Att komma ut?

Den här tråden fick mig att reflektera lite över mitt förhållningssätt och öppenhet till min egen sexualitet. Vid mitt "sexuella uppvaknande", eller vad man nu ska kalla det utan att låta bajsnödig, så var det kvinnor jag var sexuellt attraherad av. Efterhand så inkluderades män i den biten också, och det är också de som jag hyst romantiska känslor för, dejtat och varit tillsammans med. Jag utesluter inte att jag skulle kunna få känslor för en kvinna, och skulle vara öppen för det om det hände, men det har inte varit i närheten hittills. Därför tycker jag att det nästan är lite problematiskt att tala om mig själv som bisexuell, eftersom att det får en sådan sexuell betoning i mitt fall. Tycker nästan att det känns lite som ett "hån" mot personer som lever med både kvinnor och män om jag ska tala om mig själv i sådana termer. Däremot så brukar jag tala i termer om att jag inte är helt heterosexuell, och frågar någon så har jag inga problem med att vara mer detaljerad. Sedan har det absolut hänt att jag talat med lite trångsynta familjemedlemmar/släktingar om att det inte är helt uteslutet att jag någon dag dejtar en tjej, mest för att mjuka upp dem och uppmuntra till att tänka ett varv till. :angel:
Spinner vidare ... som hetero är jag ute på tunn is här men jag begär inte tolkningsföreträde, funderar bara kring hur jag ser på det. Och jag tycker att de där etiketterna oftast verkar så snäva. För mig blir man inte bisexuell för att man tänder på/hånglar med någon av samma kön. Jag har en god vän som alltid varit lesbisk. Hon har legat med många mån men det är uteslutande med kvinnor hon har sina kärleksrelationer. Hon definierar sig som lesbisk och hela hennes identitet är lesbisk, att hon ligger med män har inte påverkat det.

Min syn på det här är väldigt inspirerad av henne och jag skulle önska att begreppen var lite vidare, att de inte bara handlade om sexualitet utan livsstil. Jag tycker t ex att jag bryter mot heteronormen trots att jag är hetero, min avvikelse är att jag lever ensam och inte har skaffat barn.
 
Jag har läst många sexexperter som menar att väldigt, väldigt få INTE är bisexuella i någon grad. Inte uttalat bisexuella utan någon gång tänder på samma kön, trots att en räknar sig som heterosexuell.

Jag tror vi hade tjänat på att skicka etiketterna och bara gått på att det är härligt att känna något för andra personer, oavsett vilket kön de tillhör.

https://www.metro.se/artikel/skippa-etiketterna-alla-är-inte-monosexuella
Exakt. Jag tror att normerna talar högre än biologin när det kommer till vem vi attraheras av.
 
Man kan ju anta att det är ”problemet” med att sätta namn på allt och ha en massa underkategorier på alla sort sexueliteter. Samtidigt som det givetvis är skönt för de som kanske undrar just om det är normalt eller ens finns, att det till och med finns ett namn på det.

Jag antar att det är samma som för de som är glada att få en diagnos på något (exemplevis ADHD) medan andra tycker att man hamnar i ett fack och stigmatiseras.
Det finns helt enkelt inte ett svar som passar alla.

Absolut, själv är jag tyvärr typen som älskar att sätta etiketter för att kategorisera, speciellt när det rör mig själv! Grejen är ju dock att jag allt som oftast gör det utan att lägga någon värdring i etiketten, och jag är medveten om att jag är lite av ett unikum där och att det oftast kan bli dömande. :)
 
Spinner vidare ... som hetero är jag ute på tunn is här men jag begär inte tolkningsföreträde, funderar bara kring hur jag ser på det. Och jag tycker att de där etiketterna oftast verkar så snäva. För mig blir man inte bisexuell för att man tänder på/hånglar med någon av samma kön. Jag har en god vän som alltid varit lesbisk. Hon har legat med många mån men det är uteslutande med kvinnor hon har sina kärleksrelationer. Hon definierar sig som lesbisk och hela hennes identitet är lesbisk, att hon ligger med män har inte påverkat det.

Min syn på det här är väldigt inspirerad av henne och jag skulle önska att begreppen var lite vidare, att de inte bara handlade om sexualitet utan livsstil. Jag tycker t ex att jag bryter mot heteronormen trots att jag är hetero, min avvikelse är att jag lever ensam och inte har skaffat barn.
Jag gillar att skilja på praktik/referenser och identifikation. Det viktiga är ju såklart hur en person själv identifierar sig, oavsett (sexuella/romantiska) erfarenheter. Jag tänker att det också ingår en massa andra saker i begreppen, som gör att man kanske väljer att inte identifiera sig på ett visst sätt. Exemplevis förväntningar, stigman osv. Jag tycker inte att begreppen för olika sexualiteter endast innefattar vem man blir kär i/kåt på, utan en massa andra saker också.
 
Jag gillar att skilja på praktik/referenser och identifikation. Det viktiga är ju såklart hur en person själv identifierar sig, oavsett (sexuella/romantiska) erfarenheter. Jag tänker att det också ingår en massa andra saker i begreppen, som gör att man kanske väljer att inte identifiera sig på ett visst sätt. Exemplevis förväntningar, stigman osv. Jag tycker inte att begreppen för olika sexualiteter endast innefattar vem man blir kär i/kåt på, utan en massa andra saker också.
Ja precis!
 
Spinner vidare ... som hetero är jag ute på tunn is här men jag begär inte tolkningsföreträde, funderar bara kring hur jag ser på det. Och jag tycker att de där etiketterna oftast verkar så snäva. För mig blir man inte bisexuell för att man tänder på/hånglar med någon av samma kön. Jag har en god vän som alltid varit lesbisk. Hon har legat med många mån men det är uteslutande med kvinnor hon har sina kärleksrelationer. Hon definierar sig som lesbisk och hela hennes identitet är lesbisk, att hon ligger med män har inte påverkat det.

Min syn på det här är väldigt inspirerad av henne och jag skulle önska att begreppen var lite vidare, att de inte bara handlade om sexualitet utan livsstil. Jag tycker t ex att jag bryter mot heteronormen trots att jag är hetero, min avvikelse är att jag lever ensam och inte har skaffat barn.

Men precis. Det är ju därför som det skaver lite att tala om mig själv som bisexuell, när det nästan bara är rent sexuellt och inte rör min livsstil. Sedan är nog delen med tänder på/hånglar med ganska flytande för min del. Exempelvis så var det enbart tjejer som jag var sexuellt attraherad av i perioder, speciellt när jag var yngre och innan jag varit intim med någon alls. Biten gällande sexualitet/livsstil satte ord på mina tankegångar ganska precist, tack! :)
 
Det var första gången jag hört begreppet demisexuell. Tänker dock, när jag läst på, att det varken är konstigt eller så himla ovanligt. Eller?

Jo, det är rätt ovanligt, och ofta missförstått eftersom många reagerar med att tänka ungefär "de flesta fungerar ju så". Det går inte att jämföra med att många inte vill ha sex förrän de känner någon bättre, attraktionen brukar liksom finnas där ändå, men de väljer att inte agera på den av diverse anledningar. Dessutom brukar väl de flesta som inte är inom demi- eller asexualitets-spektrumet känna att de tänder på vissa drag i utseende eller personlighet, medan det är något vi överlag brukar sakna helt.

För en demisexuell så kan det ta åratal för sexuell attraktion att uppkomma, om den gör det alls, och då gäller den endast en väldigt specifik person (ibland flera, men det är ovanligare) som hen dessutom har ett starkt emotionellt band till. De tänder liksom inte på någon annan överhuvudtaget, utan det är väldigt "single-target sexuality". Samma för demiromantiska som mig själv, fast då gäller det huruvida man blir kär eller inte - jag upplever inte att jag blir tänd på någon eller upplever fysisk attraktion, men jag kan uppleva romantisk dragning till någon om de rätta förutsättningarna finns.
 
Spinner vidare ... som hetero är jag ute på tunn is här men jag begär inte tolkningsföreträde, funderar bara kring hur jag ser på det. Och jag tycker att de där etiketterna oftast verkar så snäva. För mig blir man inte bisexuell för att man tänder på/hånglar med någon av samma kön. Jag har en god vän som alltid varit lesbisk. Hon har legat med många mån men det är uteslutande med kvinnor hon har sina kärleksrelationer. Hon definierar sig som lesbisk och hela hennes identitet är lesbisk, att hon ligger med män har inte påverkat det.

Min syn på det här är väldigt inspirerad av henne och jag skulle önska att begreppen var lite vidare, att de inte bara handlade om sexualitet utan livsstil. Jag tycker t ex att jag bryter mot heteronormen trots att jag är hetero, min avvikelse är att jag lever ensam och inte har skaffat barn.

Jag håller helt med dig. Frågan är bara vad man menar med livsstil? Jag definierar mig som bisexuell för att jag har sex med och får känslor för män och kvinnor. Etiketten är väl egentligen bara för att det är enklare för omgivningen att förstå min sexualitet. Men jag kan inte se något i min livsstil annars som påverkas av min sexualitet.

Jag känner en del kvinnor som ligger med andra kvinnor men kallar sig heterosexuella, då de enbart får känslor för män. Väldigt vanligt att jag stöter på dem i dejtingsammanhang också (på Tinder kryllar det av dem). Segt för mig, eftersom jag gärna vill träffa någon och inte bara ligga. Börjar ledsna lite på flyktiga sexuella relationer.
 
Jag känner en del kvinnor som ligger med andra kvinnor men kallar sig heterosexuella, då de enbart får känslor för män. Väldigt vanligt att jag stöter på dem i dejtingsammanhang också (på Tinder kryllar det av dem). Segt för mig, eftersom jag gärna vill träffa någon och inte bara ligga. Börjar ledsna lite på flyktiga sexuella relationer.

Just det här har alltid hållit mig tillbaka från att utforska om jag ändå skulle utveckla känslor för en kvinna, det känns inte riktigt rättvist mot den andra personen att börja i en uppförsbacke. Sedan sysslar jag inte direkt med liggande för liggandes skull numera.
 
Jag håller helt med dig. Frågan är bara vad man menar med livsstil? Jag definierar mig som bisexuell för att jag har sex med och får känslor för män och kvinnor. Etiketten är väl egentligen bara för att det är enklare för omgivningen att förstå min sexualitet. Men jag kan inte se något i min livsstil annars som påverkas av min sexualitet.

Jag känner en del kvinnor som ligger med andra kvinnor men kallar sig heterosexuella, då de enbart får känslor för män. Väldigt vanligt att jag stöter på dem i dejtingsammanhang också (på Tinder kryllar det av dem). Segt för mig, eftersom jag gärna vill träffa någon och inte bara ligga. Börjar ledsna lite på flyktiga sexuella relationer.
Livsstil, jag kanske snarare menar identitet. Min goda vän har en mkt stark lesbisk identitet trots att hon ligger med män. (Eller snarare låg: hennes fru vill ha det monogamt och det ställer hon upp på). Alla hennes nära relationer är med kvinnor, hon låter sig sugas upp i kollektiv av lesbiska osv, och har alltid gjort. Under åren vi bodde i samma stad och festade ihop var jag ofta enda heteron i sällskapet, jag tror aldrig någonsin att jag träffade en man hemma hos henne och hennes dåvarande. Jag har sett det som en livsstil.

(Men, vill du träffa nån? Du var ju jordens lyckligaste singel och skulle t o m skaffa barn på egen hand?)
 
Jag tror att vissa delar av vården (HIV-prevention?) använder ”män som har sex med män” istället för homosexuella män tex, just för att erfarenheter inte behöver stämma överens med hur en person identifierar sig.
Japp, MSM är jag bekant med. Det är ju precisare än att påstå att homosexuella är en riskgrupp när det faktiskt är män som har sex med män det handlar om. (Inte minst för kvinnliga homosexuella som inte byter kroppsvätskor i en handvändning ...)
 
Jag tror att vissa delar av vården (HIV-prevention?) använder ”män som har sex med män” istället för homosexuella män tex, just för att erfarenheter inte behöver stämma överens med hur en person identifierar sig.
Varför måste ens identitet baseras på kön och sexuella preferenser?
 
Här är en till som har lite problem med etiketter. Jag ligger med både män och kvinnor men vet inte var gränsen går för vad som är bi och vad som är lite ”party-bi”. Och om man atttaheras av transpersoner och cross dressers, var hamnar man då? Jag ger upp. Experimentell får täcka in allt. Till syvende och sist så handlar det ju om att kön är underordnat personligheten, som är det jag blir både förälskad i och tänd på.
 
Varför måste ens identitet baseras på kön och sexuella preferenser?
För att könsidentitet och sexualitet är en del av de vi är som människor. Jag identifierar mig son queer, men jag identifirer mig också som konstnär, keramiker, vän, hästmänniska o.s.v. Min sexualitet är en viktig del av den jag är, tror många skulle hålla med mig i den oavsett sexualitet.
 
Jag vill nog att familj och närmsta vänner har ett hum om min läggning, mest för att de ska kunna backa upp om jag hamnar i obekväma situationer.
Inte för att de ska veta vem jag ligger med, utan för att de ska veta mer om vem jag är.
Detta förutsätter då att jag gillar min familj:D
 
För att könsidentitet och sexualitet är en del av de vi är som människor. Jag identifierar mig son queer, men jag identifirer mig också som konstnär, keramiker, vän, hästmänniska o.s.v. Min sexualitet är en viktig del av den jag är, tror många skulle hålla med mig i den oavsett sexualitet.
Jag tänker att det i praktiken bara är en annan människa jag har sex med, så för alla andra jag träffar spelar det ingen större roll vad jag går igång på eller inte. Det påverkar inte min interaktion med dem, och är därför inte särskilt viktigt. Att jag har turen att ha en partner är förstås en viktig del av vem jag är, men den personens kön...? Love is love is love, liksom. För mig, alltså.
 
Livsstil, jag kanske snarare menar identitet. Min goda vän har en mkt stark lesbisk identitet trots att hon ligger med män. (Eller snarare låg: hennes fru vill ha det monogamt och det ställer hon upp på). Alla hennes nära relationer är med kvinnor, hon låter sig sugas upp i kollektiv av lesbiska osv, och har alltid gjort. Under åren vi bodde i samma stad och festade ihop var jag ofta enda heteron i sällskapet, jag tror aldrig någonsin att jag träffade en man hemma hos henne och hennes dåvarande. Jag har sett det som en livsstil.

(Men, vill du träffa nån? Du var ju jordens lyckligaste singel och skulle t o m skaffa barn på egen hand?)

Förstår hur du menar. Förstår bara inte hur jag skulle kunna vara mer bisexuell genom att göra det till min identitet? För mig är sexualitet just en sexualitet, vilka jag ligger med och blir kär i, inte vilka jag annars umgås med eller någon annan parameter i mitt liv.

Jag är en väldigt lycklig singel, och planerar att skaffa barn själv. Jag tänker att det är det näst bästa i livet, att få styra mitt eget liv och min egen tid. Det är helt fantastiskt. Jag tänker dock, och har nog alltid tänkt, att kärlek ändå toppar det. Så jag hoppas på att få uppleva det. Däremot så tvivlar jag starkt på att den personen och den relationen som jag vill ha existerar. Så det är inget jag planerar för, även om jag ibland hoppas lite i smyg. Kanske blir det någon form av öppen särborelation där jag och barn ändå får leva själva. Vi får se vart det landar. Just nu är det dock det flyktiga sexet som jag börjar tröttna på och också en anledning till att jag tittar på mer meningsfulla relationer. Även om det som sagt kanske inte blir tvåsamhet.
 
Just det här har alltid hållit mig tillbaka från att utforska om jag ändå skulle utveckla känslor för en kvinna, det känns inte riktigt rättvist mot den andra personen att börja i en uppförsbacke. Sedan sysslar jag inte direkt med liggande för liggandes skull numera.

Förstår det. Det kan kännas lite orättvist, om jag ska vara ärlig. Det har hänt att jag legat med kvinnor och till och med varit på dejt, och att det i efterhand visat sig att de enbart ligger mer andra kvinnor och utvecklar inte känslor. Det är väl egentligen ingen skillnad från att jag ofta träffar snubbar utan att vilja något annat än sex, och det är ju sällan man pratar om det innan man ens hunnit ses/ligga. Men det känns annorlunda. Jag vet inte varför.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 852
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 704
Senast: a1agnlju
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 824
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp