Att omplacera sin hund...

karamba

Trådstartare
Hej,

Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull.

Jag har 2 hundar idag, av samma ras (Lhasa apso), där den äldsta är 1år och 8 månader och den yngre är 11 månader. Problemet är att dom stressar varandra sjukt mycket, den yngre mår inte bra alls i det här. Hon skäller och ylar hysteriskt när hon ser en människa, en hund, hör en bil som låter annorlunda, försöker jaga bilar, mopeder, cyklar... Det här beteende smittar såklart av sig på den äldre hunden, och då är ju verkligen cirkusen igång. Den yngre blir helt blockerad och nafsar efter den som kommer i vägen. Det här beteendet har eskalerat kraftigt dom senaste månaderna...

Inomhus fungerar det hyfsat, där kan jag styra upp så att dom låter bli varandra, men då jag bor väldigt litet så har jag egentligen inte möjlighet att ha dom i olika rum.

Den yngre har dessutom rejäl separationsångest, och kommer nog aldrig fixa att vara ensam. Och tyvärr kan inte jag lova ett liv där hon slipper vara själv, det funkar just nu genom hundvakter som ställer upp, men det kommer inte fungera i 10-15år... Sånt får man ju räkna med, men hon kan inte ens vara ensam i 5 minuter utan att försöka bryta sig ut, tugga sönder saker eller yla förtvivlat.

Jag har tagit hjälp av instruktörer, och att skaffa hund var inte ett förhastat beslut, tidigare har jag endast haft brukshundar, men jag kände att intresset för att tävla och träna har svalnat. Därför valde jag en hundras som kan vara nöjd med 1-2 timmar i skogen varje dag, simma ibland och lägga enklare spår och köra lite agility. Den äldre hunden har varit jättenöjd med det här, och har fungerat klockrent i allt. Tills att den här yngre kom, och gjorde hela tillvaron stressad.

Mitt sista hopp hänger nu på att den yngre kan få ett bättre liv hos en kvinna några mil härifrån, som nu är en pigg förtidspensionär som har fött upp Lhasa apso tidigare under många år, och som vill ha en kompis som följer med henne i skogen och kan ligga i soffan med henne på kvällarna.

Jag tror och hoppas, att den yngre förmågan kan hitta lugnet hos en äldre lugn person, få vara ensamhund, slippa bara ensam och bara få ha en persons odelade uppmärksamhet... Är jag världens värsta människa? Finns det en chans att det kan funka?

Självklart vet denna kvinna om alla problem som finns, och är beredd att jobba med dom. Nu är allt jag berättat negativt, men det är en väldigt snäll och go liten hund som fungerar hyfsat dom gånger hon slipper min andra hund i några timmar. Så min förhoppning är att hon ska kunna varva ner och slippa stressen hos någon annan... Känner mig som världens sämsta hundägare, men hon visar så tydligt att hon inte trivs... :(
 
Är jag världens värsta människa? Finns det en chans att det kan funka?

Tvärt om, du verkar ju vara en otroligt ansvarstagande och bra hundägare som försöker se till hundarnas bästa före dina egna känslor! Så länge du är noga med var hunden hamnar, är ärlig mot intresserade köpare osv så finns ju absolut chansen att allt löser sig till det bästa för alla. Självfallet är det tungt att omplacera en hund, men du ska inte se det som ett svek mot hunden, tänk tvärt om att hunden får chans att flytta till sitt egna, perfekta hem. Tyvärr passar man ju inte med alla hundar, inte ens de hundar man själv tänkt sig att man ska ha och livet blir inte alltid som planerat. Då får man göra det bästa av situationen och se till vad hundarna mår bäst av.

Själv har jag tagit en omplacering, en hund som nu bott hos mig i exakt ett år. Hennes förra ägare hade en bild av hur fint det skulle bli med just den här hunden, hade drömt om det länge och hade väl en lite för rosaskimrande bild av hur allt skulle bli i verkligheten då hon inte riktigt var beredd att jobba med hunden så som det krävdes. Därför blev hunden allt annat än lätt, fin och trevlig i det hemmet. Hos mig passar hon däremot utmärkt och jag känner mig riktigt lyckligt lottad som får ha henne hos mig varje dag. Här, i ett hem som passar henne, så är hon superlätt, hur trevlig som helst och helt fantastisk.

Så ja, försök tänk på hur fint det kan bli med en omplacering för hunden, så kommer det nog bli bra till sist.
 
Kram :heart
Förstår att det känns jobbigt. Men jag tycker du tänker väldigt klokt och sunt, utifrån både din egen och båda dina hundars situationer. Tycker det låter som en perfekt lösning! Du har gjort vad du kunnat, och jag tycker det verkar som du har gjort allt i din makt. Du resonerar precis så som många andra hundägare borde göra!
 
Tack för era svar! Jag vet ju att det blir bäst såhär, för båda hundarnas skull. I dagsläget kan jag inte ens gå ut med båda två samtidigt, då förstör dom bara för varandra...

Men ni vet ju hur man är, man vill ju alltid tro att man kan ta hand om sin hund bäst själv. Jag har dåligt med kontakter inom denna ras, men blev rekommenderad att ta kontakt med den här kvinnan, som verkligen vill ha hunden. Ändå är ju skräcken att hon inte ska vara snäll med hunden, ställa för stora krav, ja att det ska bli ännu mer fel helt enkelt... Men när jag har pratat med henne och träffats så har det känts bra. Det är det jäkla "tänk om" som snurrar i huvudet...

Faaan. Det skulle ju inte bli såhär... Båda hundarna skulle få bo hos mig hela livet, det var ju planen... :(

Men det är så hemskt att se henne när hon blir så stressad av att vistas utomhus med andra hunden att magen slutar fungera på henne, hon slickar tassarna som besatt ibland om ingen avbryter henne, ibland går det så långt att hon börjar bita sig själv i benen...
 
Om du är osäker så skriver du ett kontrakt med prövotid där ni båda efter ett par månader kan bestämma er ifall ni tycker att hunden mår bra hos nya ägaren eller om hon ska få komma tillbaka. Är du medlem i SKK kan du kontakta juridiska för att få hjälp med hur ett sådant kontrakt ska skrivas.

Vissa hundar blir inte bättre hos en själv hur mycket man än tränar och försöker hjälpa. Det är viktigt att inse sina begräsningar och vara såpass osjälvisk samt ha styrkan att lämna bort en hund till någon som har bättre möjligheter. Det är inget man gör lättvindigt men det kan vara det alla bästa för både hund och matte. Det ska vara roligt att ha hund helt enkelt!
 
Jag har inga bra råd men jag kan trösta dig med att du inte är ensam. Vi ska omplacera vår hund om bara en dryg vecka, vi växlar mellan att känna "så skönt det kommer bli för både oss och honom" till "vi måste vara de värsta hundägarna i hela världshistorien :cry:".
Jag försöker fokusera på det positiva, hunden kommer kunna få det han behöver, mer tid och mer aktivering. Vi kommer slippa det konstanta dåliga samvetet och stressen när vi vet att hunden är hemma och vi är på respektive jobb/skola och vet att han kommer vara ensam i flera timmar. Försök hitta det positiva i er situation och fokusera på det, även om det är skitsvårt när en känner sig som ett rövhål :(

Vi kommer ha en prövotid på 2 månader för att alla parter ska kunna känna efter hur det fungerar. För oss känns det som en bra grej.
 
Varför inte börja lite komplicerat med att hunden får bo hos nya ägaren över en helg, som ni sedan förlänger? Så ni bägge ser att det fungerar för alla parter. Det kan vara ett lättare sätt att separera.

Personligen tycker jag det låter jättebra att omplacera hunden!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 765
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 865
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Har en två år tik och en 6 månader hane båda staffe. Har senaste tiden känt att jag inte orkar med två hundar och som att min...
Svar
10
· Visningar
2 253
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 253
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp