Bukefalos 28 år!

Att resa själv..

Sv: Att resa själv..

Hur man gör? Man köper en biljett och åker :D Sen frågar du där du bor om xxxxxx (vad du nu än ska göra). Sen har du roligt! :D Klart!

Ang bussar osv, det kan hända att man kommer fel, men sånt händer. Då finns det ju en buss tillbaka :)

Det är nog exakt så jag måste göra. Hitta en biljett - boka - klart. Då finns ju ingen återvändå.
Som det är nu så sitter jag ju bara och velar. :cautious:
 
Sv: Att resa själv..

Vilka bra människor ni är! :bow:
Nu känner ja mig nästan säker på att jag vågar. Ska bara ta det där steget och boka också..
Tror det får bli London såhär första gången. Känns enklast, och där vet jag åtminstonde vad jag kan roa mig med en dag. (Som sagt, kan inte åka dit utan att åka bergodalbanor ;) )


Är det enklast att försöka planera allt innan? Alltså så man har iaf de första dagarna klara för sig. Jag är ju lite rädd för att bara gå runt ensam och förvirrad och blank i huvudet. :p
Eller om man frågar på någon turistbyrå/hotellentré och får så många förslag att man sitter och velar en halv dag istället och sen ångrar sig.

Hur gör man när man bokar hotell osv? Betalar man hotell i förväg?
 
Sv: Att resa själv..

Hur gör man när man bokar hotell osv? Betalar man hotell i förväg?

Vill inte vara den som är sådan. Men jag skulle verkligen råda dig att åtminstone kika på hostels också. Alla är inte sunkiga 24-bäddars med skrangliga våningssängar. De flesta har också privata rum och många är riktigt mysiga. Det är en helt annan öppenhet för nya människor och ensamresande på hostels än vad det varit på de hotel jag besökt.

Men för att svara på frågan så brukar man väl betala en mindre bokningsavgift först och sen resten när man checkar in. Eller om det är när man checkar ut? Hm...
 
Sv: Att resa själv..

Jag kan varmt rekommendera ucpa resor! Många åker själv och den jag var på var suverän!
 
Sv: Att resa själv..

Kolla tripadvisor och se lite vart du ka tänka sig att bo. Antingen kontaktar du hotellet hemifrån eller så åker du bara dit när du kommer fram och kollar om de har rum lediga.

Om du blir förvirrad när du är, gå in på ett café och drick kaffe och titta på folk och fundera :D Skaffa en karta också så kan du titta runt lite.
 
Sv: Att resa själv..

London är rätt dyrt, jag som är gammal nog att vara din mor brukar bo på typ hostel när jag reser till London privat. (Betalar arbetsgivaren är ju budgeten något annorlunda.) Väldigt enkel standard, gör i gengäld att jag kan bo centralt.

Det finns massor av hostel som har enkelrum, sovsal är undantaget numera. (Och du skulle inte framstå som ålderstigen bland de andra om du hamnade på ett sådant ställe heller. :))
 
Sv: Att resa själv..

London är rätt dyrt, jag som är gammal nog att vara din mor brukar bo på typ hostel när jag reser till London privat. (Betalar arbetsgivaren är ju budgeten något annorlunda.) Väldigt enkel standard, gör i gengäld att jag kan bo centralt.

Det finns massor av hostel som har enkelrum, sovsal är undantaget numera. (Och du skulle inte framstå som ålderstigen bland de andra om du hamnade på ett sådant ställe heller. :))

Skriver under på detta. Jag är 46 och bodde på hostel i London förra året. Jag var bara tvungen att se en utställning men hade egentligen inte råd, så då bestämde jag mig för att göra allt så billigt det bara gick. Valde t o m sovsal, men jag tog ett hostel som hade fyrbäddssovsalar bara för kvinnor. Det var urtrevligt. Om jag reser själv nästa gång jag reser till London ser jag ingen anledning att ta något annat. Suveränt läge (i Bloomsbury), stort rum, bra säng, kändes tryggt, bra grundfrukost som var lätt att pimpa (kylskåp på rummet).

Jag bokar alltid boende hemifrån. När det gäller hotell använder jag vanligen booking.com eller venere.com (som ibland har bättre priser i vissa länder, t ex Italien). För hostels finns hostelworld.com där du kan boka, läsa tidigare gästers omdömen m.m. Jättebra siter! Booking har ofta fri avbokning fram till dagen före ankomst. Hostelworld tar 10 % i bokningsavgift och den är förlorad om man bokar av, men annars har de också fri avbokning fram till 48 h före ankomst (beror lite på vart man åker).

Beträffande hotellbetalning: vanligen betalar man när man checkar ut. Det finns avvikelser.
 
Sv: Att resa själv..

OT

Haha, du och jag kanske ska åka på en resa snart, Petruska? Det slår mig i varenda rese-tråd att våra preferenser är löjligt lika (bortsett från bad och snorkling;)).
 
Sv: Att resa själv..

Jag har rest ensam, flera gånger. Till Japan, Kina och USA - även i Europa, Frankrike, Tyskland, England...
Går hur bra som helst :)
Har haft mer roligt på mina ensamresor än på de med resesällskap :D
Behöver inte oroa dig för att inte få kontakt. Vill du har kontakt så har du det, inga problem. Finns olika forum t ex Craigslist där du kan hitta info om olika aktiviteter mm
 
Sv: Att resa själv..

OT

Haha, du och jag kanske ska åka på en resa snart, Petruska? Det slår mig i varenda rese-tråd att våra preferenser är löjligt lika (bortsett från bad och snorkling;)).

bukelondonweekend hade jag nappat på. Jag skulle kunna gå på museum i london i två veckor minst :-)
 
Sv: Att resa själv..

Jag har varit på G flera gånger eftersom sällskap saknats men så har det löst sig i slutänden och jag har sluppit resa själv.
Nu verkar det som att om jag vill iväg i vinter så blir det allena, har börjat kolla resmål.

Det som känns mest jobbigt, som alltid är det knöliga, är transporten till och från flyget i Sverige.
Så, av bekväma skäl tänker jag begränsa mig till vad som går till och från den lilla flygterminalen som ligger inom två mils avstånd :D
Det verkar som det blir charter till Mexico eller Thailand. Jag ser isf fram mot att njuta av sol, strand, utflykter, mat samt läsa böcker och surfa i all stillhet.
Detta med att vara ensam skrämmer mig inte och åker man charter behöver man knappt tänka själv.
 
Sv: Att resa själv..

Hugger sista knappen!

Du har fått många bra tips som jag skriver under på.

Var i Malaysia på egen hand förra året, reste dit själv. Men jag var väldigt sällan ensam. Jag är iof en väldigt social person som är lätt att få kontakt med. Om man inte är det får man hoppas att man hittar någon som mig :-). Som ensam tjej är det ofta folk som vill hjälpa till eller göra sällskap. Så go for it!

Något jag tänkte på när jag reste själv var att alltid ha det europeiska sjukvårdskortet eller vad det heter i plånboken (i Europa), och ett sjukvårdspapper man får från hemförsäkringsbolaget (utanför eu). OM något händer är det i gen som kan lassa in kreditkortet eller gå i god för att någon betalar kalaset. Därför är det bra att ha det synligt så man får rätt vård. Tänker jag.

Ha så skoj!
 
Sv: Att resa själv..

Är det enklast att försöka planera allt innan? Alltså så man har iaf de första dagarna klara för sig. Jag är ju lite rädd för att bara gå runt ensam och förvirrad och blank i huvudet. :p
Eller om man frågar på någon turistbyrå/hotellentré och får så många förslag att man sitter och velar en halv dag istället och sen ångrar sig.

Det är väl upp till var och en men personligen så gör jag en plan över hela resan (Lagom detaljerad så det finns utrymme för tillägg och improvisation). Tycker det är halva nöjet att resa att innan sitta hemma och fundera över vad jag vill göra, kolla på nätet och så sätta ihop en plan (Den lille turistguiden i mig vaknar till liv...). Då kan man hitta pärlor som att t.ex National Gallery och National Portrait Gallery är öppet till 21 på fredagar. Dagtid är det ofta mycket folk men på en fredag kväll var det mycket mindre, det var en liten konsert på luta i en sal och sista timmen hade jag salarna nästan för mig själv...
 
Sv: Att resa själv..

*kl*
Vilken bra tråd! Nybliven singel efter ha varit i en relation i flera år där killen inte ville åka på semester med mig, så känner jag ett enormt sug efter att åka iväg. Men nästan alla mina vänner har sambos och barn och vill så klart spendera sina semestrar med dom. Så det var precis den här peppen jag behöver! Är jättesugen på någon mini-tågluffsvariant i Europa på en vecka eller två, men känner mig lite utsatt som ung, ensam tjej. Sol-och-bad-charter känns mycket enklare. Är egentligen inte rädd för att vara själv, jag gillar mitt egna sällskap, har inga problem att prata med andra människor, men har svårt att ta den första kontakten, men gör någon annan det så rullar det på av sig själv.
 
Sv: Att resa själv..

Är jättesugen på någon mini-tågluffsvariant i Europa på en vecka eller två, men känner mig lite utsatt som ung, ensam tjej.

Men inte känner du dig väl utsatt när du åker tåg ensam i Sverige? Det är ingen större skillnad på att åka tåg i Sverige jämfört med resten av Europa. Det skulle väl vara att Sverige har lite fler försenade tåg möjligen. Kör på tycker jag!
 
Sv: Att resa själv..

Kan förresten verkligen rekommendera att bo på Southside halls. Det är en skola som hyr ut sina förvånansvärt fräscha rum under perioden juli-september. Finns både en o tvåbäddsrum. Ingår stadig frukost dessutom. Billigt, bra, fräscht och känns "säkert"! Perfekt om man kommer till Heathrow..då tar man bara tunnelbanan o hoppar av vid South Kensington (tror jag det var) - så är det en liten promenad till skolan/hotellet. Tycker det är jobbigt att byta tåg/tunnelbana med allt bagage nämligen! Skall till London i augusti och har bokat Southside (igen). Går att boka direkt på deras egen sida....jag har bokat genom Travelstart.
 
Sv: Att resa själv..

Det är bara att åka. Min erfarenhet av att resa ensam är att det är mer socialt än att resa med sällskap. Reser man med ett sällskap så umgås man ju mest med den personen och pratar med få andra. Men om man reser själv så pratar man med massa andra människor.
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 093
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 738
Senast: Paddington
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
828
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp