Bukefalos 28 år!

Att transportera 2 hästar...

Sv: Att transportera 2 hästar...

nope inte olovlig körning...

om du har en bil som får dra släpets toitalvikt och att du sen överlastar det då åker du bara för överlast... vilket i sig är allvarlig imina ögon..

om du däremot har en bil som får dra 1400kg. och du krokar på en transport som har totvikt 2000. även o den är tom åker du på olovlig körning och får ej köra vidare, om du har b-kort.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Skulle vilja säga HAR glömt reglerna. Som är lätta att läsa på. Och inte så svåra att komma ihåg?

Drar så ofta jag kan med pappas L200, den får dra 2700kg när jag eller brorsan sitter bakom ratten, 750 om pappa gör det.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Mitt släp är enaxlat, men jag får dra båda mina islandshästar där i, visserligen i c-ponnystorlek. Jag tycker det känns bra att dra, inget konstigt med det. Men det är klart, de väger ju ihop vad En stor bjässehäst väger.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

är du helt söker på de?? har du vägt hästarna.. många underskattar ofta viken på deras häst/ar.

vad har du för totvikt, tjänstevikt?? är bara nyfiken då jag inte vet allt för många enekl axlade somfår llasta 2 isisar...
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Du kan oftast köpa en ny boggivagn med valfri totalvikt mellan 1100-2000 kg för att kunna anpassa totalvikten till förarens B-kort samt bilens dragvikt.
Dom vagnarna är konstruerade för att klara en högre vikt än högsta totalvikten för att tillverkaren ska kunna vara säker på att vagnen håller.Ett enkelaxlat släp har bara en axel att bära upp vikten på vilket gör att den konstruktionsmässigt inte klarar en för hög överlast. De gamla vagnarna som finns ute idag håller dessutom inte "högsta standard" vilket gör mig ännu mer mörkrädd när man ser folk som köra 2 (stora) hästar i ett gammalt ruttet/rostigt enaxlat släp..
De nya vagnarna som säljs idag är alldeles säkert mkt bättre kvalitetsmässigt men de klara fortfarande inte mkt överlast.
Den dan olyckan är framme så ökar chanserna kraftigt att det går bra med ett boggisläp än ett enkelaxlat släp..
Låt säga att X kör ett enkelaxlat släp (som sett sina bättre dar) med 2 hästar i o råkar ut för en olycka. Hästarna skadar sig o olyckan medför även personskador :o då lär nog både polisen och försäkringsbolagen som blir inblandade att kontrollera detta GRUNDLIGT. X kan nog räkna med att h*n blir vållande till olyckan o med allt vad det innebär... I BÄSTA fall så får X sitt körkort indraget.

Som sagt var:

Det värsta som kan möta dig en kväll är inte en poliskontroll och det värsta du kan förlora är inte ditt körkort!

Men kör du med högre vikt än vad som du har satt den på, alltså med högre lastvikt, fast du fortfarande itne är över den "högsta" maxlasten som vagnen kan ha så gäller iaf inte garantierna på en ny vagn.

Det gjorde det inte på min Christ som jag köpte. Även om totalvikten är sänkt så kan generalagenten och åf bara garantera den maxlast som är satt på pappret, och inte det som den "ska" tåla..
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Nervägda 1500kg kärror brukar ha en maxlast på mellan 7-800kg, när dom är enkelaxlade. Mina gamla har iaf haft det.

Jag hade en gammal Dino och den fick lasta 600kg på en totalvikt på 1250kg.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Men kör du med högre vikt än vad som du har satt den på, alltså med högre lastvikt, fast du fortfarande itne är över den "högsta" maxlasten som vagnen kan ha så gäller iaf inte garantierna på en ny vagn.

Det gjorde det inte på min Christ som jag köpte. Även om totalvikten är sänkt så kan generalagenten och åf bara garantera den maxlast som är satt på pappret, och inte det som den "ska" tåla..

Jo, jag vet att du hade div problem med din vagn, men jag har aldrig haft det! Vad som ligger bakom deras uttalande i just ditt ärende är inget jag kan uttala mig om, men den informationen jag har fått har stämt på mina vagnar (har nyss bytt till en ny Champion Chromline med högsta totalvikten, 2600kg) !
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Jo, jag vet att du hade div problem med din vagn, men jag har aldrig haft det! Vad som ligger bakom deras uttalande i just ditt ärende är inget jag kan uttala mig om, men den informationen jag har fått har stämt på mina vagnar (har nyss bytt till en ny Champion Chromline med högsta totalvikten, 2600kg) !

Prata med generalagenten, det var han som sade det. Det gick inte att få papprena på den för att generalagenteninte kunde garantera att den skulle klara 2ton, trots att man kan sätta den på den vikten från början. Men helt plötsligt kunde visst dom göra det.. :confused:

Men den skulle ju inte hålla för det?? :confused:

Deras uttalanden kan verkligen förvirra en, eftersom svaren ändras hela tiden..
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Jag har ett 1300släp, enaxlat - maxlast 770kg tjänstevikt 530kg...

Kan med lätthet få in mitt enorma isis-sto + ev. kurs- eller tävlingskamrat i släpet!

Har vägt hästen på klinik + måttband - diffade förvisso typ 7 kilo mellan, men jag går alltid på det som visar max!

Letade länge o väl efter ett ordentligt släp med ordentlig lastvikt då jag sällan kör bara en isis när man väl åker...


Är helt toknöjd med släpet, som ligger så bra bakom bilen att man måste kolla en extra gång om man verkligen kopplade på det...:)

De nyare exnaxlade har i mina ögon en löjligt låg lastvikt, så de gick bort då jag inte vill behöva hyra ytterligare ett släp, plus hitta chafför när man ska iväg med två...

/ Raggsocka
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Vi hade tidigare ett enaxlat släp som var typat för 1500kg när vi köpte det. För att få dra den med vanlig personbil och B-kort så typade vi om den till 1200.
Kändes tryggt att veta att den höll för mer:)
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 419
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 224
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 163
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp