Att tvångsköna någon

Jag tvivlar på att den stora allmänheten kommer i kontakt med den genren/liknande annat än i urvattnade filmer som t ex "Avatar" o Sagan om ringen.
Nja, jag är inte så säker på det. Som tonårsmamma vet jag att människorna i den åldern (tonåren) lever stora delar av sina liv på sociala media. Antalet bloggare, YouTubers etc som pratar om dessa olika pronomen är stort, jättestort. Jag och min tonåring har suttit igenom otaliga av dem och förvånats och förbluffats. Dessa är förebilderna som sätter tonen, som visar vägen. Även människor som är helt införstådda med ämnet blir ställda inför listorna med pronomen. Och jag tycker det är tråkigt och onödigt eftersom ämnet ju är jättestort och jätteviktigt.
 
Nja, jag är inte så säker på det. Som tonårsmamma vet jag att människorna i den åldern (tonåren) lever stora delar av sina liv på sociala media. Antalet bloggare, YouTubers etc som pratar om dessa olika pronomen är stort, jättestort. Jag och min tonåring har suttit igenom otaliga av dem och förvånats och förbluffats. Dessa är förebilderna som sätter tonen, som visar vägen. Även människor som är helt införstådda med ämnet blir ställda inför listorna med pronomen. Och jag tycker det är tråkigt och onödigt eftersom ämnet ju är jättestort och jätteviktigt.

Men ÄR det verkligen det? Vanligt alltså.
Jag som har många vänner som är bi/queer/trans och dessutom är en glad rollspelare har aldrig stött på liknande. Är det inte en otroligt sluten grupp som gjort popluärkultur av påhittade avikelser?
Jag är förstås inte tonåring längre och de yngre må bryta ny mark så att säga... men jag tror det kommer att förbli små intressebaserade grupper i förlängningen. Människor som identifierar sig själva som enhörningar och liknande finner varandra och de får alla lyckönskningar från min sida... men jag tycker att det är en Mycket Liten del av den generella genusfrågan. Jag tror helt enkelt att det är en hel del intresse och hittepå.
Och så låter jag själv trångsynt och dum helt plötsligt! :down:
 
Men ÄR det verkligen det? Vanligt alltså.
Jag som har många vänner som är bi/queer/trans och dessutom är en glad rollspelare har aldrig stött på liknande. Är det inte en otroligt sluten grupp som gjort popluärkultur av påhittade avikelser?
Jag är förstås inte tonåring längre och de yngre må bryta ny mark så att säga... men jag tror det kommer att förbli små intressebaserade grupper i förlängningen. Människor som identifierar sig själva som enhörningar och liknande finner varandra och de får alla lyckönskningar från min sida... men jag tycker att det är en Mycket Liten del av den generella genusfrågan. Jag tror helt enkelt att det är en hel del intresse och hittepå.
Och så låter jag själv trångsynt och dum helt plötsligt! :down:
Jag hoppas du har rätt!!!
 
  • Gilla
Reactions: ako
Sent in i diskussionen men för mig finns det bara 2 kön. Man och kvinna.
Sedan finns det en hel drös identiteter och ibland kan man vara mer än en.

Varför placera folk i fack?

MEN. Tillbaka till kön, manligt och kvinnligt... tex i sjukvården måste man tvångsköna då det manliga och kvinnliga ÄR olika när det kommer till medicin.
 
Sent in i diskussionen men för mig finns det bara 2 kön. Man och kvinna.
Sedan finns det en hel drös identiteter och ibland kan man vara mer än en.

Varför placera folk i fack?

MEN. Tillbaka till kön, manligt och kvinnligt... tex i sjukvården måste man tvångsköna då det manliga och kvinnliga ÄR olika när det kommer till medicin.
Vilket kön tillhör hermafroditer?
 
Sent in i diskussionen men för mig finns det bara 2 kön. Man och kvinna.
Sedan finns det en hel drös identiteter och ibland kan man vara mer än en.

Varför placera folk i fack?

MEN. Tillbaka till kön, manligt och kvinnligt... tex i sjukvården måste man tvångsköna då det manliga och kvinnliga ÄR olika när det kommer till medicin.

Du har inte läst något i tråden va? :meh:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 543
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 466
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp