Bukefalos 28 år!

Att ta sig igenom vintern

Jag känner också precis likadant. Jag vet inte hur mycket man kan påverka själv egentligen - mörkret går ju inte att göra något åt liksom. Men jag försöker röra mycket på mig, hålla fasta rutiner, äta okej (det har jag nog svårast för, när allt jag vill bara är att krypa upp i soffan och äta choklad ...) och ta vara på det ljus som är. Det blir mycket promenader. Och D-vitamin. (Hurivida det nu gör någon nytta eller inte, därom tvista de lärde? Men jag tror mig faktiskt känna skillnad.)

Dessutom känns det viktigt att försöka boka in roliga saker, så att jag har någonting att se fram emot. Det behöver inte vara några stora grejer, bara jag känner att det finns något ljus i tunneln. Jag har gärna några extra semesterdagar sparade till vintern också, så att man kan få ett gäng lediga dagar att både sova ut på och sedan kunna tillbringa helt som man vill - i dagsljus. Det är guld värt.

Och: Att faktiskt försöka ta tillvara på det som ÄR bra. Det ÄR mysigt att dricka te och läsa en bok inne i värmen, det ÄR fint med alla ljus, det ÄR magiskt vackert när solen går upp en kall vintermorgon. Alltså jag är världssämst på positivt tänkande, men det blir åtminstone inte sämre av att försöka. ;)
 
Jag hänger inte med, som vanligt. Är det slut med c-vitamin i frukt och grönsaker? Eller har dessa blivit skadligt för kroppen på något sätt?

Självklart ska man äta ren, naturlig mat. Men vissa individer kan behöva en högre dos av vissa mineraler och/eller vitaminer än vad maten innehåller. Därför kan man ta tillskott utöver mat, inte istället för. Utgick från att det var självklart, men det behövs kanske förtydligas.
 
Jag tar också D vitamin när jag har råd. Och B vitamin för deprission.

Jag är sjukt seg på vintern. Att gå till affären 10 min känns som att springa 10km på sommaren.
Lusten att rida och bara titta på hästar är trögt. Och inte roligt bara ett måste.
Om man inte har tur en lördag med soligt väder och vindstilla. Jag är fruktansvärt frusen.
 
Lätta åtgärder är d-vitamin (gjorde stor skillnad för mig) och jag tar också en multivitamin som morgondryck.

Ska faktiskt prova magnesium, sover rätt dåligt i perioder.

Försöka ta tillvara solen, vara ute när det är ljust och fint väder. Går det att förlänga lunchen kanske?

Åka utomlands är en utmärkt idé om ekonomi finns. Själv tröstar jag mig med vintersolståndet (är det 21/12?) sedan vänder det med ljuset. Februari är min värsta månad, den ligger fortfarande framför oss :nailbiting:
 
Jag tänkte stressa iväg till hälsokosten och köpa D-vitamin efter jobbet. Hoppas jag hinner innan de stänger.

Jag gick en promenad på lunchen idag också. Det var tyvärr rätt vidrigt p.g.a. kölden. Sen var det skuggigt på de flesta ställena. Ska jag ha sol hela tiden när jag är ute får jag väl linda in mig i femtioelva filtar och parkera mig på södersidan av huset. Jag skulle behöva köpa en termokjol egentligen men har tyvärr köpstopp så det går inte. Vitaminerna får jag prioritera.
 
Februari är min värsta månad, den ligger fortfarande framför oss :nailbiting:
Jag har gjort februari till en riktigt rolig månad just för att jag också tycker att allt är segt då. Det är då jag bjuder in till samkväm med roligt folk i badtunnan. Det är då det planeras in kortare skidresor. Det är då jag börjar titta på projekthästar att köpa till sommaren. Det är då jag använder de där biocheckarna jag lyckas samla på mig under året. Det är då jag ser till att planera in roliga saker. Gör jag inte det så ligger jag och sover typ.
 
Jag räknar också dagarna till vintersolståndet - nu är det bara femton dagar bort! 21/12 kl 10.44. Och där jag bor kommer dagen bara att minska två minuter till på eftermiddagen/kvällen innan det vänder där - om bara 11 dagar! :) Lite segare på morgonen/förmiddagen tyvärr.

Sedan beställer jag hem lite frökataloger och börjar tänka ut alla trädgårdsprojekt för det kommande året från mellandagarna, så att jag mentalt fokuserar på att vi ändå är på väg mot VÅREN. Och sedan försöker jag överleva januari på ren vilja (den är min största hatmånad, och dessutom flera dagar längre än februari) och att unna mig några roliga händelser typ teater eller en helgdag i Köpenhamn eller på Louisiana.

Och sedan börjar jag hoppas på/"förvänta mig" vår på riktigt i februari (det brukar gå sådär, men det börjar ju ändå märkas att ljuset så sakta kommer tillbaka då)

Jag hade fram till nyligen också en värstingpannlampa som underlättar både att kunna rida och att komma ut och gå/springa på kvällen. Även om det är mörkt runtom, så känns det lite friskt att åtminstone komma ut en stund. Lunchpromenader icke att förakta, samt längre helgpromenader/utomhusmotion. Men nu har lampan havererat, så det verkar som att jag får ge mig själv en ny i förtida julklapp.
 
Jag har gjort februari till en riktigt rolig månad just för att jag också tycker att allt är segt då. Det är då jag bjuder in till samkväm med roligt folk i badtunnan. Det är då det planeras in kortare skidresor. Det är då jag börjar titta på projekthästar att köpa till sommaren. Det är då jag använder de där biocheckarna jag lyckas samla på mig under året. Det är då jag ser till att planera in roliga saker. Gör jag inte det så ligger jag och sover typ.

Jag försöker också lägga in saker för att lysa upp tillvaron när det är som värst, börja träna annorlunda, unna mig lite ansiktsbehandlingar, satsa på bra fredagar för att se fram emot något.
 
Jag ser till att ha nån kul aktivering som "kräver" mörker. Den här hösten har jag längtat till vinterkvällarna, för då har jag gett mig själv OK att spela precis så mycket jag vill när det är mörkt ute. Inget dåligt samvete, jag ser det som friskvård för själen - betydligt mindre tidskrävande än vad mina vinterdepressioner brukar vara.

Så mitt tips: Köp ett playstation ;) (eller läs de där böckerna du längtat efter, se en bra serie, sitt i sängen och lös korsord.... whatever floats your boat.)
 
Mina knep:

  • Wake up light istället för vanlig väckarklocka. Jag vaknar lugnt och sansat i ljust rum istället för att vakna med ett ryck av ett stressande alarm i ett kolsvart rum. Gör ALL skillnad för mig.
  • Umgås med vänner så mycket jag kan för att få energi.
  • Träna, åtminstone ett par dagar i veckan.
  • Planera in åtminstone en resa till varmare och ljusare land.
  • Tillåta mig själv att ha dagar då jag gör nada efter jobbet. Jag är jättetrött på vintern och då tänker jag faktiskt att det är helt OK att ha ett par kvällar i veckan där jag ligger nedbäddad på soffan under filten och tittar på Netflix.
  • Mys till max: tända ljus, fina lampor, varm choklad, bra filmer och böcker.
 
Nu när jag bor i Skåne känns vintrarna bedrövligare än nånsin - hemma i Norrland fanns det åtminstone SNÖ som jag tycker om och man kunde göra nåt kul med snön - här är det bara mörkt och kallt och skitigt så hunden drar in en hink sand efter varje promenad.

Vore det inte för hunden :heart skulle vi definitivt tillbringa åtminstone ett par vintermånader på Mallorca t.ex. men nu får det anstå. Under tiden är träning jättebra, som några nämnt; skaffa icebugs om det är halt och sen ut och spring. Pannlampa om det är mörkt. Och reflexer. Boka simtider på badhuset och simma minst 1 k åt gången. Gå en bra crawlkurs (Total Immersion rekommenderas!) och bli en rrrriktig simmare. Förutom att det är nyttigt och man genast mår bättre, är man inte en degig försoffad figur när vårsolen väl kommer tillbaka utan man är i sitt livs form (eller nåt...).
 
Någon som har koll på vilka riktlinjer man ska följa när det kommer till magnesium?
Käkar järn, d- vitamin och tänkte prova magnesium till.
 
Jag skulle tipsa om att du Googlar "Lilla magnesiumguiden", det finns en bloggerska som skrivit ett väldigt utförligt och bra inlägg om detta! :)
Bra tips. Jag tror inte riktigt att jag äter rätt magnesium eller om det är för lite helt enkelt. Nu har jag haft två dåliga nätter på rad.

Det blev inget D-vitamin inhandlat igår för jag glömde plånboken i stressen att hinna dit före stängningsdags. Någon tid att vända och hämta plånboken fanns inte för det fanns ingen marginal alls. Det blir nytt försök idag. Surt, för jag hade egentligen behövt hinna köpa en ny hjälm idag i stället då plasten vid inställningsskruven pajade igår.
 
Jag tycker inte vår lokala hälsokostbutik har bra utbud på D-vitaminer. Hoppas din är bättre. Jag köper alltid kosttillskott på nätet för det är så oerhört stor prisskillnad.
Haken är att jag inte ser någon skillnad på om de är bra eller dåliga så det känns som om det kvittar ändå. Sen vill jag ha det nu på en gång med detsamma och beställer jag idag så får jag inte tillgång till dem förrän troligen efter helgen. Jag hinner inte få dem till i morgon och sen åker jag bort några dagar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 517
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 791
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 185
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp