Att komma ut?

Instämmer helt. Sedan underlättar det givetvis om man är någorlunda vän med sig själv om man är i en förhållandesituation men det är en annan sak.
Ja, jag tänker mig att det där "älska sig själv för att kunna bli älskad av andra" är en otroligt olycklig formulering av tanken att vara trygg med sig själv för att fungera väl i ett förhållande.
 
Jag blir så arg när jag ser det här. Givetvis finns det människor som älskar en oavsett vad man tycker om sig själv, man behöver inte älska sig själv för att förtjäna kärlek.
Jisses, kanske dags att sluta ta åt sig så personligt och tolka in saker mellan raderna som inte ens finns där från början. Sedan är det inte speciellt schysst att ta en mening ur sitt sammanhang, när helheten spelar in också. Men vill ni hacka, varsågoda jag tänker inte spela med. Ha en bra dag, nu ska jag ut i solen och njuta. :)

Såg nu när jag kollade runt att jag råkade visst vända lite på det:
30090.jpg
 
Jisses, kanske dags att sluta ta åt sig så personligt och tolka in saker mellan raderna som inte ens finns där från början. Sedan är det inte speciellt schysst att ta en mening ur sitt sammanhang, när helheten spelar in också. Men vill ni hacka, varsågoda jag tänker inte spela med. Ha en bra dag, nu ska jag ut i solen och njuta. :)

Såg nu när jag kollade runt att jag råkade visst vända lite på det:
30090.jpg
Men vilken överreaktion på att någon inte håller med dig :confused:. Det är väl ingen som hackar?
 
Jisses, kanske dags att sluta ta åt sig så personligt och tolka in saker mellan raderna som inte ens finns där från början. Sedan är det inte speciellt schysst att ta en mening ur sitt sammanhang, när helheten spelar in också. Men vill ni hacka, varsågoda jag tänker inte spela med. Ha en bra dag, nu ska jag ut i solen och njuta. :)

Såg nu när jag kollade runt att jag råkade visst vända lite på det:
30090.jpg
Jag tror inte det var meningen att hacka, det var det i alla fall inte från min sida. Men att "ingen kan älska dig om du inte älskar dig själv" (jag vet att citatet inte var skrivet exakt så) kan ju lätt tas väldigt fel för en person som mår dåligt.
 
Jisses, kanske dags att sluta ta åt sig så personligt och tolka in saker mellan raderna som inte ens finns där från början. Sedan är det inte speciellt schysst att ta en mening ur sitt sammanhang, när helheten spelar in också. Men vill ni hacka, varsågoda jag tänker inte spela med. Ha en bra dag, nu ska jag ut i solen och njuta. :)

Såg nu när jag kollade runt att jag råkade visst vända lite på det:
30090.jpg

Men det är ju inte heller sant?
 
Jisses, kanske dags att sluta ta åt sig så personligt och tolka in saker mellan raderna som inte ens finns där från början. Sedan är det inte speciellt schysst att ta en mening ur sitt sammanhang, när helheten spelar in också. Men vill ni hacka, varsågoda jag tänker inte spela med. Ha en bra dag, nu ska jag ut i solen och njuta. :)

Såg nu när jag kollade runt att jag råkade visst vända lite på det:
30090.jpg

Det är inte att hacka utan att problematisera ett välkänt uttryck. Jag sa också alltid så förut. Att älska andra när man hatar sig själv går också alldeles utmärkt :)
 
Jisses, kanske dags att sluta ta åt sig så personligt och tolka in saker mellan raderna som inte ens finns där från början. Sedan är det inte speciellt schysst att ta en mening ur sitt sammanhang, när helheten spelar in också. Men vill ni hacka, varsågoda jag tänker inte spela med. Ha en bra dag, nu ska jag ut i solen och njuta. :)

Såg nu när jag kollade runt att jag råkade visst vända lite på det:
30090.jpg

Det där är nästan ännu värre.
 
Fast du är straight. Du är hetero. Du passar in i normen. Förstår att det inte är en big deal för dig att folk inte är straight, men det kan vara en big deal för oss som inte passar in i normen att berätta det. Det är mer än en sexualitet, det är ett sätt att leva som inte samhället i stort förväntar sig.

Det här fastnade lite i huvudet, så jag måste bara lägga till en grej till mitt tidigare inlägg.

Och det är att det här (nu menar jag inte att peka ut just dig, utan bara som ett exempel på något som är vanligt förekommande) är ännu en grej i kategorin "saker jag tycker är galna". Att någon annan berättar för en person om hen passar in i normen. Om vi inte vet "allt" om någon annans läggning kan vi ju inte uttala oss om huruvida hen passar in i normen. Som här, jag förstår ju att du menar att jag som hetero passar in i heteronormen, och det gör jag ju. Men jag passar inte in i normen för hur relationer "ska vara", och jag har också en del funderingar kring att "komma ut", vad andra tycker, hur bemöts man om man är öppen med det i samhället osv. Även fast jag passar in, just i heteronormen.

Det är bara en till grej som jag tycker är skruvad. Jag menar inte att förminska dina eller någon annans känslor! Jag menar bara att jag tycker hela den här grejen med normer, gissningar och antaganden borde vara utdöd för länge sedan. Ingen borde behöva "komma ut", oavsett vad för sexualitet, syn på relationer, avsaknad av sexualitet osv man än har.
 
Nä, plus att man kan vara älskad av t.ex familj och vänner också, det behöver ju inte handla om ett kärleksförhållande och då blir det extra fel med att man inte kan vara älskad om man inte älskar sig själv.

Jag verkligen hatade mig själv som tonåring (är inte helt ovanligt...) och mådde riktigt dåligt, hade jag inte haft bra läkkött på den tiden hade ärren synts idag. Mina föräldrar älskade mig utan förbehåll, något jag aldrig tvekade på. Det ena hade inte med det andra att göra.

Att koka ner relationerna mellan människor till käcka oneliners tror jag är farligt.
 
Min sanning är ingen annans sanning, men här kommer mina tankar.

Jag tror att det är bra för själen att vara sitt sanna jag. Att vara sig själv och bli älskad och uppskattad för den personen. Våga visa vem personen JAG är och stå för det. Däri ligger också sexualiteten. Särskilt om jag känner den som problematisk, som en stor del av den jag är. I den delen förstår jag att det absolut finns vits med att visa (valda delar) av omgivningen vem jag är och vad jag står för. Å andra sidan springer jag inte och skriver folk på näsan vem jag älskar och vem jag ligger med, och det är ju vad det kokar ner till. Med detaljen vilket kön personen ifråga har.

Själv tycker jag det är väldigt jobbigt att älska någon som jag inte kan vara med eller öppet visa att jag hör ihop med, om det nu uppkommer en sådan situation. Det skaver, det svider och det gör ont. Nu kanske det inte är den situationen i det här fallet, men en förlängning kan ju bli sådan.

Ovanstående är sant för mig, och inget som någon annan behöver dela känslomässigt.
 
OT
kul att det finns fler personer här på forumet som är mer eller mindre asexuella! Jag förstod tidigare inte ens att man kunde vara det. Jag trodde att man kanske måste väcka lust med mera genom att prova på sexrelaterade aktiviteter, trots att man inte hade någon önskan att göra det. Det hade kunnat bli lite tokigt...

Förlåt för lite långt OT-inlägg.
 
Den här tråden fick mig att reflektera lite över mitt förhållningssätt och öppenhet till min egen sexualitet. Vid mitt "sexuella uppvaknande", eller vad man nu ska kalla det utan att låta bajsnödig, så var det kvinnor jag var sexuellt attraherad av. Efterhand så inkluderades män i den biten också, och det är också de som jag hyst romantiska känslor för, dejtat och varit tillsammans med. Jag utesluter inte att jag skulle kunna få känslor för en kvinna, och skulle vara öppen för det om det hände, men det har inte varit i närheten hittills. Därför tycker jag att det nästan är lite problematiskt att tala om mig själv som bisexuell, eftersom att det får en sådan sexuell betoning i mitt fall. Tycker nästan att det känns lite som ett "hån" mot personer som lever med både kvinnor och män om jag ska tala om mig själv i sådana termer. Däremot så brukar jag tala i termer om att jag inte är helt heterosexuell, och frågar någon så har jag inga problem med att vara mer detaljerad. Sedan har det absolut hänt att jag talat med lite trångsynta familjemedlemmar/släktingar om att det inte är helt uteslutet att jag någon dag dejtar en tjej, mest för att mjuka upp dem och uppmuntra till att tänka ett varv till. :angel:
 
Den här tråden fick mig att reflektera lite över mitt förhållningssätt och öppenhet till min egen sexualitet. Vid mitt "sexuella uppvaknande", eller vad man nu ska kalla det utan att låta bajsnödig, så var det kvinnor jag var sexuellt attraherad av. Efterhand så inkluderades män i den biten också, och det är också de som jag hyst romantiska känslor för, dejtat och varit tillsammans med. Jag utesluter inte att jag skulle kunna få känslor för en kvinna, och skulle vara öppen för det om det hände, men det har inte varit i närheten hittills. Därför tycker jag att det nästan är lite problematiskt att tala om mig själv som bisexuell, eftersom att det får en sådan sexuell betoning i mitt fall. Tycker nästan att det känns lite som ett "hån" mot personer som lever med både kvinnor och män om jag ska tala om mig själv i sådana termer. Däremot så brukar jag tala i termer om att jag inte är helt heterosexuell, och frågar någon så har jag inga problem med att vara mer detaljerad. Sedan har det absolut hänt att jag talat med lite trångsynta familjemedlemmar/släktingar om att det inte är helt uteslutet att jag någon dag dejtar en tjej, mest för att mjuka upp dem och uppmuntra till att tänka ett varv till. :angel:

Man kan ju anta att det är ”problemet” med att sätta namn på allt och ha en massa underkategorier på alla sort sexueliteter. Samtidigt som det givetvis är skönt för de som kanske undrar just om det är normalt eller ens finns, att det till och med finns ett namn på det.

Jag antar att det är samma som för de som är glada att få en diagnos på något (exemplevis ADHD) medan andra tycker att man hamnar i ett fack och stigmatiseras.
Det finns helt enkelt inte ett svar som passar alla.
 
Jag har läst många sexexperter som menar att väldigt, väldigt få INTE är bisexuella i någon grad. Inte uttalat bisexuella utan någon gång tänder på samma kön, trots att en räknar sig som heterosexuell.

Jag tror vi hade tjänat på att skicka etiketterna och bara gått på att det är härligt att känna något för andra personer, oavsett vilket kön de tillhör.

https://www.metro.se/artikel/skippa-etiketterna-alla-är-inte-monosexuella
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 852
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 705
Senast: a1agnlju
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 825
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp