Bukefalos 28 år!

Att ta sig igenom vintern

@niphredil Wake up light är värt att investera i alltså?

Jag kände inte till det men kollade upp det när jag såg ditt inlägg. Det låter skönt. Men är det inte surt att behöva vakna innan man måste enligt klockan?
 
@niphredil Wake up light är värt att investera i alltså?

Jag kände inte till det men kollade upp det när jag såg ditt inlägg. Det låter skönt. Men är det inte surt att behöva vakna innan man måste enligt klockan?

Jag älskar min wakeuplight. Visst, lite surt att inte maximera sömnen, men åtminstone min lampa tänds över 20 minuter och jag vaknar i regel nånstans under de sista tio, så det är värt det. Det är fan så mycket bättre än att vakna i full panik av ett jävla larm.
 
@niphredil Wake up light är värt att investera i alltså?

Jag kände inte till det men kollade upp det när jag såg ditt inlägg. Det låter skönt. Men är det inte surt att behöva vakna innan man måste enligt klockan?
Ja, jag älskar min! Hosey köpte den till mig och varje morgon är jag djupt tacksam :D.

Jag gör så att jag ställer min klocka på säg 06:30 vilket är tiden jag bara måste komma upp. Sen vaknar jag väldigt lugnt oftast vid kvart över sex och då fortsätter jag ha lampan på och tar det lugnt innan jag går upp. Min är satt att ha en uppvakning på 30 min, men man kan välja att korta ner det om man vill. Så om du märker att du vaknar väldigt snabbt, typ tio minuter efter att den börjar ljusna kan du ju dra ner uppvaktningen till typ en kvart eller nåt. För mig är det mer värt att vakna lugnt och känna mg pigg, än att maximera sömnen med tio minuter till och vakna till ett hemskt larm.

Stort plus på min att den har insomningsgrej också; jag sätter den på 30 min och så långsamt mörknar den mer och mer. Då hinner jag varva ner och slappna av innan jag ska somna också :).
 
Jag kan nog tänka mig att en wake-up-light är bra om man vaknar överhuvudtaget. Just nu baxar jag mig igenom dagarna, trött och lättirriterad. När jag rider vaknar jag till tillfälligt. Annars är det segt.

Jag har tänkt tanken att återuppta något hantverk men det finns ingen inspiration. Böcker har jag inte läst på åratal (och skönlitteratur har jag dissat sedan tonåren). Jag kommer inte ihåg vad jag läser och tappar tråden i längre texter. Sen finns det ju saker att göra med huset men just nu händer ingenting. Orken och lusten finns inte.
 
Jag är toknöjd över min wake up-light som jag köpte förra året.
Jag vaknar förvisso inte av ljuset, men det är skönt att ändå ha vant ögonen vid ljuset innan jag vaknar eller hur jag ska säga. Jämfört med att vakna i mörker och bli bländad av lampan när den tänds.
 
Jag funderar lite kring det här med ljuset och D-vitaminet. Skulle funka att sitta under växtbelysning för att få D-vitamin? Jag har ju sådana lysrör som är avsedda för växter.
 
+ @tigerflicka Jag läste era inlägg och beställde en på stört, tack för tipsen! :bow:

Det är fan så mycket bättre än att vakna i full panik av ett jävla larm.

Jamen precis. Jag använder inte mobilens larm längre, vill inte ha den vid sängen för då surfar jag bara när jag inte kan sova. Istället har jag en vanlig väckarklocka och varje gång den börjar skrika tror man ju att Harmageddon just inträffat :meh:

Så om du märker att du vaknar väldigt snabbt, typ tio minuter efter att den börjar ljusna kan du ju dra ner uppvaktningen till typ en kvart eller nåt. .

Clever girl! :up: Tveksamt om jag hade kommit på det själv :cautious:
 
@mandalaki Jag gjorde en hemmagjord variant... tre lampor med olika starka glödlampor i och timer kopplad till varje, så de tänds med 10-15 min mellanrum. Fungerar superbra! Fast då underlättar det förstås om man ska upp samma tid varje morgon. :)
 
Vart köper ni era D-vitaminer?? Något märke man ska kolla efter??
Jag kör på den här sedan ett par år, den ska ha tillräcklig dos:

d3_vitamin_7055.jpg
 
KL vilken är bästa wake up light? Har funderat på en sån åt sambon. Men vill inte gärna betala hur mkt som helst heller...
 
Nu har jag också börjat kika på wake up light. (Var inne på det förra vintern också.. men svårt när det är "julklappsmånaden"..)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 517
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 185
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Nödvändiga resor?
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp