Bukefalos 28 år!

Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Nu svarar jag igen... :P

Jag tror absolut inte att man måste vara rik, men är man inte det så måste man kompensera detta på annat sätt; Talang/kunskap, sponsorer, kontakter etc.

Var det inte så att hon där Emma Karlsson på Faradera var en helt vanlig ryttare som kom till OS (Eller vad det nu var?) tack vare att hon hade en så bra kontaktkälla i Faraderas uppfödare/ägare, som var villig att satsa på dem tillsammans?

Haha, håller tummarna för dig på VM då! :D
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

kl

För att komma ut och tävla som ungdom behöver man åtminstone en förälder som har tid att köra en till tävling och träning.

Jag kom själv aldrig ut och tävla som barn pga av att min mor var ensamstående och jobbade väldigt mycket.

Det fanns inte tid att avstå att köra mig till träning.

Vi hade råd att ha 2 st ponnyer med allt vad det innebar med kostnader. Men vi hade inte råd att tex ha egen transport.

Den ena ponnyn var hyfsat talangfull och orädd, han hoppade lätt 120 med mig med bara ett par meters sats.

Welshponny på 135 cm.

Vem vet hur pass "känd" jag varit inom hästsporten idag om morsan bara haft "litet" mera tid och pengar.

Men jag är glad ändå liksom fast jag bara är en "otävlad" lantis med nordsvenskar och en liten ponny på gården.:angel:

Däremot vet jag en hel del folk som blivit hyfsat framgångsrika inom ridsport som kommer ur familjer som bara har haft aningens mer resurser än vad min familj hade när jag var i tonåren.

Okej dom har inte tävlat internationellt, men ändå.

De började i liten skala med en hyfsat bra ponny och sedan "arbetade dom sig upp" till högre och högre nivåer.

Så jag tror INTE att man behöver ha allting serverat på ett bräde från början!

/KT
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag tycker att ridsporten egentligen är en väldigt sorglig sport då den sollar bort väldigt många och bra talanger på grund av att de inte har råd att utöva sporten eller har föräldrar som inte har tid eller är tillräckligt engagerade.
Jag tycker verkligen det är synd om de som sitter på en fantastisk ridtalang men som tyvärr inte kan tävla på den nivån de skulle vilja. Utan det kanske blir kvar på ridskolan, och hoppas på att en dag bli upptäckt av någon som faktiskt kan se potensialen.

Tyvärr är jag en av de ryttare som varken har hästintresserade föräldrar eller pengar så det räcker till att ha häst. Jag har fått mycket lovord av många tränare och även privatpersoner då de tycker att jag har en sådan känsla för ridning. Men dessa lovord är tomma ord för mig, då jag vet att jag inte kan bli något inom ridsporten då pengar inte finns. Men visst någon gång i vuxen ålder kanske jag kan skaffa mig en egen häst som jag kanske kan tävla nått msv program på. Men jag kommer som sagt aldrig kunna skaffa en fin häst att tävla så mycket högre på.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Hoppas det löser sig på något sätt för dig :)
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

enligt mig måste man ha pengar för att kunna gå hela vägen.För att kunna tävla de högre klasserna måste man åka på tävlingar,tävlingar är inte gratis.Att åka på ett meeting kostar både för hästen o ryttaren.För mig är ett meeting ett tungt last ekonomiskt.säg att att tävlingen är 10 mil bort...bensin..uppstallning...tävlingkostnad med veterinäravgift.så måste man själv äta.mat kan man ta med.Just det boende för den som tävlar o föräldern.För har man inte mkt pengar har man ingen lastbil att sova i.Så visst behöver man pengar.Hur ska man kunna bli framgångsrik utan erfarenhet att tävla.man kan vara hur duktig som helst såklart,men framgångsrik blir man när man tävlar.Och det är verkligen inte gratis,inte om man ska tävla större tävlingar i allfall.man måste ha några tusen över till tävlande om man vill åka på de större tävlingarna med meeting.....önskar verkligen att jag hade de pengarna.Men det är bara att inse att man inte har pengarna..tyvär
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag tror absolut inte att man måste vara rik, men är man inte det så måste man kompensera detta på annat sätt; Talang/kunskap, sponsorer, kontakter etc.
För att få allt det där så måste man ha talangen och allt det här innan. Man måste vara duktig, för att bli det om man inte är en helt naturbegåvning och måste träna lite extra så kostar det en hel del pengar. Oftast så krävs det endå relativt duktiga hästar och duktiga tränare för att man ska bli såpass bra att folk faktiskt vill satsa på än och sponsra. Och det kostar att komma dit med om man inte har en väldig tur.

Var det inte så att hon där Emma Karlsson på Faradera var en helt vanlig ryttare som kom till OS (Eller vad det nu var?) tack vare att hon hade en så bra kontaktkälla i Faraderas uppfödare/ägare, som var villig att satsa på dem tillsammans?
Tycker det beror på vad man kallar för vanlig ryttare. Men som sagt så har man kontakter och redan är riktigt duktig så visst går det att komma någonstans utan att vara rik.

Men jag tycker nog endå att man måste vara rik och man måste ha rätt kontakter vilket man oftast får om man tränar för bra kändare inflytesrika tränare vilket också kostar pengar. Så egentligen utan pengar kommer man inte långt.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Men start/anm avg skiljer sig ju en del mellan en lokal/regional 120 och en nationell/elit 150.

Det är jättebra att du siktar högt, men du förväntar dig ändå att din ändå rätt mediokra häst, tävlingsmässigt sätt, ska spotta ur sig en svårklassavkomma och att du dessutom ska kunna matcha fram den väl. Verkligheten kommer att göra dig besviken.

För att få fram en svårklasshäst krävs välplanerad avel med stam och prestation bakom. Visst finns det undantag, men man kan ju inte räkna med att man ska göra ett undantag. Du har ett jättefint sto som säkert är jättetrevlig, men hon är 11 år och har bara placeringar i lätt klass, hon har ingen bländande teknik och ingen superstam. Hon är säkert fulländad i dina ögonen, men för att kunna göra en seriös satsning, både avelsmässigt och tävlingsmässigt, måste du se hästen utifrån ett mer opartiskt och relaistiskt sätt.
Vi har folk med lång avelserfarenhet som varje år betäcker och försöker para ihop rätt sto med rätt hingst, och många gånger inte får en svårklass häst. Vad är det som gör att du tror att du klarar detta utan erfarenhet?
Och att matcha fram en häst helt själv kräver också erfarenhet av detta. Man lyckas inte med en hole in one på första försöket.

Helena Lundbäck lyckades kanske med att hitta sin Mynta - varför skulle du just lyckas med samma grej när så många andra misslyckats? Helena och Mynta var en once-in-a-lifetime händelse som händer få personer.

Hursom, du har en fin häst som säkert är jättetrevlig, men försök vara lite realistisk :).
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

För att få allt det där så måste man ha talangen och allt det här innan. Man måste vara duktig, för att bli det om man inte är en helt naturbegåvning och måste träna lite extra så kostar det en hel del pengar. Oftast så krävs det endå relativt duktiga hästar och duktiga tränare för att man ska bli såpass bra att folk faktiskt vill satsa på än och sponsra. Och det kostar att komma dit med om man inte har en väldig tur.

Det är sant, allt kostar pengar. Men om man nu skulle vara en naturbegåvning så behöver det inte kosta så himla mycket! Jag vet en skitduktig ryttare som aldrig tränar för någon och hoppar 150-klasser på billiga hästar som h*n själv rider in och säljer. Men alla har ju inte turen att vara så begåvade av sig själva.


Tycker det beror på vad man kallar för vanlig ryttare. Men som sagt så har man kontakter och redan är riktigt duktig så visst går det att komma någonstans utan att vara rik.

Men jag tycker nog endå att man måste vara rik och man måste ha rätt kontakter vilket man oftast får om man tränar för bra kändare inflytesrika tränare vilket också kostar pengar. Så egentligen utan pengar kommer man inte långt.

Har ingen aning om vad tjejen har för bakgrund, har bara hört att hon dök upp från ingenstans tack vare att hon blev sponsrad av hästens uppfödare :)

Jaa, alla har sin synvinkel på det hela... :grin: Man kommer hur som helst aldrig någonstans utan att ens ha försökt ;)
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jag slutade läsa efter sida 4.

Jag tycker att det är trist att det är som det är, men jag förstår det.
Men samtidigt så tycker jag att man ska kunna utveckla och skapa en ny sida.
Varför ska hästens stam, ras eller kroppsform bestämma?
Kan man inte dela upp det?
Kan man inte förändra reglerna?

Jag läste ett inlägg där en tjej fick jobba av sina ridlektioner, vilket var super kan man inte försöka göra så mer?
Sen läste jag också att det var en tjej som var duktig men som inte hade en tillräcklig häst, varför ens bedömma hästen, om de såg att det var där det sprack så skit i att bedömma det.

Tycker att det är tragiskt att det ska vara så elitiskt, känns som att man missar själva poängen med att ha häst och intresse för att ha häst.

Ju mer underdogs som kommer fram desto bättre, tänk er en ridtravare i grand prix
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Du verkar vara inne på lite samma tankar som jag! :) Jag tycker det är oerhört töntigt att man direkt dömmer ut en häst för att den inte är av rätt ras eller har någon känd stam, vad är det som säger att hästen kommer bli ett svår-klass-material bara för att dess pappa är det? Det fanns ju en travare, Jappeloupe (Stavning?), som hoppade svår klass! Jag tycker inte att folk ska vara så snabba till att rynka på näsan bara för att någon kommer med något annorlunda...
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Du verkar vara inne på lite samma tankar som jag! :) Jag tycker det är oerhört töntigt att man direkt dömmer ut en häst för att den inte är av rätt ras eller har någon känd stam, vad är det som säger att hästen kommer bli ett svår-klass-material bara för att dess pappa är det? Det fanns ju en travare, Jappeloupe (Stavning?), som hoppade svår klass! Jag tycker inte att folk ska vara så snabba till att rynka på näsan bara för att någon kommer med något annorlunda...

Jappeloup var ingen ren travare, utan 50% sådan.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jaså, men det blir ändå sak samma, då hade han ingen perfekt toppstam som vissa tycker att en svår klass-häst måste ha, och ändå var han så duktig :)
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Fantastiskt duktig - men unik. Han inspirerade inte andra toppryttare att leta tävlingshästar med travarinslag.

Man kan komma en bra bit med en duktig häst om den håller sig hel och frisk, men ska man upp i den verkliga toppen räcker det inte. Det har vi ju sett på svenska elitryttare, om deras förstahäst blir skadad eller börjar bli ålderstigen kan de ha svårt att hitta en ny, trots att de normalt har flera lovande hästar i stallet.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Pengar betyder mycket inom ridsporten. Tyvärr.. Mycket pengar ger bra hästar, bra tränare, bra utrustning och bra möjligheter...

Jag är själv en av dom som har ridit i hela mitt liv med inte kommit långt pga pengarna som jag inte har.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Pengar är såklart en viktig faktor, men jag tycker också att tiden och intresset måste poängteras. Min pappa har köpt en helt underbar häst i övre prisklassen till mig som har gått 120 med tidigare ägaren (och han är bara 8 :love:), och min tränare trodde redan när jag provred att jag lätt skulle kunna tävla 130 med honom. Men när jag fick hem honom falnade min pappas intresse snabbt, och nu har jag ingen som har lust att köra mig på träning/tävling. Det är ju lite tid kvar till körkortet också... :crazy:
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Pengar betyder mycket inom ridsporten. Tyvärr.. Mycket pengar ger bra hästar, bra tränare, bra utrustning och bra möjligheter...

Jag är själv en av dom som har ridit i hela mitt liv med inte kommit långt pga pengarna som jag inte har.

Talang betyder mer än pengar. Har du talang kan du ta fram fina hästar och sälja och på så vis senare ha råd att behålla de verkligt bra hästarna. Så gör även de toppryttare som inte har sponsorer. Exempelvis sålde Albert Zoer en mycket duktig häst för att kunna behålla Okidoki.
Och de som tror att man måste vara på topp som ponnyryttare för att lyckas inom ridsporten har inte riktigt koll på hur det ligger till i verkligheten.
 
Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Jaså, men det blir ändå sak samma, då hade han ingen perfekt toppstam som vissa tycker att en svår klass-häst måste ha, och ändå var han så duktig :)

Nej, det finns ju alltid undantag. Jag tävlade 1,10 hoppning på en fd travare med placeringar och hade ett asgammalt renoverat släp som jag åkte i till tävlingarna. Det funkar ju som en början, men det är förstås inte det ultimata. Men för 10.000 kr hade jag faktiskt både tävlingshäst och släp. :D

Nu när jag jobbat och har bättre lön har jag råd att ha tre fina hopphästar och ett bättre släp. Jag hade aldrig någon förälder som betalade något och hade jag satsat på att vilja jobba med hästar hade det säkert gått, men jag går inte för den skull och inbillar mig att jag har talang för att nå världstoppen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 440
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 203
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 733
Senast: Maoam
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp