Att omplacera vuxen katt

Ankan

Trådstartare
Jag funderar på att omplacera min ena katt... men det är SVÅRT, hur klarar man det? :cry: Jag har två och så har min pojkvän en och ena av mina är inte alls snäll mot pojkvännens katt :( Som det är nu får vi ha katterna delade (och med en tvåa blir det lite krångligt) å det känns som att alltid någon av katterna blir lämnade utanför.

Min andra kisse och hans är väl inte bästa vänner men med lite tid tror jag det går bra men den jag funderar på att omplacera skrämmer slag på pojkvännens försiktiga tjej :(

Så hur gör man för att hitta ett BRA hem?:confused: Vill ju i så fall att min fina tjej ska ha det helt bäst förstås

Fina Sook :love:

101_0199.jpg
 
Sv: Att omplacera vuxen katt

Inte svar på din fråga men hur länge har ni försökt få dem att acceptera varandra?
Är de kastrerade allihop? Fertila djur har ofta svårare att acceptera varandra så är de fertila så kastrera dem och ge dem lite mer tid innan ni omplacerar.
Har ni provat att ha dem avdelade så att de ändå ser varandra? Många får bättre resultat då, dvs katterna bryr sig inte om varandra efter ett tag utan går att ha ihop.
Har ni provat med feliway?

Jag vet inte hur man klarar att omplacera ett älskat djur för tack och lov har jag sluppit det.
 
Sv: Att omplacera vuxen katt

Ja dom är kastrater alla tre och vi har testat på olika sätt :) Pojkvännens tjej är så pass rädd nu (hon var rätt lugn till att börja med) att hon flyr bara dörren är öppen så dom kommer ser varandra. Min Sook är dessutom rätt "busig" och leker bitvis tufft. Har fungerat bra med min andra som är lite tåligare men ser inte alls ut fungera med pojkvännens kisse. Just nu är hon rädd för min andra kisse med men det tror jag kan lösa sig med mer tid och utan "terrorist" :grin:

Vet faktiskt inte vad feliway är, får googla :)

Har sluppit omplacera kisse innan men börjar tro det är nödvändigt här :cry: Men är ju inte lätt eftersom det är så viktigt hon hamnar rätt. Hon är skitsnäll och skitgo lilla tjejen (sover helst på matte eller husses fötter tex)
 
Sv: Att omplacera vuxen katt

Vad "synd" att de redan är kastrerade annars kanske det hade räckt att låta kastrera dem. Det är så tråkigt när det blir så och det är ju inte så lätt att hitta ett nytt hem till en vuxen katt heller.

Prova feliway, det kan hjälpa om ni har tur. Det låter ju ändå som att de är så olika personligheter så att det är mer det kanske än just att de är osams som är problemet eller har jag fattat fel? Den lugnande effekten som feliway har kan hjälpa den rädda att lugna sig och den tuffa kanske kan dämpa sig lite. Även när det har varit riktiga slagsmål mellan katter så har feliway kunnat hjälpa många med dess lugnande inverkan.

Ni har ingen plan på att flytta till större boende inom överskådlig tid? Vi har haft ett liknande senario med våran tuffa honkatt och en rädd omplacering men det löste sig tack vare att vi bor stort och bor så att de kan gå ut. Det är ju lättare att komma undan och den tuffa får ju lättare att acceptera den rädda om de inte behöver vara inpå varandra hela tiden. Nu har våra helt accepterat varandra och den rädde är inte rädd längre utan har tuffat till sig ordentligt.

Hur har ni det annars med klätterträd, höga liggplatser och så? Har de tillräckligt många platser att vara på så att de inte behöver vara inpå varandra?

Det finns ju många här på forumet med lång erfarenhet och många bra ideer så jag hoppas att de tittar in och skriver något som förhoppningsvis kan hjälpa dej så att ni slipper omplacera. För visst vore ju det bästa om katterna kan acceptera varandra så att ni kan ha allihopa kvar.
 
Sv: Att omplacera vuxen katt

Nej är inte alls lätt hitta hem till vuxen katt :-/ Ska ju vara bra med inte bara första bästa

Ingen flytt på g, lär bli kvar här länge :-)

Dom har platser att vara på "ifred", flera klösträd, flera lådor och flera matplatser. Först fungerade bra ihop om vi är med. Min var för medveten om vad jag tycker för att göra något då och den rädda var trygg med att vi höll koll men så fort vi inte var i samma rum som den trygga gick min på henne. Numera vill hon inte vara i samma rum (eller inom synhåll) även om vi är med. Min sköter sig dock fortfarande när vi är i närheten. Men man kan ju inte vakta dom hela tiden och blygisen är så pass rädd att hon flyr oavsett nu (räcker med att hon hör annan katt för att hon ska gömma sig nu).

Dom har inte slagits ordentligt iallafall, vi hade dom delade i början när vi inte var med så vi har alltid kunnat säga ifrån om någon blir dum (mina lyssnar så pass att dom ger sig iaf). Men pojkvännens är som sagt väldigt rädd och jag har väldigt svårt se att hon skulle våga leva ihop med min grå (den andra är hon visserligen med rädd för men tror vi kan lösa det om dom slipper upprorsmakerskan)

Visst har dom väldigt olika persoinligheter och det kan nog vara en stor del av problemet. Hade pojkvännens varit lite tuffare hade det fungerat för min Sook accepterar om annan säger att nej jag vill inte. Men hon gör ju itne det utan blir rädd och flyr ist... innan vi delade dom igen så vågade hon inte gå på toan

Ja klart det bästa hade varit att ha alla ihop, är ju en familjemedlem som jag haft i många år
 
Sv: Att omplacera vuxen katt

Får rätta mig... fick just veta att fröken Sook mer än gärna jagar pojkvännens kisse även om han är i närheten :mad: Men fröken vände blixtsnabbt när hon insåg jag var i närheten med. Steg bakåt alltså :cry:
 
Sv: Att omplacera vuxen katt

Det låter verkligen jättejobbigt, förstår hur du känner det! De är ju ens ögonstenar och man vill inte behöva välja bort... Men utifrån hur du beskriver det så skulle jag nog också försöka omplacera, Feliway är visserligen bra men det kan inte göra underverk. Risken är att den rädda katten aldrig blir sig själv igen, och det måste vara ett fruktansvärt kattliv att gå runt och vara rädd hela tiden. Bättre då att omplacera den katt som är social och framåt och har stor chans att trivas i ett nytt hem, även om det är svårt att släppa denne ifrån sig. :cry:

Jag kommer förmodligen själv omplacera en av mina vuxna katter inom snar framtid då hon just nu hatar livet här hemma när jag bestämt mig för att behålla en av hennes kattungar. Det kanske låter elakt - hon var ju trots allt "först" här - men som uppfödare tvingas man ibland till svåra beslut, och hon har aldrig riktigt kunnat vara avslappnad tillsammans med mina andra katter så det känns ändå som rätt val. Jag har dessutom ett hem som väntar på henne som älskar henne och där hon bott en period tidigare när hon inte kunde bo här, så det känns jättebra. Du har ingen vän eller släkting som kan tänka sig att ta över katten? Jag inser att det är lite lättare för mig som har raskatter, men en katt som är så trevlig som du beskriver Sook borde ju vara eftertraktad trots allt.

Lycka till trots jobbiga beslut, jag håller tummarna att det löser sig på bästa sätt!

/Erica
 
Sv: Att omplacera vuxen katt

Det låter ju som att ni verkligen har gjort allt och jag håller med dej om att det bästa för alla är nog en omplacering även om det givetvis är jättejobbigt för dej.
Du får väl prova att sätta ut annonser och beskriv henne då verkligen så fint som du ändå har gjort här så finns det säkert någon som vill ha henne.
 
Sv: Att omplacera vuxen katt

Tack båda... är förstås skitjobbigt och hon ÄR en underbar katt. Bara det att hon inte alls fungerar med fegisen (som INTE skulle klara en omplacering och dessutom är äldre) Men känns ju iallafall bättre att ni håller med om att det är rätt beslut.

Hört mig för med dom jag känner men ingen vet någons å annons får det bli... pust. Lilla gumman :love:

Får ta lite nya fina bilder på henne med

Blä...

Tack för svaren, är alltid bra få nya idéer
 
Sv: Att omplacera vuxen katt

Jag har KANSKE hittat nytt hem :-) En tjej som är i utkanten av vår umgångeskrets som ska flytta hemifrån. En djurvan tjej som är väldigt mån om sina djur. Så det blir att åka dit och hälsa på i slutet på veckan och se vad hennes hund säger om kisse (hon är hundvan även om det var ett litet tag sen hon bodde med en). Håller tummarna, tror det kan bli bra, plus att jag kan hälsa på och träffa min Sook å se att hon mår bra
 
Sv: Att omplacera vuxen katt

Jag håller tummarna för att det blir bra. Det vore ju så skönt om du kunde få hälsa på henne då och då. Om inte annat så är ju själva vetskapen om att du kan hälsa på henne lindrande. Då blir ju inte avskedet så definitivt utan något mjukare.
 
Sv: Att omplacera vuxen katt

Håller också tummarna för att det funkar! Härligt när det är folk som man känner litegrann åtminstone.

Själv så inser jag att det troligtvis inte är något annat än en omplacering som kommer funka här hemma heller, min stackars Tussilago är tydligt väldigt stressad och hatar fortfarande sin dotter. Så nu ska jag nog snart boka tid för kastrering, snyft... Flytten blir dock inte förrän tidigast i början av oktober, hoppas det blir bättre efter kastreringen för det är inte roligt att de ska behöva må dåligt så länge. :(

/Erica
 
Sv: Att omplacera vuxen katt

Tråkigt att höra att du också måste omplacera :-(

Jag har kvar min fina Sook, deras hund gick inte. Men hon gick ut igår em och inte kommit hem sen dess (inte utekatt eg, går på sin höjd turer nära hemma tillsammans med mig) så jag är orolig matte nu
 
Sv: Att omplacera vuxen katt

Hur länge har ni provat?

Har skummat igenom tråden, men inte sett det stå någonstans :)

Vi hade ett litet helvete med att få fröken katt att acceptera den nya katten som valde att flytta in hos oss. Nu ett år senare är det mycket bättre, men de är INTE gosiga vänner om man säger så...

Men vi har mer utrymme för katterna också... hrm.. hur stor lägenhet har ni? :) Det finns ju både gigantiska och minismå tvåor.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 700
Senast: Eva S
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 118
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 112
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp