Att korsa för eget bruk~ Nordsvensk brukshäst

Nej
Varför skulle arab passa sällsynt illa?
Jag vet flera såna korsningar som är fina, och araben har använts som förädlare på bra många fler hästar än bara varmblod.

Om jag inte minns fel så är det arab i nordsvensken, väldigt långt bak. Och det lär vara därifrån de har fått sina ädla huvuden för att vara kallblod.
Ja, det går att hitta en koppling till arab, via en fullblodshingst som rymde till fjälls i Norge på 1840-talet...Han kallades Odin.

Det är inte samma sak som att "det ligger Arab bakom Nordsvensk".

Huvudsakligen är Nordsvensk/Döle en (2) under det sena 1800-talet och 1900-retaurerad rest av en lanthäst.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordsvensk_brukshäst

Det finns t.o.m. DNA-mässiga skillnader mellan de grova håriga hästarna i Skandinavien och England, och de ädlare hästarna.
 
Senast ändrad:
Varför skulle arab passa sällsynt illa?
Jag vet flera såna korsningar som är fina, och araben har använts som förädlare på bra många fler hästar än bara varmblod.

Om jag inte minns fel så är det arab i nordsvensken, väldigt långt bak. Och det lär vara därifrån de har fått sina ädla huvuden för att vara kallblod.
Har du någon källa på ditt påstående, att Araber skulle vara lämpliga korsa Kallblod med?
Och har du sett så värst många Nordsvenska Brukshästar på sistone? Varifrån får du det ädla huvudet ifrån?

Alltså tänk lite själv, tänk att få en arabs hetsighet, kombinerad med en nordsvensks envishet och styrka, och dessutom på en obalanserad kropp?

Att använda Arab, som inkorsningsras, när man jobbar med halvädla hästar som ridponny eller annat varmblodigt, verkar ofta fungera bra, men vi pratar kallblod här...
 
Har du någon källa på ditt påstående, att Araber skulle vara lämpliga korsa Kallblod med?
Och har du sett så värst många Nordsvenska Brukshästar på sistone? Varifrån får du det ädla huvudet ifrån?

Alltså tänk lite själv, tänk att få en arabs hetsighet, kombinerad med en nordsvensks envishet och styrka, och dessutom på en obalanserad kropp?

Att använda Arab, som inkorsningsras, när man jobbar med halvädla hästar som ridponny eller annat varmblodigt, verkar ofta fungera bra, men vi pratar kallblod här...
Arabs hetsighet? En arab ska inte vara hetsig. Mina uttalanden grundar sig givetvis på individer som ändå har i aveln att göra. Hetsighet finns inte med i rasbeskrivningen för arab.

Återkommer när jag sitter vid datorn.
 
Det är väl bra att du besökt någon avelsträff, men jag undrade om du gått på någon kurs, alltså fått möjlighet att studera lite mer ingående om Nordsvenskens avelshistoria? Alltså lägga ganska många timmar på att studera stamböcker, , samt nu levande och historiska hästar, tillsammans med någon bra kursledare?

Och nej, jag har inte sagt att det är "lite blod att välja på", jag har sagt att det är en smal avelsbas, och att allt blod behövs, och viktigast: det finns inget blod att hämta "utifrån".
Halvblodsaveln kan börja om från början med nya hästar utifrån, om samtliga hästar i Sverige skulle uppslukas av jorden, Islandshästarna finns både på Island och runt om i Världen, Araber finns det överallt, men Nordsvensk Brukshäst och Russ finns egentligen bara här. Så det är här de måste bevaras!

Skilj på "korsningsavel" och avel.
För rasen är det fullständigt ointressant om ett av rasens ston får en korsningsavkomma.

Att korsa är alltid ett lotteri. Detr är lektion nr 1 i all avel. Oavsett om det gäller hästar, hundar, höns, får eller något annat djurslag.

Varför skulle man ha ridprov för nordsvenskar, och på vilket sätt vore det nytänkande menar du?

Ridning i sig har väl varit känt sedan hästen tämjdes, så det är inte speciellt nytt, och det står var och en fritt, som äger en NSV Brukshäst att delta i vanliga dressyrtävlingar, för att få mätbara resultat om individens ridbarhet.

Det är en KÖR-häst, och SM-vinnaren i körning enbet, är ett ekipage med en NSV Brukshäst framför vagnen. Man måste inte köra timmer, man kan lika gärna klippa gräs, köra turister, eller för den delen sopor (som i Malmö kommun).
Körning i största allmänhet fungerar likadant oavsett om det är en Nordsvensk eller något annat framför vagnen. Körsporten finns både i stan och på på landsbygden.


Så här står det i avelsplanen:
"AVELSMÅL
Rasen har sedan nära hundra år avlats för användning i skogsbruket och har på grund av att körbarhetsegenskaperna prioriterats i avelsvärderingsarbetet utvecklats till en av världens mest lämpade för detta ändamål.
Rasen har på senare tid också visat sin mångsidighet genom användning inom hästturism och andra brukskörningar.
Målet är att genom avelsvärdering grundad på härstamning, avkommebedömning, exteriörbedömning och obligatoriskt bruksprov vidmakthålla och förbättra rasens mycket goda draglagsegenskaper och sundhet.
Den nordsvenska brukshästens bevarandevärde måste skattas högt.
...
Det övergripande och långsiktiga målet för den Nordsvenska B
rukshästen är ”att bevara den nordsvenska brukshästen som en allsidig körhäst, för arbete och fritid, med gott temperament, väl förankrad i svensk historia med en bred genetisk bas”. Största möjliga genetiska variation skall bevaras och de för rasen utmärk
ande egenskaperna bibehållas. Föreningen Nordsvenska Hästen har som långsiktigt mål att fler än 750 ston betäcks varje år"

I avelsplanen står det också mycket mer, och förklara mer detaljerat, vad som är en NSV Brukshäst.

Varför skulle detta övergripande avelsmål förändras menar du? Det är väl egentligen väldigt naturligt, att en "körhäst", avelsvärderas för dess köregenskaper, snarare än för något annat.

Så lite om bevarandeavel:
För övrigt så är det så, att med numerärt liten avelsbas, vore hål i huvudet att använda inseminering, och tillåta transport av sperma.
Det är alltså en poäng, att det är jobbigt att åka land och rike runt, då det styr stoägarna till att använda någon hingst rimligt nära.
Det viktigaste är såklart några ston överhuvudtaget betäcks, men sedan är det näst viktigaste att så många hingstar som möjligt används, så att man inte tappar genetiskt material.
Det finns en stor risk, att om man har tillgång till transporterad sperma, enstaka populära hingstar, får alldeles för många avkommor, och andra inga alls. Tänker man efter lite, så säger det sig självt att inseminering blir osmart för rasens skull.

För övrigt så handlar det där om att förstå aveln på t.ex. Nordsvenskar, att via studier av rasen, förstå vilka kombinationer som fungerar, och vilka som inte fungerar. Eftersom även historiskt sett, väldigt många NSV är visade, så går att genom att läsa stamböckerna och de resultat som finns förtecknade där, förstå vilka linjer som ger vilka egenskaper, och vilka linjer som inte "blir så bra" när man blandar dem med varandra.
Det är också svårt att tolka hur nästående egentligen olika förfäder/förmödrar egentligen är, om man inte gör en gedigen "släktforskning" på hästarna. Att en hingst t.ex. återkommer 2 gånger 3- generationer bort, behöver inte betyda att det handlar om inavel, utan det handlar ofta om att en viss hingst fanns i ett visst område, och betäckte alla ston där, och sedan har hästarna blivit kvar i det geografiska området.
Dessutom vet man, utifrån erfarenhet, att vissa linjer passar bättre, eller sämre med varandra.

Så att gå ner på djupet i den ras man har, och (kanske) vill avla på, är en god ingrediens för att kunna göra bra val i sitt avelsarbete.

Själv skulle jag gärna vilja hitta ett brunblackt sto eller två att avla på, för att restaurera den färgen i rasen. Jag skulle vilja "återuppväcka" vissa hingstlinjer, där bara spillror finns kvar, och göra en hoper andra saker, till förmån för bevarandet av den Nordsvenska Brukshästen.

Du gör ju naturligtvis som vill, men jag undrar om det inte är så att vissa av dina ståndpunkter ändå skulle gå att modifiera en smula, om du fick tillfälle att lära dig lite mer på djupet?
Varför är du så otrevlig och varför blir du så upprörd av frågan att lägga en annan ras på ett Nordsvenskt sto? Ingenstans har jag skrivit att jag är för semin, jag poängterade bara det faktum att det endast är naturlig betäckning som gäller och att många inte reser långt utan tar den hingst som finns i närheten. Du tycker tydligen att färg är viktigt inom den Nordsvenska aveln, då måste du ha stött på begreppet "en bra häst har ingen färg" i dessa kretsar. Så vad gynnar det, enligt dig, hästen och aveln om hästen är brunblack? Blir det en bättre körhäst då om den är brunblack än en som är brun, fux eller svart? Tycker du antar lite för mycket om vem jag är och vad jag kan och inte kan. Men det är just detta beteendet inom föreningen som gör att de (ni?) tappar sina medlemmar. Man trampar hellre på folk för att ens egen tro eller 'vetskap' är det enda rätta, än att lyssna på "mindre vetandes" frågor och funderingar och isåfall vänligt förklara motsatsen.
 
Om det ska bli jämförbart på det sättet så det går att jämföra rätt av, inte avkommorna i sig. Många fina hästar får inte chansen att visa vad de går för för att tiden och engagemanget inte räkt till. Titta tex på hingstvisningen hur en del av de fina hästarna inte är tränade att hantera miljön med andra hingstar runtikring, eller inte riktigt kan klara att dra lugnt och avspänt utan blir tjuvhållna i tömmen. Andra hästar visar upp sig bra och sägs ha sååå bra huvud och vara mentalt stabila - men där kan det många gånger lika gärna vara ägare som lagt fruktansvärt mycket tid på att förbereda hästen. Samma med unghästvisningen på halvbloden. Det blir ett resultat på helheten som är det som bedöms där alla bitar påverkar, även de som inte bedöms.

Men jag kan inte se att just detta skulle rätta upp fenotypen hos avkomman, som jag refererade till.
Att träna sin häst mentalt på saker gör den inte exteriört bättre. Som exempel kan ju då nämnas det jag diskuterade i inlägget; att två valpar ser ut som golden, en som schäfer och två som stövare.
De kommer ju aldrig se ut som något annat hur mycket man än tränar dem mentalt och eftersom exteriören kan bli hur som helst när man korsar raser så är det mycket relevant i diskussionen.

Jag förstår givetvis att träning mentalt för saker gör att de kan visa upp sina exteriörer bättre och kan kanske både vinna och förlora på det beroende på hur tränade de är.
Men, trots det föds man med en del mentalt och visst kan träning göra en riktigt stor del men om mentaliteten är olika mellan raserna kan två mentala skillnader ställa allt på sin kant.
Det syns framförallt på hundsidan men kan också visa sig på hästsidan om mentaliteten raserna mellan är stor.
 
Men jag kan inte se att just detta skulle rätta upp fenotypen hos avkomman, som jag refererade till.
Att träna sin häst mentalt på saker gör den inte exteriört bättre. Som exempel kan ju då nämnas det jag diskuterade i inlägget; att två valpar ser ut som golden, en som schäfer och två som stövare.
De kommer ju aldrig se ut som något annat hur mycket man än tränar dem mentalt och eftersom exteriören kan bli hur som helst när man korsar raser så är det mycket relevant i diskussionen.

Jag förstår givetvis att träning mentalt för saker gör att de kan visa upp sina exteriörer bättre och kan kanske både vinna och förlora på det beroende på hur tränade de är.
Men, trots det föds man med en del mentalt och visst kan träning göra en riktigt stor del men om mentaliteten är olika mellan raserna kan två mentala skillnader ställa allt på sin kant.
Det syns framförallt på hundsidan men kan också visa sig på hästsidan om mentaliteten raserna mellan är stor.
Uttrycket "sådan hund sådan husse" gäller i allra högsta grad. Helt oavsett detta med genusdebatten så att säga.

En vettigt tränad häst, särskilt de unga, som är rimligt verkad av duktig hovslagare osv får en annan extriör än än andra. De ställer upp sig och rör sig annorlunda mm, detta är knappast något konstigt för de flästa. Är inte så att det mäts och räknas förhållande mellan lederna utan det är en bedömning av hur det ser ut där även vinklar mm tas hänsyn till. Finns de som laburerar rätt friskt med detta för att få till bättre poäng i den mån det går.

Men nu handlade det om att använda annan ras till en NSV sto - där stoet redan är. Prova - det kan bli bra. Träffat trevliga sådana hästar.
 
Uttrycket "sådan hund sådan husse" gäller i allra högsta grad. Helt oavsett detta med genusdebatten så att säga.

En vettigt tränad häst, särskilt de unga, som är rimligt verkad av duktig hovslagare osv får en annan extriör än än andra. De ställer upp sig och rör sig annorlunda mm, detta är knappast något konstigt för de flästa. Är inte så att det mäts och räknas förhållande mellan lederna utan det är en bedömning av hur det ser ut där även vinklar mm tas hänsyn till. Finns de som laburerar rätt friskt med detta för att få till bättre poäng i den mån det går.

Men nu handlade det om att använda annan ras till en NSV sto - där stoet redan är. Prova - det kan bli bra. Träffat trevliga sådana hästar.

Men du pratar hela tiden om i teorin exakt likadana hästar. Där jag givetvis håller med.

Men om det är så ”enkelt” som du påstår så är det ju ingen idé att välja hingst och sto till din avkomma. På ditt sätt finns det ju inga avkommor som inte är korrekt exteriört och det KAN du ju bara inte tro.

Har du dessutom två extremt exteriört olika föräldrar (som ju NSV och PRE är) så kan varken du, verkning, träning eller annat veta hur den kommer ur livmodern.
 
Varför är du så otrevlig och varför blir du så upprörd av frågan att lägga en annan ras på ett Nordsvenskt sto? Ingenstans har jag skrivit att jag är för semin, jag poängterade bara det faktum att det endast är naturlig betäckning som gäller och att många inte reser långt utan tar den hingst som finns i närheten. Du tycker tydligen att färg är viktigt inom den Nordsvenska aveln, då måste du ha stött på begreppet "en bra häst har ingen färg" i dessa kretsar. Så vad gynnar det, enligt dig, hästen och aveln om hästen är brunblack? Blir det en bättre körhäst då om den är brunblack än en som är brun, fux eller svart? Tycker du antar lite för mycket om vem jag är och vad jag kan och inte kan. Men det är just detta beteendet inom föreningen som gör att de (ni?) tappar sina medlemmar. Man trampar hellre på folk för att ens egen tro eller 'vetskap' är det enda rätta, än att lyssna på "mindre vetandes" frågor och funderingar och isåfall vänligt förklara motsatsen.
Öhhh, inte speciellt otrevlig (tror jag), däremot så får du inte medhåll från mig, så det är kanske det du reagerar på?

Och jag repeterar:

*NSV Brukshäst är en utrotningshotad inhemsk lantras, tillsammans med Russ och svensk Ardenner, dessa raser representerar de enda resterna av de svenska lantraserna och är erkända som utrotningshotade raser av Jordbruksverket. Att avla på NSV Brukshäst är en kulturgärning.

*Korsningsavel är ett lotteri, man vet aldrig vad det blir, och risken är stor, att om avkomman inte råkade bli som tänkt sig, om man avlar till sig själv, så har avkomman ett mycket litet värde på marknaden.

Jag pratar om att försöka restaurera linjer som innehåller (innehöll) intressanta egenskaper (=genetiskt material) och anlag som är på väg att gå förlorade. Inte om färgavel som sådan. Likaså om hingstlinjer som snart dör ut.
Före 2:a världskriget, så var blackfärgerna mycket vanligare än idag, uppåt 30 % av hästarna. Idag är det en liten minoritet som är blacka.
Bevarandeavel är liksom något helt annat än prestationsavel.

Och ja, jag avlar på NSV Brukshäst...
 
Arabs hetsighet? En arab ska inte vara hetsig. Mina uttalanden grundar sig givetvis på individer som ändå har i aveln att göra. Hetsighet finns inte med i rasbeskrivningen för arab.

Återkommer när jag sitter vid datorn.
Okej då, "hetsighet" kanske inte var rätt ord, men "högt blod", viss nerv, eller vad jag ska kalla det?
Det kan ju liksom bli ganska kajko i huvudet på hästen, när väldigt olika egenskaper krockar med varandra...
 
Jag håller i princip med dig @skogaliten att när det rör sig om en utrotningshotad ras så bör alla ston som uppfyller avelsmålen användast i rensasig avel. Men så som du lägger fram det så låter det som att de som inte vill hålla på med körning utan främst rida på sin häst bör välja en annan ras än Nsv? Tror du att det gynnar rasen mtp antal individer och utspridning? Personligen tycker jag TS har en poäng att ridprov samt att avla individer som kan fungera till både ridning och körning (kanske inte dressyrridning, men bruksridning åtminstonde) skulle kunna öka interesset för rasen.

I övrigt så @Tecoto mitt bästa tipps till dig är: Låna ett PRE/halvblod/annan valfri ridhästras -sto som du betäcker om du vill föda upp en framtidig dressyrhäst åt dig själv, samtidigt som du betäcker ditt Nsv sto med en godkänt Nsv hingst (alt lånar ut stoet för avel). Så får fölen sällskap av varandra, det är alltid bättre med två föl i taget, och du ökar chanserna för att få en bra ridhäst åt dig själv samtidigt som ditt fina sto får bidraga till bevarandet av Nordsvensken.

Jag satt i en liknande sitts själv för några år sedan då jag funderade på att betäcka mitt ridtravar-sto med en hopphäst eller ett fullblod. Men blev som tur var övertygat att låta bli, och köpte istället ett superfint hoppstammat NWB-sto som jag avlar på nu.
 
skulle råka föreslå ett ridprov som tex fjordhästen har.

Fjordhäst har ridprov som möjlighet för premiering av hingst sedan ett eller två år tillbaka. Innan dess krävdes det bruksprov i körning för fjordhingstar.´

Stona kan meriteras genom ridna tävlingsresultat vid ex.v stambokförning (@Efwa hjälp mig och korrigera mig om jag slarvar och har dålig koll på reglerna - avel är ju inte min starkaste sida!!!)

Jag har dock hört, vilket är positivt, att föreningen Nordsvenska Hästen sneglar på fjord när det gäller prestationsmedaljer, för att uppmuntra hästägarna att tävla hästarna både för vagn och uppsuttet.
 
Fjordhäst har ridprov som möjlighet för premiering av hingst sedan ett eller två år tillbaka. Innan dess krävdes det bruksprov i körning för fjordhingstar.´

Stona kan meriteras genom ridna tävlingsresultat vid ex.v stambokförning (@Efwa hjälp mig och korrigera mig om jag slarvar och har dålig koll på reglerna - avel är ju inte min starkaste sida!!!)

Jag har dock hört, vilket är positivt, att föreningen Nordsvenska Hästen sneglar på fjord när det gäller prestationsmedaljer, för att uppmuntra hästägarna att tävla hästarna både för vagn och uppsuttet.

Inget att anmärka på men tillägger att hingstar kan få AB exteriört och/eller prestation genom tävling samt kan tillgodoräkna sig vissa tävlingsresultat istället för att göra bruksprov, precis som stona vid stamboksföring.
Stona har kunnat göra ridna prov ganska länge.

Jag är faktiskt inte så bevandrad i avel heller och glömmer ju så förbannat snabbt ibland när jag försöker lära mig.
 
Jag håller i princip med dig @skogaliten att när det rör sig om en utrotningshotad ras så bör alla ston som uppfyller avelsmålen användast i rensasig avel. Men så som du lägger fram det så låter det som att de som inte vill hålla på med körning utan främst rida på sin häst bör välja en annan ras än Nsv? Tror du att det gynnar rasen mtp antal individer och utspridning? Personligen tycker jag TS har en poäng att ridprov samt att avla individer som kan fungera till både ridning och körning (kanske inte dressyrridning, men bruksridning åtminstonde) skulle kunna öka interesset för rasen.

I övrigt så @Tecoto mitt bästa tipps till dig är: Låna ett PRE/halvblod/annan valfri ridhästras -sto som du betäcker om du vill föda upp en framtidig dressyrhäst åt dig själv, samtidigt som du betäcker ditt Nsv sto med en godkänt Nsv hingst (alt lånar ut stoet för avel). Så får fölen sällskap av varandra, det är alltid bättre med två föl i taget, och du ökar chanserna för att få en bra ridhäst åt dig själv samtidigt som ditt fina sto får bidraga till bevarandet av Nordsvensken.

Jag satt i en liknande sitts själv för några år sedan då jag funderade på att betäcka mitt ridtravar-sto med en hopphäst eller ett fullblod. Men blev som tur var övertygat att låta bli, och köpte istället ett superfint hoppstammat NWB-sto som jag avlar på nu.
Jag diskuterar gärna ridprov i sig.

Men grejen är ju att den inte tillför AVELN på NSV brukshäst något.

Avelsvärdering görs för att bevara de goda egenskaperna (och helst göra dem ännu bättre) som redan finns i hästen. Se mina citat ur avelsplanen.
Då är det naturligt och självklart att hästar som avlats för ridning, utvärderas på ridegenskaper, och hästar avlats för något annat, utvärderas för detta andra.
Dessutom ser ridproven olika ut för olika hästraser, t.ex. finns det ingen tölt att utvärdera på SWB...

NSV hästens exteriör är huvudsakligen anpassad till att dra med, och vill man inte ha det så, tja då är det ju faktiskt en annan häst man vill ha?
Galopp är heller inte någonting som det avlas på, eller som är prioriterat, utan det är bra skritt, och en bra trav.
Nu råkar det vara så, att det går rätt bra att jobba med ridning, dressyr, med Nordsvenska brukshästar, men det är ändå inte rasens paradgren...

Det står ju naturligtvis en entusiast fritt att skapa en ridhäst ur vilka hästar man vill.
 
Jag diskuterar gärna ridprov i sig.

Men grejen är ju att den inte tillför AVELN på NSV brukshäst något.

Avelsvärdering görs för att bevara de goda egenskaperna (och helst göra dem ännu bättre) som redan finns i hästen. Se mina citat ur avelsplanen.
Då är det naturligt och självklart att hästar som avlats för ridning, utvärderas på ridegenskaper, och hästar avlats för något annat, utvärderas för detta andra.
Dessutom ser ridproven olika ut för olika hästraser, t.ex. finns det ingen tölt att utvärdera på SWB...

NSV hästens exteriör är huvudsakligen anpassad till att dra med, och vill man inte ha det så, tja då är det ju faktiskt en annan häst man vill ha?
Galopp är heller inte någonting som det avlas på, eller som är prioriterat, utan det är bra skritt, och en bra trav.
Nu råkar det vara så, att det går rätt bra att jobba med ridning, dressyr, med Nordsvenska brukshästar, men det är ändå inte rasens paradgren...

Det står ju naturligtvis en entusiast fritt att skapa en ridhäst ur vilka hästar man vill.

Ja, det blir lite samma diskution som vi har i Norge med Fjordhästen. Inom Norska avelsföreningen vill många behålla den så lik den ursprungliga typen som möjligt, vilket leder till att väldigt många av de som använder sina hästar till tävling inom ridning och körning importerar hästar från t.ex. Danmark istället, där man avlar på lättare och mer långbenta hästar.

Jag har förståelse för båda sidor faktiskt. Men tror att det är större chans att rasen dör ut/fortsätter bli mindre och mindre om man avlar på enbart den gamla typen som inte är särskilt efterfrågad i dagens samhälle.


Förlåt TS för litet sidospår!
 
Öhhh, inte speciellt otrevlig (tror jag), däremot så får du inte medhåll från mig, så det är kanske det du reagerar på?

Och jag repeterar:

*NSV Brukshäst är en utrotningshotad inhemsk lantras, tillsammans med Russ och svensk Ardenner, dessa raser representerar de enda resterna av de svenska lantraserna och är erkända som utrotningshotade raser av Jordbruksverket. Att avla på NSV Brukshäst är en kulturgärning.

*Korsningsavel är ett lotteri, man vet aldrig vad det blir, och risken är stor, att om avkomman inte råkade bli som tänkt sig, om man avlar till sig själv, så har avkomman ett mycket litet värde på marknaden.

Jag pratar om att försöka restaurera linjer som innehåller (innehöll) intressanta egenskaper (=genetiskt material) och anlag som är på väg att gå förlorade. Inte om färgavel som sådan. Likaså om hingstlinjer som snart dör ut.
Före 2:a världskriget, så var blackfärgerna mycket vanligare än idag, uppåt 30 % av hästarna. Idag är det en liten minoritet som är blacka.
Bevarandeavel är liksom något helt annat än prestationsavel.

Och ja, jag avlar på NSV Brukshäst...
Öhhh, inte speciellt otrevlig (tror jag), däremot så får du inte medhåll från mig, så det är kanske det du reagerar på?

Och jag repeterar:

*NSV Brukshäst är en utrotningshotad inhemsk lantras, tillsammans med Russ och svensk Ardenner, dessa raser representerar de enda resterna av de svenska lantraserna och är erkända som utrotningshotade raser av Jordbruksverket. Att avla på NSV Brukshäst är en kulturgärning.

*Korsningsavel är ett lotteri, man vet aldrig vad det blir, och risken är stor, att om avkomman inte råkade bli som tänkt sig, om man avlar till sig själv, så har avkomman ett mycket litet värde på marknaden.

Jag pratar om att försöka restaurera linjer som innehåller (innehöll) intressanta egenskaper (=genetiskt material) och anlag som är på väg att gå förlorade. Inte om färgavel som sådan. Likaså om hingstlinjer som snart dör ut.
Före 2:a världskriget, så var blackfärgerna mycket vanligare än idag, uppåt 30 % av hästarna. Idag är det en liten minoritet som är blacka.
Bevarandeavel är liksom något helt annat än prestationsavel.

Och ja, jag avlar på NSV Brukshäst...
Fast du fortsätter att vara otrevlig! Du bara antar att du vet vad jag tänker. Nej det är inte för att jag "inte får medhåll", jag för gärna en diskussion med någon som kan diskutera utan att gå till personangrepp och förlöjliga den som undrar, för att hävda sig själv. Nu ska du dessutom "repetera", för att DU inte får medhåll från mig då Eller? Eller för att jag inte är tillräckligt utbildad i dina ögon? "Några avelsträffar" duger inte, men du har ingen aning vem jag är eller vad jag har för kunskap.

Jag ställde en fråga om någon hade korsat Nordsvensk med en annan ras och du går till personangrepp för att jag har frågor/synpunkter som du inte tycker om. Jag tar gärna emot svar där man avråder, men jag förstår inte varför du måste få mig att framstå som korkad och vara taskig.

Och ja, det är glasklart att du avlar Nsv brukshäst.
Du diskuterar gärna ridprov med @sorbifolia, men inte med mig. Är det för att du fått medhåll från henne då?
Förstår inte varför man inte kan ställa en fråga utan att det plötsligt ska handla om att trycka ner någon för dens fråga eller åsikt.

Jag hade gärna diskuterat fram en lämplig NSV hingst med folk som kan diskutera, eftersom att som jag skrev tidigare, lusläser hingstkatalogen och ska till Grevagården.
Men det är en annan tråd.
 
Ja, det blir lite samma diskution som vi har i Norge med Fjordhästen. Inom Norska avelsföreningen vill många behålla den så lik den ursprungliga typen som möjligt, vilket leder till att väldigt många av de som använder sina hästar till tävling inom ridning och körning importerar hästar från t.ex. Danmark istället, där man avlar på lättare och mer långbenta hästar.

Jag har förståelse för båda sidor faktiskt. Men tror att det är större chans att rasen dör ut/fortsätter bli mindre och mindre om man avlar på enbart den gamla typen som inte är särskilt efterfrågad i dagens samhälle.


Förlåt TS för litet sidospår!
Helt ok med sidospår~ det är bara intressant med olika synpunkter och hur det ser ut i de olika rasföreningarna. Det är när jag blir attackerad personligen som jag tycker det är tråkigt.
 
Fast du fortsätter att vara otrevlig! Du bara antar att du vet vad jag tänker. Nej det är inte för att jag "inte får medhåll", jag för gärna en diskussion med någon som kan diskutera utan att gå till personangrepp och förlöjliga den som undrar, för att hävda sig själv. Nu ska du dessutom "repetera", för att DU inte får medhåll från mig då Eller? Eller för att jag inte är tillräckligt utbildad i dina ögon? "Några avelsträffar" duger inte, men du har ingen aning vem jag är eller vad jag har för kunskap.

Jag ställde en fråga om någon hade korsat Nordsvensk med en annan ras och du går till personangrepp för att jag har frågor/synpunkter som du inte tycker om. Jag tar gärna emot svar där man avråder, men jag förstår inte varför du måste få mig att framstå som korkad och vara taskig.

Och ja, det är glasklart att du avlar Nsv brukshäst.
Du diskuterar gärna ridprov med @sorbifolia, men inte med mig. Är det för att du fått medhåll från henne då?
Förstår inte varför man inte kan ställa en fråga utan att det plötsligt ska handla om att trycka ner någon för dens fråga eller åsikt.

Jag hade gärna diskuterat fram en lämplig NSV hingst med folk som kan diskutera, eftersom att som jag skrev tidigare, lusläser hingstkatalogen och ska till Grevagården.
Men det är en annan tråd.
Jag ställde några frågor angående om hur du anser att ridprov skulle gagna den NSV rasen, men du svarade inte, utan bli bara arg?

Några personangrepp har jag inte gjort vad jag kan se, utan jag har försökt att bemöta dina påståenden, med fakta, eller andra påståenden.

För att förstå sig på aveln på en husdjursras, så behöver man gå en bra bit bakåt i den rasens/avelslinjens historia, det är vare sig konstigt eller kontroversiellt.
Spelar ingen roll om det är Ko, Gris, Får eller häst (eller annat djurslag där stambokföring och utvärdering av något slag förekommer).

Så det är inte så enkelt att diskutera hingst bara sådär.

Man måste först titta på stoet, vilka förtjänster och brister just den individen har, sedan så måste man titta på syskon, stostammen, och dess förgreningar, och se på brister och tillgångar, och så på motsvarande sätt på stoets pappa, bakåt i tiden.

Sedan har man önskemål om vad man vill förbättra hos avkomman, då gäller det, att via motsvarande historiska och sidledes bakåtblickande, hitta en matchande hingst.

Detta tar några dagars utredande, man får läsa stamböckerna och skriva ner stamträd, och ta reda på premieringsresultat och andra relevanta resultat från körprov och tävlingar för ganska många hästar.

När man sedan har koll på stamträden och resultaten kan man börja leta hingst på allvar, och göra liknande utredningar för de hingstar som man ser som kandidater...
Inte sällan kan man hitta att en eller flera liknande parning(ar), som man själv tänker sig, gjorts förut, och då finns det möjlighet att utvärdera detta också, för att se om det kan tänkas bli som man hoppas...

Du kanske ser även det jag skriver här ovan som personangrepp, men jag förstår i så fall inte vad du vill diskutera? Ovan så skissar jag hur man gör ett så informerat val av hingst som möjligt, det kanske du redan vet, men jag vet ju inte att du vet...
 
Tack för ditt svar. Jag undrar om du också är med i NSV föreningen .
Ja, jag är med i den.
Ja, jag har varit med på avelsträffar.
Ja, jag har lusläst hingstkatalogerna de senaste åren.
Ja, jag har visat mitt sto själv som fick avelsdiplom.
Ja, jag är väl medveten om att rasen är utrotningshotad.
Precis som du säger visas förmodligen nästan alla avkommor, vilket ju är bra. Jag tycker däremot att föreningen har en lite aggressiv ton och gammalmodigt synsätt. Det finns inga ridprov. Det är endast körprov som gäller. Man kan alltså inte se, jämföra eller mäta ridbarhet på samma sätt som övriga raser. Det blir ganska livliga diskussioner om man råkar nämna att man vill rida mer än köra och om man skulle råka föreslå ett ridprov som tex fjordhästen har. Jag förstår vikten av att behålla det gamla, sedan tycker jag inte att man kan sitta i föreningen att gnälla över att det föds så lite föl när man vill fortsätta marknadsöra den som en skogshäst. Om man ser hur folk har sina hästar uppstallade idag, hur många har möjlighet att vara ute och dra stockar och köra jordbruksredskap, eller för den delen har ett intresse för det?
Föreningen sätter själv stop för en utveckling när de går så hårt åt nytänk och vägrar se till att tex införa ridprov. De skrämmer också bort många av sina medlemmar med den attityden. Visst kommer det sticka i ögonen om jag skulle lägga en annan ras på mitt fina sto. Men är det bättre att hon går tom livet ut för att tillfredssälla föreningen? Eller är det min häst? Jag har ingenstans sagt att jag ska betäcka med en häst som har tändsticksben, ta första bästa hingst och göra mitt bästa för att avla fram en häst som måste kasseras. Det är ju därför jag undrar om andra har testat

Jag tycker som sagt att den renrasiga aveln inom Nordsvensken inte heller är klockren just pga som du själv säger att där är så lite blod att välja på. Många uppfödare använder samma hingst om och om igen för att den står nära, inte många är beredda att köra land och rike runt då det endast är naturlig betäckning. Många ston och hingstar har samma led inte så långt bak. Är det bättre, att blunda och kalla det "linjeavel"? Eller som en "högt uppsatt" inom föreningen sa vid ett möte "att då är det bättre att låta rasen dö ut än att göra den mer tillgänglig för tex ridintresserade."
Varför är min fråga så känslig, när det är en avkomma för eget bruk? Det är ju inte så att jag har tänkt starta en "ny avel" för att sälja och bli rik på, misslyckas och stå med ett stall full av märkliga osäljbara hästar? Varför är det bättre att hon går tom hela livet, för att glädja föreningen att det minsann var ett fint sto med avelsdiplom men som iallafall inte korsades.
Tycker du resonerar insiktsfullt, även om frågan om ridprov vs körprov inte är så enkel som det kan verka. Jag vurmar för den nordsvenska rasen, rider dressyr (och kör) med mina, men förstår tillfullo ditt dilemma. Jag har sett en korsning med PRE och den var skitfin faktiskt, såg väldigt ridbar ut. ca 160cm och inte särskilt grov. Jag skulle dock aldrig avla korsningar, utan hade köpt mig en grövre PRE direkt. Betäckt stoet med en rörlig större nordsvensk hingst , gärna en som visar lite register i gångarterna.
 
Jag diskuterar gärna ridprov i sig.

Men grejen är ju att den inte tillför AVELN på NSV brukshäst något.

Avelsvärdering görs för att bevara de goda egenskaperna (och helst göra dem ännu bättre) som redan finns i hästen. Se mina citat ur avelsplanen.
Då är det naturligt och självklart att hästar som avlats för ridning, utvärderas på ridegenskaper, och hästar avlats för något annat, utvärderas för detta andra.
Dessutom ser ridproven olika ut för olika hästraser, t.ex. finns det ingen tölt att utvärdera på SWB...

NSV hästens exteriör är huvudsakligen anpassad till att dra med, och vill man inte ha det så, tja då är det ju faktiskt en annan häst man vill ha?
Galopp är heller inte någonting som det avlas på, eller som är prioriterat, utan det är bra skritt, och en bra trav.
Nu råkar det vara så, att det går rätt bra att jobba med ridning, dressyr, med Nordsvenska brukshästar, men det är ändå inte rasens paradgren...

Det står ju naturligtvis en entusiast fritt att skapa en ridhäst ur vilka hästar man vill.

Tror inte på ridprov som ersättning för körproven (vad ska det visa?), men anser att så som nuvarande regler är så begränsar det utnyttjandet av avelsbasen. Det är anmärkningsvärt om man pratar om lantraser och genbanker. Det borde räcka med ett basgodkännande för att få komma in i stamboken, eller för den delen avla fram godkända hingstar. Sen kan olika prov ge premieringsgrader så att det ändå går att utvärdera meriter och egenskaper. Som det är nu så utestänger man genetiskt värdefulla hingstar tex för att modern inte gjort ett körprov. Så skulle man inte få göra med andra lantrasdjur.
 
Men du pratar hela tiden om i teorin exakt likadana hästar. Där jag givetvis håller med.

Men om det är så ”enkelt” som du påstår så är det ju ingen idé att välja hingst och sto till din avkomma. På ditt sätt finns det ju inga avkommor som inte är korrekt exteriört och det KAN du ju bara inte tro.

Har du dessutom två extremt exteriört olika föräldrar (som ju NSV och PRE är) så kan varken du, verkning, träning eller annat veta hur den kommer ur livmodern.
Nu var det just det som du skriver som jag ville komma fram till - att förutsättningarna ändå är såpass olika helt oavsett så helt jämförbara är de inte.
Helt perfekt finns inte. Men en del kan vara väldigt bra. Andra kan vara bra men har inte fått förutsättningarna att visa det - Mera så jag menade. Olika bedömmare tycker dessutom lite olika, sen ändrar sig saker över tid med.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Nafayette
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 205
Senast: EmmaBovary
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 787
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp