

Jag använder en klicker, dom ger ett spec. ljud och min farbror har greppat att "Aha, de ljudet betyder godis!". Super bra för nu har jag med en överallt, när han gör något rätt, klickar jag och han får en godis :P
 
Sv: Att komma när man ropar

Det är en bra idé, fast jag har provat klicker på hunden och jag gillar bättre rösten :angel: Kanske man kan få dem att haja, får nog åka och träna lite någon dag :D Börja i dagsljus kanske.
Brukar ropa Komkomkom, med ljus röst och det kanske är ett bra "Kommando". En idé börjar ta form.
 
Sv: Att komma när man ropar

kl

Är godis verkligen enda sättet?

Min pojk får alltid godis i krubban när han kommer in, men jag vill helst undvika att ge honom godis ur handen/på marken när han kommer till mig. Jag vill att han ska komma till mig för att han tycker att det är roligt, inte för att han tycker att det är gott.

//Julia
 
Sv: Att komma när man ropar

Se till att alltid förknippa inkallning med någonting trevligt. En härlig ridtur, en stunds klickerträning eller klia bakom örat, etc.

Du måste förknippa respons med positiv förstärkning.

Lätt som en plätt. ;)
 
Sv: Att komma när man ropar

Nej det är såklart inte enda sättet med godis. Egentligen vill jag inte ge för mycket godis.
De får alltid kraftfoder och hö när de kommer in på kvällen. Alltid. Det ska bli inressant att se hur de beter sig i kväll. Funderar vilken metod vi ska välja. Fast alla pekar ju på en sak, positiv förstärkning. Får komma på nå't stoppklossen uppskattar.
 
Sv: Att komma när man ropar

kl

Själv är jag lite emot godismetoderna både inom hund och hästträning. Tycker att djuren ska göra det man vill också då man inte har korv i fickan/ havrehinken i handen.

Visst är det bra med att belöna gott uppförande och godis är ju ett ypperligt bra sätt att lära in nya saker, men i många fall ser man att folk använder godis som mutor och det kan ju aldrig sluta bra...?

(Obs, detta inlägg var rent allmänt!)
 
Sv: Att komma när man ropar

börja att ropa på henne eller vissla,..sen så när hon kommer emot dig så ger du henne en belöning som godis o klappar. Det räcker att hon går bara den sisat meter ntill dig..ju oftare du ger henne godis när hon kommer emot dig så kan du öka avståndet efter hand..sen kan du när hon lyssnar bra och kommer minska ner på godiset så att du ger det bara då o då..då vet hon att hon kanske kan få godis och kommer men då får hon en belöning med beröm o klappar ist..funkar lika bra men om hon slutar att komma så ska man inte sluta med godiset.

sen är det ju bäst om man kan sluta med godiset helt..men det är ett bra sätt att lära in nya saker med hjälp utav godis.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att komma när man ropar

Min häst måste man hämta om det är blött i hagen, han vill inte bli blöt om tassarna:crazy:
 
Sv: Att komma när man ropar

Nej godismutor är inte bra! Det tycker inte jag heller. Godis då och då kan vara bra i träning. Våra hästar blir så himla tiggiga om man ger för mycket.
I går kom de först inte, vi stod och ropade i ca 10 minuter, men vi gått halvvägs kom de faktiskt galopperande. Det är blött i hagen men det är blötare där dom väljer att stå, än vid grinden.. Vid grinden är det torrt. Det är nog så att de lärt sig att vi kommer och hämtar, då vi kanske råkat göra det en gång när dom tog lång tid på sig att komma. Förut kom det nämligen direkt.

Vid mycket blåst vet jag att de inte kommer direkt för då läar de under trädgrenarna längst ner i hage men nu är det vindstilla.

Vi får se i kväll, det är lite tajt om tid ibland och då blir det att man hellre går och tar dem än står och vänter 30 minuter vid grinden. Vi får ta tid när den finns.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att komma när man ropar

Vi provade att vänta och det tog tid och var väldigt tveksamt, men de kom iaf till slut :) Sista metrarna lockade vi lite extra. Och så fick dom en morot när de kom fram till oss. Vi har gjort det ett par ggr, varav två kvällar.
 
Sv: Att komma när man ropar

Något som har funkat ypperligt på våra hästar, särskilt min. Är att de alltid får foder när de kommer in, vi har så att de får lunch när de kommer in, så alla hästarna vet att när de ska in är de matdags, funkar bäst om det är nästan samma tid.
På min som har vart jättesvårt fångad, och ännu mer för alla andra, hade en jättebra som oftast tog in, och kom inte min häst efter att den andra var intagen, så fick han stå en timme ute innan han kom in. Det är ju egentligen det bästa sättet för att slippa "pocka" med hästar.
Jag tyckte själv inte att jag skulle ge honom godis, men efter påtryckningar från andra, nu snackar vi iom en häst som kunde ta två timmar och fånga varje dag i början. Slutade med att jag i princip blev en godis maskin, vilket jag inte trivdes med. Nu kommer han oftast när jag kallar, även om det ibland tar en kvart.
 
Sv: Att komma när man ropar

På kvällen så vet min sköthäst Tösen att det väntar lite mat i hennes krubba i boxen, så på kvällen när hon ska in så öppnar man till hagen, till stallet och till boxen så traskar hon in själv.. ^^ Man behöver inte ens sätta på grimmskaft eller hålla i grímman, hon kommer in ändå! :D Jätte duktig är hon. Har tyvär inga tips eftersom att Tösen vet att det händer något kul när någon kommer och hämtar henne. Så tyvär. Men testa att ropa, få och hämta hästen och ge en godis. Sedan som någon sa, så kommer hästen. Ge belöning när den kommer.. ^^

// BoriBaby :p
 
Sv: Att komma när man ropar

Jag vet inte vad jag har gjort men min häst kommer alltid när jag ropar på honom eller så fort han ser mig, samma sak när man lämnar honom i hagen, han vill verkligen inte bli lämnad kvar där :love: Vill hellre följa med mig trots att han trivs bra i flocken osv.

Han är 2 år, kanske att vi börjar få en "mamma/son" relation? Han gömmer sig alltid bakom mig när han blir rädd och ställer sig alltid bakom mig om någon häst bråkar med honom, haha..buse..

Att hästen komemr när man ropar har väl mycket att göra med vad som händer utanför hagen. Sen finns det ju olika personligheter också såklart, men alla mina hästar har alltid kommit när jag ropat, och de vet vem jag ropar på också, för det är bara de jag ropar på som kommer.
Några använder godis men det har aldrig jag behövt göra, har bara kommit naturligt att dom gärna kommer.
 
Sv: Att komma när man ropar

Ta dig tid!!!!!!!!!!!!!! Sitt i hagen och vänta tills hästen kommer fram självmant till dig res dig lugnt, klappa om hästen, gå till ett nytt ställe sätt dig ner och vänta tills den kommer fram, upprepa några gånger och gå ifrån hagen, gå tillbaka senare upprepa, ta in hästen under lugn form
Tänk på att det är din energi du förmedlar till hästen, är du lugn förmedlar du en bra energi, stressad tvärtom.Vid en inlärning är det viktigt att förmedla lugn och vänlighet med en bit av envishet. Detta tar lite tid men ger gott och varaktigt resultat. Vad även är viktigt är att man varierar sina aktiviteter med hästen. Detta fungerar även på hundar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 184
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 233
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp