Bukefalos 28 år!

Att resa själv..

Vita_N_6520

Trådstartare
Jag vet ju att det finns folk här som gör det då och då, så jag frågar väl er hur det går till.
Hur gör man när man reser själv? :D
Hur vågar man ta steget att åka iväg till ett land man aldrig varit i?
Vad gör man när man är iväg själv?
Hur hittar man aktiviteter som man kan göra själv?
Kan man få tag på gruppaktiviteter även om man inte åker på typ charter?
Kan man ens få en rolig resa om man riskerar att inte ha någon att prata med i flera dagar (förutom hotellpersonal osv)?
Jag är van att klara mig själv, men det är ju mest hemma eller om jag åker till platser jag känner igen. Att vara ensam i ett främmande land där man inte vet hur någonting fungerar är lite skrämmande för mig, men nu är det semestertider och för första gången i mitt liv har jag pengar så jag KAN åka någonstans, men jag känner ingen som vill/kan följa med..

Hade det bara gällt en resa där sol och bad varit mitt mål hade jag inte tvekat att boka en resa vart-som-helst, men jag vill ju GÖRA saker.
Egentligen vill jag till London och åka berg o dalbanor men det känns inte jättelockande att göra helt själv. :p
(Men om någon är frivillig så.. :angel: )

De andra gångerna jag har har varit utomlands har jag åkt på organiserade resor, men de är lite utanför min budget nu så vill jag någonstans måste jag hitta på något själv..
Så hur gör man? Hur vågar man? :o
 
Sv: Att resa själv..

Beror ju helt och hållet på vilket land och hur länge, men du bör nog ha någon aktivitet inplanerad annars riskerar du nog att det blir lite ensamt. Så ett tips är att du anmäler dig till någon kurs som inte är alltför ansträngande eller jobbar lite grand.
 
Sv: Att resa själv..

London är nog perfekt att åka på egen hand! Det finns ju så sjukt mycket att göra att man inte skulle hinna bli ensam. jag ska nog göra det näsa gång!
Charter verkar vara värre faktiskt.
 
Sv: Att resa själv..

London är nog perfekt att åka på egen hand! Det finns ju så sjukt mycket att göra att man inte skulle hinna bli ensam. jag ska nog göra det näsa gång!
Charter verkar vara värre faktiskt.

I London är det väl dessutom ganska lätt att få jobb!
 
Sv: Att resa själv..

Men klarar man sig själv där då?
Jag har bara varit en snabbis i London då vi åkte mellan Heathrow och Gatwick, men det ser lite läskigt ut. :D
Dock står väl London, Skottland eller Irland högst på listan iom att man garanterat kan göra sig förstådd.
Men jag vill inte åka till London utan att åka till nöjesfältet och som sagt vet jag inte om jag känner att det är något jag vill göra själv.

Fejko: Jag ska bara på semester, inte jobba :p
Men typ vecko språkkurser har jag väl övervägt innan, dock skulle jag välja spansktalande land isåfall.
Finns det andra sorts kurser man kan göra? Eller tänkte du på skol kurser.?
 
Sv: Att resa själv..

Man kanske blir rånad? Går vilse? Glömmer bort all engelskakunskap? Få torgskräck?
Jag kan komma på hur många saker som helst. ;)

Jag är så rädd för att inte förstå eller klura ut hur man ska göra saker, tex ta sig med rätt buss till rätt plats. :p
 
Sv: Att resa själv..

Man kanske blir rånad? Går vilse? Glömmer bort all engelskakunskap? Få torgskräck?
Jag kan komma på hur många saker som helst. ;)

Jag är så rädd för att inte förstå eller klura ut hur man ska göra saker, tex ta sig med rätt buss till rätt plats. :p
Skulle du vara rädd för sådant i Göteborg eller Stockholm?
London är enkelt! Och åker man vilse så är det bara extra sightseeing! ( jag har svart bälte i st åka vilse:p)

Jag vet inte hur gammal du är, men jag åkte dit ensam i gymnasiet och gjorde praktik i sex veckor. Jag bodde i ett åttabädds rum på ett sunkigt youthostel och hittade flera personer att hänga med.
 
Sv: Att resa själv..

Jag reser ganska mycket själv och anledningen är helt enkelt att jag inte har någon självklar person att resa med. Så antingen reser jag själv eller stannar hemma. Valet är ganska enkelt.

Jag är inte heller sådan att jag lätt träffar folk att hänga med. Genom åren har jag lärt mig att uppskatta mitt eget sällskap och klara mig bra med det, trots att jag i grund och botten är en social person.

När jag reser ensam har jag lite mer säkerhetsåtgärder än när jag har sällskap rörande hur jag hanterar mina kreditkort och liknande. Annars är det ingen större skillnad. Tar alltid med datorn. Det gör jag visserligen för att jag behöver den för diverse skrivprojekt, men när jag reser ensam är det också skönt att ha lite kontakt med vännerna hemma den vägen.

Om London var jag där ensam en långhelg i september förra året. Nu hittar jag ganska bra i London (har bott där ett halvår för många år sedan), men det är verkligen en stad som är lätt att ta sig fram i och folk är alltid hjälpsamma om man frågar. Jag bodde på ett trevligt hostel där jag träffade två tjejer som var riktigt trevliga att prata med. Hade jag stannat längre hade vi säkert kunnat umgås och hitta på saker. Nu blev det frukostsällskap och det var gott nog. Det var väldigt blandade åldrar på hostelet. Jag är över 40 och hade inte bott på hostel på evigheter, men det gav faktiskt mersmak.

Jag ska åka själv (tror jag) till Egypten i november. Jag har rest själv till Rom över jul och nyår, varit ensam i Egypten ett par gånger tidigare, rest ensam till USA på konferens mm. I början var jag lite undrande, men nu är jag så van att det nästan känns konstigt (men trevligt) när jag har sällskap.
 
Sv: Att resa själv..

I London är folk dessutom trevliga och hjälpsamma tycker jag :) ha ett par saker inbokade att göra och njut över att det är exakt det DU vill och inte nån halvtråkig kompromiss.. Jag har aldrig åkt själv innan men va i Madrid för ett par veckor sedan ensam. Rätt skönt att göra allt i min egen takt och lulla runt i klädbutiker 22 på kvällen ^^
 
Sv: Att resa själv..

Bo på hostel! Massa ensamresande backpackers :D

Skriver under på det!

Jag åkte på min första ensamresa för ett par år sedan. Semestern var på väg att ta slut och jag ville uppleva något innan jag kom tillbaka till jobbet. Jag och en kompis pratade om att resa men fick inte ihop datum som båda kunde. Då bestämde jag mig och bokade min egen resa. Jag åkte till Sarajevo. Bokade torsdag kväll och avreste lördag morgon. Jag frågade hostelpersonalen vid ankomst vad jag absolut inte fick missa och fick en massa bra tips. Jag kan rekommendera att uppsöka turistbyrå om man vill åka på gruppaktiviteter, de har ofta ett stort utbud. Det brukar också finnas en mängd reklamfolders i receptionen på hotell och hostels för diverse utflykter och personalen i receptionen kan hjälpa dig boka. Jag kan säga som så att jag fick en helt fullspäckad resa i Bosnien. Jag besökte Sarajevo och Mostar och hade inte en lugn stund. Förmodligen hjälpte det en hel del att jag var ensamresande tjej dock, jag blev väl omhändertagen :D

Året därpå var jag på min andra ensamresa, till Österrike. Det var också en väldigt bra resa men jag fick inte alls samma kontakt med människor som i Sarajevo, så jag hängde mer för mig själv. Det var inte så att jag inte träffade människor där, men de jag träffade hade en annan dygnsrytm och ett annat tempo. De var amerikaner och asiater ute på europaturné och var förmodligen ganska mätta på intryck. Jag var där för att hinna se så mycket som möjligt (typ). Jag valde att inte kompromissa utan köra mitt eget race. Jag kände mig ensam någon kväll men överlag var det en väldigt lyckad resa.
 
Sv: Att resa själv..

Man kanske blir rånad? Går vilse? Glömmer bort all engelskakunskap? Få torgskräck?
Jag kan komma på hur många saker som helst. ;)

Jag är så rädd för att inte förstå eller klura ut hur man ska göra saker, tex ta sig med rätt buss till rätt plats. :p

Det där är nog mindre risk om du bara använder lite sunt förnuft och inte bor på alltför risiga ställen. Den största risken är att det blir ensamt som jag ser det, men det kanske finns någon trevlig bukefalist du kan träffa?
 
Sv: Att resa själv..

Precis! Fördelen med att åka ensam är just det där att man kan göra exakt det man själv vill och slippa kompromissa. Att kunna strosa runt på National Portrait Gallery i flera timmar, gå i just de affärer man själv gillar, äta på den där dyra restaurangen som ingen annan hade velat gå på eller (om man åker i december) gå på Olympia Horse Show utan att ngn muttrar...

Slänger in ett tips till aktivitet i London när jag ändå är i gång...

http://www.walks.com/
 
Sv: Att resa själv..

enda resan jag gjort solo är charter och det var väldigt ensamt absolut- man har ingen att surra med på stranden eller poolen men det är YPPERLIGT att träffa andra på det sättet.
Har en vän som åker väldigt mycket eller bara ensam, bokar alltid på ryan air och reser lätt liksom, sedan bokar han hotell genom typ bookings.com eller liknande och därefter när han anländer så frågar han sig helt enkelt fram, åker lokala transportmedel såsom buss etc.
Det går ju alltid att googla på sina reseorter och hitta arrangörer av olika aktiviteter.

tror det är oerhört nyttigt att åka själv, och behöver inte nödvändigtvis vara något man "vågar"... kolla upp larmnummer och liknande innan och ha nedskrivet/inprogrammerat, fråga människor omkring dig..
gör research innan du drar iväg så känner du dig oftast säkrare
 
Sv: Att resa själv..

Jag reste till Cuba själv, var där i i och en halv månad. Utan att kunna språket eller att veta sådär överdrivet mycket om landet. Hur än allt blir, så löser det sig alltid. Man träffar andra ensamma människor som är ute och reser, man träffar folk från lokalbefolkningen, tar man fel buss så tar man rätt buss tillbaka. Det är ingen katastrof.
Att resa ensam är typ det bästa man kan göra. Ever :)
 
Sv: Att resa själv..

Hur man gör? Man köper en biljett och åker :D Sen frågar du där du bor om xxxxxx (vad du nu än ska göra). Sen har du roligt! :D Klart!

Ang bussar osv, det kan hända att man kommer fel, men sånt händer. Då finns det ju en buss tillbaka :)
 
Sv: Att resa själv..

Skulle du vara rädd för sådant i Göteborg eller Stockholm?
London är enkelt! Och åker man vilse så är det bara extra sightseeing! ( jag har svart bälte i st åka vilse:p)

Jag vet inte hur gammal du är, men jag åkte dit ensam i gymnasiet och gjorde praktik i sex veckor. Jag bodde i ett åttabädds rum på ett sunkigt youthostel och hittade flera personer att hänga med.

Jaa lite :o
Tunnelbana har jag åkt några gånger så det vet jag hur det funkar, men har lite skräck efter första gången jag åkte själv (yngre tonåren) och bad om hjälp av personalen men hon var tydligen så inkompetent att hon inte kunde hjälpa mig :confused:


Jag är 25 och vill nog ha det lite lyxigare än så. :D
 
Sv: Att resa själv..

Jag har rest ensam i många länder, dock har jag bara bott på ett hostel en gång, jag vill ha lite finare än så. Jag har aldrig känt mig ensam (men jag har svårt att känna mig ensam i vardagen också), det är så skönt att kunna göra vad man vill. Vill man sova till kl 12 kan man göra det, vill man äta tidig middag kan man göra det, sen middag-visst osv. Ibland har jag med en bok jag läser vid middagen, annars kan man sitta och titta på folk :D Vissa länder tycker man är lite skum som åker själv, iaf i sydeuropa och nordafrika. Ibland trevar de lite och tillslut frågar om man reser själv och varför, säger man då att man vill det så ler de och säger att de oroat sig lite för att man inte har kompisar/respektive.

På en restaurang i Tunisien för några år sen gjorde de ett fint bord till mig när de insåg att jag åt själv och och kom dit på kvällarna, de fixade ett litet bord och dukade upp bara för mig, porslin, blommor och ljus. Det var så himla gulligt.
 
Sv: Att resa själv..

Jag fastnade visst på den där sidan. Är ju definitivt något man kan göra någon dag. :)
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 093
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 738
Senast: Paddington
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
828
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp